Tormented soul |
|
|
|
|
Posted 12-06-2003 12:31 by Tormented soul |
|
|
Ik heb deze topic geopend om te weten te komen wat voor jullie de essentie is van muziek. Dat interreseerd met best wel want ik probeer er achter te komen waarom sommige muziekcategorieen (metal of nie) beluisterd worden. Hierover later meer. Ik zal eerst eens uitleggen wat voor mij de essentie van muziek is, en waarom.
Ik luister muziek in principe om 2 redenen. De eerste is voor sommige moeilijk te begrijpen, maar im kan muziek gebruiken als opslagmedium van emoties. Net als in andere kunstvormen kan je dingen die ik of andere hebben meegemaakt herkennen in muziek. Muziek kan de emoties die je destijds voelde vereeuwigen in klanken, zodat de keer dat je een bepaald nummer weer hoort, die gevoelens weer bij je boven komen. Dit kan vanalles zijn, blije of treurige muziek.
Hetzelfde geldt voor de lyrics. Lange tijd heb ik volgehouden dat lyrics het belangrijkste zijn in muziek, maar ik ben er achter gekomen dat dat niet perse moet. In de meeste gevallen vind ik dat nog steeds, maar na het luisteren van ee prachtig nummer zoals "a dreaming beauty" van Graveworm, ga ik dan were twijfelen. Ik ben anti-christelijk, en Graveworm is een Christelijke blackmetal band (wat je ook hoort in de lyrics), maar de muziek zelf weet mij bijna ik hogere sferen te brengen. de perfecte mix van klanken, rauwe gitaren en grunts tegenover Chello's en pianos's, weet mij van binnen wel in beroering te brengen. Ook instrumentale nummers kunnen mij ook raken. Zelfs klassiek vind ik best mooi, en dan hoeft het niet perse in metal et zitten (zoals wel vaak voorkomt). Het Requiem van Mozart vind ik bv prachtig.
Poezie in muziek is heel belanrijk, maar poezie in de vorm van klanken is mischien nog wel belangrijker.
Een andere essentie van muziek voor mij is gewoon om je "te laten gaan" , ff lekker headbangen of meebrulllen. Als uitlaatklep voor dingen zoals agressie. Natuurlijk is agressie ook een emotie, en zou je dit ook kunnen indelen bij het stukje tekst van hierboven, maar agressie is niet echt een emotie die ik wil opslaan, of vereeuwigen.
Ik hoop dat het door dit stukje tekst wat duidelijker is waarom ik en heel veel andere mensen naar metal luisteren. Ik luister eigelijk naar alle subcategorien omdat (op de extreem harde na) elke band wel een een deel van beide essenties heeft, de een alleen meer dan de andere. Ik luister meer naar powermetal dan naar deathmetal, een heldere zang, ballads en heel veel hoopgevende nummers passen veel beter bij mijn levenswijze dan deathmetal. Maar toch blijf ik luisteren naar de hardere, agressievere muziek omdat die ook een essentie heeft dat mij aantrekt.
|