IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Spelvauten Volgende pagina
Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 07-03-2006 17:53 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

Ik maak een topic over spelfouten aan omdat ik ze zelf maak. Egoïstisch hé.

Wat ik wil weten is welke waarde men hecht aan spel- en stijlfouten. Ik weet donders goed dat rapporten en essay's vaak in de prullenbak belanden als deze bol staan van spelfouten, omdat men alléén al aan de hand van die fouten oordeelt over de inhoud en het niveau van de autheur. Vinden jullie dat terecht, en koppelen jullie (bij gebrek aan beter referenciemiddelen) gramaticale fouten aan intelligentie?

Ik zit daar zelf wel eens over te piekeren omdat ik ze veel maak. Ik maak regelmatig d/t fouten, en vroeg me net nog af hoeveel p's er in het woord 'rapporten' staan. Nederlands is me na jaren internettaalgebruik een beetje ontvreemd, terwijl ik een uitstekende HAVO heb gedaan en momenteel in het Hoger Beroepsonderwijs werkzaam ben (als student dus)

Meningen?

ps: puristen kunnen uit deze openingspost zeker heerlijk wat spelfouten halen, maar maak hier geen spamtopic van


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 07-03-2006 18:04 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 17:53 schreef Tormented soul het volgende:
Ik maak een topic over spelfouten aan omdat ik ze zelf maak. Egoïstisch hé.

Wat ik wil weten is welke waarde men hecht aan spel- en stijlfouten. Ik weet donders goed dat rapporten en essay's vaak in de prullenbak belanden als deze bol staan van spelfouten, omdat men alléén al aan de hand van die fouten oordeelt over de inhoud en het niveau van de autheur. Vinden jullie dat terecht, en koppelen jullie (bij gebrek aan beter referenciemiddelen) gramaticale fouten aan intelligentie?

Ik zit daar zelf wel eens over te piekeren omdat ik ze veel maak. Ik maak regelmatig d/t fouten, en vroeg me net nog af hoeveel p's er in het woord 'rapporten' staan. Nederlands is me na jaren internettaalgebruik een beetje ontvreemd, terwijl ik een uitstekende HAVO heb gedaan en momenteel in het Hoger Beroepsonderwijs werkzaam ben (als student dus)

Meningen?

ps: puristen kunnen uit deze openingspost zeker heerlijk wat spelfouten halen, maar maak hier geen spamtopic van

Ik vind het correct schrijven (en automatisch spreken) van het Nederlands erg belangrijk, maar ik koppel er niet direct intelligentie aan vast.
Als iemand aan dyslexie lijdt, kan ik diegene moeilijk afrekenen op het verkeerd gebruiken van de taal. Dyslexie hangt echter in vrijwel alle gevallen niet samen met het niet gebruiken van hoofdletters, bijvoorbeeld.
Wel erger ik me kapot aan stoere meneren in dure pakken, die in deftige brieven de uitdrukking 'bij deze' schrijven.


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 07-03-2006 18:13 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

Als een tekst vol fouten staat,leest het gewoon irritant. Soms blijkt uit een brief dat mensen niet eens de moeite hebben genomen om de spellingcontrole van hun computer te gebruiken, en dat vind ik dan wel getuigen van onzorgvuldigheid.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 07-03-2006 18:14 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 18:13 schreef skarmoon het volgende:
Als een tekst vol fouten staat,leest het gewoon irritant. Soms blijkt uit een brief dat mensen niet eens de moeite hebben genomen om de spellingcontrole van hun computer te gebruiken, en dat vind ik dan wel getuigen van onzorgvuldigheid.

Precies, maar als deze tekst door een spellingcontrole word gecontroleerd, staat voorgaande fout er nog steeds in.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 07-03-2006 18:14]


Dodo
Usericon van Dodo
Posted 07-03-2006 18:15 by Dodo Wijzig reactieProfiel van DodoQuote dit bericht

Ik vind spellingsfouten met d's of t's niet zo erg.. maar echt van die dingen zoals : zei, terwijl het zij moet zijn, vind ik wel erg dom.


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 07-03-2006 18:16 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

spatie na de komma bedoel je?


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 07-03-2006 18:17 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 18:16 schreef skarmoon het volgende:
spatie na de komma bedoel je?

Nee, die fout wordt wel opgemerkt door de grammaticacontrole. Ik bedoel de fout met 'word' in mijn eigen zin, die ik expres maakte om het voorbeeld te verduidelijken.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 07-03-2006 18:18 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 18:15 schreef Dodo het volgende:
Ik vind spellingsfouten met d's of t's niet zo erg.. maar echt van die dingen zoals : zei, terwijl het zij moet zijn, vind ik wel erg dom.

Met alle respect, maar in het aantal jaar dat ik jou heb zien posten, passeerden toch heel wat aparte fouten de revue...


Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 07-03-2006 18:19 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 18:15 schreef Dodo het volgende:
Ik vind spellingsfouten met d's of t's niet zo erg.. maar echt van die dingen zoals : zei, terwijl het zij moet zijn, vind ik wel erg dom.


inderdaad, ik kan me echt kapot ergeren aan autochtonen die fouten maken met 'hun' en kunnen/kennen/kannen... Het schijnt tegenwoordig ook moeilijk te zijn te weten wanneer je een 'g' of een 'ch' moet gebruiken..

Dat heb ik vorige week nog aan een medestudente moeten uitleggen, die wist niet wat ze hoorde


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 07-03-2006 18:19 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 7 maart 2006 18:17 schreef WhiteRider het volgende:
Nee, die fout wordt wel opgemerkt door de grammaticacontrole. Ik bedoel de fout met 'word' in mijn eigen zin, die ik expres maakte om het voorbeeld te verduidelijken.

Haha, die was me zo gauw niet eens opgevallen...


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 07-03-2006 18:21 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 18:19 schreef skarmoon het volgende:
Haha, die was me zo gauw niet eens opgevallen...



Overigens vind ik de reclame van de BBC-taalcursussen tenenkrommend. In deze reclame, met nota bene taal als hoofdonderwerp, ontdekte ik een stuk of 4/5 fouten.


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 07-03-2006 18:23 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

Toch maar weer lijfstraffen invoeren....


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 07-03-2006 18:26 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 18:19 schreef Bintmeister het volgende:
inderdaad, ik kan me echt kapot ergeren aan autochtonen die fouten maken met 'hun' en kunnen/kennen/kannen... Het schijnt tegenwoordig ook moeilijk te zijn te weten wanneer je een 'g' of een 'ch' moet gebruiken..

Dat heb ik vorige week nog aan een medestudente moeten uitleggen, die wist niet wat ze hoorde

In het geval van 'hun/hen' kan ik het nog begrijpen. Een deel van de regel is vrij simpel, 'hun huis' en 'dat huis is van hen'. De regels gaan alleen veel verder.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 07-03-2006 18:28 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 17:53 schreef Tormented soul het volgende:
Ik weet donders goed dat rapporten en essay's vaak in de prullenbak belanden als deze bol staan van spelfouten, omdat men alléén al aan de hand van die fouten oordeelt over de inhoud en het niveau van de autheur.


In geval van rapporten, werkstukken etc. vind ik het zeer terecht. Als een leerling/medewerker niet eens de moeite heeft genomen om zijn rapport door de spellchecker te halen en na te lezen bewijst het dat hij slordig te werk ging en geen zin had om goed werk te leveren.

Op een forum zijn fouten minder storend, tenzij het de leesbaarheid structureel beïnvloedt.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 07-03-2006 18:31 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 18:26 schreef WhiteRider het volgende:
In het geval van 'hun/hen' kan ik het nog begrijpen. Een deel van de regel is vrij simpel, 'hun huis' en 'dat huis is van hen'. De regels gaan alleen veel verder.



ik doelde eigenlijk op het tenenkrommende "hun zeggen"


Dodo
Usericon van Dodo
Posted 07-03-2006 18:38 by Dodo Wijzig reactieProfiel van DodoQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 18:18 schreef WhiteRider het volgende:
Met alle respect, maar in het aantal jaar dat ik jou heb zien posten, passeerden toch heel wat aparte fouten de revue...


Gelukkig doe ik ook geen HBOstudie nederlands


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-03-2006 18:41 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

quote:
Op 7 maart 2006 18:31 schreef Bintmeister het volgende:
ik doelde eigenlijk op het tenenkrommende "hun zeggen"


Dat doet mijn collega constant. Plus dat hij het over collo's en colli's heeft, en over 1 colli.
En als je de beste jongen erop aanspreekt zegt hij rustig dat hij niet goed Latijns kan...

Dodelijk frustrerend, en gelukkig loopt zijn contract 25 maart af.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


Saphire
Cry havoc!
Usericon van Saphire
Posted 07-03-2006 18:56 by Saphire Wijzig reactieProfiel van SaphireQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 18:31 schreef Bintmeister het volgende:
ik doelde eigenlijk op het tenenkrommende "hun zeggen"


Aan dat gebruik van het woord "hun" irriteer ik me echt mateloos. Mijn vriend gebruikt het zo onwijs vaak en ik verbeter hem ook keer op keer, ookal weet ik donders goed hoe vervelend het is om verbeterd te worden. Ik kan er gewoon -echt- niet tegen.

Hij zegt altijd dat "hun zeggen" (i.p.v. zij zeggen) wel correct nederlands is en gooit het er op dat "jullie in limburg" dat misschien niet zo zeggen (hij is geboren in wat nu Lelystad is, ik kom uit Maastricht) maar dat is gewoon een slap excuss.
Het ergste is dat het aangeleerd is; ik kwam er recentelijk achter dat zijn ouders "hun" ook enorm vaak verkeerd gebruiken. Ik heb me tijdens een etentje echt in moeten houden

Ik heb zelf een tijd lang problemen gehad met als/dan mij/ik maar nadat mijn pa en een goede vriendin mij kéér op kéér bleven verbeteren zit het er nu wel in, hoop ik.

/rant


Spellingfouten op fora kan ik nog wel redelijk goed tegen. 9/10 keer kijk ik terwijl ik type naar het keyboard en niet naar het scherm (of naar de TV als dat interessanter is) en ik ga er van uit dat meer mensen dat doen. En zo maak je nog wel eens wat fouten. Het hele -d -t -dt gedoe stoor ik me op fora ook niet zo aan. Net zoals Chelman al zei maakt het niet uit zolang het maar leesbaar/te volgen is.
Hoe het kan dat sommige mensen de spatiebalk en/of shift toets (voor kapitalen) niet kunnen vinden snap ik alleen echt niet. Ook kan ik me enorm irriteren aan slechte punctuatie oftewel het vergeten van comma's en punten (wat iets al heel snel moeilijk te volgen maakt) of het OVERMATIG gebruik van punten.

als iemand bijvoorbeeld... korte zinnen maakt... en ze steeds eindigt met een aantal puntjes...

Overigens is het 1 of 3 uitroeptekens/punten, geen 2, 4 of meer. Maar daar stoor ik me over het algemeen al iets minder aan.

Breezah- en 1337speak kan overigens echt niet. Als je zo graag in SMStaal wil spreken doe dat dan maar lekker op je LiveJournal ofzo.


cogito cogito ergo cogito sum: i think i think, therefore i think i am


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-03-2006 19:01 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

Hiermee heb ik al meerdere spellingnazi's gestoord mee gekregen (mijzelf incluis), nu je het toch over SMS-taal hebt: http://www.internetwoordenboek.com/ppp/gsprk/index.html



http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


Chantalie
Prrrrrrrrrrrrr
Usericon van Chantalie
Posted 07-03-2006 19:02 by Chantalie Wijzig reactieProfiel van ChantalieQuote dit bericht

mijn ouders zeggen steevast voor alles waar je zij kunt zeggen, hun en overal als i.p.v. dan. Ja, ik erger me er wel aan.
Niet dat mijn Nederlands nou zou foutloos is, maar het valt me vaak op dat ik als MAVO/MBO'er nog de spelfouten van sommige VWO'ers ((ex)-vriendjes) er uit weet te filteren. Terwijl zij VWO op hun diploma hebben staan. Volgens mij heeft 't allemaal ook heel veel met gemakzucht te maken.


So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos)


Morgil
Chick on a mission
Usericon van Morgil
Posted 07-03-2006 19:03 by Morgil Wijzig reactieProfiel van MorgilQuote dit bericht

Waar ik dus niet tegen kan is als mensen zeggen/schrijven: beter als, slechter als, groter als. Het is DAN!


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 07-03-2006 19:06 by Smoochy Wijzig reactieProfiel van SmoochyQuote dit bericht

Correct me if im wrong maar na een komma hoort toch een spatie?


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 07-03-2006 19:06 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

quote:
Op 7 maart 2006 19:03 schreef Morgil het volgende:
Waar ik dus niet tegen kan is als mensen zeggen/schrijven: beter als, slechter als, groter als. Het is DAN!


Met jou kan ik praten!

En nu ben ik ECHT weg.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


Jansuh
Roken is gay.
Usericon van Jansuh
Posted 07-03-2006 19:09 by Jansuh Wijzig reactieProfiel van JansuhQuote dit bericht

MSN-namen met: Je bent eGt m'n sGatje, toG?

Dan denk ik: is die 'g' nou zoveel sneller dan 'ch'?

En ik wil geen opmerkingen over m'n username.



skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 07-03-2006 19:11 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 7 maart 2006 19:06 schreef Smoochy het volgende:
Correct me if im wrong maar na een komma hoort toch een spatie?

i'm.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 07-03-2006 19:11 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Users die hun nickname zonder hoofdletter beginnen .... tsssssss


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen