IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Produktie Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-10-2001 9:27 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Okay, nieuwe topic dan voor een productie-discussie die ik met Myth of Fury begonnen was...

quote:
Dat u niet van WT en AF houdt, is oké. Maar dat neemt niet weg dat "sfeermuziek" ook bestaansrecht heeft en goed kan zijn (niet vlgs. u en voor u dan, maar dat terzijde). En voor deze muziek is produktie van belang, en indirekt heeft u dat bevestigd door te zeggen dat er zonder goede produktie niks goeds meer over zou blijven (U mening)


1. Zeg alsjeblieft jij, ik ben pas 23
2. Wat je met 'sfeermuziek' bedoelt (en wat er dan tegenover moet staan) is mij onduidelijk. Voorbeeld: ik hou erg van black metal, en black metal schept behoorlijk wat sfeer. Punt is: deze sfeer wordt niet door produktie gemaakt, maar door de muziek zelf.
3. Kijk je kan natuurlijk overdrijven en een _complete_ bak kots opnemen zodat de slechtheid van de produktie de muziek verdringt, maar ik kan er geen enkel voorbeeld van noemen. En geloof me, ik ken wat brak spul hoor: Ildjar, Mutiilation, Belketre, demo van Manes... maar zolang je gitaar, drum en vox kan onderscheiden kan je horen wat er aan de hand is in de muziek en kan je dus 'door' de produktie heen luisteren. Als iemand over produktie valt, heeft-ie gewoon niet goed genoeg geluisterd. Het is net als met een moeilijke film, je moet even er doorheen maar je krijgt er geen spijt van.

In het kort:
produktie = oppervlakkig detail, muziek = essentie


HagratH
Usericon van HagratH
Posted 17-10-2001 11:48 by HagratH Wijzig reactieProfiel van HagratHQuote dit berichthttp://hagrath.cu2.nl

Ik denk dat het per band/CD verschilt. Oude Darkthrone klinkt bijvoorbeeld gewoon erg lekker met die brakke productie. Maar 't lijkt me bijvoorbeeld niks als My Dying Bride ofzo zo'n slecht geproduceerde CD uit zou brengen....


Please give blood. Vampires are an endangered species!


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 17-10-2001 12:13 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

Produktie maakt wel degelijk uit vind ik! As the Flower Withers (MD zou heel anders klinken denk ik als hij de productie van een nieuwere cd had gehad.

We zullen het horen met de re-make van The Return of the Beautiful


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


Ixl
Angel of death
Usericon van Ixl
Posted 17-10-2001 12:20 by Ixl Wijzig reactieProfiel van IxlQuote dit bericht

live bootlegs klinken soms nog beter als de 'originelen'... je hoort de drum beter galmen, daar hou ik wel van ..

Bovendien vind ik live(nee, niet de band) zowieso wel tof, tussen de nummers dat zo'n gast wat zit te vertellen.. heerschend

[Dit bericht is gewijzigd door Ixl op 17-10-2001 12:21]


God hates us all ! God hates us all !


SheRa
Usericon van SheRa
Posted 17-10-2001 12:46 by SheRa (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van SheRaQuote dit bericht

Ik vind ook dat produktie wel uitmaakt. Het ligt er maar net aan, ik heb er niet erg veel verstand van, maar bij bv Darkthrone klopt het brakke geluid gewoon, zo ook bij een aantal andere black metal bands. Bij genres ander dan black metal kan ik me overigens absoluut geen toegevoegde waarde door slechte produktie voorstellen.


Dead things grow from deep inside...


Paul
GOD
Usericon van Paul
Posted 17-10-2001 13:28 by Paul (Administrator) Wijzig reactieProfiel van PaulQuote dit berichthttp://https://www.brainoverload.nl/

Ik vind brakke producties altijd kut ... vind het geen sfeer toevoegen en ik zal er vervolgens waarschijnlijk nooit meer naar luisteren.

Muziek moet altijd helder, duidelijk en goed op elkaar afgestemd zijn.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-10-2001 13:51 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik denk dat je een hoop laat liggen, een hoop mist, als je afgestoten wordt door een minder-dan-uitgebalanceerde produktie. Gewoon even doorluisteren totdat je de muziek door hebt, en er gaat een wereld voor je open. Het zou toch jammer zijn als er zoveel prachtmuziek aan je voorbij zou gaan, gewoon omdat niet elke band zin heeft duizenden guldens uit te trekken voor een bekende producer...

Toen ik nog de Aardschok las bekeek ik vooral die recensies altijd. Bv. Abigor, er werd telkens geklaagd dat de CD wel goed was, maar dat het 'met een betere produktie' helemaal kikkuh zou zijn. Daar snap ik dus helemaal niks van. Als de CD goed is, is de CD toch goed? Wat voor _wezenlijke_ toevoeging zou een beter geluid dan geven? En die produkties van Abigor (behalve de laatste misschien, maar dat weet ik niet want ik heb hem niet gehoord, maar ik heb gehoord dat de sound vrij brak is) zijn toch meestal al puik? (bv. 'Channeling the Quintessence of Satan' heeft een helder geluid, alles onderscheidbaar enz., toch werd dit betiteld als een 'undergroundgeluid').

Wat willen die recensenten nou? So what als het niet helemaal uitgebalanceerd klinkt, alsof meteen de hele CD daarvan slechter wordt.

(N.B. natuurlijk kan produktie wel een toegevoegde waarde geven, maar ik vind het ab-so-luut geen beslissend criterium om een CD op te beoordelen)


Satan
Usericon van Satan
Posted 17-10-2001 14:09 by Satan Wijzig reactieProfiel van SatanQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

Impressionisme:



FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 17-10-2001 14:20 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

Ja lijkt me leuk om venom eens kraakhelder te horen, alles wat ik tot nu toe van die band gehoord heb op cd klonk alsof et terplekke tijdens een concert met een microfoontje opgenomen was


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 17-10-2001 14:31 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Ik denk dat je zowieso een blad als aars-schok niet zou moeten lezen. Ik bedoel, dat soort bladen behandelen alleen maar de zogenaamde top van de muziek en hebben hun mening bij wijze van spreken al klaar liggen voor ze uberhaupt naar het schijfje geluisterd hebben.
Ik ben het er mee eens dat niet alle muziek (metal) genres er vandoor zouden kunnen gaan met een goeie productie. Die atmosferische zooi (zoals Within Tramptation, After Forever, Sins of Thy Beloved, Therion, etc) heeft gewoon baat bij een goeie productie. Zonder zou het niet klinken. Ja inderdaad misschien wel zoals boven genoemd word dat dit soort bands het vooral van de productie moeten hebben en niet van de muziek zelf.
Ik zelf hou niet (meer) zo van die atmosferische muziek. Ik vind de sfeer vaak nep, en daar kan een productie niets aan doen. Doe mij maar die slecht-geproduceerde 4-sporen "bagger" waar de meeste mensen hun rug voor zullen keren onder het motto "Agh, moet je die klote-productie horen!".
Moet trouwens wel toegeven dat ik steeds meer wel goed geproduceerde wazige dingen leuk ga vinden. Dingen als de nieuwe stijl van Ulver, Fleurety, en ja dat was het wel.



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-10-2001 15:57 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Hehehee "aars-schok" Het is best wel een kutblad ja. Ik heb hem al een tijd niet meer. Ik vind de interviews nog het beste deel van dat blad. Trouwens, bands als WT en AF worden daarin behoorlijk geplugd Aardige mensen allemaal hoor, jonge en hongerige bandleden, leuke koppies, enthousiast, etc. etc. maar ja er is meer nodig dan een stel goede aars-schok-recensies en een plaatsje in de Soundcheck.

Maar goed, on topic maar weer, ik denk dat je gelijk hebt dat een goede produktie niets kan doen aan een nepsfeer. Dat is precies het punt wat ik duidelijk probeer te maken. Goede productie is leuk, maar uiteindelijk gaat het toch echt om het songmateriaal.


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 17-10-2001 19:41 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Een goede produktie kan een slechte plaat niet (echt) redden, maar een slechte produktie kan een goede plaat toch echt goed verzieken.

Maar als er liefhebbers zijn voor slechte songs met een slechte productie: dat kan ik wel maken

Ik vind dat je moet kunnen horen wat er gebeurd: bv een distortionbrij nodigt (mij) niet uit tot luisteren.

Dus:
-stemmen
-zo helder mogelijk opnemen
-goede balans
Het hoeft niet perfect natuurlijk, dat is best duur,maar toch...



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 17-10-2001 21:57 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

ik vind een goede productie niet echt een noodzaak. natuurlijk vind ik het erg leuk als dit wel aanwezig is maar een goed nummer blijft een goed nummer. als je muziek afhankelijk is van een produktie is het gewoon niks. veel demobandjes zouden het anders moeilijk hebben, want hoe goed zij ook hun best doen ze hebben toch niet de financiele mogenlijk om met een produktie ala cradle of filth of queensryche op te komen draven, toch?


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 18-10-2001 1:43 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Mee eens dat de muziek de essentie is, maar de productie is meer dan een oppervlakig detail.

Waarom geven veel muziekverzamelaars de voorkeur aan lp's ipv cd's?

Omdat het geluid veel warmer is!
De muziek is dus verder precies hetzelfde; maar het plezier van de luisterervaring gaat toch verder en DAT is de essentie!!!


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


HagratH
Usericon van HagratH
Posted 18-10-2001 1:51 by HagratH Wijzig reactieProfiel van HagratHQuote dit berichthttp://hagrath.cu2.nl

Amen


Please give blood. Vampires are an endangered species!


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 18-10-2001 19:37 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Zeker!

Digitaal (het bereik is beperkter, en dat van compressies.. ) stelt nix voor ivm analoog, alleen analoog slijt en ruist eerder



Vampire Ricardo
Usericon van Vampire Ricardo
Posted 18-10-2001 19:46 by Vampire Ricardo Wijzig reactieProfiel van Vampire RicardoQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vampiremagazine

Recensisten?
Sowieso kutvolk....alleen maar lastig en er totaal geen verstand van!



Paul
GOD
Usericon van Paul
Posted 18-10-2001 20:31 by Paul (Administrator) Wijzig reactieProfiel van PaulQuote dit berichthttp://https://www.brainoverload.nl/

quote:
Op 18 oktober 2001 19:46 schreef Vampire Ricardo het volgende:
Recensisten?
Sowieso kutvolk....alleen maar lastig en er totaal geen verstand van!
he he ... wat een zelfkennis


Myth of Fury
Usericon van Myth of Fury
Posted 19-10-2001 0:15 by Myth of Fury Wijzig reactieProfiel van Myth of FuryQuote dit berichthttp://www.facebook.com/pages/Born-Of-Flames/585496181490059

quote:
Op 17 oktober 2001 9:27 schreef Dwaallicht het volgende:
{quote}Dat u niet van WT en AF houdt, is oké. Maar dat neemt niet weg dat "sfeermuziek" ook bestaansrecht heeft en goed kan zijn (...)En voor deze muziek is produktie van belang, en indirekt heeft u dat bevestigd door te zeggen dat er zonder goede produktie niks goeds meer over zou blijven (U mening){/quote}
2. Wat je met 'sfeermuziek' bedoelt (en wat er dan tegenover moet staan) is mij onduidelijk. Voorbeeld: ik hou erg van black metal, en black metal schept behoorlijk wat sfeer. Punt is: deze sfeer wordt niet door produktie gemaakt, maar door de muziek zelf.
In het kort:

produktie = oppervlakkig detail, muziek = essentie

(ik -ook 23- ben u gaan zeggen, omdat veel mensen hier dat doen en ik niemand wil beledigen, maar dat terzijde)
Je begrijpt (denk ik) best wel wat ik met sfeermuziek bedoel. De rustige Cradle passages bijvoorbeeld. Je hebt ZEKER gelijk dat in Black Metal (en andere) muziek ook sfeer zit en ik bedoelde het dan ook niet beledigend/negatief. Sfeermuziek is die muziek die het vooral van 'sfeer' moet hebben (vaak Gothic).
Met wat goede wil begrijp je best dat ik niet de Marduk-sfeer bedoel


quote:
Op 17 oktober 2001 15:57 schreef Dwaallicht het volgende:
Maar goed, on topic maar weer, ik denk dat je gelijk hebt dat een goede produktie niets kan doen aan een nepsfeer. Dat is precies het punt wat ik duidelijk probeer te maken. Goede productie is leuk, maar uiteindelijk gaat het toch echt om het songmateriaal.

Het gaat idd om het songmateriaal, dat ben ik 100% met je eens. Goede produktie kan ook niks aan nepsfeer doen.
Maar...voor jou is (alle) Gothic misschien nepsfeer, voor veel anderen is dit niet nep.


quote:
Op 17 oktober 2001 19:41 schreef White Tree het volgende:
Een goede produktie kan een slechte plaat niet (echt) redden, maar een slechte produktie kan een goede plaat toch echt goed verzieken.

AMEN !!!
(neemt niet weg dat de goede ideeën goed blijven, maar met goede produktie waren die ook goed uit de verf gekomen)


quote:
Op 17 oktober 2001 21:57 schreef attila_de_hun het volgende:
ik vind een goede productie niet echt een noodzaak. natuurlijk vind ik het erg leuk als dit wel aanwezig is maar een goed nummer blijft een goed nummer. als je muziek afhankelijk is van een produktie is het gewoon niks. veel demobandjes zouden het anders moeilijk hebben, want hoe goed zij ook hun best doen ze hebben toch niet de financiele mogenlijk om met een produktie ala cradle of filth of queensryche op te komen draven, toch?

Hier wil ik ff inhaken op de "Soria Moria Slott" van Dismal Euphany waardoor deze discussie was ontstaan.
Het is niet direkt een echte noodzaak. Maar genoemde cd klinkt qua MIX & geluid SLECHTER dan de demo's die ik ken (NB van bandjes hier uit de buurt).
Het is dus dusdanig slecht dat het mij ZEKER boeit. Was de produktie nog een beetje zoals die van de demo-bandjes dan was deze discussie misschien niet eens ontstaan !!!

Dus dank aan 'Soria...' van Dismal



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-10-2001 11:53 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Sfeermuziek is die muziek die het vooral van 'sfeer' moet hebben (vaak Gothic).
Met wat goede wil begrijp je best dat ik niet de Marduk-sfeer bedoel


Tja nu ga ik toch weer zeiken. In zekere zin 'begrijp' ik wel wat je bedoelt, maar toch ook niet, want zo benader ik de muziek niet. Ik zou zeggen: muziek moet het vooral van de composities hebben, maar ja, da's net zo'n uitspraak als 'eten moet het vooral van de smaak hebben' of zoiets triviaals. Een waarheid als een koe, zeg maar.

Maar goed, ik maak dat onderscheid niet zo, van 'sfeerpassages' en 'niet-sfeer-passages' (weet eigenlijk niet wat er tegenover 'sfeerpassages' zou moeten staan). Wel is het zo dat Darkthrone uiteraard een heel andere sfeer schept dan King Crimson. En dat Darkthrone het niet van de technische geintjes e.d. moet hebben, die bij King Crimson wel een grotere rol spelen.

Maar dan nog steeds luister ik naar de muziek, probeer ik te horen wat er aan de hand is en interpreteer ik datgene wat mijn oren bereikt. En dan zal ELKE muziek een 'sfeer' maken (natuurlijk maakt elke muziek een sfeer!). Maar dat concept gebruik ik dus niet echt, omdat ik het gewoonweg niet begrijp. Het is mij vreemd.

Ik blijf 'Breeding the Spawn' van Suffocation aanhalen als een goede plaat met een slechte rotproductie (en jongens, die sound is ècht kut) en heel veel fans toendertijd vonden ook dat de produktie de plaat verziekte. Zo iemand vind ik geen death metal fan, maar gewoon een domme eikel die alleen maar op zware 'GRRRNNGRRRRNRNJUN-JUN-JUN' muziek uit z'n dak kan gaan. Die luistert niet naar de muziek maar kickt alleen maar op harde geluiden.
Een èchte death metal fan zal doorzetten en op een gegeven moment horen dat dat album bol staat van de pracht-ideeën. En zal ernaar refereren als een ZEER goed album, omdat het dat is. Met de nodige waarschuwing natuurlijk, want er is wel enige energie voor nodig. Overigens vind ik het onbegrijpelijk dat een professionele band zoals Suffocation toen was een studioproduktie zo zwaar heeft kunnen verneuken, maar dat terzijde.

Over vinyl: het heeft inderdaad een warmer geluid. Een vinylfreak geeft de voorkeur aan vinyl omdat het luisterplezier dan groter is.

En natuurlijk zou men de voorkeur daar aan geven! Mijns inziens is dit geen argument in de produktie-discussie.

Ik vind dat luisterplezier niet de essentie. Als iemand puur voor luisterplezier gaat, zijn feestje, maar net als 'sfeer' begrijp ik het woord 'luisterplezier' niet helemaal. Muziek gaat verder dan 'plezier' (dit is al eens in een andere thread behandeld). Niet dat ik _geen_ plezier heb als ik muziek luister, maar puur 'om de lol' doe ik het dus niet.

Oh ja Myth of Fury, ik zal je niet aanvallen omdat jij 'La Masquerade Infernale' tof vindt. Maar ik vind het geen goed album inderdaad (vind Arcturus überhaupt niet goed)


Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 19-10-2001 13:12 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

Mijn visie:

De muziek wordt niet slechter of beter met een slechte of goede productie. Maar het maakt dus wel uit voor het luisterplezier. (deze opmerking zal allicht irritaties teweeg brengen bij Dwaallicht ) Ik zou dus sneller een goede productie cd aanzetten dan een slechte productie, ook als ik beide cd's eigenlijk even goed zou vinden qua muziek. Ik geniet er gewoon meer van een vol geluid uit m'n stereo. Je geniet toch ook meer van de muziek als het live gespeeld wordt? That's it, gewoon beter geluid (en de sfeer natuurlijk)


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


HJBS
Usericon van HJBS
Posted 19-10-2001 13:13 by HJBS Wijzig reactieProfiel van HJBSQuote dit berichthttp://www.obscenery.myweb.nl

. Overigens vind ik het onbegrijpelijk dat een professionele band zoals Suffocation toen was een studioproduktie zo zwaar heeft kunnen verneuken, maar dat terzijde.

Kan wel zijn, maar helaas gebeurt dit nog steeds! Luister maar naar het een na laatste album van Immolation (hoe heet ie ook al weer?) Is ook een kut geluid, maar wel geniaal!!!



rajackar
Rape the houses! Burn the women!
Usericon van rajackar
Posted 19-10-2001 14:11 by rajackar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van rajackarQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/rajackar

Een CD met een goede producte spreekt me sneller aan dan een CD met een ruizig kut geluid maar uiteindelijk blijft de muziek overeind en niet de productie. Ik kan cd's met een kut-geluid van jaren terug nog steeds heel vet vinden terwijl een sommige cd's met een super productie me naar een paar keer luisteren meteen niet meer boeien.
Er zijn ook bands die nogal afwijkend zijn in hu stijl en dus niet bij een groot label terrecht komen. Ze hebben dan dus ook simpelweg niet het geld voor een vette productie. Als niemand die CD koopt zullen ze nooit bekender worden en daarna een goede cd kunnen maken. denk hierbij aan At the gates, Death, dissection, emperor, dark throne, en ga zo maar door. Als iedereen zo op productie zou geilen als sommige mensen hier zouden deze bands dus nooit bekend zijn geworden. Bands als Manegarm (supervet!!!) hebben ook nooit een fatsoenlijke kans gekregen omdat niemand die cd lang genoeg luisterd om de ECHTE muziek te horen.


De nacht heeft vleugels maar nimmer teugels. * Grindpad * Facebook * http://twitter.com/rajackar


HJBS
Usericon van HJBS
Posted 19-10-2001 15:16 by HJBS Wijzig reactieProfiel van HJBSQuote dit berichthttp://www.obscenery.myweb.nl

Dat is wel zo, maar toch, als muzikant (lijkt me) streef je toch altijd een zo goed mogelijk geluid na? En je gaat toch niet opzettelijk je productie verzieken voor de sfeer? M.i. slaat dat helemaal nergens op!


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 19-10-2001 17:27 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

quote:
Op 19 oktober 2001 15:16 schreef HJBS het volgende:
Dat is wel zo, maar toch, als muzikant (lijkt me) streef je toch altijd een zo goed mogelijk geluid na? En je gaat toch niet opzettelijk je productie verzieken voor de sfeer? M.i. slaat dat helemaal nergens op!


Helemaal mee eens!




Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-10-2001 17:56 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Hallo mannetjes, niemand gaat opzettelijk z'n produktie _verzieken_. Daar ging het helemaal niet over.


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen