IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : tips voor beginnende toetsenisten Volgende pagina
Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 14-07-2003 20:08 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

net als de gitaartopic, maar dan voor keyboard spelers... Wat is een beetje een goed beginners toetsenbord (niet al te duur)', en zijn lessen aan te raden. Of is het slimmer zelf wat te pingelen en het zo te leren? Of kent iemand nog goeie leerboeken? Alle tips zijn welkom.


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 14-07-2003 20:11 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

Ik heb ooit een jaar lang keyboard-les gehad en ik vond het daarna echt niet leuk meer.

Ik moest liedjes van het kaliber 'Vader Jacob voor gevorderden' steeds maar weer spelen, dat vond ik nogal saai.

Maarja, het is denk ik ook wel nodig om een beetje de techniek onder de knie te krijgen.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 14-07-2003 21:46 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

Ehm, bij piano/keyboard is het zeer verstandig om les te nemen.
Zeker als het gaat om vingerzettingen.
En je moet vertrouwd raken met de toon.
Dus zeer verstandig om les te nemen


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 14-07-2003 22:13 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

Het belangrijkste: NEEM LES! (ik spreek uit ervaring). Daarnaast heeft vooral Roland een aantal zeer leuke en betaalbare instapmodellen...



Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 15-07-2003 10:52 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

Ik zal es gana informeren... duurt het lang voordat je iets fatsoenlijks kunt spelen?


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 15-07-2003 10:54 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

waarom is het zo belangrijk les te nemen?
wat leer je zoal op keyboard-les?


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Mithrandir
Olorin enútulië!
Usericon van Mithrandir
Posted 15-07-2003 10:59 by Mithrandir Wijzig reactieProfiel van MithrandirQuote dit berichthttp://www.headachemagazine.nl

Les is eigenlijk verplicht, wil je fatsoenlijk leren spelen. Vingerzetting is één ding, techniek een belangrijker tweede. (zeker voor pianisten).

Tips:
Erg vervelend, maar goed voor techniek: Schule Der Gelaufigkeit van Czerny.
Bach is ook zeer bevordelijk voor techniek en is polyfoon, dus je leert ook om melodieen in de linkerhand uit te laten komen.
Voor gevorderden: Etudes van Czerny en Etudes van Chopin (vingerbrekers!)


Arwen ná anvanya vendë ecénien


Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 15-07-2003 11:00 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

Kijk, ik verwacht natuurlijk niet a een jaar Jannewirman/jens Johansson achtige keyboard solo's. Maar meer voor sfeervolle achtergrond muziek (orgel etc.) is les dan ook verplicht?


satanwithdistortion
I'll never rot and never go away...
Usericon van satanwithdistortion
Posted 15-07-2003 11:01 by satanwithdistortion Wijzig reactieProfiel van satanwithdistortionQuote dit berichthttp://www.looknmeet.com/satan_with_distortion

Ik ben begonnen met een roland E-14, een degelijk beginners keyboard... kost een kleine 300 euro... tis idd aangerade om lessen te neme, ma ge moet vooral eelveel geduld hebbe, want ge zulter ni rap iets deftigs uit kryge ofzo om zelf wa te make...


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 15-07-2003 11:01 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

Tja, zorg in ieder geval dan dat je van die klassieke stukken mag spelen. En geen top40 liedjes met een leuk keyboard-ritme erbij, waar je de accoorden van mag gaan aangeven

Misschien is piano-les wat dat betreft verstandiger dan keyboard-les.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


Mithrandir
Olorin enútulië!
Usericon van Mithrandir
Posted 15-07-2003 11:06 by Mithrandir Wijzig reactieProfiel van MithrandirQuote dit berichthttp://www.headachemagazine.nl

@ Tormented Soul:
Les is nooit verplicht natuurlijk. Het is maar wat je zelf wilt met toetsen. Is het puur voor begeleidende stukken, zou les zonde kunnen zijn van het geld. Wil je verder gaan dan accoorden spelen, zou het aan te raden zijn om les te nemen.

Heb zelf namelijk jarenlang achter de piano gezeten zonder les. Heb daar veel spijt van: verkeerde techniek en het blijven steken op een zeker punt. Zes jaar later eindelijk les genomen. (inmiddels dus zes jaar verspild)

Mijn doel is eigelijk ook om op een zeker moment pianoconcerten te kunnen spelen (bijv. pianoconcert in A-mineur van Grieg) dus voor mij is les onontbeerlijk.

[Dit bericht is gewijzigd door Mithrandir op 15-07-2003 11:08]


Arwen ná anvanya vendë ecénien


Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 15-07-2003 11:08 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

het liefst zou ik ook piano willen spelen... heb een fetish voor piano's IN metal .
Maar ik weet zelf niet of les effect heeft...
Heb geen geode concentratie. (maar daar gaat deze topic niet over). Ik ben ook met gitaar blijven steken op power chords na bijna 3 jaar les...

maar noem eens een paar goede keyboards voor een redelijke prijs (hooguit 300/400 euro). En is een 2e handse aan te raden?


Mithrandir
Olorin enútulië!
Usericon van Mithrandir
Posted 15-07-2003 11:13 by Mithrandir Wijzig reactieProfiel van MithrandirQuote dit berichthttp://www.headachemagazine.nl

quote:
... maar noem eens een paar goede keyboards voor een redelijke prijs (hooguit 300/400 euro). En is een 2e handse aan te raden?


Pfff, daar vraag je me wat. Zou ik zo niet weten. Ik hou me niet zo bezig met keyboards. Ik heb een piano en een sy thesizer en daarmee vind ik het wel prima. (in de toekomst hopelijk een vleugel; Steinway of Bosendorfer )

Die vraag moet je iemand anders stellen. En tweedehands.... tja, als men gewoon goed met het apparaat om is gesprongen... waarom niet?

[Dit bericht is gewijzigd door Mithrandir op 15-07-2003 11:14]


Arwen ná anvanya vendë ecénien


satanwithdistortion
I'll never rot and never go away...
Usericon van satanwithdistortion
Posted 15-07-2003 11:15 by satanwithdistortion Wijzig reactieProfiel van satanwithdistortionQuote dit berichthttp://www.looknmeet.com/satan_with_distortion

quote:
Op 15 juli 2003 11:08 schreef Tormented soul het volgende:
maar noem eens een paar goede keyboards voor een redelijke prijs (hooguit 300/400 euro). En is een 2e handse aan te raden?

roland en yamaha keyboards, geen 2e hands, kunne al veel deffecten aan zijn...


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 15-07-2003 11:27 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

ik heb als kind 10 jaar pianoles gehad, en sinds een jaar heb ik weer les, bij een erg strenge concertpianiste ditmaal.
ik speel alleen klassieke muziek bij haar.

wat ik me dus afvraag is of keyboard-les een meerwaarde boven piano-les heeft.


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Mithrandir
Olorin enútulië!
Usericon van Mithrandir
Posted 15-07-2003 11:31 by Mithrandir Wijzig reactieProfiel van MithrandirQuote dit berichthttp://www.headachemagazine.nl

quote:
Op 15 juli 2003 11:27 schreef El Chulo het volgende:
ik heb als kind 10 jaar pianoles gehad, en sinds een jaar heb ik weer les, bij een erg strenge concertpianiste ditmaal.
ik speel alleen klassieke muziek bij haar.

wat ik me dus afvraag is of keyboard-les een meerwaarde boven piano-les heeft.


Nee, ik zou het eerder andersom willen zeggen. Dat piano-les meerwaarde heeft boven keyboard-les.

Wat speel je zoal aan klassiek?


Arwen ná anvanya vendë ecénien


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 15-07-2003 11:36 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

qua techniek zal piano-les zeker een meerwaarde hebben. daarom vroeg ik me af wat voor dingen je op keyboard les leert.

op dit moment speel ik:

chaconne van bach
etudes van scriabin
verschillende stukken van debussy

wat speel jij zoal?


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Mithrandir
Olorin enútulië!
Usericon van Mithrandir
Posted 15-07-2003 11:45 by Mithrandir Wijzig reactieProfiel van MithrandirQuote dit berichthttp://www.headachemagazine.nl

quote:
Op 15 juli 2003 11:36 schreef El Chulo het volgende:
qua techniek zal piano-les zeker een meerwaarde hebben. daarom vroeg ik me af wat voor dingen je op keyboard les leert.

op dit moment speel ik:

chaconne van bach
etudes van scriabin
verschillende stukken van debussy

wat speel jij zoal?


Een aantal nocturnes van Chopin, Etude nr. 50 van Czerny (nog aan het studeren), Prelude in Cis-mineur van Rachmaninov, ben bezig met poging tot 2e Boheemse Rhapsody van Liszt (= erg moeilijk), Thema van 'The Piano' van Michael Newman en nog wat dingen.


Arwen ná anvanya vendë ecénien


Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 15-07-2003 11:51 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

Spelen jullie dat gewoon, of zitten jullie ook in een metalband?


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 15-07-2003 11:58 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

quote:
Op 15 juli 2003 11:45 schreef Mithrandir het volgende:
Prelude in Cis-mineur van Rachmaninov


erg mooi stuk. vind je dat gedeelte met die neergaande triolen van akkoorden niet vreselijk lastig?


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 15-07-2003 12:00 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

quote:
Op 15 juli 2003 11:51 schreef Tormented soul het volgende:
Spelen jullie dat gewoon, of zitten jullie ook in een metalband?

ik zat vroeger in een blackmetal band. tegenwoordig in een minder harde, maar erg experimentele band.


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Mithrandir
Olorin enútulië!
Usericon van Mithrandir
Posted 15-07-2003 12:04 by Mithrandir Wijzig reactieProfiel van MithrandirQuote dit berichthttp://www.headachemagazine.nl

quote:
Op 15 juli 2003 11:58 schreef El Chulo het volgende:

erg mooi stuk. vind je dat gedeelte met die neergaande triolen van akkoorden niet vreselijk lastig?


Ja, ik wil steeds te snel en dan wordt het een brij (vervolgens ga ik dan de mist in en moet ik even een paar maten terug voor de beheerste poging)


Arwen ná anvanya vendë ecénien


Mithrandir
Olorin enútulië!
Usericon van Mithrandir
Posted 15-07-2003 12:05 by Mithrandir Wijzig reactieProfiel van MithrandirQuote dit berichthttp://www.headachemagazine.nl

quote:
Op 15 juli 2003 12:00 schreef El Chulo het volgende:
ik zat vroeger in een blackmetal band. tegenwoordig in een minder harde, maar erg experimentele band.


Welke?


Arwen ná anvanya vendë ecénien


Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 15-07-2003 12:12 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

maar als je het hebt over Piano's, hoelang duurt het meestal totdat je een nummer zoals Sillouette van Opeth kan spelen? gaat denk ik wel 10 jaar overheen :S


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 15-07-2003 12:17 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

quote:
Op 15 juli 2003 12:04 schreef Mithrandir het volgende:
Ja, ik wil steeds te snel en dan wordt het een brij (vervolgens ga ik dan de mist in en moet ik even een paar maten terug voor de beheerste poging)

ja, dat had ik ook. het is iets dat moet groeien met de tijd. nadat ik het stuk een paar maanden niet gespeeld had probeerde ik het weer eens, en toen ging het veel makkelijker.

mijn band heet 'contact', maar we zijn niet zo heel erg bekend


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 15-07-2003 13:39 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

jullie kennen zeker niemand die nog een Rhoades-orgel speelt? beetje a la John Lord?

*edit: type-o*

[Dit bericht is gewijzigd door Blackjack op 15-07-2003 13:57]


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen