IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : De Schijfprijzen Vorige pagina
Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 22-02-2006 13:53 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 13:45 schreef Jebes het volgende:
Ik vind de prijzen van cd's (zeker gekeken naar de ontwikkeling van de prijzen van cd's de laatste jaren) ook wel meevallen. Ik zou ze graag goedkoper zien...maar wie wil dat niet
De joden!


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 22-02-2006 13:56 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

quote:
Op 22 februari 2006 13:53 schreef Misanthrope het volgende:
De joden!




Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 22-02-2006 13:57 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

@shnaack: Dat is niet vreemd.

Geen goede distributie kanaal --> Geen verkoop, hoe goed je product ook is.

De distributeur heeft relatief veel macht. Dat hebben groothandels in het algemeen.

Maar ik was niet helemaal helder in mijn vorige post. Wat ik bedoelde is dat de waarde voor de consument bepaald wordt door de informatie die op een CD vastgelegd is en niet door de afzonderlijke prijscomponenten. Dat zie je ook bij je koopbeslissing. In principe is elke CD precies hetzelfde, een beetje plastic, laagje aluminium, wat papier. Of het nou een Britney Spears of Mindscan CD is maakt in wezen niet uit (beide kut ). Het enige wat ze van elkaar onderscheidt is de informatiegehalte. Daar kent de consument een bepaalde waarde aan.

De producent(en) maken een prijs uit de verschillende componenten: studio tijd, vergoeding voor de intellectuele inspanning van de muzikant, instrumenten, promotie, productie, distributie, marges etc. Daar rolt een totaal prijs uit. Wanneer dat lager of gelijk is aan de waarde dat de consument eraan toekent wordt er gekocht. Anders niet.


Maar waar het om gaat is dat bij dit soort producten mensen hun koopbeslissing niet op grondsotfprijzen baseren maar op een invulling van hun subjectieve behoefte. Het is een product met hoge context.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 22-02-2006 13:57]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 22-02-2006 14:03 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

geld=geld


Suck my piss


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 22-02-2006 14:06 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 13:28 schreef Snaack het volgende:
...en dan schrik je wel even hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen bij de distributeur.
.


Internet zou dat toch moeten kunnen oplosen?? (denk ik). IN ene perfecte wereld zou een band het meest aan een verkochte cd moeten verdienen vind ik. Als ik lees dat "toppers" zoals entombed en my dying bride niet van hun muziek kunnen leven, dat vind ik dan toch raar.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 22-02-2006 14:28 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 14:06 schreef attila_de_hun het volgende:
Internet zou dat toch moeten kunnen oplosen?? (denk ik).



Het weghalen van distributeurs is niet zo makkelijk.

Ten eerste wil 90% van muziekminnend publiek niet voor elke CD bij een afzonderlijke leverancier (de band dus) zijn. Het is omslachtig en bovendien ben je veels te veel kwijt aan verzendkosten.

Ten tweede zijn er maar weinig bands die voldoende exposure hebben om van bredere distributiekanalen af te zien. En wanneer ze toch meerdere kanalen moeten gebruiken worden ze nagenoeg door de markt gedwongen om hun CD's op de eigen site goedkoper aan te bieden...en je raadt al die 3-4 euro korting is inderdaad dat stuk dat nu bij de distributeur belandt.

Ten derde brengt het in eigen beheer distribueren van CD's ook kosten met zich mee.

Ik denk dat het internet inderdaad wel een rol hierin kan spelen om het belang van de distributeur te vermindern maar het oplossen zit er eenmaal niet in. Iedereen die afzonderlijk hun spulletjes verkoopt is namelijk enorm ineefficient en duur.


quote:
IN ene perfecte wereld zou een band het meest aan een verkochte cd moeten verdienen vind ik.


Hmm....daar zijn veel manieren om naar te kijken. Een fysiek CD is namelijk maar één van de mogelijke eindproducten van de intellectuele inspanning die componeren heet. De andere zijn: merchandise, concerten, tabboeken, radio air play, TV air play, sponsoring deals ga zo maar door. De input van een band bij de totale productieproces van een CD is relatief klein en houden ze er realtief weinig aan over. Bij concerten in hun inspanning bij het productieproces weer relatief hoog en houden ze er meer aan over. Je kan die dingen niet los van elkaar zien denk ik.



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 22-02-2006 14:29 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

quote:
Op 22 februari 2006 14:06 schreef attila_de_hun het volgende:
Internet zou dat toch moeten kunnen oplosen?? (denk ik). IN ene perfecte wereld zou een band het meest aan een verkochte cd moeten verdienen vind ik. Als ik lees dat "toppers" zoals entombed en my dying bride niet van hun muziek kunnen leven, dat vind ik dan toch raar.


Dat zal eerder komen door concert inkomsten lijkt mij. Daar zit het grote prijsverschil tussen mainstream en metal in mijn ogen.

Plus hebben bands als dat veel minder kans op gratis publiciteit. Iemand als madonna oid, komt ook zonder reclame op tv. Een voorbeeld van mensen die dat goed oppakken zijn volgens mij TMDC. Gewoon veel keet schoppen en de naam naar buiten krijgen.
Zoals Type O dat ook deed in hun eerste jaren.



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 22-02-2006 14:31 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Inderdaad. Publiciteit is belangrijk. Belangrijker dan de muziek zelf eigenlijk. Voor de verkoop dan hé.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 22-02-2006 14:34 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Vraag Peter Steele maar eens hoe blij hij daar nu nog mee is ....



chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 22-02-2006 14:34 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

quote:
Op 22 februari 2006 14:28 schreef Chelman het volgende:
De input van een band bij de totale productieproces van een CD is relatief klein en houden ze er realtief weinig aan over. Bij concerten in hun inspanning bij het productieproces weer relatief hoog en houden ze er meer aan over. Je kan die dingen niet los van elkaar zien denk ik.




Het gaat denk ik eerder over risico van investeren. Bij een band met een fatsoenlijke deal waar de maatschappij voor de studio betaald, is het ook logisch dat die maatschappij flink wat terug wenst te zien voor dat risico. Dat zal, in mindere mate, bij distributeurs ook zo zijn.

Bij concerten zal dat verschil iets minder zijn, aangezien aan verkoopcijfers af te lezen valt of een concert een goede kans heeft succesvol te zijn, en is de inzet van de verschillende partijen ongeveer gelijk, voornamelijk tijd.



chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 22-02-2006 14:36 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

quote:
Op 22 februari 2006 14:34 schreef Jenje het volgende:
Vraag Peter Steele maar eens hoe blij hij daar nu nog mee is ....




dat is het punt niet, kijk is waar Type O er mee gekomen is.

offtopic: ga jij is de reunie van de eeuw regelen, verder is iedereen druk met hun eigen band



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 22-02-2006 14:37 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 14:28 schreef Chelman het volgende:
Het weghalen van distributeurs is niet zo makkelijk.



Ik ben er absoluut van overtuigd dat distributeurs zeer nutiig kunnen zijn! Maar mogelijk zouden er gewoon meer distribiteurs moeten komen, dus "marktwerking"??? Ik weet niet hoe dat nu is maar als er een of twee de markt beheersen kunnen ze de prijs natuurlijk
kunstmatig hoog houden.
quote:

Hmm....daar zijn veel manieren om naar te kijken. Een fysiek CD is namelijk maar één van de mogelijke eindproducten van de intellectuele inspanning die componeren heet. De andere zijn: merchandise, concerten, tabboeken, radio air play, TV air play, sponsoring deals ga zo maar door. De input van een band bij de totale productieproces van een CD is relatief klein en houden ze er realtief weinig aan over. Bij concerten in hun inspanning bij het productieproces weer relatief hoog en houden ze er meer aan over. Je kan die dingen niet los van elkaar zien denk ik.



dat is ook zo maar zonder de band zou het product er zowiezo niet zijn (en als er helemaal geen bands meer zijn houdt het helemaal op). ik heb er geen moeite dat er meer mensen mee verdiene, ze doen allemaal nuttig en goed werk maar soms bekruipt mij het gevoel dat de verdelingen van de winsten scheef zijn (als ik dus hoor dat my dying bride niet van hun muziek kan leven bijv.).


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 22-02-2006 14:44 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 14:37 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik ben er absoluut van overtuigd dat distributeurs zeer nutiig kunnen zijn! Maar mogelijk zouden er gewoon meer distribiteurs moeten komen, dus "marktwerking"??? Ik weet niet hoe dat nu is maar als er een of twee de markt beheersen kunnen ze de prijs natuurlijk
kunstmatig hoog houden.



Maar er zijn al natuurlijk best veel distirbuteurs. Te veel is weer ook niet goed, ze worden dan allemaal te klein en te duur.

quote:

dat is ook zo maar zonder de band zou het product er zowiezo niet zijn (en als er helemaal geen bands meer zijn houdt het helemaal op). ik heb er geen moeite dat er meer mensen mee verdiene, ze doen allemaal nuttig en goed werk maar soms bekruipt mij het gevoel dat de verdelingen van de winsten scheef zijn (als ik dus hoor dat my dying bride niet van hun muziek kan leven bijv.).

Zonder de distributeur, producent ne promotor zou het product er ook niet zijn....

De 4 P's van marketing: Product, Place, Price and Promotion. Je hebt ze alle vier nodig.

Ik denk dat het makkelijker is om in den lande 10 echt goede bands te vinden dan 5 echt goede promotors en 5 echt goede distributeurs die hun logistiek en kosten goed op orde hebben. Met andere woorden: voor een platenlabel is het makkelijker om een nieuwe band te zoeken dan een organisatie op te sporen met een breed en goed distributienetwerk. En daarom is de toegevoegde waarde in puur geldelijke zin van een artiest vrij klein. Treurig maar waar.



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 22-02-2006 14:54 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 14:31 schreef Chelman het volgende:
Inderdaad. Publiciteit is belangrijk. Belangrijker dan de muziek zelf eigenlijk. Voor de verkoop dan hé.


Yeap.. De muziekmarkt is zéér, zéér verzadigd.

Een album van een band is, economisch gezien, ook niet meer dan een product dat in die markt gezet moet worden.

Als een wasmiddelfabrikant geen reclame zou maken kan hij nog zo'n fantastisch product maken, verkopen zal het niet.


Maarruh, verkoop valt zeker voor beginnende acts erg tegen. Een vriendin van me heeft net haar 1e plaat uit, staat in vrijwel alle muziek- en entertainmentbladen, interviews in grote kranten (NRC, AD), heeft op Noorderslag gestaan, exposure genoeg dus.

De distro heeft op dit moment maar liefst 60 CD's ingekocht.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 22-02-2006 15:09 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 14:54 schreef Snaack het volgende:
Yeap.. De muziekmarkt is zéér, zéér verzadigd.



en jij denk , laat ik daar ,nog eens een schep boven op doen.
snaack, echt, ik wens je echt veel succes en ik hoop dat je miljonair wordt met je label maar als ik zie hoeveel labels er al zijn en hoeveel marginale, doorsnee cd's er uit worden gebracht vraag ik me af wat jij denkt toe te voegen aan deze zeer, zeer verzadigde markt.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 22-02-2006 15:09]


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 22-02-2006 16:50 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Neuh, ik begin geen commercieel label hoor

Meer details zodra het label van de grond is..


Fat Bastard
I'm not fat, I just have big bones
Usericon van Fat Bastard
Posted 22-02-2006 20:02 by Fat Bastard Wijzig reactieProfiel van Fat BastardQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2006 10:23 schreef spectre het volgende:
Een studio kost ook gewoon erg veel geld, evenals een goede producer, en wat dacht je van fatsoenlijk artwork! En wat is er fout met het feit dat een artiest er nog wat aan over houdt hé, al is het alleen maar om een volgende release te kunnen betalen.

En dat gejank over die euro moet nou maar eens afgelopen zijn, wat een flauwekul. Ik persoonlijk vind de cd-prijzen erg laag op dit moment en ik koop meer dan een paar jaar terug.


Daar is ook helemaal niets mis mee, dan begrijp je me verkeerd.

Voor een underground band kost het momenteel ongeveer 2.500 euro om CD's te maken in een oplage van 500 stuks. kostprijs is 5 euro. Je verkoopt er een aantal en je stuurt er een groot aantal weg ter promotie. Dan is 10 euro voor een CD echt niet te veel.

Zoals gezegd, zullen de kosten voor A-artiesten veel lager zijn per stuk. Maar dan komen er dus inderdaad distributiekosten, een duurdere studio en een duurdere artiest bij. Voor de meeste artiesten is de CD-verkoop echter niet de belangrijkste inkomstenbron. Live-optredens en merchandise zijn veel lucratiever (De Red Hot Chilli Peppers kochten bijvoorbeeld allemaal een huis in Beverly Hills, van de opbrengst van de merchandise van 1 tour een aantal jaren terug).

Als er meer aan de CD verdiend wordt, dan komt dit meestal niet ten goede aan de artiest, maar aan de platenmaatschappij (een uitzondering daargelaten).


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 22-02-2006 20:08 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

Het gejank over de euro moet maar eens afgelopen zijn...lazer toch op. dat zeggen alleen mensen die of nog thuis wonen en al dr geld nog kunnen spenderen, studentjes die dr stufi aan cds opmaken en de rijken onder ons


Fuck the world and fuck you


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen