IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Nog een topic in het kader van 'geloof je', "ist krieg" Vorige pagina
Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 30-10-2001 20:54 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Maar dat is dus geen redenen om verklaringen te gaan verzinnen.



Misanthropy
You mean nothing to me
Usericon van Misanthropy
Posted 06-11-2001 12:22 by Misanthropy Wijzig reactieProfiel van MisanthropyQuote dit berichthttp://www.defiance.nl

ik ben van mening dat onze geest al vele malen sterker is als dat we kunnen bevatten.

Eeuwen geleden wisten mensen dit, en konden ze er mee omgaan. Communicatie dmv je geest. het direct beinvloeden van dingen/situaties met je geest, waren denk ik orde van de dag..

Maar door de eeuwen heen zijn wij mensen veel te materialistisch geworden, en daarme is die zijde van ons 'afgestompt'. We zij gewoonweg te sceptisch om erin te kunnen geloven. Hoe hard iemand ook zal proberen. Die kennis zal nooit meer 100% boven water komen.

het is net als de rest in evolutie. Ooit hadden wij een dikke vacht en een staart, maar na verloop van tijd hebben we andere middelen bedacht om hetzelfde doel te bereiken dat, (kleding en 2 benen om op te lopen, telefoon etc). De natuur heeft ook daar gedaan wat ze altijd doet. Als we het nie meer nodig hebben wordn de aandrijvende genen simpelweg uitgeschakeld.

Let op: Ze bestaan dus nog wel!! maar we zijn gewoon te materialistisch ingesteld om ze te gebruiken.
Die monikken waar eerder het iemand over had zijn er schijnbaar in geslaagd om delen van die kennis weer omhoog te halen. Maar ziet dat zij er hun hele leven mee bezig zijn, en niks anders doen.

Deze dingen zijn gewoon onderdeel van de mens, net als dat we kunnen praten.. We hebben het alleen niet meer nodig.


neukuh?


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 06-11-2001 14:20 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 12 oktober 2001 21:40 schreef suzanne het volgende:
Wat regressiehypnose betreft: ik ben verschrikkelijk nieuwsgierig wat ik in mijn vorige levens gedaan heb. Ik vind dat alleen geen reden om een regressietherapeut te gaan lastig vallen


Daar zijn ze juist voor! Doen joh!


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 06-11-2001 15:44 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 6 november 2001 12:22 schreef Misanthropy het volgende:
ik ben van mening dat onze geest al vele malen sterker is als dat we kunnen bevatten.

Eeuwen geleden wisten mensen dit, en konden ze er mee omgaan. Communicatie dmv je geest. het direct beinvloeden van dingen/situaties met je geest, waren denk ik orde van de dag..

Maar door de eeuwen heen zijn wij mensen veel te materialistisch geworden, en daarme is die zijde van ons 'afgestompt'. .


ik geloof jou verhaal eigenlijk wel maar er is een punt waar ik mee blijf zitten. waarom kozen de mensen toendertijd voor meer materialisme? had dat meer te bieden dan de geestlijke dingen? dat is mij nog niet duidelijk. als iemand een visie hier op heeft, laten horen graag!


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 06-11-2001 15:56 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

mogelijk antwoord:
Door verslaving aan de audiovisuele en/of tast zintuigen?

Ik zet overigens grote vraagtekens bij de stelling dat vroeger telepathische & telekinetische manifestaties de orde van de dag waren.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 06-11-2001 17:31 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 6 november 2001 15:44 schreef attila_de_hun het volgende:
ik geloof jou verhaal eigenlijk wel maar er is een punt waar ik mee blijf zitten. waarom kozen de mensen toendertijd voor meer materialisme? had dat meer te bieden dan de geestlijke dingen? dat is mij nog niet duidelijk. als iemand een visie hier op heeft, laten horen graag!


Ik heb hier wel een verklaring voor, en hij ligt verrassend dicht bij huis: godsdienst, en in ons geval, christendom.

Toen de katholieke kerk veel macht had werden heksen vervolgd. Heksen, dat waren mensen die tovenarij bedreven, dingen deden die de gewone burger niet vatte. Je moest je aan de tien geboden houden, je werk doen en zondag naar de kerk. Rare dingen als mediteren, spirituele tekens eren, enz. waren ketters en dus verboden. Vandaar dat alle tovenarij werkelijk uit ons gestompt, geslagen en gebrand is. Het christendom bood een materialistisch wereldbeeld dat beantwoordde aan een aantal wetten. De enige spiritualiteit lag in het leven nà de dood.

Een belangrijke persoon in dit materialistische wereldbeeld was natuurlijk Isaac Newton. Wat veel mensen niet weten is dat zijn natuurkundige werk slechts 1/6 van zijn totale werk is. Twee derde van ALLES wat hij schreef (let wel: dit is dus VIER KEER ZOVEEL als AL zijn natuurkunde bij elkaar!) was buitengewoon religieus en christelijk. Het andere zesde deel was alchemie, maar Newton was door en door christelijk (al was hij daarin wel afwijkend; hij ontkende het goddellijke karakter van jezus en ontkende ook de drieëenheid... dit heeft hij dus verborgen moeten houden).
Maar goed, Newton heeft ook altijd volgehouden dat zijn wetten geen verklaringen zijn, maar dat ze slechts beschrijven wat er klaarblijkelijk gebeurt.

Descartes is een ander goed voorbeeld. Als er iemand invloedrijk was inzake het materialistische wereldbeeld, was hij het wel. Eeuwenlang hadden filosofen geworsteld met het verschil tussen de wereld in je geest (datgene dat zich in je hoofd afspeelt) en de buitenwereld. Descartes poneerde een radicale scheiding tussen de 'geestelijke' (en immateriele) wereld en de materiele wereld. Met een moeilijk woord noem je zoiets 'ontologisch dualisme'. Ontologie is de 'zijnsleer', alles wat zich bezighoudt met je bestaan en wat dat is, bestaan, is ontologie. Dualisme betekent dus een beginsel van twee tegengestelde zaken. Bij Descartes waren dat de materiele en de geestelijke wereld. Je gedachten spelen zich af in het geestelijke, en je bewegingen in het materiele.

Dit levert natuurlijk problemen op. Stel je voor dat je denkt dat je je hand gaat bewegen, en dat je dan daarna je hand gaat bewegen. Blijkbaar is er dus de een of andere boodschap die van het geestelijke naar het materiele gaat. Op zo'n bezwaar had Descartes dan ook geen antwoord.

Maar ik ga off-topic. Terug naar het originele punt: Descartes was een diep gelovig christen! Door een wereldbeeld als het zijne echter (dat ZEER invloedrijk was) werd god dusdanig buiten onze fysieke planeet geplaatst, dat datgene wat zich op de planeet afspeelt, veranderlijk, materieel, en in wetten te omschrijven is.

De reden dat men zo materialistisch (of beter: deterministisch) geworden is, is tweeledig, maar beide hebben met elkaar te maken:
- door het christendom werd alles wat nìet in materialiteit te vatten is vervolgd
- het christendom legde alle immaterialiteit en alle spiritualiteit buiten deze wereld (leven in de hemel na de dood) en veranderde aldus deze wereld in iets dat door wetten van god geregeld wordt


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 06-11-2001 19:51 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

zeer interessant(ook van mutilator) en ik ben het trouwens geheel met je eens. maar hett christendom, en ik bedoel niet het georganizeerde geloof, heeft dat ook niet een groot stuk mystiek en "magie" in zich? over wate lopen, voedsel uit het niks laten verschijnen etc? ik vraag het me maar af want ik weet niks van religie verder(voor de zekerheid; ik ben GEEN christen).

verder denk ik dat toch een deel van de mensen zich weer gaat verdiepen in de niet-materialistische wereld omons heen. dat is alleen maar goed. ik ben wel bevreesd voor de vele charlatans die hier misbruik van gaan maken.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 06-11-2001 20:28 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 6 november 2001 19:51 schreef attila_de_hun het volgende:
maar hett christendom, en ik bedoel niet het georganizeerde geloof, heeft dat ook niet een groot stuk mystiek en "magie" in zich? over wate lopen, voedsel uit het niks laten verschijnen etc?


Jawel, maar alles is in het licht van god/jezus/de heilige geest. God is de enige zingeving; iets anders bestaat niet in het christendom. Je moet god omarmen en geloven dat hij wonderen kan doen, en anders niks. Je hoeft niets te doen (je MAG niet eens iets doen), als je maar gelooft! God is het enige immateriële. 'Magie' is een verboden woord in het christendom, net als tovenarij en mystiek.

quote:
ik vraag het me maar af want ik weet niks van religie verder(voor de zekerheid; ik ben GEEN christen).


Ik weet er wel een beetje van af. Zowel mijn basisschool als mijn middelbare school waren christelijk en ik ben tot mijn 11e elke week naar de kerk geweest, omdat mijn ouders het goed vonden dat ik dat soort dingen meekreeg. Toen ik 11 was zei ik een keer dat ik het eigenlijk helemaal niet zo boeiend vond, en toen gingen we niet meer.
Verder heb ik links en rechts van een flink aantal filosofen wat meegekregen en heb me in een paar verder verdiept, heb daar ook wel aanleg voor.
Wat betreft mijn mening over het christendom, die is wel duidelijk dacht ik zo Interessant is dat hoe meer ik erover lees en hoe meer ik nadenk, hoe meer ik het christendom ga haten. De uitdaging aan g0D staat nog steeds... god, fucking leugenaar, lafaard! Maar laten we on topic verdergaan.

quote:
verder denk ik dat toch een deel van de mensen zich weer gaat verdiepen in de niet-materialistische wereld omons heen. dat is alleen maar goed. ik ben wel bevreesd voor de vele charlatans die hier misbruik van gaan maken.


Hm. Ik ben niet bevreesd voor de charlatans; alleen de stommelingen en zwakken van geest zullen meegaan met de Jomanda's van deze tijd. En aan de zwakken van geest heb ik geen boodschap (ik bedoel dus niet mensen met een beperkte intelligentie (daar kunnen ze niets aan doen) en ook niet mensen met syndroom van Down oid (kunnen ze ook niets aan doen) maar dòmme mensen, ècht dom, die makkelijke antwoorden aannemen omdat ze bang zijn om te bestaan, die hun zeggenschap over zichzelf in de handen leggen van de een of andere oplicht(st)er... die een bord voor hun kop hebben, de ziellozen, zonder wilskracht).

Nee, de charlatans zijn het probleem niet. Wat het probleem is, is de vrijblijvendheid waarmee alles gaat. Iedereen kan links en rechts wat pseudo-occulte elementjes pakken en die integreren in zijn leventje onder het motto 'spiritualiteit'. Kijk, ik zal de laatste zijn om te vertellen wat mensen wel en niet mogen doen, maar op deze manier verliezen een hoop zaken met eeuwenoude tradities aan betekenis. Mensen die een yin/yang vloerkleed kopen omdat het in de Flair stond, 'trainingssessies' die je in contact brengen met je 'innerlijke beest', praten met bomen, enz.

... het is allemaal van een grote nietszeggendheid. Als je dan probeert wel wat inhoud aan je spiritualiteit te geven kijken de meeste mensen je niet-begrijpend aan.
Bv. om mijn nek hangt Mjöllnir, hamer van Thor. Thor was één van de goden van mijn verre voorouders, een god van kracht, moed en standvastigheid. Met zijn hamer vocht hij tegen allerhande Jotunn-gebroed (de chaos van het heelal) en uiteindelijk, tijdens de laatste slag (Ragnarøk) doodt hij de Midgardslang, en sterft zelf ook in het gevecht.
Thor was een beschermende god en een krachtige god. Zijn hamer beschermt mij tegen chaos en is een focus van concentratie voor mij. (natuurlijk ben ik het die mezelf tegen chaos beschermt; maar ik geloof zeer zeker dat de aloude verhalen en goden zich verspreid hebben in ons collectieve geheugen en zich als zodanig ergens schuilhouden in ons onderbewuste, ik neem dat zeer serieus)

Maar goed, zo'n verhaal (en ik ben nog niet eens zo geleerd erover) is totaal niet besteed aan iemand die een yin yang tatoeage heeft omdat het zo'n geinig tekentje is.
Spiritualiteit vandaag de dag heeft geen fuck meer te betekenen. Het is niet meer dan een, ja, een gimmick, een gadget. Het kost geen moeite om de een of andere 'spiritualiteit' te adopteren, en net zo makkelijk stap je er weer van af. Cultuurzappen van de bovenste plank.

Dat neemt niet weg dat iedereen moet doen wat-ie wil, maar als zulk soort mensen over spiritualiteit beginnen lach ik ze hard uit. Spiritualiteit is geen TV-programma!

hmmm ik ging ook nog iets zeggen over new age maar ik heb nu wel genoeg getypt dacht ik zo.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 06-11-2001 20:54 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

boeiend! laat dat new-age verhaal ook maar komen. ik zal trachten ook nog een zinnig reply te geven maar ik moet er eerst over nadenken.


NecRomantica
Usericon van NecRomantica
Posted 06-11-2001 22:26 by NecRomantica Wijzig reactieProfiel van NecRomanticaQuote dit bericht

dwaallicht petje af
erg interessant allemaal, en inderdaad graag dat new-age verhaal!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 07-11-2001 12:37 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ja, New Age. Weer zo'n hedendaags cultuurfenomeen waarvan ik denk 'wat een vrijblijvende, betekenisloze rotzooi'.

De term New Age is natuurlijk vrij vaag maar ik gebruik het voor het gemak maar om alle verschijnselen aan te duiden die te maken hebben met astrologie, edelstenen, wierook branden, met bomen praten, runen gooien etc.

Kijk ik wil niet alles afkraken en ik geloof best dat er in sommige van die individuele zaken veel waarde zit (in de een meer dan de andere); New Age is dan ook meer de manier waarop die dingen behandeld worden.
Loop maar eens een New Age winkeltje binnen en de topazen, amethysten, runes, keltische kruizen, geurkaarsen, piramides en monsters van Loch Ness vliegen je om de oren. Een cultuurgezap van jewelste.
Verder laten New Agers zich graag voorstaan op 'spiritualiteit' en dat ze niet gebonden zijn aan deze materialistische wereld, maar uiteindelijk komt het erop neer dat ze gehoor geven aan elke impuls die ze krijgen met de smoes 'doe wat je wil'.

DOE WAT JE WIL: wat betekent dat eigenlijk? De New Agers vertalen het met: 'doe waar je zin in hebt' of 'doe wat in je opkomt'. Ik vind dat zwakte. Kijk, ik heb geen behoefte en geen pretentie om mensen te gaan vertellen hoe ze dan wèl in het leven moeten staan, dat spreekt vanzelf. Maar mijn grondige minachting gaat uit naar zo'n uitleg van het credo 'doe wat je wil'. Ze doen het voorkomen alsof ze de een of andere diepe keuze hebben gemaakt, terwijl ze in werkelijkheid gewoon toegeven aan alle primaire impulsen zonder er verder over na te denken wat ze nu echt WILLEN.

DOE WAT JE WIL: dat betekent eerder je wilskracht gebruiken om dingen te bewerkstelligen. Doe wat je WIL!! Iets bereiken in het leven is vaak geen kwestie van intelligentie of bepaalde vaardigheden, maar een kwestie van WIL. Alleen met je WIL kan je boven jezelf uitstijgen.

Verder vind ik ook dat men in de New Age vaak uit allerlei hoeken zaken adopteert en die voor zichzelf integreert tot een multi-cultureel mixje wat verder vrij weinig betekenis heeft. Ik geloof eerder in het zoeken naar je wortels en daaruit betekenis halen. Wat moet een kaaskop als ik nou met yin-yang of met de I Tjing? Dat soort dingen zijn niet voor mij of mijn voorouders bedacht, hebben een totaal andere oorsprong en andere context. Dat wil niet zeggen dat je als Nederlander alleen maar Nederlandse dingen moet lezen oid. Ik pleit eerder voor een besef van je èigen achtergrond, en daarin je spiritualiteit zoeken. Dat begint wat mij betreft bij de Noordse goden en hun verhalen, de Edda neemt dus een belangrijke plek in. Dan, als je van je eigen achtergrond een besef hebt, als je de wijsheid uit die mythen en sagen hebt gehaald en enigszins begrijpt hoe die zaken doorwerken in onze hedendaagse (collectieve) psyche, dan kan je denk ik pas op een goede manier culturele uitingen van andere plaatsen voor kennisgeving innemen.

Dus, iemand met een Germaanse achtergrond die de I Tjing uit z'n hoofd kent en elke dag Tantrisch mediteert maar onbekend is met Thor, Wodan en Loki, zo iemand weet eigenlijk helemaal niets. Zo iemand heeft het contact met z'n eigen onbewuste verloren en zapt zichzelf door de culturen van deze wereld, zonder datgene te vinden wat dichter bij huis ligt dan hij ooit zal denken. En omdat hij het niet vindt, zal hij verder zoeken, een blinde, verloren ziel.

Tegenspel is uiteraard gewenst, discussies heerschen.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 07-11-2001 13:24 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

alweer de moeite waard maar misschien toch een puntje. je baseren op je achtergrond(afstamming) is iets waar ik ook mee eens ben maar pas er mee op! ook ik zou me een germaanse afstammeling gaan noemen maar een tijdje geleden hoorde ik dat de opa van mij oma uit rusland kwam. iedereen in ons land heeft wel een vreemdeling als voorouder. dus in hoeverre stammen wij van de oervolkeren af die hier ooit woonden?


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 07-11-2001 13:46 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Tuurlijk, je hebt ook wel een punt. Maar als je opa van je oma Rus is, dan ben jij maar voor een heel klein deel Rus. Hoe belangrijk is die opa van jouw oma voor jou geweest? In hoeverre heeft hij jou gevormd? Je moet daar voor jezelf een weg in vinden.

Trouwens, de Zweedse vikingen zijn behoorlijk ver Rusland ingetrokken hoor. Dus wie weet


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 08-11-2001 15:21 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

quote:
Op 30 oktober 2001 11:43 schreef Azagthoth het volgende:
het eerste wat in me opkomt:

Yeah right!


Je gelooft het zeker niet he?


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


amy
in tragedies we play.......
Usericon van amy
Posted 08-11-2001 15:30 by amy Wijzig reactieProfiel van amyQuote dit bericht

I'm impressed Dwaallicht! Op een punt moet ik je echter tegen spreken, niet Descartes, maar Plato is de eerste geweest die het onderscheid tussen de werkelijkheid en de ideeënwereld in de vorm van het dualisme heeft beschreven.


Misanthropy
You mean nothing to me
Usericon van Misanthropy
Posted 08-11-2001 17:45 by Misanthropy Wijzig reactieProfiel van MisanthropyQuote dit berichthttp://www.defiance.nl

Hulde heer Dwaallicht!
Waarlijck een wonderschoon pleidooi.

maaarr, ik dien me herbij toch aan te sluiten bij Atilla..
Ik zag gisteren een leuke docu op discovery channel over de invasies die door allerlei volkeren gepleegd zijn op andere landen/werelddelen in de vroege middel eeuwen, en wat daar de gevolgen van zijn geworden.
Mij is opgevallen dat na de aanval van Atilla de Hun op de Romeinen eigenlijk nergens in Europa een volk meer 'puur' was. Vluchtelingen/afgekochte strijders/moslims die hun invasie op spanje e.d. gewonnen hebben... het wordt echt een ongeloofelijke mengeling van rassen culturen.

zelfde geld voor de noormannen/fransen en engelsen.. Elk van die volken heeft bloed in zich van de 2 anderen.
Daaruit ontwikkelen zich nieuwe standaarden/culturen. men gaat normen en waarden verleggen, en ze aanpassen aan dat wat ze zelf thuis geleerd hebben..
Het ene volk botst net de andere, dus worden er compromisen gesloten..
Uiteindelijk is er van die oorsprong helemaal niks meer over!

Er is dus voor ons menskes geen enkele manier om er zeker van te zijn wat nou daadwerkelijk ons erfgoed is.. waar wij toe behoren..

En dan mijn persoonlijke mening hierover, ik vind het sowieso vrij nutteloos om in de geschiedenis te gaan graven (wel erg interessant overigens, maar niet relevant voor het bepalen van de voortgang van je eigen bestaan), terwijl alle antwoorden die je nodig hebt gewoon in jezelf te vinden zijn. daarbij heb je genog tijd en aandacht nodig om de toekomst te doorstaan.. daar is het uitoefenen van yoga e.d. niks meer als een nutteloze afleiding van het belangrijkere werk.


neukuh?


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 08-11-2001 18:17 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 8 november 2001 15:30 schreef amy het volgende:
I'm impressed Dwaallicht! Op een punt moet ik je echter tegen spreken, niet Descartes, maar Plato is de eerste geweest die het onderscheid tussen de werkelijkheid en de ideeënwereld in de vorm van het dualisme heeft beschreven.


Was dat niet de 'grot theorie'?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 08-11-2001 18:35 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Interessante & leerzame stukken heb je hier neergeplant Dwaallicht!

(Wat zit is trouwens de achterliggende gedachte van jouw nickname?)

Je kritiek op het christendom is idg interessant.
Vooral dat stuk over cultuurzappen mbt new age vind ik grotendeels raak.

alleen; je hangt wel enorm aan je culturele wortels.
Er is niets mis met het aanhangen van een ideologie zoals die vanuit het oosten.
Je klinkt alsof je het wilt uitsluiten.
Als deze ideologie bevat waar iemand nou net naar zocht moet dat ook goed kunnen zijn!!!

Mijn mening is; je moet je eigen ideologie creeeren, want je neemt een unieke plaats in in de wereld ; de culturele wortels vallen net zogoed buiten de hedendaagse context.

Verder is jouw idee van versplinterde goden waarvan je een stukje meedraagt vaag. Graag logische uitleg!


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 08-11-2001 20:19 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Plato was inderdaad degene die kwam met de scheiding tussen een veranderelijke werkelijkheid en een onveranderlijke ideeënwereld. Indirect is Descartes hier ook door beinvloed. Ze verschillen echter hierin, dat Descartes dualisme een scheiding is tussen het 'geestelijke' en het 'materiële', maar dat wij ons in allebei deze facetten van de wereld bevinden.
Plato's ideeënwereld is voor ons mensen onbereikbaar. Bv. als je een cirkel tekent en nog een, en nòg een, dan zullen ze van elkaar verschillen. Ze zullen op elkaar lijken, maar geen van allen perfect zijn. Niemand kan een perfecte cirkel tekenen, volgens Plato bestaat er maar één 'idaal' van een cirkel (de 'ideeën' in de ideeenwereld van Plato komen ook van idealen, als in: perfectie en onveranderlijkheid, dus geen mentale idealen oid).

quote:
Op 8 november 2001 18:35 schreef Mutilator het volgende:
(Wat zit is trouwens de achterliggende gedachte van jouw nickname?)


Volgens diverse volksverhalen dansen er 's nachts boven moerassen kleine lichtjes. Deze lichtjes hadden een betoverende werking, nietsvermoedende reizigers werden het moeras ingelokt om nooit meer terug te keren... de volgende nacht was er dan een lichtje bijgekomen...
Ik voel mij ook een dwaallicht, de nacht is mijn domein, waar normale mensen duisternissen en moerassen vinden, vind ik schoonheid en kracht. Wij vinden waarde in het kwaad zoals dat door buitenstaanders gezien wordt, kijk alleen al naar de nicknames van de meeste mensen, de jouwe bv. 'Mutilator' waarom doe je dat? 'Gewoon geinig, nickneempje, boeien' hoor ik je denken, maar waarom heb je jezelf dan geen 'Roze Konijntje' genoemd? Er speelt dus wel iets mee, wij laten ons bekoren door duistere zaken.
Verder vind ik het verhaal van dwaallichten gewoon een cool verhaal, vaderlandse mythologie, nederlandse nickname, cool. Nederlandse en toch duistere nicknames 'heerschen'

quote:
alleen; je hangt wel enorm aan je culturele wortels.
Er is niets mis met het aanhangen van een ideologie zoals die vanuit het oosten.
Je klinkt alsof je het wilt uitsluiten.
Als deze ideologie bevat waar iemand nou net naar zocht moet dat ook goed kunnen zijn!!!

Mijn mening is; je moet je eigen ideologie creeeren, want je neemt een unieke plaats in in de wereld ; de culturele wortels vallen net zogoed buiten de hedendaagse context.


Ik had net zo goed ook Misanthropy kunnen quoten, dit is dus een reply aan jullie beiden. Inderdaad is het zo dat je niet te krampachtig in het verleden moet hangen, onder andere omdat raciale 'puurheid' in de wereld van vandaag een illusie is. Maar dat hangt er maar vanaf hoe ver je daarin wil gaan natuurlijk. Heel misschien zit er ergens wel een Turk tussen mijn voorouders, maar die komt de eerste 500 jaar geleden in ieder geval niet langs! En als je mijn kop ziet weet je dat ik een 'standard issue' hollandse jongen met blond haar en blauwe ogen.
Ik ben het dus zeer oneens met de uitspraak 'van de oorsprong is dan niets over'. Die oorsprong, die zit in mij. En ik vertegenwoordig die oorsprong, en ik doe er iets mee. Kijk, natuurlijk moet je niet gaan geilen op het feit dat je voorouders uiteindelijk allemaal uit een gehucht tien kilometer ten oosten van Trondheim komen, of zo. Maar ik vind dat je voor jezelf moet bepalen wat je je voelt (wel in enige verhouding met de werkelijkheid natuurlijk) en dan op zoek gaat naar je wortels.

Met het aanhangen van iets uit bv. het verre Oosten is niks mis; natuurlijk niet! Alleen: een Germaans persoon die hindoe is geworden en nog nooit ook maar iets heeft gelezen over de geschiedenis van Europese volkeren en hun achtergrond, heeft mijns inziens een beetje het contact met zichzelf verloren. Ik laat hem met rust hoor, maar als zo iemand zou beginnen over spiritualiteit en cultuur en dergelijke, zou ik hem het feit onder de neus drukken dat hij zijn eigen cultuur vergeten is. Zo iemand zal mijn respect in deze niet krijgen. Ik vind het net zoiets als een Indiër die enorme Viking-fan is, zonder ook maar iets te weten over wie en wat Buddha was en wat Nirwana en karma en reïncarnatie is.

Betekent dus niet dat je purist moet worden of zo, natuurlijk niet. Maar in het licht van de cultuurzapperij wil ik dus een besef van je eigen wortels stellen tegenover het wanhopige gegrijp naar zingeving zonder enige basis, richting of doel.

quote:
Verder is jouw idee van versplinterde goden waarvan je een stukje meedraagt vaag. Graag logische uitleg!


Een logische uitleg zal je niet krijgen; ben jij zo arrogant dat jij verwacht dat de goden zich verlagen tot simpele logica omdat jij het niet begrijpt? (dit moet je minder hard opvatten dan het misschien klinkt, ik spreek het op een soort Sinterklaas-toon uit ).
Iets serieuzer: mythologie is krachtig. Zeer krachtig. Duizenden jaren hebben mythologische verhalen het leven van onze voorouders bepaald. Magie en goden waren een belangrijk deel van hun leven. Sterker nog: veel van hun normen en waarden werden uit de mythologie gehaald, wat is eervol, wat is belangrijk, etc. Lees de Edda bv. er maar eens op na.
Dit betekent dus dat die mythologieën een afspiegeling zijn van de (collectieve) psyche van een bepaald volk, in een bepaalde tijd. Je kunt het dus niet rechtstreeks afbeelden op onze maatschappij, maar in de grond zul je mythologische beelden vinden. De psyches van Wodan, Thor, maar ook van Hera of Athene, of van Herne, van de Moedergodin, van Vulcanus, van Mithras, van Weles, enz. enz. hebben zich genesteld in ons onderbewuste en zullen ergens te vinden zijn.

Daaruit haal ik inspiratie en kracht; ik draag die goden met mij mee, ergens diep binnenin, ik haal wijsheid uit de verhalen.
Natuurlijk komt het allemaal uit mezelf, natuurlijk ben ik het die mijn eigen leven leidt; dat is nu juist het magische.

HET argument dat een oplettend lezertje nu zou kunnen aandragen is natuurlijk: en de verhalen, metaforen en wijsheden uit de bijbel dan? Zijn die dan ook niet een deel van je? Ook hier heb ik een antwoord op.

1. Het christendom zelf is een bij elkaar gejat zootje. Wodan is verwond door een speer en aan Yggdrassil genageld; daar heb je jezus. Je zou verwachten dat jezus op schilderijen werd afgebeeld als een joodse jongen; blijkt niet zo te zijn, bijna overal heeft hij blond haar en blauwe ogen. Wat betekent dit? Dit betekent blijkbaar dat er meer meespeelt dan alleen puur het bijbelse verhaal in de hoofden van mensen; ze maken er een soort Germaans bijbel verhaal van, of zo. Ik weet het ook niet en vind het merkwaardig dat bijna nergens (in het christelijke Europa) het volk van israel daadwerkelijk is afgebeeld als een joods volk. Verder is het oude testament een combinatie van veel babylonische elementen. Kortom: het christendom zelf is al een 'afgeleide'. (natuurlijk is alles een 'afgeleide' maar ik vind de mythologische 'laag' gewoon een stuk belangrijker dan de christelijke 'laag').

2. Dit moet intussen wel bekend zijn dacht ik zo: ik HAAT het christendom. Ik HAAT de waarden waar het voor staat, ik HAAT god, ik HAAT jezus, ik HAAT het kruis, ik HAAT de bijbel. Pure haat. Kan er wel grappen over maken 'oh jee ik ga weer in haatsmurf-modus' maar dat neemt niet weg dat ik er zeer serieus over ben. De redenen voor die haat zijn elders al wel uit de doeken gedaan. Om het topic trouw te blijven: mijn geloof is dus inderdaad voor een deel een 'krieg'. Het gebied dat aan het christendom verloren is, probeer ik (en anderen met mij) terug te veroveren. Black metal is voor een deel zo'n oorlog. Hoe 'echt' en hoe fysiek je die oorlog wil maken, dat is aan jou natuurlijk.

Maar gelukkig is het niet zo dat heel mijn leven in het teken staat van de strijd tegen iets anders. De wereld waarin ik mij beweeg is echter duidelijk een heidense!


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen