IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Mojopolie Vorige pagina
arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 20-02-2004 20:03 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

Om maar effe met chelman in een hevige politieke discussie te raken heb ik een stelling: Bedrijven die een monopoliepositie hebben moeten staatsbedrijven worden om zo misbruik tegen te gaan.
De ns bijvoorbeeld is er flink op achteruit gegaan sinds ze een normaal bedrijf zijn.


"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers


Borgia
Oude Bok
Usericon van Borgia
Posted 20-02-2004 20:07 by Borgia Wijzig reactieProfiel van BorgiaQuote dit bericht

quote:
Op 20 februari 2004 20:03 schreef arrebar het volgende:
Om maar effe met chelman in een hevige politieke discussie te raken heb ik een stelling: Bedrijven die een monopoliepositie hebben moeten staatsbedrijven worden om zo misbruik tegen te gaan.
De ns bijvoorbeeld is er flink op achteruit gegaan sinds ze een normaal bedrijf zijn.


Hmm..een flink deel van die malaise bij de NS is ook toe te schrijven aan achterstallig onderhoud van de infrastructuur, zoals rails en wissels. Dat doet Railinfrabeheer en dat is een bedrijf van de overheid


Don't be afraid to take a big step if one is indicated. You can't cross a chasm in two small jumps.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 20-02-2004 20:13 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 20 februari 2004 20:03 schreef arrebar het volgende:
Om maar effe met chelman in een hevige politieke discussie te raken heb ik een stelling: Bedrijven die een monopoliepositie hebben moeten staatsbedrijven worden om zo misbruik tegen te gaan.
De ns bijvoorbeeld is er flink op achteruit gegaan sinds ze een normaal bedrijf zijn.



Er bestaan een aantal branches die een zgn. natuurlijke monopolie vormen:

Politie
Leger
Rechterlijke Macht
etc.

Dit zijn dan ook taken die prima door de overheid vervuld mogen worden. Met name omdat dit branches zijn waar efficiency en winstgevendheid een ondergheschikte rol spelen. Zoals we weten zijn staatsbedrijven altijd ineffcient door het gebrek aan verantwoordelijkheid en een formele eigendomsstatus.

Zo zijn er ook een aantal andere natuurlijke monopolies die wel door een bedrijf vervuld kunnen worden:

Spoor Infrastructuur (dus NIET de Spoorwegen zelf)
Gas/Elektra Infrastructuur (dus NIET de stroombedrijven zelf)

Het is nu eenmaal 'good business sense' om maar een stelsel van sporen te hebben en niet tien naast elkaar. Je kan wel meerdere treinbedrijven op dat spoor met elkaar laten concurreren.

En dat brengt ons op de kwaal van de Nederlandse 'privatisering' van de spoorwegen. Het spoor is nog steeds in handen van de overheid die er voor MILJARDEN aan achterstallig onderhoud op na houdt. NS mag niet als een echt vrije onderneming haar koers bepalen maar moet zich houden aan allerlei bepalingen van overheidswege...ergo....geen privaat bedrijf.

Bedenk je er ook nog dat de merendeel van de vertragingen van de NS veroorzaakt zijn door achterstallig onderhoud aan het spoor.....die in de handen van....DEN HAAG is. Desalniettemin zijn de Spoorwegen op de goede weg met steeds minder vertragingen...

Laat de NS echt vrij, privatiseer het spoorbedrijf dan pas kan je van een vrije markt spreken.





KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 20-02-2004 20:32 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

Als mojo nou gewoon een staatsbedrijf was dan zou deze de mensen minder afzetten en doa niet verneuken. Het bedrijf richt zich dan niet op winst.


"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers


Borgia
Oude Bok
Usericon van Borgia
Posted 20-02-2004 20:35 by Borgia Wijzig reactieProfiel van BorgiaQuote dit bericht

quote:
Op 20 februari 2004 20:32 schreef arrebar het volgende:
Als mojo nou gewoon een staatsbedrijf was dan zou deze de mensen minder afzetten en doa niet verneuken. Het bedrijf richt zich dan niet op winst.


dude..mojo is geen charitatieve instelling zonder winstoogmerk. Als mojo een paar geduchte concurenten zou hebben, dan zouden ze de kaartjes voor concerten een stuk naar beneden doen..


Don't be afraid to take a big step if one is indicated. You can't cross a chasm in two small jumps.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 20-02-2004 20:35 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 20 februari 2004 20:32 schreef arrebar het volgende:
Als mojo nou gewoon een staatsbedrijf was dan zou deze de mensen minder afzetten en doa niet verneuken. Het bedrijf richt zich dan niet op winst.


Geen winst maken betekent niet: lagere prijzen...er is nog zoeits als efficiency en verspilling


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 20-02-2004 20:50 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

quote:
Op 20 februari 2004 20:35 schreef Borgia II het volgende:
dude..mojo is geen charitatieve instelling zonder winstoogmerk. Als mojo een paar geduchte concurenten zou hebben, dan zouden ze de kaartjes voor concerten een stuk naar beneden doen..

Dan hebben ze geen monopolie meer, maar dan zouden ze nog wel doa verneuken.


"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers


arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 20-02-2004 20:54 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

quote:
Op 20 februari 2004 20:35 schreef Chelman het volgende:
Geen winst maken betekent niet: lagere prijzen...er is nog zoeits als efficiency en verspilling

Dat is waar, straks willen ze marmeren vloeren hebben. Maargoed als je een staatsbedrijf efficient kan laten werken dan heb je dat probleem opgelost.


"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 20-02-2004 20:57 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 20 februari 2004 20:54 schreef arrebar het volgende:
Dat is waar, straks willen ze marmeren vloeren hebben. Maargoed als je een staatsbedrijf efficient kan laten werken dan heb je dat probleem opgelost.


Staatsbedrijf en efficient zijn dingen die niet samengaan. Er ontbreekt namelijk een eigendomsrelatie waardoor het niet uitmaakt of je 100% of 100% vooe het bedrijf inzet....het is toch niet van jou en je hebt er toch niks aan om je hard ergens voor in te zetten.

Kijk maar naa een ambtenaar bij het stadhuis......hem kan het niet rotten of jij daar een half uur staat te wachten of 2 uur er is nl. toch geen concurrentie.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 20-02-2004 20:58]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Sloeber
Zoembas
Usericon van Sloeber
Posted 20-02-2004 21:56 by Sloeber Wijzig reactieProfiel van SloeberQuote dit berichthttp://home.planet.nl/~fuzzbass

Chelman

Kijk maar naar het communisme. Werkt ook niet. Het zal iedereen aan z'n achterste oxideren of er efficiƫnt gewerkt wordt. Ze krijgen toch allemaal evenveel centen.


Rost er lekker op los op z'n 6-snarige basbijl in FENRIS (black/viking metal)


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen