IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Receptentopic Vorige pagina | Volgende pagina
Julia
Nevermind Me
Usericon van Julia
Posted 16-07-2007 9:56 by Julia Wijzig reactieProfiel van JuliaQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 8:41 schreef XXL het volgende:
Psssst, Julia.

Een bouillonblokje is feitenlijk ook een kruidenzakje wat oplosbaar is.
Beetje het zelfde als jus uit een zakje niet acceptabel vinden maar wel smeltjus gebruiken.
jus maken: 8 minuten
smeltjus gebruiken: 1 minuut

bouillonblokje gebruiken: 30 seconden
bouillon trekken: 6 uur

dan vind ik het nogal een verschil als je het over "echt" koken hebt.

een zakje kruiden ten opzichte van zelf kruiden uitzoeken naar smaak, vind ik iets heel anders dan een bouillonblokje gebruiken ipv bouillon trekken uit vissegraten/ingewanden of kippebotten/ingewanden

"echt" écht koken inclusief bouillon trekken kan je altijd nog in het weekend doen



[Dit bericht is gewijzigd door Julia op 16-07-2007 9:56]


er zit wel een steekje/neurotransmittor los, maar ik ben niet gek! ;P


Pandora
munch time
Usericon van Pandora
Posted 16-07-2007 10:02 by Pandora Wijzig reactieProfiel van PandoraQuote dit bericht

pfff, wat maakt het nou uit of je je kruiden voorgemixt uit een zakje haalt. Zolang je het maar lekker vind. Ja kan altijd nog extra kruiden naar smaak toevoegen, staat geen wet op hoor.
zolang je je bechamelsaus maar gewoon zelf maakt, ouderwets met bloem en boter.

Maar ik vind dat mensen meestal zelf moeten weten hoeveel ze uit een pakje halen en hoeveel niet. Het ene kost iets minder moeite, maar altijd nog beter dan van die kant en klare magnetronmaaltijden. Koken blijft koken.


Vikingblood
Farðu í rassgat andskotans auminginn þinn!
Usericon van Vikingblood
Posted 16-07-2007 10:04 by Vikingblood Wijzig reactieProfiel van VikingbloodQuote dit berichthttp://www.fireburners.nl

quote:
Op 16 juli 2007 9:56 schreef Julia het volgende:
jus maken: 8 minuten
smeltjus gebruiken: 1 minuut

bouillonblokje gebruiken: 30 seconden
bouillon trekken: 6 uur

dan vind ik het nogal een verschil als je het over "echt" koken hebt.

een zakje kruiden ten opzichte van zelf kruiden uitzoeken naar smaak, vind ik iets heel anders dan een bouillonblokje gebruiken ipv bouillon trekken uit vissegraten/ingewanden of kippebotten/ingewanden

"echt" écht koken inclusief bouillon trekken kan je altijd nog in het weekend doen




Bouillon moet je gewoon van te voren maken en invriezen.

Flink indampen, zo maak je het extra sterk en heb je bij gebruik minder nodig.

Tipje..als je het verdeelt, doe het dan in ijsblokjesbakjes...


Some people are like clouds! It will be a glorious day when they fuck off.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 16-07-2007 10:26 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 10:02 schreef Pandora het volgende:
pfff, wat maakt het nou uit of je je kruiden voorgemixt uit een zakje haalt. Zolang je het maar lekker vind. Ja kan altijd nog extra kruiden naar smaak toevoegen, staat geen wet op hoor.

Klopt, maar daar gaat het niet om. Het is meer dat de relevantie van Knorr-"recepten" in een kooktopic te betwijfelen valt.

Ikzelf vind gehaktballen ook niet cool, maar op zich is de tip van Julia wel een goede. Je kunt er natuurlijk eindeloos op varieren. Als je eens een pittig accent wil toevoegen aan je bal gehakt tief je er wat verse fijngehakte laos (komt van een wortel, lijkt wat op gember --> niet de gemalen gebruiken, die smaakt heeeel anders) en fijngehakte groene chilipepers door + koriander- en mosterdzaad. En knoflook naar smaak. En in plaats van een jus maak je dan een soort sausje met bv. gemalen tomaat en wat griekse yoghurt (ballen eerst goed bruin bakken en laten stoven in de saus).
Dus ff lekker braden die ballen en dan tomaat-yoghurtprut erin. Met kleine balletjes wordt het lekkerder.

Bij het opscheppen nog ff bestrooien met vers korianderblad.

Maar ik roep maar wat, varieer naar eigen inzicht.

P.S. dat platslaan zodat het minder lang duurt is wel praktisch, maar voor de smaak zou ik het toch liever wat langer willen laten garen/stoven, zeker als je oosterse kruiden gebruikt


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 16-07-2007 10:27 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 9:56 schreef Julia het volgende:
jus maken: 8 minuten
smeltjus gebruiken: 1 minuut

bouillonblokje gebruiken: 30 seconden
bouillon trekken: 6 uur

dan vind ik het nogal een verschil als je het over "echt" koken hebt.

een zakje kruiden ten opzichte van zelf kruiden uitzoeken naar smaak, vind ik iets heel anders dan een bouillonblokje gebruiken ipv bouillon trekken uit vissegraten/ingewanden of kippebotten/ingewanden

"echt" écht koken inclusief bouillon trekken kan je altijd nog in het weekend doen




Daaaarom: Mannetjes met kruidenzakjes. [/Interpolis]

Nog ff voor het complete beeld:

Oploskoffie of echte koffie?
(Geen koffie kan natuurlijk ook nog)


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 16-07-2007 10:33 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 10:27 schreef XXL het volgende:
Daaaarom: Mannetjes met kruidenzakjes. [/Interpolis]




Julia
Nevermind Me
Usericon van Julia
Posted 16-07-2007 11:41 by Julia Wijzig reactieProfiel van JuliaQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 10:27 schreef XXL het volgende:
Daaaarom: Mannetjes met kruidenzakjes. [/Interpolis]

Nog ff voor het complete beeld:

Oploskoffie of echte koffie?
(Geen koffie kan natuurlijk ook nog)


1. kruidenzakjes/knorrwereldgerechten -> dit is een receptentopic. Punt
2. voor koffie kan je je vraag misschien in het koffie-topic kwijt?

godallemachtig, wat zijn jullie af en toe een stel mutsen zeg!


er zit wel een steekje/neurotransmittor los, maar ik ben niet gek! ;P


Julia
Nevermind Me
Usericon van Julia
Posted 16-07-2007 11:42 by Julia Wijzig reactieProfiel van JuliaQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 10:33 schreef WhiteRider het volgende:

Knorr-muts!




er zit wel een steekje/neurotransmittor los, maar ik ben niet gek! ;P


Brujo
demonische agricultuur, sectarische monocultuur
Usericon van Brujo
Posted 16-07-2007 16:32 by Brujo Wijzig reactieProfiel van BrujoQuote dit bericht

Wijn:

-druiven opeten/leegzuigen
-pitjes begraven op zonnige plek
-water geven bij droogte
-druiven plukken
-druiven pletten (mag met voeten, of schone schoenen)
-velletjes weggooien
-gist in het sap
-even wachten (maand of zo)
-in een fles stoppen
-na paar jaar openen
-voila!


Als iedereen nou precies doet wat ik wil, dan hebben ze aan mij een hele makkelijke


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-07-2007 16:36 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Lekker broodje:

- stukkies gebakken kipfilet
- gebakken bacon
- sla
- pestomayo (gewono pesto mengen met mayo, niet zo zeuren)
- kaas
- broodjes

Pleurs alles op het broodje (opgewarmd in de oven, of laat M vers brood voor je bakken) en schransen


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 16-07-2007 16:38 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 4:02 schreef Argh het volgende:
zgn "pittig" is alsnog ontzettend flauw


Pittig, pittig? Mijn pa, die kookt pas pittig. Joah het is een klein beetje pittig, maar na 1 hap dacht ik dat ik dood ging. Vergeleken met die Knorr zooi (okee de burritos vind ik wel erg lekker, maar dan met eigen toevoegingen) is hun pittig, iets wat ik smaakloos noem.

Ik vind de boemboe zooi van Go Tan wel okee, maar altijd.. sambal bij!

[Dit bericht is gewijzigd door MMayo op 16-07-2007 17:28]


Brujo
demonische agricultuur, sectarische monocultuur
Usericon van Brujo
Posted 16-07-2007 16:55 by Brujo Wijzig reactieProfiel van BrujoQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 16:36 schreef Jenje het volgende:
Lekker broodje:

- stukkies gebakken kipfilet
- gebakken bacon
- sla
- pestomayo (gewono pesto mengen met mayo, niet zo zeuren)
- kaas
- broodjes

Pleurs alles op het broodje (opgewarmd in de oven, of laat M vers brood voor je bakken) en schransen


Goeie recep! Maar wie is 'M'?


Als iedereen nou precies doet wat ik wil, dan hebben ze aan mij een hele makkelijke


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-07-2007 17:21 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 16:55 schreef Brujo het volgende:
Goeie recep! Maar wie is 'M'?
http://forum.zwaremetalen.com/forum_user.php?id=4006

De Gordon Ramsey van ZM


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 16-07-2007 20:34 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Sneller klaar dan een pizza in de oven en toch erg OK.
1. Ui + Knoflook bakken.
2. Blikje tonijn + pesto + tomatenpuree + creme fraiche (of room) derbij = saus. Evt: olijven derbij.
3. Spaghetti

Voor Julia duurt het ietsje langer:
http://www.dekooktips.com/warenkennis/graan-rijst/pasta-maken.htm
http://www.simpelkoken.nl/recepten/show.php?article=8
http://www.visreis.nl/ierland.html


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Julia
Nevermind Me
Usericon van Julia
Posted 16-07-2007 20:41 by Julia Wijzig reactieProfiel van JuliaQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 20:34 schreef Jällö het volgende:
Sneller klaar dan een pizza in de oven en toch erg OK.
1. Ui + Knoflook bakken.
2. Blikje tonijn + pesto + tomatenpuree + creme fraiche (of room) derbij = saus. Evt: olijven derbij.
3. Spaghetti

Voor Julia duurt het ietsje langer:
http://www.dekooktips.com/warenkennis/graan-rijst/pasta-maken.htm
http://www.simpelkoken.nl/recepten/show.php?article=8
http://www.visreis.nl/ierland.html

hehehe...
ik heb een aantal potten zelfgemaakte pesto in de koelkast staan

[Dit bericht is gewijzigd door Julia op 16-07-2007 20:41]


er zit wel een steekje/neurotransmittor los, maar ik ben niet gek! ;P


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 16-07-2007 21:15 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Zelfgemaakte pesto heerscht dat spul uit een potje keihard in alle holtes eruit

Is ook maar een klusje van vijf minuten feitelijk, pesto maken.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Wansmaak
Usericon van Wansmaak
Posted 16-07-2007 21:15 by Wansmaak Wijzig reactieProfiel van WansmaakQuote dit berichthttp://www,judgementday.nl

quote:
Op 16 juli 2007 16:32 schreef Brujo het volgende:
Wijn:

-druiven opeten/leegzuigen
-pitjes begraven op zonnige plek
-water geven bij droogte
-druiven plukken
-druiven pletten (mag met voeten, of schone schoenen)
-velletjes weggooien
-gist in het sap
-even wachten (maand of zo)
-in een fles stoppen
-na paar jaar openen
-voila!



Jamaar...

Als je al druiven hebt, dan kun je punt 1 t/m 4 toch overslaan? Toch?


En natuurlijk zijn gehaktballen wel cool en zwaar heerschend, in welke variant dan ook.



“Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel’


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 16-07-2007 21:52 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 20:41 schreef Julia het volgende:ik heb een aantal potten zelfgemaakte pesto in de koelkast staan

Dat valt me niks tegen dan.
Trouwens ook lekker & simpel: Pistoletje brie met pesto (in de oven).


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


LLphotograph
metaLL
Usericon van LLphotograph
Posted 16-07-2007 22:23 by LLphotograph Wijzig reactieProfiel van LLphotographQuote dit berichthttp://www.LLvizion.com

Paprika salade á la LL

-3 paprika's (groen,rood,geel)
-200 gram kaas
-2 appels
-2 (kleine) uien

Snijd de paprika in stukjes van ongeveer 1x1cm, doe hetzelfde met de appel, snijd de ui fijn maar niet te fijn want dan gaat ie overheersen. Kaas kan je evt. raspen maar persoonlijk houd ik meer van kleine blokjes kaas.. ong. 1x0,5cm
Evt. nog een klein beetje olijfolie eroverheen met een beetje witte peper.

Lekker om gewoon rauw te eten maar ook heerlijk bij een gourmette of door de maccaroni..


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 16-07-2007 22:25 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 21:52 schreef Jällö het volgende:
Dat valt me niks tegen dan.
Trouwens ook lekker & simpel: Pistoletje brie met pesto (in de oven).


Of varkenshaasje in ovenschotel pleuren, wel nat houden met jus en op de laatste 10 minuten een paar plakken brie er tussen frutten.

edit: Oeh en geroosterde tomaatjes.

[Dit bericht is gewijzigd door MMayo op 16-07-2007 22:29]


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-07-2007 22:26 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 21:15 schreef M. het volgende:
Zelfgemaakte pesto heerscht dat spul uit een potje keihard in alle holtes eruit

Is ook maar een klusje van vijf minuten feitelijk, pesto maken.
Ah receptje? (bij voorkeur één zonder ui). Ik hou wel van een lekker rkuidige pesto.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 16-07-2007 22:37 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 22:26 schreef Jenje het volgende:
Ah receptje? (bij voorkeur één zonder ui). Ik hou wel van een lekker rkuidige pesto.

Heb ik wel ja, maar, pas geleden in het Engels aan iemand verstuurd, geen zin om het in het NL over te tikken.

Copy-paste is echter een kleine moeite:
quote:
Here's what you need for making pesto:

around 50-75 gr. of fresh basil leaves (one, maybe two plants -- the more the merrier)
around the same amount of pecorino cheese
1 small clove of garlic
around 25 gr. of pinetree seeds
olive oil
a blender

The secret of pesto is that it should be mild and slightly "sweet" (not in a sugary kind of way though!). That way, you can offset it with a spicy pasta sauce for instance.
The mildness is achieved by not using salt and pepper, by using a good kind of olive oil (i.e. a mild and subtle one), by being modest with the garlic (just a small clove is enough) and by using pecorino cheese. An alternative is parmesan cheese (often used), but it has a more pronounced taste + it's older, meaning saltier which is bad for pesto IMO. With pecorino cheese, it will be a bit more creamy and mildly sweet.
Don't use too much pinetree seeds, their nut-like flavour quickly overrules the freshness of the basil and mildly flavoured cheese. You can roast the pinetree seeds a bit if you like before you put them in the blender. Roast them in a dry pan, on medium fire. Keep close watch because for a few minutes, nothing will happen but suddenly they will start to get their colouring. Just make sure to roast them lightly, if at all -- it *is* an improvement if done well, but it's not a must-have.

The basic idea is to grate the cheese, pluck the basil leaves from the plant, take the pinetree seeds, chop up the clove of garlic a bit and put it all together into the blender. Then royally add olive oil. I'm thinking 50-75 ml. but I'm not sure about the exact amount (I just throw in as much as I feel like ). Just add a bit and shred the mixture to tiny bits. You should get a green spread-like substance. If it's too dry, add more oil and blend again.

You can refridgerate the pesto up to a few days I think (make sure to put a small layer of olive oil on top of it then) but it loses some character that way.
After you've made this a few times you kind of get a feeling for your own favourite mixture (more/less cheese with respect to the basil, etc.). Try it with parmesan cheese as well and notice the difference. Maybe you like that one more, who knows.

Met blender bedoel ik dus eigenlijk een staafmixer, iets praktischer want die heeft zo'n kleine mengkom he.

En tja, ik hou juist helemaal niet van kruidige pesto, maar als je hem kruidig wil, kan je natuurlijk iets van zwarte peper of zo toevoegen (en meer knoflook). Lijkt mij persoonlijk een slechte combi, maar whatever floats your boat .

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 16-07-2007 22:38]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 16-07-2007 22:43 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 16 juli 2007 22:26 schreef Jenje het volgende:
Ah receptje? (bij voorkeur één zonder ui). Ik hou wel van een lekker rkuidige pesto.


Keisimpel.

Met neme naar eigen smaak een hoeveelheid knoflook, pijnboompitten, harde italiaanse kaas (pecorino, parmezan etc..), verse basilicum, lekkere olijfolie, alles in de blender, klaar.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-07-2007 8:24 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht



Zal eens proberen ...
Ben niet zo'n ontzettende knoflookliefhebber, dus daar wat mee varieren


Julia
Nevermind Me
Usericon van Julia
Posted 17-07-2007 8:37 by Julia Wijzig reactieProfiel van JuliaQuote dit bericht

ik had vorig jaar een gigantische basilicum-oogst (wat er overblijft valt weliswaar tegen).
het is alleen een pokkewerk om die planten schoon te maken, blaadjes te plukken etc. (ookal zijn het extra gezonde eiwitten, ik heb de spinnetjes, rupsen en pissebedden liever niet in geblenderde vorm in mijn eten )

omdat ik eenzelfde berg aan oregano en knoflookbieslook heb geoogst heeft mijn keuken nog weken naar italie geroken




er zit wel een steekje/neurotransmittor los, maar ik ben niet gek! ;P


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen