IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : zang techniek (tips) Volgende pagina
Slagemifame
Usericon van Slagemifame
Posted 25-12-2005 11:50 by Slagemifame Wijzig reactieProfiel van SlagemifameQuote dit bericht

Dag iedereen, ik ben zanger en gitarist in een beginende black-metal band. Zijn er hier nog zangers? hebben jullie wat tips voor mij, want na een repetitie heb noggal last van mijn stem. Niet hees maar een ambetant gevoel in mijn keel. En kan iemand me wat ademhalings technieken geven, want ik ken eigenlijk niet veel van zingen.

alvast bedankt,


cynic
Usericon van cynic
Posted 25-12-2005 12:01 by cynic Wijzig reactieProfiel van cynicQuote dit berichthttp://www.the-wounded.nl

Zo te horen doe je het dan precies goed voor een black-metal band :D


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 25-12-2005 12:18 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

"Het is een gevoel. Dat kan je niet uitleggen"

Ik weet wel dat als het pijn doet, dat je dan sowieso iets behoorlijk verkeerd doet...


Bruce Banner


arnibes
lief jongetje
Usericon van arnibes
Posted 26-12-2005 11:54 by arnibes Wijzig reactieProfiel van arnibesQuote dit bericht

Gewoon oefenen.



collision-tammi
leuke jongen
Usericon van collision-tammi
Posted 26-12-2005 12:03 by collision-tammi Wijzig reactieProfiel van collision-tammiQuote dit berichthttp://www.collisiongrind.nl

ervoor zorgen bruut te klinken zonder keelpijn te krijgen... en nee, kun je niet uitlegge haha



Frantic
Usericon van Frantic
Posted 26-12-2005 12:25 by Frantic Wijzig reactieProfiel van FranticQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2005 12:03 schreef collision-tammi het volgende:
ervoor zorgen bruut te klinken zonder keelpijn te krijgen... en nee, kun je niet uitlegge haha


Das nog eens een goede tip


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 26-12-2005 12:29 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

Ik zou uberhaupt eerst eens goed gaan oefenen *voordat* je je stem naar de filistijnen geholpen hebt.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 26-12-2005 12:38 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Als het zeer doet, doe je het verkeerd.

Verder vind ik het erg lastig uit te leggen. Ademhalingstechniek is heel belangrijk, goed diep inademen voor je "inzet". En, ik weet niet hoe het met de anderen hier zit, maar ik grunt niet loeihard.

Als je goede techniek aan wilt leren kan het geen kwaad eens een paar zanglessen te nemen (niet persé van een screamer/ grunter!)

Succes!


collision-tammi
leuke jongen
Usericon van collision-tammi
Posted 26-12-2005 12:56 by collision-tammi Wijzig reactieProfiel van collision-tammiQuote dit berichthttp://www.collisiongrind.nl

grunt gaat over het algemeen toch heel zachtjes



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 26-12-2005 12:59 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Alleen is het een beetje irrelevant allemaal, want hij zit in een Black Metal-band.


collision-tammi
leuke jongen
Usericon van collision-tammi
Posted 26-12-2005 13:08 by collision-tammi Wijzig reactieProfiel van collision-tammiQuote dit berichthttp://www.collisiongrind.nl

dani filth grunt toch ook?!



altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 26-12-2005 13:09 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2005 13:08 schreef collision-tammi het volgende:
dani filth grunt toch ook?!


Maar dat is toch helemaal geen black metal?!


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 26-12-2005 13:17 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2005 12:56 schreef collision-tammi het volgende:
grunt gaat over het algemeen toch heel zachtjes


Mijn cleane zang is harder dan mijn grunt, denk ik, dus ik kan dat met "ja" beantwoorden.

Maar goed, toen ik nog zonder techniek gruntte deed ik het echt lomp hard. Met instant schoorheid en keelpijn als gevolgen


NightNurse
Usericon van NightNurse
Posted 26-12-2005 13:21 by NightNurse Wijzig reactieProfiel van NightNurseQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2005 12:38 schreef Snaack het volgende:
Als het zeer doet, doe je het verkeerd.

Verder vind ik het erg lastig uit te leggen. Ademhalingstechniek is heel belangrijk, goed diep inademen voor je "inzet". En, ik weet niet hoe het met de anderen hier zit, maar ik grunt niet loeihard.

Als je goede techniek aan wilt leren kan het geen kwaad eens een paar zanglessen te nemen (niet persé van een screamer/ grunter!)

Succes!


Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je erg diep inademt voor je inzet, kun je de boel juist 'blokkeren'. Ook komt er dan heel veel koude lucht langs je keeltje.
Natuurlijk moet je ademen voor je gaat zingen/grunten, maar belangrijker is nog dat je je buik ontspant. Geen enorme happen lucht dus, maar zorgen dat je na iedere zin of whatever je buik goed ontspant.
Verder is een paar zanglessen nemen idd een prima idee!



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 26-12-2005 14:21 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Mjah. Ik moet soms wel, aangezien ik in sommige nummers uithalen over meerdere maten doe. Aangezien ik er ook bij drum zou ik anders in ernstige ademnood komen


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 26-12-2005 14:40 by Aaargh Wijzig reactieProfiel van AaarghQuote dit berichthttp://www.zwangerschapspagina.nl

Als je het goed doet komt het ruige geluid ook niet uit je keel, maar uit de diepere krochten van je ingewanden. Door je mondholte ruim te laten (jezus, hoe leg ik dit uit?) kun je het vervolgens nog extra laten resoneren. Ik vind dit heel moeilijk uit te leggen, want hoewel het een technisch aspect is, doe ik dit meer op gevoel dan op verstand. Ik zeg altijd maar dat ik grunt vanuit mijn baarmoeder, maar daar zul je waarschijnlijk niet veel aan hebben.


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


rajackar
Rape the houses! Burn the women!
Usericon van rajackar
Posted 26-12-2005 15:42 by rajackar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van rajackarQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/rajackar

quote:
Op 26 december 2005 13:17 schreef Snaack het volgende:
Mijn cleane zang is harder dan mijn grunt, denk ik, dus ik kan dat met "ja" beantwoorden.

Maar goed, toen ik nog zonder techniek gruntte deed ik het echt lomp hard. Met instant schoorheid en keelpijn als gevolgen


Watje!

Ik grunt pleurishard en ik heb nooit keelpijn


De nacht heeft vleugels maar nimmer teugels. * Grindpad * Facebook * http://twitter.com/rajackar


herrie
Usericon van herrie
Posted 26-12-2005 15:53 by herrie Wijzig reactieProfiel van herrieQuote dit bericht

wat tips:

1) probeer je eigen grunt te ontwikkelen (dit kost tijd), zonder iemand te willen immiteren
2) chocomel helpt de keel te smeren
3) jagermeister idem dito (1 of 2 glaasjes na een oefening doet wonderen)
4) afhankelijk van of je een zware of krijsende grunt wil, moet je veel oefenen met "rare" grimassen te trekken. de kunst is om met veel lucht (mijn ervaring bij met name zware grunt) te growlen.



NightNurse
Usericon van NightNurse
Posted 26-12-2005 15:57 by NightNurse Wijzig reactieProfiel van NightNurseQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2005 14:40 schreef Aaargh het volgende:
Als je het goed doet komt het ruige geluid ook niet uit je keel, maar uit de diepere krochten van je ingewanden. Door je mondholte ruim te laten (jezus, hoe leg ik dit uit?) kun je het vervolgens nog extra laten resoneren. Ik vind dit heel moeilijk uit te leggen, want hoewel het een technisch aspect is, doe ik dit meer op gevoel dan op verstand. Ik zeg altijd maar dat ik grunt vanuit mijn baarmoeder, maar daar zul je waarschijnlijk niet veel aan hebben.


Ja idd! Kaken los en niet forceren.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 26-12-2005 15:59 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2005 15:42 schreef rajackar het volgende:
Watje!

Ik grunt pleurishard en ik heb nooit keelpijn

Als ik zacht grunt heb ik (meer) controle over toonhoogte/ klank etc.


Corpsegrind
Usericon van Corpsegrind
Posted 26-12-2005 16:11 by Corpsegrind Wijzig reactieProfiel van CorpsegrindQuote dit berichthttp://www.erebus.nl

je kan de lucht uit je maag halen/persen, dat doe ik IIG altijd zowel bij grunten als screamen. als dat lukt voel je je buik ook aanspannen. en nietje keel dichtdrukken



arnibes
lief jongetje
Usericon van arnibes
Posted 26-12-2005 16:26 by arnibes Wijzig reactieProfiel van arnibesQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2005 12:56 schreef collision-tammi het volgende:
grunt gaat over het algemeen toch heel zachtjes

Weet ik veel.

Ik maak zelf de meest gore geluiden als ik het rustig en zacht aan doe. Dan kan ik ook juist heel laag komen



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 26-12-2005 17:04 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2005 12:59 schreef WhiteRider het volgende:
Alleen is het een beetje irrelevant allemaal, want hij zit in een Black Metal-band.
Ah, dan een blauwe tarzab 200 XXL voor driekwart in je aars rammen en dan op het moment dat je moet gaan zingen je met je reet op een betonnen bankje laten vallen.



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 26-12-2005 17:14 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2005 17:04 schreef Jenje het volgende:
Ah, dan een blauwe tarzab 200 XXL voor driekwart in je aars rammen en dan op het moment dat je moet gaan zingen je met je reet op een betonnen bankje laten vallen.



Hahaha! Ja, zo kan het ook.


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 26-12-2005 23:25 by Aaargh Wijzig reactieProfiel van AaarghQuote dit berichthttp://www.zwangerschapspagina.nl

quote:
Op 26 december 2005 15:53 schreef herrie het volgende:
wat tips:

1) probeer je eigen grunt te ontwikkelen (dit kost tijd), zonder iemand te willen immiteren


Dit is meer dan iets anders een kwestie van oefenen. Ik heb mijn geluid ontwikkeld door iedere ochtend, terwijl ik naar mijn werk liep, de krantenjongens de stuipen op het lijf te jagen met mijn gegrunt.

quote:
Op 26 december 2005 15:53 schreef herrie het volgende:
2) chocomel helpt de keel te smeren


Al moet je uitkijken voor overmatige slijmontwikkeling. Kamillethee zuivert en verzacht, zeker als je er een lepeltje honing doorheen roert. Sowieso, veel drinken in de oefenruimte, altijd oké.
Ja, water en (kruiden)thee natuurlijk, anders vergeet je je teksten.

quote:
Op 26 december 2005 15:53 schreef herrie het volgende:
3) jagermeister idem dito (1 of 2 glaasjes na een oefening doet wonderen)


Oh... Nuttige informatie, dit. Daar kunnen we wat mee!

quote:
Op 26 december 2005 15:53 schreef herrie het volgende:
4) afhankelijk van of je een zware of krijsende grunt wil, moet je veel oefenen met "rare" grimassen te trekken. de kunst is om met veel lucht (mijn ervaring bij met name zware grunt) te growlen.


Ook een uitstekende oefening voor je podiumprestatie, dit. Sowieso, je conditie verbetert hard als je in de oefenruimte ook veel headbangt en rondspringt. Bovendien is het dan makkelijker om het on stage ook te doen. De wereld heeft al genoeg zingende zoutzakken, wees wild!


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


Hanzz
Usericon van Hanzz
Posted 27-12-2005 1:00 by Hanzz Wijzig reactieProfiel van HanzzQuote dit bericht

quote:
Op 25 december 2005 11:50 schreef Slagemifame het volgende:
Dag iedereen, ik ben zanger en gitarist in een beginende black-metal band. Zijn er hier nog zangers? hebben jullie wat tips voor mij, want na een repetitie heb noggal last van mijn stem. Niet hees maar een ambetant gevoel in mijn keel. En kan iemand me wat ademhalings technieken geven, want ik ken eigenlijk niet veel van zingen.

alvast bedankt,


Ga op je handen staan en laat je voeten leunen tegen de muur. Dan kan je rustig beginnen met je gebrul zonder dat je last van je strot krijgt.

Geloof Hanz maar, het werkt echt!


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen