IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Solderen, mantel op potmeter (volume knop) EMG elementen
FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 24-06-2003 21:46 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

Als je EMG elementen in je gitaar zet zit daar een leuk schemaatje bij hoe alles op elkaar aangesloten moet worden. Das niet zo moeilijk. Er zitten hierbij 2 mantels van de draden van het EMG element die op een potmeter (de volume knop) moeten worden gesoldeerd. Het probleem is alleen dat ik met geen mogelijkheid een goede soldering krijg op dat punt. Ik heb al geschuurd om een ruw oppervlak te krijgen maar het gaat gewoon echt voor geen meter, nu vroeg ik mij in alle frustratie af of er misschien meer doe-het-zelvers (met betrekking tot elektronica) op zm zitten die zelf EMG elementen in hun gitaar hebben gezet en hier toevallig iets op gevonden hebben.

even voor de duidelijkheid een plaatje

Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.

MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 24-06-2003 21:50 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Bekend verhaal
Ik heb geen EMGs en geen potmeters gesoldeerd maar wel een spiksplinternieuw inputjack, het hete soldeer wilde maar met geen fukking mogelijkheid blijven zitten dus heb ik het idd opgeruwd met schuurpapier en na zo'n 20min. aankloten is het toch een beetje vast komen te zitten.
Ik maak me geen illusies dat het goed gesoldeerd is maar ik ga voorlopig toch niet giggen met dat kabeltje dus ik wacht maar af tot het loslaat.

FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 24-06-2003 21:52 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

quote:
Op 24 juni 2003 21:50 schreef MBMarduk het volgende:
Bekend verhaal
Ik heb geen EMGs en geen potmeters gesoldeerd maar wel een spiksplinternieuw inputjack, het hete soldeer wilde maar met geen fukking mogelijkheid blijven zitten dus heb ik het idd opgeruwd met schuurpapier en na zo'n 20min. aankloten is het toch een beetje vast komen te zitten.
Ik maak me geen illusies dat het goed gesoldeerd is maar ik ga voorlopig toch niet giggen met dat kabeltje dus ik wacht maar af tot het loslaat.

Gelukkig ben ik niet de enige met dit probleem. Ik heb nog geen 20 min geprobeerd, maar ik kan hier later echt heel slecht bij, dus ik moet het in een keer goed doen.

Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.

FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 03-07-2003 12:10 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

ff update voor de mensen die dit iets kan schelen of tegen hetzelfde probleem aangelopen zijn. Het solderen ging niet omdat schijnbaar het oppervlak waarop ik wilde solderen niet heet genoeg was (lag aan mijn soldeerbout die eigenlijk gemaakt is om bedrading te solderen)

Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 03-07-2003 12:30 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

- Ik zou eerst die mantel ver genoeg afstrippen.
- Dan van de plasticken isolatie halen (deels natuurlijk, doorknippen is verboden).
- Dan een eind afgestripte mantel torderen (je mag gerust beide mantels samen nemen).
- Dan dat eind vertinnen, dus de soldeerbout ertegen houden, goed laten verwarmen, dan na een tijdje (+/- 30 sec, alnaargelang).
-in erop zetten, voor een goeie uitvloeiing zorgen (soms de soldeerbout verschuiven over het eind mantel).
- Dan het plaatje op de potentiometer vertinnen.
- Dan het eind vertinde mantel ertegen.
- Met de soldeerbout het tin vloeibaar maken.
- Het tin van de mantel en van het plaatje in elkaar laten vloeien, zorgen dat het goed vastgehecht is, laten afkoelen.
- Klaar.

Veel plezier ermede

Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE

RaNk
Usericon van RaNk
Posted 03-07-2003 17:30 by RaNk Wijzig reactieProfiel van RaNkQuote dit bericht

quote:
Op 3 juli 2003 12:10 schreef FireFox het volgende:
ff update voor de mensen die dit iets kan schelen of tegen hetzelfde probleem aangelopen zijn. Het solderen ging niet omdat schijnbaar het oppervlak waarop ik wilde solderen niet heet genoeg was (lag aan mijn soldeerbout die eigenlijk gemaakt is om bedrading te solderen)

Inderdaad, om het fatsoenlijk te doen moet je een goeie soldeerbout hebben. Dus geen goedkope soldeerpistolen en andere laagvermogen-boutjes. Een soldeerstation is ideaal, en eentje van Weller helemaal hehe. 350 graden celsius is niet overdreven .

bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 03-07-2003 17:34 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Wel oppassen met te lang verhitten, anders is je potmeter naar de kloten. Domme vraag waarschijnlijk maar gebruiken jullie wel S-39???

Bazzio Attacks!!!

MBMarduk
Usericon van MBMarduk
Posted 03-07-2003 17:36 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Die draden komen met een kern van hars dus m.i. zou S-39 eigenlijk overbodig moeten zijn

FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 03-07-2003 17:38 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

quote:
Op 3 juli 2003 17:34 schreef bazzio het volgende:
Wel oppassen met te lang verhitten, anders is je potmeter naar de kloten. Domme vraag waarschijnlijk maar gebruiken jullie wel S-39???

ja dat gebruikte ik eerst ook niet (je bedoelt dat rode soldeer vet niet ?

FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 03-07-2003 17:39 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

quote:
Op 3 juli 2003 17:36 schreef MBMarduk het volgende:
Die draden komen met een kern van hars dus m.i. zou S-39 eigenlijk overbodig moeten zijn

dat schijnt niet voldoende te zijn is mij verteld, ik moest het hele oppervlak voorzien van die rode troep.

bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 03-07-2003 17:42 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Ja S-39 is soldeer vet, het mag alleen helaas niet meer verkocht worden (slecht voor de mens oid). Het huidige soldeer vet is van mindere kwaliteit.

Bazzio Attacks!!!

MBMarduk
Usericon van MBMarduk
Posted 03-07-2003 17:43 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 3 juli 2003 17:42 schreef bazzio het volgende:
Ja S-39 is soldeer vet, het mag alleen helaas niet meer verkocht worden (slecht voor de mens oid). Het huidige soldeer vet is van mindere kwaliteit.

Oops, ik heb op de middelbare school echt veel S-39 damp ingeademd vrees ik

FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 03-07-2003 17:43 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

quote:
Op 3 juli 2003 17:42 schreef bazzio het volgende:

Aha klinkt als de grote pot met rode troep die bij mijn vader in de garage stond. Hij vertelde mij ook dat het spul ongezond als de pest was.

MBMarduk
Usericon van MBMarduk
Posted 03-07-2003 17:44 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Je hebt heel veel verschillende soorten S-39.

RaNk
Usericon van RaNk
Posted 03-07-2003 17:48 by RaNk Wijzig reactieProfiel van RaNkQuote dit bericht

Als je goeie soldeer hebt, heb je verder geen vloeimiddel nodig. Gewoon kwaliteits-harskernsoldeer voldoet prima. Een goeie bout maakt dus ook heel veel uit (met dikke stift, niet zo'n fijne-electronica stiftje), op hoge temperatuur het liefst aldus. Dit omdat je dan maar kort hoeft te solderen en het tin vloeit meteen door. Ik heb mijn gitaar ook omgebouwd tot aktief met EMG's en hij doet het nog steeds perfect. Als je in de buurt woont van Eindhoven kun je mijn soldeerstation best lenen trouwens.

Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com