IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Oude volksgeloven Vorige pagina
BrederLord
Life is hard, and so am I
Usericon van BrederLord
Posted 14-05-2003 8:59 by BrederLord Wijzig reactieProfiel van BrederLordQuote dit berichthttp://users.pandora.be/brederlord/

als ge begint te vloeken gelijk zot, iedereen begint uit te maken, kom je er vast wel ene tegen


We Are BrederLord


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 10-06-2003 11:17 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Heeft iemand nog Noorse volksverhalen gelezen en waar kan je die verkrijgen?


campske666
Usericon van campske666
Posted 10-06-2003 11:20 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 26 april 2003 15:07 schreef Faline het volgende:
hmm..
er zitten hier heel wat mensen die over lotr.
praten, en wat mensen die over geloven praten...
what about wicca??


het wicca topic: http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=4680

Indien de link niet werkt, typ wicca in de zoek-functie.


Een wicca topic is er dus al, maar een asatru/heiden - topic vind ik niet. Zou er interesse voor zijn hier ?

[Dit bericht is gewijzigd door campske666 op 10-06-2003 11:22]


campske666
Usericon van campske666
Posted 10-06-2003 11:27 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 26 april 2003 15:07 schreef Faline het volgende:

what about wicca??


And what about Asatru/heidendom. Is daar interesse voor op ZM ?


campske666
Usericon van campske666
Posted 10-06-2003 11:28 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

Godverdomme !!

Dat is al de tweede keer dat een wijziging eerst niet doorkomt (zelfs niet na 5 keer refreshen), en als ik dan een nieuwe post maak komt de wijziging in die vorige post wel door.


Possessedpacman
Signum cornu
Usericon van Possessedpacman
Posted 10-06-2003 11:30 by Possessedpacman Wijzig reactieProfiel van PossessedpacmanQuote dit berichthttp://Old... www.myspace.com/repulsiveslaughter

quote:
Op 10 juni 2003 11:28 schreef campske666 het volgende:
Godverdomme !!

Dat is al de tweede keer dat een wijziging eerst niet doorkomt (zelfs niet na 5 keer refreshen), en als ik dan een nieuwe post maak komt de wijziging in die vorige post wel door.
dat heb ik de laatste tijjd ook steeds vaker


Repulsive Slaughter - Guesthouse of Screams gebakken en ingepakt! Check de site


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 10-06-2003 12:07 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 10 juni 2003 11:27 schreef campske666 het volgende:
And what about Asatru/heidendom. Is daar interesse voor op ZM ?
Volgensmij is daar het edda topic voor ofzo.
Er zit ook iemand van www.heidendom.nl hier dus


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 10-06-2003 15:34 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

ah, ik ben even naar de bieb geweest.
En met 4 boeken gewederkeerd.

http://www.pantheon.org/articles/k/kludde.html
Kludde, dus daar heeft zo een metalheads groep zijn naam vandaan.

[Dit bericht is gewijzigd door wladimir op 10-06-2003 15:36]


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 10-06-2003 18:39 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 10 juni 2003 12:07 schreef wladimir het volgende:
Volgensmij is daar het edda topic voor ofzo.
Er zit ook iemand van www.heidendom.nl hier dus

Wie dan?


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 10-06-2003 18:41 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 10 juni 2003 18:39 schreef Iskariot het volgende:
Wie dan?
Jij en ik .


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 10-06-2003 18:56 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 10 juni 2003 18:41 schreef wladimir het volgende:
Jij en ik .

Ah, ik dacht dat je Joris of Boppo bedoelde.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 10-06-2003 19:06 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Die hebben het alle2 altijd erg druk.
Weet jij trouwens nog boeken over Scandinavische folklore? (volksgeloven)


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 10-06-2003 19:29 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Ik weet niet of je ze al gelezen hebt, maar ik vond Tactitus - Germania en Jan de Vries - De Germanen (ben ik nu in bezig) wel leuke boeken. Voor die van Jan de Vries, is ook wat wetenschappelijker onderbouwd.

Maar deze gaan voornamelijk over het Zuid-Germaanse Heidendom.

Voor de rest lees ik het meeste van internet.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 10-06-2003 19:30 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Ah, ik had al een boek gelezen over de Germanen. Maar dat is natuurlijk iets anders dan volksgeloof.
Een deel ging ook wel over de religie natuurlijk.



Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 10-06-2003 19:35 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 10 juni 2003 19:30 schreef wladimir het volgende:
Ah, ik had al een boek gelezen over de Germanen. Maar dat is natuurlijk iets anders dan volksgeloof.
Een deel ging ook wel over de religie natuurlijk.



Een boek puur over volkgeloof van de Scandinaviers ken ik niet zo 1,2,3 uit mn hoofd. Al zullen die er vast wel zijn, maar je kan dat beter op het Heidendom-forum vragen.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 10-06-2003 19:37 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Is goed, ik zal is een keer rondvragen.


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 15-06-2003 20:46 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 10 juni 2003 11:17 schreef wladimir het volgende:
Heeft iemand nog Noorse volksverhalen gelezen en waar kan je die verkrijgen?


Tja je hebt de Edda, maar ik heb een paar gekwalificeerde historici dat boek helemaal de grond in lezen stampen.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 15-06-2003 20:51 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 20:46 schreef Egregius het volgende:
Tja je hebt de Edda, maar ik heb een paar gekwalificeerde historici dat boek helemaal de grond in lezen stampen.
Dat bedoelde ik niet. Edda heb ik al verschillende versies van gelezen. En ik beschouw het ook niet als een volksverhaal.


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 15-06-2003 23:23 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 20:51 schreef wladimir het volgende:
Dat bedoelde ik niet. Edda heb ik al verschillende versies van gelezen. En ik beschouw het ook niet als een volksverhaal.


Ah dus meer in de richting van de Knutsdrapa en de Widsith? (als ik het me goed herinner dan)


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 16-06-2003 17:54 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Hmm, daar heb ik nog nooit over gehoord.
Maar dat kan misschien ook interessant zijn.
Heb je wat links bij de hand?


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 16-06-2003 19:55 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

Ah bij nader onderzoek zijn die 2 toch gelijkend aan de Edda, alleen dan met een stuk betere review van die kennis.

http://www.georgetown.edu/faculty/ballc/oe/widsith-trans.html
voor de Widsith.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 16-06-2003 20:31 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Een goede bron voor nog meer Noorse verhalen over koningen, edda en andere verhalen kan je vinden op www.northvegr.org

Een site die gericht is op het studeren van dit soort werk. Je kan er de kalevela ook vinden. Ben je daar bekend mee??


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 16-06-2003 22:09 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

Nope, maar nu je met die site komt heb je eigenlijk boekentips van mij ook niet nodig


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 16-06-2003 22:13 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Das waar, ik zoek zelf wel naar wat volksverhalen in de bieb of boekenwinkel.
Ik wil graag wat van die verhalen over woudtrollen en dergelijken bos/natuur geesten monsters lezen en dus niet de edda.


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 16-06-2003 22:14 by windkracht10 Wijzig reactieProfiel van windkracht10Quote dit bericht

Bij ons heb je een waterkolk in een beek waar vroeger zogezegd een weerwolf huisde.
Beetje debiel dat mensen daarin konden geloven, tegenwoordig heb je lullen die geloven in aliens.


mvg wk10


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen