IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Top 10 van 2002 Vorige pagina | Volgende pagina
Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 24-12-2002 5:39 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 24 december 2002 5:12 schreef Shun Sacer het volgende:
Hoe denk jij dat die stijlen ten koste van elkaar zijn gegaan? En waarom denk je dat de grungetrend/gabbertrend er misschien ook iets mee te maken heeft?

Misschien heb je gelijk hoor! Ik weet het zelf niet echt zeker, zo'n verandering in een scene is zelfs achteraf nog moeilijk in kaart te brengen. Ik baalde wel als een stekker. Sinds 1992 luister ik naar snelle black/death (net het cult jaar 1991 gemist Toen in 1994 zo'n beetje de ruige deathmetal verdween was dat zo erg klote....

Toen de tweede black metal golf kwam, was dat in eerste instantie een goed alternatief; er werd weer gehakt bij het leven. Helaas kwam 'de melodieuze' invloed van de Gothenburg scene toen pas echt goed op gang. Black en death metal gingen beide gothenburg invloeden gebruiken, vooral na het debuut van Dissection en na 'The Gallery' van Dark Tranquility. Ik heb het idee dat het als hersenloos en amuzikaal werd gezien om blastbeats en een ruig geluid te gebruiken. Je ziet dan ook dat ruige death en black metal bands destijds opeens andere studios (de wat 'softere') gingen gebruiken en harde kritieken hadden op de 'old school' gelederen.

Misschien was dit alles ook wel nodig; na eind jaren 80/begin jaren 90 zat er weinig fut in de brute/ruige metal. Veel albums klonken een beetje 'vermoeid', zowel qua productie als composities (bijvoorbeeld 'Stillborn' van Malevolent Creation). Ik denk dat het publiek ook vermoeid was. Het nieuwe van blastbeats was er nou wel af, evenals de grunts. Het extreme van de eind jaren 80 metal was doorgevoerd tot het maximale (snelheid en vervormde vocalen). Nu was het tijd voor een ander aspect van jaren 80 metal, en veelal vergeten in de death metal platen van 1994-1999: de 'occulte' sfeer;

Black metal bands haakten hier op in, en voerden het 'atmosferische' aspect ook tot het extreme (tot de slappe gay gothic/black/doom hap). En ik denk dat ook hier de vermoeidheid weer toesloeg. Zowel bands als publiek wilden weer meer snelheid en bruutheid ipv die aanstellerij in middeleeuwese kleren.

Op dit moment zie je de tendens van black en death metal bands die enorm hakken, maar tevens ook een zieke occulte sfeer willen creeren; de opkomst van de door Beherit geinspireerde black/death metal bands is hier een deel van (de zogenaamde war metal a la black witchery conqueror, revenge etc.). Ook oudjes als Absu en Destroyer666 met hun blackend thrash combineren het beste van de jaren 80 en beinvloeden heel wat nieuwe black/thrash bands.
De derde golf van hyperblast death metal gebruikt vaakt rare maatsoorten, vreemde akkoorden en veel snelheid om maar een zieke sfeer op te toepen.
Blijkbaar hebben ze geleerd van de geschiedenis; leun niet teveel op 1 kenmerk van metal.


Je noemt het vermoeid; anderen noemden het uitgedroogd; men was het zat waarschijnlijk van al die Dan Seagrave hoesjes, en dezelfde sound uit dezelfde studio's door dezelfde producers en ook nog es geripped te worden door dezelfde labels Earache, Roadrunner etc.

Er kwam opeens zo'n trend van 'geen deathmetal meer spelen, geen gruntzang meer' door vaandeldragers als Entombed; de mindere broertjes hielden vol maar bleven steken in herhaling; ook niet goed dus. Verder ging men vaak bruutheid verwisselen door 'technische diepgang'; maar bruut en technisch spelen gingen nog ten koste van elkaar.
Trouwens; in het begin werd er nog vlijtig gehakt in de Gothenburg scene; check Sentenced North from here & Dark tranquillity - Skydancer maar; later is het allemaal cheesy geworden.

Sinds Relapse flink wat talent binnenhaalt zoals The Dillinger escape plan is de waanzin weer terug in de muziek; geweldige inspiratiebron is hiermee aangeboord!
Wat ook vrij bizar is zijn verschijnselen als een Dying Fetus of een Today is the day dat uit elkaar valt; afsplitst in redelijk gelijksoortige bands, terwijl de moederband het oude niveau weer haalt met nieuwe leden; zo vul je wel een scene!

Het mooie is dat er nog superveel mogelijkheden open liggen; daarom ben ik bijv. zo gek van Agiel; typisch zo'n eigen stijl die qua mogelijkheden nog lang niet compleet is uitgewerkt; virtuositeit op moordsnelheid. In dit geval aangevuld met blackmetalinvloeden zoals die van Emperor, -plukkende- bass met veel invloed op de dynamiek, een goeie vibe in de compositie en veel accenten (door de drummer bijv.)

Die variatie is heel erg knap gezien de eenvormigheid (dominante lage tonen) in zo'n muzieksoort waar de afwisseling subtieler ligt en voor een buitenstaander niet eens te horen is.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Shun Sacer
Usericon van Shun Sacer
Posted 24-12-2002 6:07 by Shun Sacer Wijzig reactieProfiel van Shun SacerQuote dit berichthttp://www.myspace.com/shunsacer

Mooie aanvulling Mutilator!

quote:

misschien zijn die stijlen ten koste van elkaar gegaan...of komt dat door die grungetrend/gabbertrend toendertijd?



Was dit gewoon een wilde gok of heb je hier ook een theorie over? Ik weet wel dat Robbie Woning van DeadHead, Beyond Belief en de Aardschok destijds zei in een interview (in de Aardschok ) dat er veel mensen de housescene in gingen (gabber trend). Ik heb dat nooit zo begrepen... extreme metalheads die opeens dansmuziek (en bijbehorende drugs) prefereren boven metal? Ken jij ze?
In ieder geval heb ik dit wel vaker gehoord, dus het zou wel eens kunnen kloppen.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 24-12-2002 6:25 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 24 december 2002 6:07 schreef Shun Sacer het volgende:
Mooie aanvulling Mutilator!


quote:
Was dit gewoon een wilde gok of heb je hier ook een theorie over? Ik weet wel dat Robbie Woning van DeadHead, Beyond Belief en de Aardschok destijds zei in een interview (in de Aardschok ) dat er veel mensen de housescene in gingen (gabber trend). Ik heb dat nooit zo begrepen... extreme metalheads die opeens dansmuziek (en bijbehorende drugs) prefereren boven metal? Ken jij ze?
In ieder geval heb ik dit wel vaker gehoord, dus het zou wel eens kunnen kloppen.


Ik ken ze idd; die hard oldschool deathmetalfreaks die gabber werden; er zijn ook wel overeenkomsten te bedenken, alleen heeft rockmuziek een kop en staart en gaat house oneindig door met hoogstens een hele langdurende -avondje/ochtendje lang- spanningsboog ipv compact in zo'n 4 minuten.
Verder heb je natuurlijk de snelle beat die je zou kunnen vergelijken met bassdrums/ blastbeats en de muziek die hysterie (Ruffneck producties bijv) uit moet dragen; dit kun je vergelijken met de hysterische Morbid Angel/Slayer en ook wel Metallica solo's.
Verder is er duidelijk een satanische/horrorlink hoewel gabber wel érg a-creatief jatte met hun Hellraiser/ Nightmare in rotterdam parties.

Deze fans gingen het dus vooral om oppervlakkig beuken en niet om bepaalde waardes als 'diepgang' enzo...meer een punkachtige attitude.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Vampire Ricardo
Usericon van Vampire Ricardo
Posted 24-12-2002 10:01 by Vampire Ricardo Wijzig reactieProfiel van Vampire RicardoQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vampiremagazine




MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 24-12-2002 12:54 by MetalTuupLimburg Wijzig reactieProfiel van MetalTuupLimburgQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/KayMeertens

Ik dacht dat dit dit top 'top 10 van 2002' heette. Misschien kunnen jullie beter een nieuw topic starten: 'Schrijf een opstel over het opkomen en vrijwel verdwijnen van soorten metal'


MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 26-12-2002 19:50 by MetalTuupLimburg Wijzig reactieProfiel van MetalTuupLimburgQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/KayMeertens

Nog vergeten: Dream Evil - Dragon Slayer


§inner
HAIL THE FALLEN
Usericon van §inner
Posted 26-12-2002 20:01 by §inner Wijzig reactieProfiel van §innerQuote dit berichthttp://www8.50megs.com/moonspell

k3 - oma's aan de top
k3 - alle kleuren van de regenboog
k3 - blub, ik ben een vis
k3 - papapa
k3 - verliefd
k3 - mama's en papa's
k3 - hand in hand
k3 - afrika tot in amerika
k3 - tele romeo
k3 - miljoen


[Dit bericht is gewijzigd door §inner op 26-12-2002 20:21]


Thou blessed by night


MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 26-12-2002 21:29 by MetalTuupLimburg Wijzig reactieProfiel van MetalTuupLimburgQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/KayMeertens

Het ging om CD's, niet om nummers. K3 mag dus maar 1 keer Nu kun je wel Las Ketchup en de Cheeky Girls er nog bijzetten


§inner
HAIL THE FALLEN
Usericon van §inner
Posted 26-12-2002 21:37 by §inner Wijzig reactieProfiel van §innerQuote dit berichthttp://www8.50megs.com/moonspell

quote:
Op 26 december 2002 21:29 schreef MetalTuupLimburg het volgende:
Het ging om CD's, niet om nummers. K3 mag dus maar 1 keer Nu kun je wel Las Ketchup en de Cheeky Girls er nog bijzetten

ow ok
k3 - teleromeo
las ketchup - asereje
cheeky girls - cheeky song (single)
kabouter plop - de kabouterdans
britney spears - oops i did it again


Thou blessed by night


McDoom
[Dit bericht is gemodereerd door zillah-morte]
Usericon van McDoom
Posted 26-12-2002 23:06 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2002 21:37 schreef §inner het volgende:
ow ok
britney spears - oops i did it again

Fout! Die is niet van dit jaar.


Mortanius
Dark Lord
Usericon van Mortanius
Posted 26-12-2002 23:19 by Mortanius Wijzig reactieProfiel van MortaniusQuote dit berichthttp://www.myspace.com/thearchest

(aangeschaft in 2002)

* Satyricon - Volcano
* Empyrium - Weiland
* Mortiis - The smell of Rain
* Sopor Aeternus - Songs from the inverted womb
* My Dying Bride - The Dreadful Hours
* Arcturus - The Sham Mirrors


Leading My Soul into dark and Ancient Times where everything was pure and man was in harmony with Nature, where pride and respect were the values of time in opposite with the time now of false values. True are the Ancient Souls, The Past is Alive!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 26-12-2002 23:23 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ik hoop meestal pas CD's als ze al een tijdje uit zijn

Ik ben wel erg blij dat ik dit jaar Immolation heb leren kennen


Inside-Lie
Jesus Christ - Lord Of Lies
Usericon van Inside-Lie
Posted 27-12-2002 11:24 by Inside-Lie Wijzig reactieProfiel van Inside-LieQuote dit berichthttp://www.inside-lie.tk

Kan Sinner geen bann krijgen? Hij post alleen maar poep overal!


Mirandarijntje
miaaaaaauuuuw...mheh
Usericon van Mirandarijntje
Posted 27-12-2002 14:44 by Mirandarijntje Wijzig reactieProfiel van MirandarijntjeQuote dit berichthttp://www.myspace.com/mirandarijntje

1. Opeth - Deliverance
2. Symphony X - The Odyssey
3. Sentenced - The Cold White Light
4. Lacuna Coil - Comalies
5. Star One - Space Metal
6. Pathos - Katharsis
7. Threshold - Critical Mass

verder kom ik helaas niet ....



Child of bodom_PU
Usericon van Child of bodom_PU
Posted 27-12-2002 17:23 by Child of bodom_PU Wijzig reactieProfiel van Child of bodom_PUQuote dit bericht

zoveel cds heb ik nie gekocht dit jaar, heb nog 30 jaar metal in te halen

1)Amon amarth - Versus the world
2)Vintersorg - Visions from the spiral generator
3)Immortal - Sons of northern darkness


Wrath, hate, pain and death. The code we live by. It's in our souls. Metal is the way!


Evelienne
Usericon van Evelienne
Posted 27-12-2002 17:35 by Evelienne Wijzig reactieProfiel van EvelienneQuote dit bericht

Te weinig schokkende releases dit jaar om een zinnig lijstje te kunnen bedenken...
Aardig waren:

Opeth - Deliverance
KISS - (1966-2002)
Symphony X - The odyssey
Lacuna Coil - Comalies


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 27-12-2002 20:02 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

quote:
Op 24 december 2002 4:33 schreef Mutilator het volgende:
De topicstarter heeft zelf een top 30 gemaakt dus voel je niet limited in this matter zou'k zo zegguh...

Maar de topicstarter is ook een beetje raar...

Mijn top 90 van 2002:
My Dying Bride - The Voice of the Wretched
Sear Bliss - Forsaken Symphony
Novembers Doom - To Welcome the Fade
Trail of Tears - A New Dimension of Might
Primordial - Storm Before Calm
Notre Dame - Coming Soon to a Theatre Near You... The
Agalloch - The Mantle
Opeth - Deliverance
Satyricon - Volcano
Sirenia - At Sixes and Sevens
Opera IX - Maleventum
Limbonic Art - The Ultimate Death Worship
Rotting Christ - Genesis
Nocte Obducta - Galgendammerung
Immortal - Sons of Northern Darkness
Grief of Emerald - Christian Termination
Graveland - Memory and Destiny
Disbelief - Shine
Callenish Circle - Flesh_Power_Dominion
Amon Amarth - Versus the World
Catamenia - Eskhata
...And Oceans - Cypher
Rapture - Songs for the Withering
Carpe Tenebrum - Dreaded Chaotic Reign
Tvangeste - Firestorm
Thyrfing - Vansinnesvisor
Mactätus - Suicide
Bloodbath - Resurrection Through Carnage
Adorned Brood - Erdenkraft
Taake - Over Bjoergvin Graater Himmerik
Cadaveria - The Shadows Madame
Seth - Divine-X
Khold - Phantom
Lacuna Coil - Comalies
Raventhrone - Endless Conflict Theorem
Cruachan - Folk-Lore
Korn - Untochables
Mystic Circle - Damien
Lord Belial - Angelgrinder
Arcturus - The Sham Mirrors
Fear Factory - Concrete
Deströyer 666 - Cold Steel... for an Iron Age
Dark Tranquillity - Damage Done
Vomitory - Blood Rapture
Vader - Revelations
Fear Factory - Digital Connectivity
Judas Iscariot - Moonlight Butchery
Various - Blood Sweat and Tears - Tribute to Type O Negative
Arch Enemy - Wages of Sin
Nile - In Their Darkest Shrines
Mercenary - Everblack
Cathedral - Seventh Coming
Tapping the Vein - The Damage
In Flames - Reroute to Remain
The 3rd and the Mortal - Memoirs
Susperia - Vindication
Sentenced - The Cold White Light
Pain - Nothing Remains the Same
Necrophobic - Bloodhymns
Various - Death Campaign vol 11
The Forsaken - Arts of Desolvation
Ceremonial Castings - Into the Black Forest of Witchery
Hypocrisy - Catch 22
Vintersorg - Visions from the Spiral Generator
Mourning Caress - Imbalance
Deathstars - Synthetic Generation
Yyrkoon - Dying Sun
Blut Aus Nord - The Mystical Beast of Rebellion
Justice - The Hammer of Justice
Hate Eternal - King of All Kings
Unlord - Lord of Beneath
Various - Music for Generation Armageddon
Tiamat - Judas Christ
Macabre - Dahmer
Fall of the Leafe - Fermina
Beseech - Souls Highway
Kent - Vapen o Ammunition
Cannibal Corpse - Gore Obsessed
Bludgeon - Crucify the Priest
Soilwork - Natural Born Chaos
Illdisposed - Kokaiinum
Solar Dawn - Equinoctium
Myrkskog - Superior Massacre
Agatus - The Weaving Fates
Entwine - Time of Despair
Belphegor - Infernal Live Orgasm
Behemoth - Wacken to the Lions
Charon - Downhearted
Severe Torture - Misanthropic Carnage
Various - Sonic Excess



Zenial


Inside-Lie
Jesus Christ - Lord Of Lies
Usericon van Inside-Lie
Posted 27-12-2002 20:37 by Inside-Lie Wijzig reactieProfiel van Inside-LieQuote dit berichthttp://www.inside-lie.tk

Had je nix te doen Zenial?


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 27-12-2002 22:06 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

quote:
Op 27 december 2002 20:37 schreef Inside-Lie het volgende:
Had je nix te doen Zenial?

Hehe ik heb dit soort dingen allemaal geautomatiseerd


Zenial


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 27-12-2002 22:09 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 27 december 2002 22:06 schreef Zenial het volgende:
Hehe ik heb dit soort dingen allemaal geautomatiseerd


Nerd


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 28-12-2002 12:08 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

bands die een goede cd hebben uitgebracht dit jaar (willekeurige volgorde):

Discharge
Bathory
Satyricon
Bloodbath
Rhapsody/ Luca turelli
Carpathian forest
Symphony x
My dying bride

Grootste ontdekking van het jaar : Ildjarn
(met dank aan Juronymus )

Opeth vind ik na een groot aantal luisterbeurten tegenvallen. een goede cd maar eentje die niet kan tippen aan de twee voorgangers.


Agressor
Usericon van Agressor
Posted 29-12-2002 14:23 by Agressor Wijzig reactieProfiel van AgressorQuote dit bericht

geen top 10 maar een top 15:

1. Immolation - Unholy Cult
2. Grave - Back From The Grave
3. Malevolent Creation - The Will To Kill
4. Enthroned - Carnage In Worlds Beyond
5. Nile - In Their Darkened Shrines
6. Napalm Death - Order Of The Leech
7. Severe Torture - Misanthropic Carnage
8. Amon Amarth - Versus The World
9. Judas Iscariot - Moonlight Butchery
10. Bloodbath - Resurrection Through Carnage
11. Agiel - Dark Pantheons Again Will Reign
12. Hate Eternal - King Of All Kings
13. Limbonic Art - The Ultimate Death Worship
14. Vile - Depopulate
15. Incantation - Blasphemy



børp


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 30-12-2002 15:29 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

*schop*

Voor alle mensen die een top 3 te kort vinden =)


Zenial


Inside-Lie
Jesus Christ - Lord Of Lies
Usericon van Inside-Lie
Posted 31-12-2002 10:42 by Inside-Lie Wijzig reactieProfiel van Inside-LieQuote dit berichthttp://www.inside-lie.tk

Ik heb echt de helft nog niet gehoord! Terwijl ik in geen enkel jaar zoveel CDs/LPs gekocht heb!


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 18-01-2003 12:14 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

1 Penumbra - The Last Bewitchment
2 Detonation - An Epic Defiance
3 Sirinea - At Sixes and Sevens
4 My Dying Bride - The Voice of the Wretched (live CD)/For Darkest Eyes (DVD)
5 Severe Torture - Misantropic Carnage
6 Star One - Space Metal
7 Cannibal Corpse - Gore Obsessed
8 The Wounded - Monument
9 Symphorce - Phorcefulahead
10 Septic Flesh – Sumerian Daemons
11 Virulent - Azoth
12 Whispering Gallery - Lost As One
13 Sun Caged - Promo 2002
14 Brutus - Promo 2002
15 Morphia - Frozen Dust
16 End Of Green - Songs For A Dying World
17 Symphony X - The Odyssey
19 Divercia - Modus Operanti
19 Opeth - Deliverance
20 Blind Guardian – A Night At The Opera



Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen