IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : De toevallige hit; een vloek of een zegen? Volgende pagina
attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-07-2003 14:30 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Toen ik Ice queen van Within temptation (al)weer eens hoorde raakte ik in een filosofische bui. Hoe moet dat nu zijn voor zo een band(en ik heb het vanaf nu niet specifiek ocer W.T.)?
Zo een band heeft dus een toevallige hit, en heeft nu dus veel succes. Veel concerten, een goede verkoop en de grotere platenmaatschappijen staan te trappelen om ze te mogen tekenen. Mogelijk kun je finacieel van de band rondkomen.
Maar het heeft natuurlijk wel consequenties. De platenmaatschappijwil weer zo een hit en daarna nog een. De druk is dus enorm. Hits schrijf je niet op bestelling. En wat als de band (weer) eens lekker ruig wil gaan spelen? Zo gaat de lol er wel van af lijkt me.

0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 16-07-2003 14:31 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

zoals je al zegt, het is een vloek.

"This one is older than shit, heavier than time!"

Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 16-07-2003 14:32 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

Als je ECHT per se geen hit wilt maken, dan zijn er genoeg manieren om daar voor te zorgen gelukkig

Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )

helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 16-07-2003 14:33 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Ik denk dat de hit op zich nog niet eens zo zeer de vloek is, maar het grote geld dat vervolgens naar je lonkt het probleem zal vormen. Als je na je hit gewoon op het oude tempo met dezelfde muzikale insteek (niet noodzakelijk dezelfde muziek, want dat wordt op den duur ook saai) nummers blijft schrijven hoeft er niets aan de hand te zijn.

I'm not being rude. You're just insignificant.

attila_de_hun
Posted 16-07-2003 14:33 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2003 14:32 schreef Claw het volgende:
Als je ECHT per se geen hit wilt maken, dan zijn er genoeg manieren om daar voor te zorgen gelukkig

nee dat is onvoorspelbaar. het grote publiek is eigenlijk toch wel raar. Icequeen is niet geschreven om miljoen keer te verkopen. en zo zijn er nog wel meer nummers. De enige zekerheid om geen succes te hebben is om niks uit te brengen.

Kramy
Usericon van Kramy
Posted 16-07-2003 14:34 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Ze hebben het er zelf naar gemaakt door zo toegankelijke muziek te maken...

En andere vergelijkbare bands ook, anders wordt het ook geen hit. En je kan toch altijd nog bij dezelfde platenmaatschappij blijven?

Ze vinden het in ieder geval niet erg, want ze krijgen geld.. duh...

Natascha
Usericon van Natascha
Posted 16-07-2003 15:02 by Natascha Wijzig reactieProfiel van NataschaQuote dit berichthttp://www.studiomystica.nl

WT had dat niet verwacht, maakten muziek die ze zelf cool vinden, denk dat dat bij iedere band wel zo is. Als je goed bent en de muziek is je leven, dan is het toch juist kei cool om door te breken of zie ik dat verkeerd? Dat de platenmaatschappij het dan gaat uitmelken... tja...
Oke tuurlijk heb je bands die voor de hits gaan maar die zijn al opgericht met de intentie om daarnaar te streven en niet om gewoon mooie muziek te maken ofzo.
toch? ach ja...

www.studiomystica.nl --> Design & Photography

attila_de_hun
Posted 16-07-2003 15:12 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2003 15:02 schreef Natascha het volgende:
WT had dat niet verwacht, maakten muziek die ze zelf cool vinden, denk dat dat bij iedere band wel zo is. Als je goed bent en de muziek is je leven, dan is het toch juist kei cool om door te breken of zie ik dat verkeerd? Dat de platenmaatschappij het dan gaat uitmelken... tja...
Oke tuurlijk heb je bands die voor de hits gaan maar die zijn al opgericht met de intentie om daarnaar te streven en niet om gewoon mooie muziek te maken ofzo.
toch? ach ja...

ja natuurlijk maakten ze muziek die ze cool vinden. Maar de vraag is dus: Stel dat ze nu een cd willen maken vol deathgrunts. Dat zal dde platenmaatschappij niet leuk vinden (ik neem trouwens aan dat WT bij een grotere maatschappij heeft getekend of gaat doen). Die wil Ice queen II en III. Dus dat is dan toch een nadeel datvast zit aan een voordeel(zie mijn eerste post)?

anonymous
Usericon van anonymous
Posted 16-07-2003 15:18 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2003 14:30 schreef attila_de_hun het volgende:
Zo een band heeft dus een toevallige hit, en heeft nu dus veel succes. Veel concerten, een goede verkoop en de grotere platenmaatschappijen staan te trappelen om ze te mogen tekenen.

Ik geloof niet dat het een toevallige hit was. Dat nummer was namelijk ongeveer een jaar eerder meen ik, ook al uitgebracht, maar is toen niet aangeslagen. Een tijd later is het nog een keer geprobeerd met waarschijnlijk meer promotie e.d. En toen werd het wel een hit. Ik denk dat toevallige hits zowiezo niet echt bestaan. Er moet toch een heleboel promotie en dus geld (van een label) achter zitten wil je in de top 40 komen.
Verder vind ik niet perse dat daar iets mis mee is. Als je maar muziek maakt waar jezelf achter staat.

"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."

attila_de_hun
Posted 16-07-2003 15:23 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2003 15:18 schreef anonymous het volgende:
Verder vind ik niet perse dat daar iets mis mee is. Als je maar muziek maakt waar jezelf achter staat.

ja dat vind ik ook. Maar die (toevallige) hit kan er net toe leiden dat je NIET meer muziek kan maken die je echt wilt.

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 16-07-2003 15:39 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Je fanbase is de vloek als je een hit hebt, of iets wel of geen hit wordt heb je zelf niet in de hand (tenzij je opzettelijk kutmuziek maakt ) maar die fanbase neemt het je vaak wel kwalijk als je ineens goed verkoopt..

Sell-out ben je dan, commceriële kutband etc.

gaap

MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 16-07-2003 18:53 by MetalTuupLimburg Wijzig reactieProfiel van MetalTuupLimburgQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/KayMeertens

Ik denk dat iedere band gewoon de muziek moet maken die ze zelf wil. Als die aanslaat bij een groot publiek, is daar niks mis mee. Als je echter je muziek gaat aanpassen om een groter publiek te bereiken, gaat dat meestal ten koste van je muziek en raak je veel van je oorspronkelijke fans kwijt

lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 16-07-2003 19:36 by lykle_wolfheart Wijzig reactieProfiel van lykle_wolfheartQuote dit berichthttp://www.gothtronic.com

quote:
Attila de Hun overdacht:
Zo een band heeft dus een toevallige hit, en heeft nu dus veel succes. Veel concerten, een goede verkoop en de grotere platenmaatschappijen staan te trappelen om ze te mogen tekenen. Mogelijk kun je finacieel van de band rondkomen.
Maar het heeft natuurlijk wel consequenties. De platenmaatschappijwil weer zo een hit en daarna nog een. De druk is dus enorm. Hits schrijf je niet op bestelling. En wat als de band (weer) eens lekker ruig wil gaan spelen? Zo gaat de lol er wel van af lijkt me.

Het hangt denk ik heel sterk af van je instelling. Als je je gauw gek laat maken, dan is het een vloek, als je gewoon rustig blijft en goed blijft nadenken over de toekomst en gewoon je eigen muziek blijft spelen dan is het een zegen.

no text supplied

Heerschende Basch
Usericon van Heerschende Basch
Posted 16-07-2003 21:06 by Heerschende Basch Wijzig reactieProfiel van Heerschende BaschQuote dit bericht

Het is in het gaval van WT toch wel een beetje jammer. Voordat ze een hit en een single en zo hadden waren ze ook al best wel beroemd. Toen werden ze commercieel met Ice queen. Dat is nog niet eens zo heel slegt. Dan krijg je dus meneer platenmaatschappij die nog een hit wil. Running up that hill. Dat nummer is in mijn ogen echt het dieptepunt van WT. En dat terwijl ze zo goed bezig waren een paar jaar geleden.

Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 16-07-2003 21:21 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

Ik denk niet zo zeer dat het heel erg lastig is om nog een hit te schrijven dan wel je publiek te behouden. WT heeft veel oude fans verloren door deze richting op te slaan en trekken nu veel meer publiek waarvan de muziek smaak over een poosje geen Gothic metal meer is. Ik denk dat deze hit meer toeval is door het toenemende breezer goth gehalte in Nederland. Dat gaat vanzelf weer weg en dus ook de populariteit van WT. Je kan het al merken. Je ziet ze veel minder op tv en radio voorbij komen en in de kroeg wordt je er al minder mee dood gegooit.

Of het een vloek of een zegen is... dat kan mij eigenlijk weinig tot niets schelen.

Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!

Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 16-07-2003 23:20 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Ik neig naar de vloek...
Ken je Extreme nog? Ik ook niet maar wat ik wel weet is dat ze bekend werden met dat zoete "More than words", terwijl ze een goeie, in ieder geval metalband waren (over smaak valt best te twisten)/

Geen hond die ze van iets anders kent als dat zoete geval...

Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic

Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 17-07-2003 10:28 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2003 15:23 schreef attila_de_hun het volgende:
ja dat vind ik ook. Maar die (toevallige) hit kan er net toe leiden dat je NIET meer muziek kan maken die je echt wilt.

quote:
Op 16 juli 2003 19:36 schreef lykle_wolfheart het volgende:
Het hangt denk ik heel sterk af van je instelling. Als je je gauw gek laat maken, dan is het een vloek, als je gewoon rustig blijft en goed blijft nadenken over de toekomst en gewoon je eigen muziek blijft spelen dan is het een zegen.

Voilà, als WT gewoon had verder gedaan en een echt nieuw album had uitgebracht, zonder hoeveel?-Singels was het toch niet zo'n ordinaire sell-out geweest, nu wel, kan k niks aan doen, op GP heb ik tijdens het rondkuieren en zuipen een nieuw nummer gehoord dat zo mogelijk nog meliger ging, de huidige stijlm in overtreffende ^trap, dat zegt genoeg.

Als je een hit hebt, moet je gewoon nadenken wat je ermee doet:
-de opbrengsten van die ene hit gebruiken om op iets comfortabelere wijze je zin te blijven doen
-als een slet toehappen op de big bussiness en spreekwoordelijk met de benen open gaan liggen op commando.

Het fenomeen brengt nu wel met zich mee dat als er een band die je goed vin dnog maar in een alternatieve top opduikt (of wat meer aandacht krijgt op zo'n zender) je al je hart vasthoudt:
Een tijd terug was het leuk om wat meer "Metal" te kunnen horen, nu wordt men (terecht?) bang als men alto's/skaters/weetikveel de naam van een geliefde band hoort uitspreken.

I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be

Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 17-07-2003 10:33 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Voor de een een vloek, voor de ander een zegen.

Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.

El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 17-07-2003 10:44 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

dream theater werd ook in één klap heel beroemd met 'pull me under'

nadeel: de platenmaatschappij hoopte op nog meer hits en heeft daarom hun schrijfproces ernstig beïnvloed in het verleden

voordeel: ze hadden gelijk een grote groep fans over de hele wereld, die ze anders nooit zo snel hadden weten te bereiken

Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....

Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 17-07-2003 12:03 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Ik geloof niet dat je een hit toevallig kan maken, er moet altijd wel wat promotie werk achter zitten. Je kiest er dus zelf voor.

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 17-07-2003 12:08 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 17 juli 2003 12:03 schreef Iskariot het volgende:
Ik geloof niet dat je een hit toevallig kan maken, er moet altijd wel wat promotie werk achter zitten. Je kiest er dus zelf voor.

Inderdaad, hits komen meestal tot stand door de zogenaamde pluggers van platenmaatschappijen die met potiëntele hits naar de radio gaan, en meer van dit soort vage trucs.

Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.

Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 17-07-2003 12:17 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 17 juli 2003 12:08 schreef Heiden het volgende:
Inderdaad, hits komen meestal tot stand door de zogenaamde pluggers van platenmaatschappijen die met potiëntele hits naar de radio gaan, en meer van dit soort vage trucs.

Trucs zoals stemmen op een band (was toch bij WT zo gegaan dacht ik): veel oorspronklelijke fans zien er eerst geen graten in en vinden dat wel leuk: maar waarom moet je dat doen als je de muziek toch al goed kent?

I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be

0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 17-07-2003 12:25 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 17 juli 2003 10:44 schreef El Chulo het volgende:

nadeel: de platenmaatschappij hoopte op nog meer hits en heeft daarom hun schrijfproces ernstig beïnvloed in het verleden

voordeel: ze hadden gelijk een grote groep fans over de hele wereld, die ze anders nooit zo snel hadden weten te bereiken

gevolg is ook dat images and words verreweg hun beste album is. Niet echt een voordeel dacht ik zo

"This one is older than shit, heavier than time!"

Natascha
Usericon van Natascha
Posted 17-07-2003 14:34 by Natascha Wijzig reactieProfiel van NataschaQuote dit berichthttp://www.studiomystica.nl

Wat WT betreft, dat nieuwe nummer 'Orph' zou toch zeker geen top40 materiaal zijn! en idd, Ice Queen is een hit geworden dankzij de oude fans.
Vind Metallica trouwens wel een goed voorbeeld van 'we gaan voor de hits' met hun Load en Reload!
Maar goed, mij boeit het niet veel of een band wel of niet voor de hits gaat, zolang de muziek maar goed blijft! (Waar Metallica naar mijn idee de fout in ging)
maar goed, mijn mening...

www.studiomystica.nl --> Design & Photography

IceQueen
Intelligentiequotiënt
Usericon van IceQueen
Posted 17-07-2003 14:41 by IceQueen Wijzig reactieProfiel van IceQueenQuote dit bericht

Een vloek,Within Temptation is aan een sell out bezig...Ooit gehoort van Suikerrock??? Nu,da's dus een prutsfestivalletje...Komt WT dit jaar naartoe... Ze hebben op Dynamo,Lowlands en Graspop gestaan en nu verlagen ze zich tot dit WTF???

[Dit bericht is gewijzigd door IceQueen op 17-07-2003 14:41]

Here's your knife back, I finally got it out of my back. I'm sure you'll be needing it again soon...

No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 17-07-2003 14:41 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 17 juli 2003 10:44 schreef El Chulo het volgende:

Bijv. Falling into Infinity, wat een klote plaat vond ik dat.
Ik heb een interview gelezen met Portnoy waarin hij zei dat dat album voor een groot deel onder invloed van de platenmaatschappij is geschreven en dat dat een fout was die zo nooit meer zullen maken.
Six Dergrees Of Inner Turbulance klinkt wat mij betreft ook al veel meer als een DT plaat.

The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.

Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com