IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Sociale en Financiele verdiensten, wat is eerlijk? Vorige pagina | Volgende pagina
ivar
ivarkentje
Usericon van ivar
Posted 19-08-2003 16:23 by ivar Wijzig reactieProfiel van ivarQuote dit berichthttp://www.pleurisy.nl

quote:
Op 19 augustus 2003 16:21 schreef karnivoor het volgende:
inderdaad maar vooralsnog zijn wij niet degenen die dat beslissen...


nee gelukkig niet!
Laat de markt maar lekker werken. In eerste instantie lijkt het allemaal niet eerlijk, maar uiteindelijk heeft iedereen er voordeel bij.



anonymous
Usericon van anonymous
Posted 19-08-2003 16:30 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 16:23 schreef ivar het volgende:
nee gelukkig niet!
Laat de markt maar lekker werken. In eerste instantie lijkt het allemaal niet eerlijk, maar uiteindelijk heeft iedereen er voordeel bij.

Dat zou mooi zijn


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-08-2003 18:21 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Waarom zit men zo vaak te klagen over dat het 'eerlijk' is? Zo lees ik dat mensen met 'de vlotte babbel' die 'zich inlikken' de kogel kunnen krijgen. Als je capabel was en op een goede positie zit, zou je zoiets niet zeggen. In plaats van te klagen en rancuneus naar boven te kijken kan je rijke praatjesmakers ook als stimulans zien -- nl. dat jij béter wordt dan zij (of het spelletje slimmer speelt). Als het zulke praatjesmakers zijn en ze geen inhoud hebben, waarom staan ze dan boven je?? Toch niet omdat je zo intelligent & capabel bent zeker...

Verder is de wereld niet eerlijk en is het leven ook niet eerlijk; ik zeg niet dat je moet gaan graaien maar wat slimmigheid, op het juiste moment een grote bek en wat doortastendheid moet toch kunnen. Eerlijk, eerlijk, er zijn gewoon bedrijfstakken waar het geld te halen valt. Afgestudeerden farmacie verdienen het vroegst het meest, en daarna econometristen. Econometrie is op de lange termijn op het financiële vlak ook wel een goede keus .
Gelukkig leven we in een maatschappij waar je, als je in je nest wil blijven liggen rotten, niet tegengehouden wordt. En dan krijg je hopelijk ook niks. Da's pas eerlijk.


ivar
ivarkentje
Usericon van ivar
Posted 19-08-2003 18:37 by ivar Wijzig reactieProfiel van ivarQuote dit berichthttp://www.pleurisy.nl

Haha mee eens. Wijze woorden van een econometrist?

By the way: alsof jullie modellen zo betrouwbaar zijn! Wat zegt het CBS ook al weer over de inflatie??



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-08-2003 18:42 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 18:37 schreef ivar het volgende:
Haha mee eens. Wijze woorden van een econometrist?

Nee, nee, ik ben gesjeesd en behoorlijk hard ook, maar ja, 2e kans gehad en die met beide handen aangegrepen (ga nu studeren voor actuaris). Wijsheid komt met de jaren .


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 19-08-2003 18:45 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 18:21 schreef Dwaallicht het volgende:
Waarom zit men zo vaak te klagen over dat het 'eerlijk' is? Zo lees ik dat mensen met 'de vlotte babbel' die 'zich inlikken' de kogel kunnen krijgen. Als je capabel was en op een goede positie zit, zou je zoiets niet zeggen. In plaats van te klagen en rancuneus naar boven te kijken kan je rijke praatjesmakers ook als stimulans zien -- nl. dat jij béter wordt dan zij (of het spelletje slimmer speelt). Als het zulke praatjesmakers zijn en ze geen inhoud hebben, waarom staan ze dan boven je?? Toch niet omdat je zo intelligent & capabel bent zeker...

Verder is de wereld niet eerlijk en is het leven ook niet eerlijk; ik zeg niet dat je moet gaan graaien maar wat slimmigheid, op het juiste moment een grote bek en wat doortastendheid moet toch kunnen. Eerlijk, eerlijk, er zijn gewoon bedrijfstakken waar het geld te halen valt. Afgestudeerden farmacie verdienen het vroegst het meest, en daarna econometristen. Econometrie is op de lange termijn op het financiële vlak ook wel een goede keus .
Gelukkig leven we in een maatschappij waar je, als je in je nest wil blijven liggen rotten, niet tegengehouden wordt. En dan krijg je hopelijk ook niks. Da's pas eerlijk.

Wil je zeggen dat je een beroep moet kiezen wat goed verdiend en anders niet moet zeuren? Ik denk niet dat iedereen die keuze heeft.

[Dit bericht is gewijzigd door anonymous op 19-08-2003 18:45]


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-08-2003 18:49 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 18:45 schreef anonymous het volgende:
Wil je zeggen dat je een beroep moet kiezen wat goed verdiend en anders niet moet zeuren? Ik denk niet dat iedereen die keuze heeft.

"Niet iedereen heeft de keuze om wel of niet te zeuren" lijk je nu te zeggen, of wat bedoel je?

Enneh, wanneer heb je niet de keuze? Ook als gehandicapte kan je studeren. Tja, OK, als je dom bent kan je niet studeren. Moet je dan gaan zeuren, als dom mens, dat je vindt dat jij evenveel moet verdienen als mensen die slimmer en capabeler zijn dan jij?

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 19-08-2003 18:49]


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 19-08-2003 18:50 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 18:49 schreef Dwaallicht het volgende:
"Niet iedereen heeft de keuze om wel of niet te zeuren" lijk je nu te zeggen, of wat bedoel je?

Enneh, wanneer heb je niet de keuze? Ook als gehandicapte kan je studeren. Tja, OK, als je dom bent kan je niet studeren. Moet je dan gaan zeuren, als dom mens, dat je vindt dat jij evenveel moet verdienen als mensen die slimmer en capabeler zijn dan jij?

Ach ja, ik ga het niet weer allemaal opnieuw zeggen. Maar ik snap gewoon niet waarom mensen die toevallig goed kunnen leren meer moeten verdienen die dat niet kunnen, maar echt wel andere capaciteiten hebben.


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-08-2003 18:51 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 18:50 schreef anonymous het volgende:
Ach ja, ik ga het niet weer allemaal opnieuw zeggen. Maar ik snap gewoon niet waarom mensen die toevallig goed kunnen leren meer moeten verdienen die dat niet kunnen, maar echt wel andere capaciteiten hebben.

Nee, nee, ik heb het wel zo'n beetje gelezen wat je zei, maar stel maar eens een werkbaar systeem voor dan - binnen onze maatschappelijke context -.

(we kunnen natuurlijk ook al het geld het raam uitsmijten, maar laten we ons even beperken tot de realistische scenario's).


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 19-08-2003 18:58 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 18:51 schreef Dwaallicht het volgende:
Nee, nee, ik heb het wel zo'n beetje gelezen wat je zei, maar stel maar eens een werkbaar systeem voor dan - binnen onze maatschappelijke context -.

(we kunnen natuurlijk ook al het geld het raam uitsmijten, maar laten we ons even beperken tot de realistische scenario's).

Ik vrees dat ik niet echt iets kan voorstellen wat nu zou werken in deze maatschappij. Daarvoor heb ik er ook te weinig verstand van, maar ben gewoon niet gelukkig met hoe het systeem nu in elkaar zit. Maar het zou al een mooi beginnetje zijn als die topsalarissen omlaag zouden gaan. Maar hoe ze dat willen realiseren weet ik ook niet.


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 19-08-2003 18:59 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

Misschien moet de huidige regering maar weer aftreden en een linkse regering laten komen


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-08-2003 19:08 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Topsalarissen omlaag helpen haalt niets uit.

Dan maak je een paar duizend SUPERrijken weer gewoon rijk. Wat heb je daar nu aan als maatschappij, niets toch? Wat meer zoden aan de dijk zou zetten is de lonen van onderaf proberen te gelijk te trekken, maar ja dan gaan de werkgevers vreselijk piepen en staan er ineens een zooi CAO's op de tocht denk ik en zal er bv. gesneden gaan worden in de pensioenen (ik noem maar een kostenbesparend iets).

En tja, ik vind leren voor een goede baan later best een investering hoor. Er zijn heel veel pikkies die met hun 18e fulltime gaan werken in de detailhandel of zo, of vertegenwoordiger worden... mooie kleren, Golf GTI'tje, meissie, etc. maar die realiseren zich niet dat ze op hun 40e nog hetzelfde zullen doen. Studeren is best een investering, van tijd en geld, de meeste studenten zijn behoorlijk arm en moeten elke week met de hand op de knip boodschappen doen. Ik moest dat wel althans en ik ben zeker geen uitzondering. Ook studeer ik straks in deeltijd naast een fulltime baan, het moest verdorie eens gebeuren dat mijn loon dan gelijkgetrokken werd met een telefoniste zeg. Dan ga ik wel naar een baas die me wél wil betalen naar het werk dat ik doe en de verantwoordelijkheid die ik heb, en de tijd en geld die ik erin geïnvesteerd heb om daar te komen.


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 19-08-2003 19:14 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 19:08 schreef Dwaallicht het volgende:
Topsalarissen omlaag helpen haalt niets uit.

Dan maak je een paar duizend SUPERrijken weer gewoon rijk. Wat heb je daar nu aan als maatschappij, niets toch? Wat meer zoden aan de dijk zou zetten is de lonen van onderaf proberen te gelijk te trekken, maar ja dan gaan de werkgevers vreselijk piepen en staan er ineens een zooi CAO's op de tocht denk ik en zal er bv. gesneden gaan worden in de pensioenen (ik noem maar een kostenbesparend iets).
Natuurlijk is studeren ook investeren, daar weet ik alles van. Maar ik heb het ook niet over mensen die nooit wilden studeren, maar meer over mensen die het simpelweg niet kunnen, omdat ze niet goed kunnen leren. Maar die mensen hebben vaak genoeg wel andere kwaliteiten waar de samenleving ook veel aan heeft. Maar dat wordt niet gewaardeerd. Ach ja, het is zoals het is en ik denk niet dat er veel in zal veranderen.

En tja, ik vind leren voor een goede baan later best een investering hoor. Er zijn heel veel pikkies die met hun 18e fulltime gaan werken in de detailhandel of zo, of vertegenwoordiger worden... mooie kleren, Golf GTI'tje, meissie, etc. maar die realiseren zich niet dat ze op hun 40e nog hetzelfde zullen doen. Studeren is best een investering, van tijd en geld, de meeste studenten zijn behoorlijk arm en moeten elke week met de hand op de knip boodschappen doen. Ik moest dat wel althans en ik ben zeker geen uitzondering. Ook studeer ik straks in deeltijd naast een fulltime baan, het moest verdorie eens gebeuren dat mijn loon dan gelijkgetrokken werd met een telefoniste zeg. Dan ga ik wel naar een baas die me wél wil betalen naar het werk dat ik doe en de verantwoordelijkheid die ik heb, en de tijd en geld die ik erin geïnvesteerd heb om daar te komen.


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 19-08-2003 19:16 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

GVD typ ik een heel verhaal verdwijnt het gewoon...
Nou ja, waar het op neer komt. Natuurlijk is studeren een investering daar weet ik alles van. Maar ik denk meer aan de mensen die niet kunnen studeren, niet omdat ze daar geen zin in hebben, maar aan diegenen die het niet kunnen omdat ze niet goed kunnen leren. Deze mensen hebben echter vaak genoeg echt wel andere kwaliteiten, maar die worden niet gewaardeerd.
Ach ja, er zal waarschijnlijk niks veranderen in het huidige systeem. Ik vind het alleen zo sneu.


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-08-2003 19:19 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Nee, dus mensen die niet KUNNEN leren, KUNNEN geen COMPLEXE BANEN krijgen waar VEEL VERANTWOORDELIJKHEID bij komt kijken en VEEL MOEILIJK DENKWERK, waarvoor je VEEL GELD krijgt .

Want als je niet KUNT leren, ben je - in dat opzicht - NIET CAPABEL, hetgeen zich uit in je vergoeding.


Ik zei niet dat het menselijk was -- of 'eerlijk' wat dat aangaat.


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 19-08-2003 19:29 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 19:19 schreef Dwaallicht het volgende:
Nee, dus mensen die niet KUNNEN leren, KUNNEN geen COMPLEXE BANEN krijgen waar VEEL VERANTWOORDELIJKHEID bij komt kijken en VEEL MOEILIJK DENKWERK, waarvoor je VEEL GELD krijgt .

Want als je niet KUNT leren, ben je - in dat opzicht - NIET CAPABEL, hetgeen zich uit in je vergoeding.


Ik zei niet dat het menselijk was -- of 'eerlijk' wat dat aangaat.

Ik begrijp ook wel hoe het werkt. Ik probeer alleen duidelijk te maken wat ik ervan denk. Ik geloof dat dat niet helemaal duidelijk was voor iedereen.


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-08-2003 19:36 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 18:50 schreef anonymous het volgende:
Ach ja, ik ga het niet weer allemaal opnieuw zeggen. Maar ik snap gewoon niet waarom mensen die toevallig goed kunnen leren meer moeten verdienen die dat niet kunnen, maar echt wel andere capaciteiten hebben.


Dat heeft niks met menselijke waardering of de waarde van dat individu als persoon te maken.

Een ambachtslied b.v. een echte traditionele meubelmaker kan bakken met geld verdienen enkel en alleen omdat hij een vaardigheid bezit die uniek is. Hij is ook door het hoogstopgeleiden niet te vervangen. Een platenzager bij de IKEA is dat wel.

De waardering hangt niet zozeer samen met het soort werk als met de economische waarde ervan en schaarste van aanbieders.

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen/beroepen die zat geld verdienen ondanks het feit dat ze wellicht niet erg geleerd zijn. Denk aan topkoks, topsporters, ambachtslieden, (bepaalde) kunstenaars, (bepaalde)muzikanten etc. etc. etc.



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-08-2003 19:38 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 18:58 schreef anonymous het volgende:
Maar het zou al een mooi beginnetje zijn als die topsalarissen omlaag zouden gaan. Maar hoe ze dat willen realiseren weet ik ook niet.


Wie wordt daar beter van? (behalve degenen die aan acute afgunst lijden) Hebben de armen daardoor opeens meer geld in hun zak? Of denk je dat ze zich 's ochtends opeens prettiger voelen als ze in de krant lezen dat ze i.p.v 0.5% van het inkomen van [vul uw favoriete rijke persoon in] nu opeens 1% van zijn inkomen verdienen?????



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 19-08-2003 20:04 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 19:38 schreef Chelman het volgende:
Wie wordt daar beter van? (behalve degenen die aan acute afgunst lijden) Hebben de armen daardoor opeens meer geld in hun zak? Of denk je dat ze zich 's ochtends opeens prettiger voelen als ze in de krant lezen dat ze i.p.v 0.5% van het inkomen van [vul uw favoriete rijke persoon in] nu opeens 1% van zijn inkomen verdienen?????



Het geld wat overblijft doordat de topsalarissen omlaag gaan zou dan toch geinvesteerd kunnen worden in verhoging van de salarissen van de laagbetaalden. Of is dat heel naief gedacht van mij


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-08-2003 20:20 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 20:04 schreef anonymous het volgende:
Het geld wat overblijft doordat de topsalarissen omlaag gaan zou dan toch geinvesteerd kunnen worden in verhoging van de salarissen van de laagbetaalden. Of is dat heel naief gedacht van mij

Ja, dat is heel naief gedacht van je. Zo'n financieel directeur denkt 'ha vet relaxed, twee ton minder loonkosten, kunnen we mooi gebruiken om in de nieuwe verbouwing te investeren' o.i.d.
Pas als er structureel op alle terreinen winst wordt geboekt gaan de salarissen omhoog. En dan ook alle salarissen, dus niet alleen de kleinere.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-08-2003 20:32 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 20:04 schreef anonymous het volgende:
Het geld wat overblijft doordat de topsalarissen omlaag gaan zou dan toch geinvesteerd kunnen worden in verhoging van de salarissen van de laagbetaalden. Of is dat heel naief gedacht van mij


Ja.

Topsalarissen omlaag brengen is sowieso onrealistisch. Als ik eigenaar van een bedrijf ben en ik huur iemand in en bepaal dat hij 10.000.000 per jaar gaat verdienen dan is dat mijn goed recht.

Als de overheid limieten gaat stellen dan kan je niet echt meer van een vrij land spreken toch?



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 19-08-2003 20:59 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

nou ja, jammer dan... zucht...


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-08-2003 21:54 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 20:32 schreef Chelman het volgende:
Als de overheid limieten gaat stellen dan kan je niet echt meer van een vrij land spreken toch?

Nou ja vrij land vrij land... werkgevers enige beperkingen opleggen t.a.v. salarissen zie ik nu ook weer niet echt als een enorm repressieve maatregel, ik bedoel, daarmee hebben we dan nog steeds vrijheid van meningsuiting e.d.
En het is maar de vraag in hoeverre je wil dat je land 'vrij' is natuurlijk. Maar jij bent behoorlijk liberaal geloof ik dus ik kan me wel voorstellen dat je met termen als 'vrij land' begint te smijten .


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 19-08-2003 22:05 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 19 augustus 2003 21:54 schreef Dwaallicht het volgende:
Nou ja vrij land vrij land... werkgevers enige beperkingen opleggen t.a.v. salarissen zie ik nu ook weer niet echt als een enorm repressieve maatregel, ik bedoel, daarmee hebben we dan nog steeds vrijheid van meningsuiting e.d.
En het is maar de vraag in hoeverre je wil dat je land 'vrij' is natuurlijk. Maar jij bent behoorlijk liberaal geloof ik dus ik kan me wel voorstellen dat je met termen als 'vrij land' begint te smijten .




maar idd ik had beter kunnen zeggen dat bij het opleggen van beperkingen aan werkgevers er geen sprake is van vrij ondernemerschap. (wat wel degelijk een onderdeel van een vrij land uitmaakt)


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


1i1ith
Usericon van 1i1ith
Posted 03-02-2004 22:26 by 1i1ith Wijzig reactieProfiel van 1i1ithQuote dit bericht

Bij deze nog maals mijn post uit het CDA,VVD,D66 hebben regeerakkoord-topic , maar dan in een meer passend topic. Hier kunnen we verder discussieren lijkt me:


De laatste tijd denk ik ook veel na over bovenstaande. En ik neig naar Mutilators mening inzake beloning van arbeid. Ieder beroep/functie is uiteindelijk even belangrijk voor het draaiend houden van het geheel. Iedereen is een radartje in het grotere raderwerk. Zoals de socialisten het vroeger al zeiden: Heel het raderwerk staat stil als uw machtige arm dat wil!

Daarbij als vuilnisman zo geestdodend en simpel is, dan mag je die mensen ook wel flink belonen wanneer ze dat werk willen doen. Terwijl zo'n uitdagende baan als CEO zo leuk is dat het financieel dus minder beloond hoeft te worden om er voldoening uit te halen.

Maar ik weet ook dat er gesteld wordt dat er harde en krachtige marktwetten gelden waardoor het niet zo is. En die marktwetten zijn absoluut en niet te onveranderbaar, tenminste zo doet o.m. Dwaal het voorkomen.

Voorlopig ben ik iig nog niet over dit onderwerp uitgedacht en ik blijf dit topic zeker in de gaten houden (misschien een apart topic over aanmaken in de afdeling sprirtualiteit en levensbeschouwing?)



Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen