|
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3 | ||||
Auteur: |
|
|
als ge begint te vloeken gelijk zot, iedereen begint uit te maken, kom je er vast wel ene tegen We Are BrederLord |
|
Heeft iemand nog Noorse volksverhalen gelezen en waar kan je die verkrijgen? |
|
quote: het wicca topic: http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=4680 Indien de link niet werkt, typ wicca in de zoek-functie. Een wicca topic is er dus al, maar een asatru/heiden - topic vind ik niet. Zou er interesse voor zijn hier ? [Dit bericht is gewijzigd door campske666 op 10-06-2003 11:22] |
|
quote: And what about Asatru/heidendom. Is daar interesse voor op ZM ? |
|
quote:dat heb ik de laatste tijjd ook steeds vaker Repulsive Slaughter - Guesthouse of Screams gebakken en ingepakt! Check de site |
|
quote:Volgensmij is daar het edda topic voor ofzo. Er zit ook iemand van www.heidendom.nl hier dus |
|
ah, ik ben even naar de bieb geweest. En met 4 boeken gewederkeerd. http://www.pantheon.org/articles/k/kludde.html Kludde, dus daar heeft zo een metalheads groep zijn naam vandaan. [Dit bericht is gewijzigd door wladimir op 10-06-2003 15:36] |
|
quote: Wie dan? |
|
quote:Jij en ik . |
|
quote:Ah, ik dacht dat je Joris of Boppo bedoelde. |
|
Die hebben het alle2 altijd erg druk. Weet jij trouwens nog boeken over Scandinavische folklore? (volksgeloven) |
|
Ik weet niet of je ze al gelezen hebt, maar ik vond Tactitus - Germania en Jan de Vries - De Germanen (ben ik nu in bezig) wel leuke boeken. Voor die van Jan de Vries, is ook wat wetenschappelijker onderbouwd. Maar deze gaan voornamelijk over het Zuid-Germaanse Heidendom. Voor de rest lees ik het meeste van internet. |
|
Ah, ik had al een boek gelezen over de Germanen. Maar dat is natuurlijk iets anders dan volksgeloof. Een deel ging ook wel over de religie natuurlijk. |
|
quote: Een boek puur over volkgeloof van de Scandinaviers ken ik niet zo 1,2,3 uit mn hoofd. Al zullen die er vast wel zijn, maar je kan dat beter op het Heidendom-forum vragen. |
|
Is goed, ik zal is een keer rondvragen. |
|
quote: Tja je hebt de Edda, maar ik heb een paar gekwalificeerde historici dat boek helemaal de grond in lezen stampen. |
|
quote:Dat bedoelde ik niet. Edda heb ik al verschillende versies van gelezen. En ik beschouw het ook niet als een volksverhaal. |
|
quote: Ah dus meer in de richting van de Knutsdrapa en de Widsith? (als ik het me goed herinner dan) |
|
Hmm, daar heb ik nog nooit over gehoord. Maar dat kan misschien ook interessant zijn. Heb je wat links bij de hand? |
|
Ah bij nader onderzoek zijn die 2 toch gelijkend aan de Edda, alleen dan met een stuk betere review van die kennis. http://www.georgetown.edu/faculty/ballc/oe/widsith-trans.html voor de Widsith. |
|
Een goede bron voor nog meer Noorse verhalen over koningen, edda en andere verhalen kan je vinden op www.northvegr.org Een site die gericht is op het studeren van dit soort werk. Je kan er de kalevela ook vinden. Ben je daar bekend mee?? |
|
Nope, maar nu je met die site komt heb je eigenlijk boekentips van mij ook niet nodig |
|
Das waar, ik zoek zelf wel naar wat volksverhalen in de bieb of boekenwinkel. Ik wil graag wat van die verhalen over woudtrollen en dergelijken bos/natuur geesten monsters lezen en dus niet de edda. |
|
Bij ons heb je een waterkolk in een beek waar vroeger zogezegd een weerwolf huisde. Beetje debiel dat mensen daarin konden geloven, tegenwoordig heb je lullen die geloven in aliens. mvg wk10 |
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina |