IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : De Schijfprijzen Volgende pagina
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 22-02-2006 2:40 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Om de discussie van de Grindcore-topic even naar een daarvoor bestemd topic te verplaatsen.
Het begon met een post van een kerel waarvan ik de naam kwijt ben. "Dit is een goede mailorder, alles zonder verzendkosten!" Toen ik keek naar de prijzen had ik ook niet anders verwacht, een euro of 17/18 per cd. Dat vind ik extreem veel, en dat waren Burzum en Heiden met me eens.
Heiden begon over de cd-prijzen van vroeger, hoe dat omlaag ging van 40 naar een gulden of 20 en hoe het nu weer rond de 40 gulden zit. "Joods", aldus Heiden.

Het gaat natuurlijk vooral om de wat grotere artiesten. Ik vraag me dan ook af in hoeverre het geldklopperij is van de labels. Ik denk dat er wel meer dingen meespelen, het neerladen buiten beschouwing gelaten. Als je kijkt naar cd's van ondergrondse Metal, zit de prijs meestal rond de 10 en 13 euro. Daar valt zeker mee te leven. Ik denk dat deze prijzen vooral zo laag zijn, omdat het de desbetreffende postbesteller gelijk vanaf het label bereikt.
Ik denk dat het probleem is met de prijzen die zaken als Free Record Shop en grote postordebedrijven op internet hanteren, voornamelijk komt door het lange pad dat een aantal cd's aflegt, alvorens het bij het uiteindelijke verkooppunt aankomt. Elk tussenliggend bedrijf wil een X aantal procent erop verdienen.
Is dat percentage hoger dan in Metal-gevallen, of zijn er gewoon heel veel meer tussenstations?
Dat vraag ik me af...


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 22-02-2006 2:51 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Rensykdom haalde op MSN nog een ander punt aan. "Ik denk ook dat de productiekosten hoger zijn bij dat soort cd's."
Mijn tegenargument luidde: "Ja, maar dat heb ik weggelaten omdat dat, volgens mij, grotendeels gedrukt wordt door de oplage."


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 22-02-2006 3:11 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Vlak voor de Grote Oplichterij toen we nog met Guldens betaalden waren de prijzen van CD's iets van de helft van wat we nu moeten ophoesten.
Volgens mij is het pure geldhonger van de platenmaatschappijen want de prijzen waren sinds de komst van de CD alleen maar dalende, wat ook logisch is. Maar sinds de pleuro betalen we opeens veel meer voor een CD. En dat gelul over dalende verkoopcijfers en dat het downloaden zo desastreus is neem ik ook met een flinke korrel zout. Ieder kind snapt dat je met het verhogen van de prijzen het downloaden van muziek nog massaler zult maken.
Ze moeten het aanschaffen van CD's weer aantrekkelijk maken door de prijzen juist te verlagen, als de grote platenmaatschappijen echt naar de klote gaan door het downloaden is dat de enigste manier om het tij te keren. Want met die prijsverhogingen en hun woekerprijzen voor een CD jagen ze alleen maar meer mensen de platenzaak uit.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


DarknessThere
Usericon van DarknessThere
Posted 22-02-2006 3:16 by DarknessThere Wijzig reactieProfiel van DarknessThereQuote dit bericht

Veel zal volgens mij ook afhangen van hoeveel een cd gepromote wordt door het label. Dit zal dan wel onder productiekosten vallen, maar cd's van grote bands binnen eerder welk genre gaan meestal gepaard met grote reclamecampagnes. Nu, een Iron Maiden en zo verdient die campagnes zonder probleem terug met inderdaad de oplage, maar dat zal lang niet voor iedere band weggelegd zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan, een Belgische band, Sengir. Toen hun debut Guilty Water uitkwam was er een beperkte reclamecampagne gevoerd, en de cd heeft me toen in de Free Record Shop wel wat gekost (ik denk iets van een 18 euro). Ik denk dat het voor zo'n bands dus wel te maken heeft met terugverdienen van campagnegelden, opnamekosten, enz...

Waar ik me echter heel hard aan stoor, is dat binnen het genre waar ik vooral naar luister, de gothic metal, er van iedere cd twintig versies worden uitgebracht. Met bonustrack, met video, met extra dvd met bullshit op waar niemand op wacht... Dit is pure geldklopperij. Er waren vroeger een aantal bands waarvan ik dacht, hier wil ik nu echt ALLES van hebben, en dan kocht je dus die vier, vijf versies van een studioalbum voor die bonus-tracks, extra videos enzoverder. Ondertussen ben ik van dat principe afgestapt, want het is gewoon niet meer te betalen, maar als je nu een mega-fan bent, zoals Rammsteiner op dit forum van Rammstein, dan weten ze dus echt wel het geld uit je zakken te schudden...

Zoek ter illustratie bijvoorbeeld eens even op hoeveel versies er waren van de single "Bless The Child" van Nightwish.. Schandelijk gewoon. De vraag blijft natuurlijk, hoeveel heeft de band zelf te zeggen betreffende deze zaken.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 22-02-2006 3:38 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Over het algemeen hebben bands geen hol te vertellen, je geeft volgens mij in de meeste gevallen de rechten over je muziek en coverart gewoon in handen van de platenmaatschappij en heb je verder niet veel in te brengen. Zorgen dat je de contractueel vastgelegde hoeveelheid muziek binnen het contractueel vastgelegde tijdsbestek aflevert is het vaak wel zo'n beetje. De grote platenmaatschappijen zijn gewoon muziekpooiers.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 22-02-2006 9:50 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 3:11 schreef Heiden het volgende:
Vlak voor de Grote Oplichterij toen we nog met Guldens betaalden waren de prijzen van CD's iets van de helft van wat we nu moeten ophoesten.

Dan weet ik niet waar jij je CD's kocht en nu koopt maar ik betaalde in '99/'00 ongeveer 25 gulden voor een CD. Nu zo'n 13 Euro. Ja dat is ietsje meer maar we zijn ook alweer zes jaar verder, inflatie, en de olie-prijzen zijn de laatste jaren nou niet echt gedaald.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Psychonaut
Usericon van Psychonaut
Posted 22-02-2006 9:52 by Psychonaut Wijzig reactieProfiel van PsychonautQuote dit bericht

Ik vind 't allemaal wel meevallen. Ooit betaalde ik tussen de 38 en 42,95 gulden voor cd's. Nu betaal ik meestal tussen de 8 en 16 euro. Leve 't web!


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 22-02-2006 9:53 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 9:52 schreef Psychonaut het volgende:
Ik vind 't allemaal wel meevallen. Ooit betaalde ik tussen de 38 en 42,95 gulden voor cd's. Nu betaal ik meestal tussen de 8 en 16 euro. Leve 't web!
Los daarvan zijn de CD prijzen in de winkels de laatste tijd juist wat gedaald ipv gestegen. Ik ben dan ook echt zeer benieuwd waar Heiden zijn schijfjes aanschaft.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 22-02-2006 9:55 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Mja ik vind idd ook dat laatste jare cd's een beter prijs hebben gekregen en vooral de mogelijkheden om makkelijk goedkoper cd's aan te schaffen enorm groter zijn geworden ...

Een site als elcheapo helpt al enorm, kun je zo de goedkoopste zoeken


Fat Bastard
I'm not fat, I just have big bones
Usericon van Fat Bastard
Posted 22-02-2006 10:12 by Fat Bastard Wijzig reactieProfiel van Fat BastardQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 2:51 schreef WhiteRider het volgende:
Rensykdom haalde op MSN nog een ander punt aan. "Ik denk ook dat de productiekosten hoger zijn bij dat soort cd's."
Mijn tegenargument luidde: "Ja, maar dat heb ik weggelaten omdat dat, volgens mij, grotendeels gedrukt wordt door de oplage."


Hier begrijp ik je niet helemaal.

In de praktijk komt het er op neer, dat hoe meer CD's je in 1 keer laat persen, hoe goedkoper de stuksprijs zal zijn.

Weet momenteel geen exacte prijzen, maar schat dat je voor een oplage van 500 stuks ongeveer 1,5 euro per stuk betaald. Bij een oplage van 10.000 of meer, zakt de prijs al snel naar 20 eurocent per stuk.

Distributie zal zeker prijsverhogend werken, maar denk ook aan de kosten voor het personeel van een platenmaatschappij.

Toch blijft er m.i. nog heel veel bij deze platenmaatschappijen aan de strijkstok hangen, als je een CD van een A-artiest verkoopt voor 18 - 20 euro.
Bij underground acts dus helemaal.

[Dit bericht is gewijzigd door Fat Bastard op 22-02-2006 10:14]


spectre
Usericon van spectre
Posted 22-02-2006 10:23 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Een studio kost ook gewoon erg veel geld, evenals een goede producer, en wat dacht je van fatsoenlijk artwork! En wat is er fout met het feit dat een artiest er nog wat aan over houdt hé, al is het alleen maar om een volgende release te kunnen betalen.

En dat gejank over die euro moet nou maar eens afgelopen zijn, wat een flauwekul. Ik persoonlijk vind de cd-prijzen erg laag op dit moment en ik koop meer dan een paar jaar terug.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 22-02-2006 10:26 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Spectre heeft gelijk!

Uurlonen zijn overal eigenlijk omhoog gegaan en toch prijzen van cd's omlaag .. prima ontwikkeling dus ...


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 22-02-2006 11:22 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

CD prijzen zijn ook erg laag.

Mainstream CD's kostten in de jaren tachtig 40 gulden. Vlak voor de euro kostten ze nog steeds om en nabij de 40 gulden. Rekening houdend met inflatie en gestegen inkomens is dat een enorme prijsdaling in reeële termen. Na de euro invoering kosten mainstream CD's nog steeds ongeveer hetzelfde namelijk 17-19 euro. Hoe je over een prijsstijging van CD's dankzij de euro, joodsheid of wat voor reden dan ook kan lullen is voor mij volstrekt onbegrijpelijk.


Metal CD's zijn veel goedkoper dan de 17-19 FRS prijzen, vaak omdat, zoals iemand al inderdaad opmerkte, je directer bij de bron koopt. Dat is eigenlijk alleen dankzij het internet mogelijk. Vroeger kon dat niet door gebrek aan informatie. Bij de Haddock (die niet meer bestaat) in Rotterdam betaalde je eind jaren 80'begin jaren 90'voor nieuwe CD's net zoveel als bij de FRS. En dat was een speciaalzaak....


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


spectre
Usericon van spectre
Posted 22-02-2006 11:30 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

ach Heiden is zo paranoïde wat betreft de euro dat ook de cd's er aan moeten geloven.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 22-02-2006 11:38 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Ik vind het momenteel erg meevallen met de CD-prijzen. Als ik bedenk dat ik tot een paar jaar geleden CDs en DVDs veel goedkoper kon krijgen in bijvoorbeeld Engeland dan hier, en dat nu de prijzen ongeveer gelijk liggen of zelfs lager zijn in Nederland, dan denk ik dat we niet zoveel te klagen hebben op dat punt. Ik heb al een aardige zooi metal-releases gezien waarvoor ik in Yorkshire (dus nog niet eens in de London area!) hetzelfde betaal in ponden als hier in pleuro's.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 22-02-2006 12:08 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 11:22 schreef Chelman het volgende:
CD prijzen zijn ook erg laag.

Mainstream CD's kostten in de jaren tachtig 40 gulden. Vlak voor de euro kostten ze nog steeds om en nabij de 40 gulden. Rekening houdend met inflatie en gestegen inkomens is dat een enorme prijsdaling in reeële termen. Na de euro invoering kosten mainstream CD's nog steeds ongeveer hetzelfde namelijk 17-19 euro. Hoe je over een prijsstijging van CD's dankzij de euro, joodsheid of wat voor reden dan ook kan lullen is voor mij volstrekt onbegrijpelijk.


Metal CD's zijn veel goedkoper dan de 17-19 FRS prijzen, vaak omdat, zoals iemand al inderdaad opmerkte, je directer bij de bron koopt. Dat is eigenlijk alleen dankzij het internet mogelijk. Vroeger kon dat niet door gebrek aan informatie. Bij de Haddock (die niet meer bestaat) in Rotterdam betaalde je eind jaren 80'begin jaren 90'voor nieuwe CD's net zoveel als bij de FRS. En dat was een speciaalzaak....


In hoeverre kun jij dat zo eenvoudig met "vroeger" vergelijken??? want men zou kunnen redeneren: toen waren cd's een luxeproduct en slechts in beperkte mate in productie, ook voor mainstraimbands. Nu is het een massaproductie en dus waarschijnlijker goedkoper te maken.ter verduidlijking, ik wil ook geen uitspraken doen of ze duur zijn of niet (dat is voor mij op mijn gevoel gebaseerd en dan zou ik ze wel duur noemen) maar die eenvoudige vergelijking met "vroeger" is toch iets te kort door de bocht lijkt me


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 22-02-2006 12:44 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 12:08 schreef attila_de_hun het volgende:
In hoeverre kun jij dat zo eenvoudig met "vroeger" vergelijken??? want men zou kunnen redeneren: toen waren cd's een luxeproduct en slechts in beperkte mate in productie, ook voor mainstraimbands. Nu is het een massaproductie en dus waarschijnlijker goedkoper te maken.ter verduidlijking, ik wil ook geen uitspraken doen of ze duur zijn of niet (dat is voor mij op mijn gevoel gebaseerd en dan zou ik ze wel duur noemen) maar die eenvoudige vergelijking met "vroeger" is toch iets te kort door de bocht lijkt me


De productiekosten spelen nagenoeg geen rol bij de prijs van een CD in de winkel. De waarde van een CD wordt vooral gevormd door de informatie die daarop vastegelegd is. Het is uiteindelijk een informatiedrager. In de jaren 80 speelden de productiekosten een ietwat grotere rol dan nu maar nog steeds stelde het niks voor. De prijs van een boek is ook niet gelijk aan de prijs van het inkt en de papier.

Een CD kostte in 1980 ongeveer 45 gulden. In 1983 was dat alweer 40 gulden en zo is het ongveer gebleven door de jaren heen. Met een inflatiepercentage van 2.5% per jaar (wat ongeveer klopt) zou een gemiddelde CD na 23 jaar inflatie dus 70 gulden moeten kosten om relatief even duur te zijn. Dat is dus zo'n 32 euro. Het kost nu ongeveer de helft. En zelfs de mainstream producten liggen na een paar maanden voor 15 euro te koop....


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


zakkenvuller
Usericon van zakkenvuller
Posted 22-02-2006 12:49 by zakkenvuller Wijzig reactieProfiel van zakkenvullerQuote dit bericht

Ik vind cd's helemaal niet duur. De meeste nieuwe metalreleases zijn voor een redelijk prijs aan te schaffen, en het tweedehands aanbod is gigantisch.
En bij steeds meer mainstreamcd's krijg je bijvoorbeeld een bonusdvd of andere rommel wat je vroeger nooit had.


Nog zo stoere internet warrior.


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 22-02-2006 12:52 by Smoochy Wijzig reactieProfiel van SmoochyQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 12:49 schreef zakkenvuller het volgende:
Ik vind cd's helemaal niet duur. De meeste nieuwe metalreleases zijn voor een redelijk prijs aan te schaffen, en het tweedehands aanbod is gigantisch.
En bij steeds meer mainstreamcd's krijg je bijvoorbeeld een bonusdvd of andere rommel wat je vroeger nooit had.


Nou ik haal geen cd`s op voor 18 euro per stuk dat is veeels te duur.


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 22-02-2006 12:57 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 12:52 schreef Smoochy het volgende:
Nou ik haal geen cd`s op voor 18 euro per stuk dat is veeels te duur.
ben je ook niet slim bezig, bijna alles kun je voor minder krijgen


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 22-02-2006 12:58 by Smoochy Wijzig reactieProfiel van SmoochyQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 12:57 schreef Jenje het volgende:
ben je ook niet slim bezig, bijna alles kun je voor minder krijgen


wel slim want ik haal zo ook ergens anders weg..


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 22-02-2006 13:01 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 12:58 schreef Smoochy het volgende:
wel slim want ik haal zo ook ergens anders weg..
Hehehe klopt, de eerste "je" is een persoon die cd's voor 18 euro koopt ...


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 22-02-2006 13:02 by Smoochy Wijzig reactieProfiel van SmoochyQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 13:01 schreef Jenje het volgende:
Hehehe klopt, de eerste "je" is een persoon die cd's voor 18 euro koopt ...


ah check


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 22-02-2006 13:28 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ik vind de CD-prijzen alleszins redelijk.. Bestel vaak via mailorders, betaal tussen de 10 en 14 euro voor een nieuwe CD.


@Chel's opmerking over de intrinsieke waarde van een CD: zeker waar, maar toevallig ben ik momenteel bezig met het opzetten van een label en dan schrik je wel even hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen bij de distributeur.

Voorbeeld: productiekosten van een album (studiokosten + duplicatie) bij een oplage van zeg 1000 stuks ligt zo rond de 1,50 p/s.

Verkoopprijs voor "de consument" is vastgesteld op 10 euro bij directe verkoop via het label.
Wholesale prijs voor de distro (inkoopprijs): 4,50.
Uiteindelijk ligt hij dan in de winkel voor ongeveer 13 euro.

Wie verdient er het meest per verkochte CD in dit geval?

Niet de band.. Niet het label.. Niet de platenzaak.. De distro!

Als je als band niet aangesloten bent bij BUMA/STEMRA en/of SENA ben je al helemaal de lul want dan vallen de royalties per verkochte CD al helemaal tegen. Dat ligt dan net aan de deal die je hebt met het label en staan niet in verhouding tot de verkoopprijs via een distro.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 22-02-2006 13:38 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

1 groot Joods complot!


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 22-02-2006 13:45 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

Ik vind de prijzen van cd's (zeker gekeken naar de ontwikkeling van de prijzen van cd's de laatste jaren) ook wel meevallen. Ik zou ze graag goedkoper zien...maar wie wil dat niet


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen