IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : gothic, waar komt dat vandaan? Volgende pagina
wladimir
Usericon van wladimir
Posted 02-02-2003 0:45 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Ik vraag me dus af waar de gothics hun naam vandaan hebben.

1. De stam oostgoten/westgoten
2. Gothische bouwstijl van de kerk (daar zie ik die gothische jurken niet in terug en donkere make-up)
Ook dus door de goten die christelijk waren geworden gemaakt.


Misschien weten de gothic metal fans het wel..


Meulen35
Vic Rattlehead
Usericon van Meulen35
Posted 02-02-2003 1:03 by Meulen35 Wijzig reactieProfiel van Meulen35Quote dit berichthttp://www.chat4all.nl/members/strangewings

quote:
Op 2 februari 2003 0:58 schreef Marco_Filth het volgende:
Ok, Zwarte Romantiek is een substroming van de bredere stroming van de Romantiek waarin dood en melancholie centraal staan. De belangrijke vernieuwing van de Romantiek is dat de aandacht verschuift van de externe werkelijkheid naar de interne gevoelswereld van het menselijke subject. Op die zoektocht doorheen de menselijke ziel wou men ook de extreem donkere kanten van die menselijke ziel niet onbezocht laten. In het licht hiervan kunnen we denk ik ook een figuur als de Marquis de Sade bekijken.
Al voor we eigenlijk van Romantiek spreken waren er al aanzetten te vinden voor zulke duistere omzwervingen in de poezie van de Graveyard poets. Later spreekt men voor de hele 19de eeuw over gothic poetry, waarmee me dan ook de zwartgallige inhoud bedoelt. Gothic betekent namelijk oorspronkelijk ook duister, schemerachtig (waarmee men dan de vele donkere nissen en ruimten bedoelde in Gothische kathedralen).
Ik moet toegeven dat ik dit onderwerp nog niet echt grondig heb onderzocht, maar ik kan denk ik wel de belangrijkste figuren, of volgens mij toch representatieve figuren, voor het verschijnsel geven.
Algemeen wordt 'The Castle of Otranto' van Horace Walpole als de eerste gothic novel beschouwd en ook Edgar Allan Poe was zonder enige twijfel een vertegenwoordiger van de Zwarte Romantiek. Hier zien we bijvoorbeeld de subjectgerichtheid terugkomen in het veelvuldig gebruik van krankzinnige vertellers. We krijgen dan een voorstelling van het verhaal vol spookbeelden en waanideeën, maar het is dan maar de vraag of dit nu aan bovennatuurlijke verschijnselen moet toegeschreven worden of aan de onbetrouwbaarheid van de verteller.
Ik kan hier nog wel meer specifieke vragen over beantwoorden... Laat dus maar iets weten


En vooral dus het dik gedrukte deel


The military intelligence, Two words combined that can\'t make sense


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 02-02-2003 2:35 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

ja


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 02-02-2003 2:37 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Gothic komt van Roze Zaterdag, een aloud Amsterdams gebruik.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 02-02-2003 2:40 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Gothic is een verbastering van Gay


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 02-02-2003 2:58 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Maar goed, ff serieus, ik heb geen idee. Nu ja, een beetje.

De 'gothic novel' is een genre in de literatuur -- denk aan Mary Shelley's "Frankenstein" bv. En aan de gedichten van Percy Bysse Shelley (spelling?). En aan Bram Stokers' Dracula.
Dat werk werd dus al 'gothic' genoemd in de 19e eeuw volgens mij. Verdere etymologische verklaringen weet ik niet, en volgens mij heeft het weinig met de Goten (de Germaanse stam) te maken.
Het woord 'gothic' is denk ik geassocieerd met de sfeer die bepaalde (gotische) kerken oproepen. En wellicht kwamen die kerken vaker in Noord-Europa (het domein van de Germanen -- ook van de Goten?) voor dan in Zuid-Europa (waar het katholicisme oppermachtig was, en de Romaanse architectuur ook).

Verder kom ik niet...

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 02-02-2003 2:59]


Dreadfull_Hours
...
Usericon van Dreadfull_Hours
Posted 02-02-2003 10:44 by Dreadfull_Hours Wijzig reactieProfiel van Dreadfull_HoursQuote dit bericht

in de kunst en architectuur was de benaming gotisch lange tijd negatief, n benaming die bijna gelijk stond aan lelijk. overvloedig etc..
mischien kunnen we dat weer invoeren?
die kerstboomgoths tegenwoordig hebben ook last van "overvloed" aan teveel bullshit

[Dit bericht is gewijzigd door Dreadfull_Hours op 02-02-2003 12:14]


dzouwe
ouwe
Usericon van dzouwe
Posted 02-02-2003 11:10 by dzouwe Wijzig reactieProfiel van dzouweQuote dit bericht

gothic komt uit de goot


changed to 'ouwe'


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 02-02-2003 12:36 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2003 2:37 schreef Dwaallicht het volgende:
Gothic komt van Roze Zaterdag, een aloud Amsterdams gebruik.




Ik zal eens gaan spitten, ik geloof dat er al een verhelderend topic hierover was.

[edit] Failed.

[Dit bericht is gewijzigd door TNightmare op 02-02-2003 12:40]


Stagebeast
all the world's a stage
Usericon van Stagebeast
Posted 02-02-2003 13:47 by Stagebeast Wijzig reactieProfiel van StagebeastQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/nexus79/

Gothic is dat niet een album van Paradise Lost?

Het is ook een beetje afkomsitg uit de vroege jaren tachtig met Bands als: the Cure, Sisters of Mercy, Joy Division etc.


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 02-02-2003 15:05 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

Zie: de post aan het begin (lang verhaal).

- "Gothic" betekent "duister" etc.
- Architectuur wordt bestmpeld als zijnde "gotisch."
- dan krijg je de literaire gotische stroming(en). Dat de keus valt op "gorthic" heeft niet alleen een semantische grondlag, maar heeft ook te maken met het feit dat in vele vroege gothic-werken gotische architectuur (denk bijv. aan kastelen) met bijbehorend effect gebruikt werd (vaak in vervallen staat).
- de eerste muzikale gothic stroming (waar onder anderen de reeds genoemde Sisters of Mercy toe behoorden) ontstaat. Dat deze "gothic" werd genoemd heeft vooral met de oude betekenis van het woord te maken.
- Toen kwam Paradise Lost en deed als één van de eerste metal bands wat later maar al te vaak nagedaan zou worden. Volgens mij werd het toen overigens nog gewoon een vorm van doom-metal genoemd. Totdat ze "Gothic" uitbrachten.
- Daarna is de term gothic synoniem geworden ('gejat,' dus) voor wat sommige mensen ook al omschrijven als "laxeermetal."
- Op zich is het gebruik van deze term best geschikt voor een genre dat afstamt van metal. Immers, het is duister (brr!) en de associatie die het oproept met geloof en de bijbehorende bouwwerken ligt ook nogal voor de hand.

[edit] er waren op een gegeven moment ook mensen die als "Goth" door het leven gingen (ten tijde van de eerste muzikale gothic-stroming). Nooit lachen, helemaal in het zwart (het liefst behoorlijk verwassen), etc.[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Sporty Voleg op 02-02-2003 15:35]


Touché, pussycat!


impaled succubus
Usericon van impaled succubus
Posted 02-02-2003 17:43 by impaled succubus Wijzig reactieProfiel van impaled succubusQuote dit bericht

goth is toch een engels woord/uitdrukking voor griezel/eng


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 02-02-2003 18:00 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Engelse betekenis volgens Wolters handwoordenboek.

Goth 1 Goot 2 Barbaar, Vandaal
Gothic I 1 gotisch 2 barbaars, grotesk, somber 3 schreefloos
II 1 Gotische taal 2 Gotiek



Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 02-02-2003 22:36 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

ik heb een eigen mening hierover, lees maar in het onderwerp (waar dit onderwerp weer vandaan komt) "zwarte romantiek"
bij spiritualiteit, levensbechouwing, geloof en mystiek.

staat ook meer info hierover...
en waarom zeiken jullie 't af als jullie niet goed weten wat 't is??? (diegene die zich aangesproken voelen, voel dat maar..)

Groeten! Mordon


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 02-02-2003 22:43 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik heb ook een mening
Tof he ..

En die is van mij, en die blijft van mij, ik vind mooi wat ik mooi vind, boeie hoe het heet en wat anderen ervan vinden.


Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 02-02-2003 22:51 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Oh fijn zeg ! Op m'n werk word ik wel eens barbaar genoemd, maar ik ben alles behalve een gothic.

Heh bah, ik ben geen frequent bezoeker van de bak in Rotterdam


Ik, Wil Schuurman


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 02-02-2003 23:10 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2003 22:43 schreef Jenje het volgende:
Ik heb ook een mening
Tof he ..

En die is van mij, en die blijft van mij, ik vind mooi wat ik mooi vind, boeie hoe het heet en wat anderen ervan vinden.


ik bedoel dus dat ik niet twee keer ga posten...
of was jouw geest zo ver nog niet


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 02-02-2003 23:13 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2003 23:10 schreef Mordon het volgende:
ik bedoel dus dat ik niet twee keer ga posten...
of was jouw geest zo ver nog niet

Mijn geest is velen mijlen ahead of you.
Dit is wederom de zelfde prutsdiscussie als jaren/maanden terug.

Prutser A vindt iets tof
Prutser B vindt iets anders tof
Prutser A vindt Prutser B gay
Prutser B vindt Prutser A maar een intolerante sukkel.

Prutser J lacht erom en beukt en zuipt rustig verder.


Infaustus
Fetus Eater
Usericon van Infaustus
Posted 02-02-2003 23:38 by Infaustus Wijzig reactieProfiel van InfaustusQuote dit bericht

prutser j is gek.


No meat is sweater


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 02-02-2003 23:40 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2003 23:38 schreef Infaustus het volgende:
prutser j is gek.
dank U


webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 02-02-2003 23:46 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

gothic, waar komt dat vandaan?


ik vraag mezelf af, waar moet het naar toe?







Oud Vuil.


Triple-Dan
Usericon van Triple-Dan
Posted 02-02-2003 23:49 by Triple-Dan Wijzig reactieProfiel van Triple-DanQuote dit berichthttp://www.danielclassen.nl

lol


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 03-02-2003 22:31 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2003 23:46 schreef webblaster wim het volgende:
gothic, waar komt dat vandaan?


ik vraag mezelf af, waar moet het naar toe?





HAHAHA!! top, heel goed plan! je afvragen wat de toekomst je kan brengen! leef niet in het verleden, leer van het verleden, leef naar de toekomst!
Groeten! Mordon

p.s. doe 'k ook


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 04-02-2003 0:14 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2003 18:00 schreef wladimir het volgende:
Engelse betekenis volgens Wolters handwoordenboek.

Goth 1 -->Goot<-- 2 Barbaar, Vandaal
Gothic I 1 gotisch 2 barbaars, grotesk, somber 3 schreefloos
II 1 Gotische taal 2 Gotiek



This says it all...


IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 04-02-2003 0:26 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

ze zijn idd heel barbaars en 'vandaals' -huiver-


Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk


Natascha
Usericon van Natascha
Posted 04-02-2003 2:02 by Natascha Wijzig reactieProfiel van NataschaQuote dit berichthttp://www.studiomystica.nl

quote:
Op 2 februari 2003 0:45 schreef wladimir het volgende:
...(daar zie ik die gothische jurken niet in terug...
die jurken komen meer uit de rococo (pruiken en corsettentijd na de gotiek, duurde alleen maar ca 50 jaar...)


www.studiomystica.nl --> Design & Photography


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen