IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Geschiedenislessen voor Metalfans?! Volgende pagina
Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 20-11-2001 11:01 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Valt me op hoeveel relatief 'nieuwe' metalfans, van wat voor metalgenre dan ook, de oudere bands niet of nauwelijks kennen...

Ik denk niet dat dit een ramp is, maar het is wel jammer... Metal is niet alleen een stuk interessantere stroming als je een beetje weet hoe en waarom het ontstaan is, maar het is ook gewoon ronduit maf dat mensen niet eens weten waar hun favoriete bands hun invloeden vandaan hebben..

Vrijwel elke band heeft ergens haar roots liggen, en ook al hebben de goede bands op den duur een eigen stijl,, invloeden zijn toch vaak nog te herkennen..

Dus ik denk dat iedereen die nog niet zo lang naar metal luisterd of wel lang maar gewoon nog nooit open-eared genoeg geweest is om wat ouds te proberen, dit zeker moet doen! Hoeft natuurlijk niet helemaal terug naar het begin, maar er zijn legio bands die ontzettend goed zijn en waardering verdienen!

Ik ben zelf overigens ook niet zo thuis in de oudere metalbands,, maar ben ook nooit te beroerd om wat te gaan luisteren!




SheRa
Usericon van SheRa
Posted 20-11-2001 11:36 by SheRa (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van SheRaQuote dit bericht

Ik ben denk ik het schoolvoorbeeld van een metalfan met enorm weinig kennis op dat gebied. Dat komt ten eerste omdat ik tot voor enige tijd geleden niet de mogelijkheid had me te verdiepen in de muziek waar ik van hou, maar ook omdat al die feitjes en dingetjes eromheen me eigenlijk weinig interesseren. Ik wil gewoon alleen maar luisteren, de muziek zelf zegt me alles wat ik weten wil.


Dead things grow from deep inside...


Bodom
Usericon van Bodom
Posted 20-11-2001 11:51 by Bodom Wijzig reactieProfiel van BodomQuote dit bericht

Ik weet ook nauwelijks iets van ouwe metalbands
Kun je niet wat namen geven?
als ik aan ouwe metalbands de denk, dan denk ik aan
Ozzy Osbourne, WASP, Iron Maiden

of is dat niet "oud" genoeg?


bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 20-11-2001 12:01 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Maiden is zeker oud genoeg en heeft zeker invloed gehad op de hedendaagse metal.


Bazzio Attacks!!!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 20-11-2001 12:12 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Yeah, leuke topic. Als je jezelf een beetje metalfan wil noemen is enige historische kennis wel belangrijk, denk ik. Niet dat je een wandelende encyclopedie moet zijn, maar vaak zie je van die DB fans of zo, of In Flames fans, of CoB, whatever, en dan zeg je iets over At The Gates & Dissection & Iron Maiden (waar die andere bandjes het van gejat hebben) en dan staan ze je onbegrijpend aan te kijken. Dat is een beetje... irritant en het komt ook vrij dom over.

Of van die Dark Funeral aanbidders die nog nooit fatsoenlijk naar Darkthrone geluisterd hebben want 'de produktie zuigt'. Da's ook niet echt een opmerking die getuigt van veel gezond verstand.
Of die mensen die denken dat Ulver's 'Themes....' progressief is (ik zeg: Depeche Mode, zeg ik). En ook voor mij valt er nog veel te leren.

Verder moeten ouwe albums van Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath enz. natuurlijk minimaal tien keer gehoord worden door elke zichzelf serieus nemende metal fan zodat-ie in ieder geval een beetje achtergrond heeft en niet de meest complete onzin gaat lopen spuien zoals 'Maiden=ruk' of iets dergelijks.


madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 20-11-2001 12:18 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Oké,mensen,ik wil best een beetje research doen en dat zet ik het wel bij deze topic,afgesproken?


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 20-11-2001 12:54 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Zoals gezegt ben ik zelf ook niet zo heeel erg thuis in de oudere metal, maar hier nog een paar nog niet genoemde namen:

Bathory
Celtic Frost

Dit zijn twee bands die erg veel invloed hebben uitgeoefend op de blackmetal scene, en ook op een aantal deathmetal bands..

Zelfs THERION heeft haar roots ligggen in Celtic Frost en Iron Maiden,, dan moet je echter wel terug gaan naar de oudere (pre-theli) albums..


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 20-11-2001 12:55 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

En natuurlijk METALLICA.. ondanks de ommezwaai die deze band gemaakt heeft, was het destijds een enorme invloed op veel bands..


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 20-11-2001 12:57 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

ik ben 34 jaar, ik heb al heel veel meegemaakt wat metal betreft(ik hield al van metal voor dat kill'm all op Lp uitkwam) en toch wel een redelijke kennis opgebouwd. als iemand iets wil weten, vraag maar. ik kan uieraard niet beloven dat ik het weetmaar je weet maar nooit.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 20-11-2001 13:09 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Ik bedoelde met dit forum trouwens niet alleen de roots van de metal, maar ook gewoon de oudere bands en albums.. dus zeg maar de oudere Immortal, Satyricon, Mayhem, Darkthrone, Emperor, etc. voor hen die pas net en vooral naar nieuwe blackmetal albums zijn gaan luisteren..,, je kunt wel wachten tot je een ons weegt op goede nieuwe albums, maar er zijn nog zoveel oude albums die zeker de moeite waard zijn!



Fyunch
those who don't know don't care
Usericon van Fyunch
Posted 20-11-2001 13:27 by Fyunch Wijzig reactieProfiel van FyunchQuote dit berichthttp://www.obscenery.nl

Ik vind dat je niet moet overdrijven, een vriend zegt dat ik op dat gebied een lopend H.M encyclopedie ben, maar een band als Judas Priest of AC-DC hebben mij nooit kunne boeien, Iron Maiden daarentegen weer wel. Maar ja...muziek is persoonlijk


Ignorance is bliss


Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 20-11-2001 18:33 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

Kweet dat mijn opmerkingen over Iron Maiden nogal wat opschuddig veroorzaakten maar... ik vind de oude metal gewoon veel minder goed dan de hedendaagse dus ik kan me niet motiveren om hier veel naar te luisteren. Ik vind het een veel grotere uitdaging om meer hedendaagse metalen te leren kennen.


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 20-11-2001 19:01 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Je moet volgens mij gewoon met de oudste bands beginnen: Black Sabbath en AC/DC, daarna is Motorhead een absolute must! Led Zep en Deep Purple= okee.
Als je wil weten waar Black en Doom metal het van heeft geleerd: Alice Cooper luisteren.
En voor de rest W.A.S.P., Iron Maiden en Judas Priest!!!

De rest is optioneel...


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 20-11-2001 19:07 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Lijkt me wel cool om te lezen ja, ik ben pas echt 'zware' metal aan het luisteren sinds een paar jaar.
De geschiedenis ervan boiede me nooit echt, maar ik wil het nu toch wel een beetje weten


1i1ith
Usericon van 1i1ith
Posted 20-11-2001 19:10 by 1i1ith Wijzig reactieProfiel van 1i1ithQuote dit bericht

jaha, ken je klassiekers!!!



Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 20-11-2001 19:28 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Oude bands zijn geweldig!!!

Toen was nog elke band uniek of maakte de meeste bands iets creatiefs van z'n invloeden, ipv wat men nu meestal doet: naapen.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


dark dead
Usericon van dark dead
Posted 20-11-2001 20:21 by dark dead Wijzig reactieProfiel van dark deadQuote dit bericht

vroeger had je tenminste nog originele metal bands met een eigen geluid. Tegenwoordig heb je veel van die nu metal bands die helemaal niks voorstellen. En al die kids vinden het leuk omdat het 'metal' is. Maar als ze nou eerst eens beginnen om naar de oudere bands te luisteren. Wie van die 12 jarige limb bizkut fans heeft ooit van Iron Maiden gehoord?.....


It's better to be hated for who you are than loved for who you're not


NecRomantica
Usericon van NecRomantica
Posted 20-11-2001 20:37 by NecRomantica Wijzig reactieProfiel van NecRomanticaQuote dit bericht

venom en possessed mogen toch zeker niet ontbreken aan ouwe klassiekers


Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 20-11-2001 20:57 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Idd.. ben het grotendeels eens met wat ik hier tegenkom...
ik hou vrij veel van al die ouwe metal, terwijl ik bij de 'jonge garde' hoor (lees NIET: nu-metal) maar ik geniet gewoon veel meer van 'seven churches', 'black metal' , 'the number of the beast' en 'walls of jericho' dan van die nieuwe klote huppel-metalbandjes.

En ik denk (weet zeker) dat veel bands het alleen nog maar om het geld doen... fuk dat!



Ik, Wil Schuurman


madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 21-11-2001 12:15 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Volgens mij liggen de roots van de metal in de sixties...denk maar aan Led Zep,Black Sabbath,Deep Purple en Thin Lizzy.Zelfs The Who wou zo hard en agressief mogelijk spelen.Hoewel...in die tijd viel dat niet mee met de instrumenten die ze toen voorhanden hadden...


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 21-11-2001 12:22 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

Natuurlijk ook "ManowaR", volgens mij even oud als Maiden, en natuurlijk Saxon


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


rajackar
Rape the houses! Burn the women!
Usericon van rajackar
Posted 21-11-2001 15:14 by rajackar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van rajackarQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/rajackar

vergeet terrorizer en slaughter niet.
en wat d8 je van merciful fate en kreator


De nacht heeft vleugels maar nimmer teugels. * Grindpad * Facebook * http://twitter.com/rajackar


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 21-11-2001 15:24 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Euhm .. ik denk dat de rock n roll de basis is van alle metal, dus vooral Bill Haley moeten we danken denk ik ...


rajackar
Rape the houses! Burn the women!
Usericon van rajackar
Posted 21-11-2001 15:31 by rajackar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van rajackarQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/rajackar

ehhmmmmm


De nacht heeft vleugels maar nimmer teugels. * Grindpad * Facebook * http://twitter.com/rajackar


Emperor
wroah!
Usericon van Emperor
Posted 21-11-2001 15:48 by Emperor Wijzig reactieProfiel van EmperorQuote dit bericht

Zelf vind ik maiden/alice cooper en black sabbath enzo niet zo boeiend, maar ik heb vorige week een cd'tje van Bathory gekocht, en die is wel cool. Download bijvoorbeeld eens deze nummers: 'Blood Fire Death', 'A fine day to die'. Doom metal is toch ook min of meer van oorsprong van Winter? Daarvan heb ik de 'Into Darkness/Eternal Frost' cd gekocht, maar ik heb me er nog niet in veriept. De nieuwe Emperor is naar mijn mening trouwens ook wel cool, maar die verdiend wel een paar luisterbeurten voordat je het begint te waarderen. Download van die cd eens 'The tongue of fire'. Vaag dat alle true'e black metal liefhebbers de laatste 2 cd's van Emperor niet kunnen waarderen, ik vind ze best goed.


Een probleem is pas een probleem als er een oplossing is, anders is het een feit!


overturnedskewer
Abhorrent christendom, inside burning
Usericon van overturnedskewer
Posted 21-11-2001 16:34 by overturnedskewer Wijzig reactieProfiel van overturnedskewerQuote dit bericht

Wat dachten jullie van bijvoorbeeld Death, ook oude punk bands lang voor dat de Sex Pistols er waren hebben invloed uitgeoevend op de hedendaagse metal.

Ik zelf vind de oude BATHORY geweldig als rot in het vak en natuurlijk Black Sabbath


Black Metal ist krieg :-)


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen