IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Fingerpicking blues
Satan
Usericon van Satan
Posted 30-09-2001 5:43 by Satan Wijzig reactieProfiel van SatanQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

In metal wordt vaak de plectrum gebruikt,terwijl veel veel oorspronklijke
bluesgitaristen en ook klassieke gitaristen hele mooie en verfijnde geluiden maakten door fingerpicking en andere instrumenten (ben nog aan orienteren hierop ,had een blues boek uit de bibliotheek gehaald en hoorde dat deze gitaristen meer gevoel in hun gitaarspel weten te leggen).
Is het gebruik van de plectrum te vanzelfsprekend ?

Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 30-09-2001 6:08 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Voor elektrisch ben ik in ieder geval voorstander van plectrum, voor acoustisch in principe ook maar gen probleem zonder.

Maakt denk ik wel verschil: in die soundcheck van Steve Vai (zie gitaren topic) speelt hij ook zonder aanslag (dus alleen op de nek indrukken)

Ik weet van geen enkele gitarist in de hardere metal die geen plectrum gebruikt.

Brute muziek leent zich volgens mij niet of nauwelijks voor subtiele aanslagaccenten, ook omdat bij de veelgebruikte powerakkoorden de mineur/ majeur noot eruit is gehaald; dit waren nl. oorspronkelijk barre akkoorden.

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 30-09-2001 14:52 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Probeer gewoon alles uit en kijk daarna wat JIJ het best/mooist vin klinken.

Remember, there are no rules in music, just guidelines.

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 30-09-2001 14:52]

Ixl
Angel of death
Usericon van Ixl
Posted 30-09-2001 15:41 by Ixl Wijzig reactieProfiel van IxlQuote dit bericht

In principe heeft de blues idd meer gevoel in de muziek, maar in de metal is dit meestal niet nodig (om zachter of hardere klanken te hebben), in de metal wordt meestal een ander effect(zonder distortion) erachter gezet.. Luister maar eens naar metallica - to live is to die. Is een prachtvoorbeeld van gevoel met metal..

God hates us all ! God hates us all !

Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 01-10-2001 0:49 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 30 september 2001 14:52 schreef Azagthoth het volgende:
Probeer gewoon alles uit en kijk daarna wat JIJ het best/mooist vin klinken.

Remember, there are no rules in music, just guidelines.

Dat vind ik een goeie!

en

First master the rules, than break 'em!

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

Metal
Usericon van Metal
Posted 13-02-2003 23:14 by Metal Wijzig reactieProfiel van MetalQuote dit bericht

Je kan ook combineren hé, met plectrum spelen en de andere drie gebruiken om te 'fingerpicken' dit heb ik voor de eerste keer gebruikt toen ik Hells bells van ACDC leerde spelen en vond dat interessant.

After war comes peace, therefor war is good (Scatterbrain)

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-02-2003 23:18 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Ik denk dat het vrij onmogelijk is om zeer technisch gitaarwerk zonder plectrum te spelen. Vingers zijn nu eenmaal een stuk dikker, dus een stuk langzamer (moet meer massa/oppervlak verplaatsen), lijkt mij tenminste.

edit: dit geld natuurlijke niet wanneer je aan het "hammeren" of aan het "pull off-en " bent op de hals.

[Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 13-02-2003 23:20]

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 13-02-2003 23:32 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

De toe te passen techniek ligt maar net aan de stijl die je wilt spelen.. Onder shredders is arpeggio's sweepen een populaire techniek. Op elektrisch gitaar niet zonder plectrum te doen.

Maar, klassieke gitaristen kunnen dezelfde arpeggio's op een nylonsnaar spelen, met de vingers, de chickenpickin'-techniek, oftwel met duim en wijsvinger afwisselend aanslaan.

Sommige dingen zijn niet met plectrum te spelen, andere dingen niet met de vingers. Beste techniek is er niet, hooguit de handigste techniek binnen een bepaalde stijl. Ik zie nog niet zo snel een deathmetalgitarist met zijn vingers aanslaan

Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com