IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Auteur:
Topic : Shoegaze Volgende pagina
GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 21-08-2008 15:12 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

Blijkbaar was er nog geen topic over dit (naar mijn mening) zeer interessante en uitgebreide subgenre van de alternatieve rock.

De typische shoegaze sound bestaat uit veel gitaar werk, overspoeld met feedback en effecten wat samen met de dromerige en soms bijna fluisterende vocalen zorgt voor een soort muur van geluid. Teksten handelen voornamelijk over dromen, liefde en drugs.

Voorbeeld van hoe dit dan uiteindelijk klinkt: http://nl.youtube.com/watch?v=uVY9p1IHops (Slowdive - Catch The Breeze)

Shoegaze vond zijn oorsprong in de jaren 80 met bands als My Bloody Valentine en The Jesus And Mary Chain.
Tegenwoordig is het genre redelijk doodgebloed, ik kan echter nog steeds genieten van de klanken van bands als Slowdive, Hammock, My Bloody Valentine en Chapterhouse.

Meer mensen bekend met het genre, meer liefhebbers?

[Dit bericht is gewijzigd door GrindMaster op 21-08-2008 15:36]


Why doesn't my music get me all the chicks?


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 21-08-2008 15:21 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

ben bekend met de genre naam. Ik vraag mij af waarom het zo heet.

verder ken ik geen enkele band in het genre.


Suck my piss


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 21-08-2008 15:24 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

van Wikipedia:

The British music press (notably NME and Melody Maker) called this genre "shoegazing" because the musicians in these bands often maintained a motionless performing style, standing on stage and staring at their effects pedals or the floor while playing their instruments


Why doesn't my music get me all the chicks?


Sater
Usericon van Sater
Posted 21-08-2008 15:26 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Loveless van My Bloody Valentine is fenomenaal, een dikke misselijkmakende, zweverige trip.
Psychocandy van the Mary Chain is ook super, maar wel iets waveriger.
En vergeet Sonic Youth niet!


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 21-08-2008 15:34 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

hoort de groep "Low" hier ook in?


en iets met Stardust of zo, niet ZIGGY!


signature


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 21-08-2008 15:37 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

Kende het nog niet, maar zeer zeker shoegaze ja, niet echt de typerende sound echter.

[Dit bericht is gewijzigd door GrindMaster op 21-08-2008 15:39]


Why doesn't my music get me all the chicks?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 21-08-2008 15:49 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Low is super, echt super


signature


innerlogicmarty
Map Ref. 41ºN 93ºW
Usericon van innerlogicmarty
Posted 21-08-2008 16:05 by innerlogicmarty (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van innerlogicmartyQuote dit bericht

Sonic Youth heeft nauwelijks iets met shoegaze te maken, vind ik toch prototypische Amerikaanse indierock, hoewel ze wel waanzinnig gitaarwerk hebben. Low vind ik ook een randgeval (deze band wordt altijd in de slowcore hoek geduwd).

My Bloody Valentine heeft in de shoegaze hoek het absolute meesterwerk gemaakt, Loveless uit 1991. Wat een magnifieke plaat is dat zeg.

Slowdive is ook de moeite waard, als je dat leuk vind kun je gerust de platen van het vervolg Mojave 3 checken, en het solo-werk van zanger Neil Halstead.

Andere shoegaze tip: Swervedriver, vooral hun plaat Raise, die enigszins bij metal aanhaakt.


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 21-08-2008 16:15 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

quote:
Op 21 augustus 2008 15:24 schreef GrindMaster het volgende:
van Wikipedia:

The British music press (notably NME and Melody Maker) called this genre "shoegazing" because the musicians in these bands often maintained a motionless performing style, standing on stage and staring at their effects pedals or the floor while playing their instruments




Suck my piss


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 21-08-2008 16:22 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

quote:
Op 21 augustus 2008 16:05 schreef innerlogicmarty het volgende:
.

Andere shoegaze tip: Swervedriver, vooral hun plaat Raise, die enigszins bij metal aanhaakt.


Wilde ik net gaan posten, tss...
Maar toch wel een van de betere ja, wat rockier dan de meeste andere, maar zeer zeker goed te doen. Vooral Lead Me Where You Dare is een waar meesterwerkje


Why doesn't my music get me all the chicks?


Northward
Usericon van Northward
Posted 21-08-2008 16:52 by Northward Wijzig reactieProfiel van NorthwardQuote dit bericht

Lycia (!!!)

Darkwave / shoegaze. Laatst deze band ontdekt, verdomd goede muziek. Check vooral "Cold" en "Wake".


Iscariah
Slateman
Usericon van Iscariah
Posted 21-08-2008 17:26 by Iscariah Wijzig reactieProfiel van IscariahQuote dit bericht

Aan de Amerikaanse kant heb je dan Medicine. Hun grootste bekendheid hier zal misschien wel zijn dat ze in de film "The Crow" voorbijkomen maar "Shot Forth Self Living" hoort in iedere Shoegazer/Noisepop collectie thuis!

En dat is een feit!


Sater
Usericon van Sater
Posted 21-08-2008 17:28 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 21 augustus 2008 16:05 schreef innerlogicmarty het volgende:
Sonic Youth heeft nauwelijks iets met shoegaze te maken, vind ik toch prototypische Amerikaanse indierock, hoewel ze wel waanzinnig gitaarwerk hebben. Low vind ik ook een randgeval (deze band wordt altijd in de slowcore hoek geduwd).


Klopt, maar zoals die gitaren knarsen en feedbacken en toch wonderschoon klinken, zou het shoegaze liefhebbers zeker moeten bekoren.

Ik kan er zelf niet zoveel mee maar Ride - Nowhere wordt ook altijd getipt door de kenners.

En Cocteau Twins blijft fijn. En Lush, heerlijk dromerig.




one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 21-08-2008 23:06 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

Ectasy And Wine van My bLoody Valentine momenteel weer een luisterbeurt aan het geven, vooral Strawberry Wine doet het erg goed in huize Grindmastert


Why doesn't my music get me all the chicks?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 21-08-2008 23:09 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Bullet for my Valentine?


signature


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 21-08-2008 23:27 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

Belgen


Why doesn't my music get me all the chicks?


VivaHate
Ik haat Oi!
Usericon van VivaHate
Posted 23-08-2008 12:21 by VivaHate Wijzig reactieProfiel van VivaHateQuote dit bericht

My Bloody Valentine vorige maand in Madrid gezien... Krankzinnig goed en ongenadig hard. Slotstuk You Made Me Realise werd opgerekt tot twintig minuten en voorzien van een ruim 15 minuten durend intermezzo van noise en feedback... Ging steeds harder en inclusief de hypnotiserende diaprojecties die de groep mee had, werd de muur van geluid op een gegeven moment gewoon fysiek ongemakkelijk...

Concert van het jaar... Zondermeer...



We don't take it, we just fake it...


Iscariah
Slateman
Usericon van Iscariah
Posted 23-08-2008 12:24 by Iscariah Wijzig reactieProfiel van IscariahQuote dit bericht

quote:
Op 23 augustus 2008 12:21 schreef VivaHate het volgende:
My Bloody Valentine vorige maand in Madrid gezien... Krankzinnig goed en ongenadig hard. Slotstuk You Made Me Realise werd opgerekt tot twintig minuten en voorzien van een ruim 15 minuten durend intermezzo van noise en feedback... Ging steeds harder en inclusief de hypnotiserende diaprojecties die de groep mee had, werd de muur van geluid op een gegeven moment gewoon fysiek ongemakkelijk...

Concert van het jaar... Zondermeer...


Gelukkig breken ze niet met oude tradities ...


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 23-08-2008 17:12 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

Ik wist niet dat ze nog bestonden, of is dat heel erg vreemd?

Zou ze in dat geval nog heel erg graag een keer live willen aanschouwen


Why doesn't my music get me all the chicks?


Dreadfull_Hours
...
Usericon van Dreadfull_Hours
Posted 23-08-2008 17:20 by Dreadfull_Hours Wijzig reactieProfiel van Dreadfull_HoursQuote dit bericht

A place to bury strangers is 1 van mijn favo shoegaze bands; hard en noisy!


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 23-08-2008 19:12 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

Luister het nu, heeft wel iets opzich..., maar kan naar mijn mening bij laaange na nog niet tippen aan MBV of Slowdive.
Die noise elementen zijn dan wel weer tof af en toe, is alleen wel een beetje een mood-killer.

Die drum pc is een beetje vervelend. vooral To Fix The Gash In Your Head klinkt qua drums meer als een langzame The Berzerker song.

[Dit bericht is gewijzigd door GrindMaster op 23-08-2008 19:16]


Why doesn't my music get me all the chicks?


Iscariah
Slateman
Usericon van Iscariah
Posted 23-08-2008 23:16 by Iscariah Wijzig reactieProfiel van IscariahQuote dit bericht

quote:
Op 23 augustus 2008 17:20 schreef Dreadfull_Hours het volgende:
A place to bury strangers is 1 van mijn favo shoegaze bands; hard en noisy!
Fantastische LP is dat. Echte verrassing voor mij!


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-08-2008 23:23 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht



signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 24-08-2008 12:01 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht



zalige muziek om te chillen


www.myspace.com/daturah



signature


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 16-09-2008 21:15 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

Heeeerlijk! dank voor de aanrader

Lekker noisy, daar houdt de Grindmastert wel van


Why doesn't my music get me all the chicks?


Northward
Usericon van Northward
Posted 18-09-2008 21:33 by Northward Wijzig reactieProfiel van NorthwardQuote dit bericht

Inderdaad een goede tip


Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen