IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Netwerk aflevering over René Steegmans Vorige pagina | Volgende pagina
Shun Sacer
Usericon van Shun Sacer
Posted 26-10-2002 18:18 by Shun Sacer Wijzig reactieProfiel van Shun SacerQuote dit berichthttp://www.myspace.com/shunsacer

Wat is precies je punt Mutilator?
Waarom het woord 'autochtoon' erbij?

Je vraag waarom er geen helden zijn...maar helden zijn een uitzondering, geen regelmaat. Anders zou de term heldendom niet eens bestaan.

En wisten die mensen het HELE verhaal? Dat die jongen moedig iets van het rijgedrag zei? Das nu pas bekend. Maar hadden ze dat zelf wel in de gaten, tijdens het winkelen? Ik moet zelf altijd erg lachen als ik 2 mannen op de vuist zie gaan, meestal beide dronken ofzoiets. ik ga me echt niet bemoeien met een stel vuile beesten hoor...laat die het maar zelf uitvechten.
(in dit geval was het dus een andere situatie, maar hoe weet je dat?)

Bovendien, dit is het zogenaamde bystander effect, bekend in de psychologie. Een effect dat vaak optreedt bij mensen in dergelijke gevaar situaties, ongeacht ras of cultuur. Hoe meer mensen hoe minder waarschijnlijk een hulp reactie van die omstanders... individuen voelen zich minder geroepen.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 26-10-2002 18:35 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 26 oktober 2002 18:18 schreef Shun Sacer het volgende:
Wat is precies je punt Mutilator?
Waarom het woord 'autochtoon' erbij?


Die omstanders komen zo TV-erig over; ze stonden er passief bij en keken ernaar; afgestompt; het doet ze nauwelijks iets meer; geen medeleven (ja achteraf als het kalf verdronken is) maar nog wel genoeg om te blijven kijken, alsof het entertainment is zo lijkt het.

Ik vind het gebrek van sociale controle behoorlijk zorgwekkend. dacht dat dat toch vroeger anders was.

Autochtoon was een gedachtesprongetje.

quote:
...Ik moet zelf altijd erg lachen als ik 2 mannen op de vuist zie gaan, meestal beide dronken ofzoiets. ik ga me echt niet bemoeien met een stel vuile beesten hoor...laat die het maar zelf uitvechten.
(in dit geval was het dus een andere situatie, maar hoe weet je dat?)

Bovendien, dit is het zogenaamde bystander effect, bekend in de psychologie. Een effect dat vaak optreedt bij mensen in dergelijke gevaar situaties, ongeacht ras of cultuur. Hoe meer mensen hoe minder waarschijnlijk een hulp reactie van die omstanders... individuen voelen zich minder geroepen.


Dat effect is me idd bekend; toch hebben we het hier over jongeren en niet over volwassen kerels; toch een -krachts-verschil tussen bijv 2 hooligans in te springen (idd beesten) en twee jongens, maar misschien associeren omstanders Marokkanen & langharige gasten ook met beesten?

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 26-10-2002 18:36]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Triple-Dan
Usericon van Triple-Dan
Posted 26-10-2002 20:19 by Triple-Dan Wijzig reactieProfiel van Triple-DanQuote dit berichthttp://www.danielclassen.nl

quote:
Op 26 oktober 2002 18:06 schreef Mutilator het volgende:
Wat vind je van het feit dat er 20 -waarschijnlijk autochtone- mensen omheen stonden en niets deden?



Is ook schandalig maar dat heeft ook weer te maken met het Nederlandse rechtsysteem...... als jeje ermee bemoeid krijg je waarschijnlijk ook een klap en dan zit je zelf dus ook in de ellende (dat zal dan ook wel de reden zijn waarom die mensen niet hebben geholpen). Punt 2 is dat wanneer je help en je deelt bv een klap uit (wat nogal snel gebeurd in zo'n situatie) dat je zelf dan wordt opgepakt door de politie..... omdat je die kerel die iemand dood aan het slaan is hebt geslagen dus in feite ben je zelf dan ook schuldig..... dat is de ellende in zo'n gevallen vaak
Is triest...... maar het blijven toch mensen die volgens mij geschockeerd zijn geraakt door de gebeurtenis wat ze zagen en daardoor niets hebben kunnen uithalen......

Het meest erge is nog altijd dat iemand van het winkel personeel naar buiten is moeten gaan naar de politie om te vertellen dat de daders zich nog in de winkel bevonden waarna de politie pas naar binnen is gegaan en de twee daders heeft opgepakt hehe.... kun je zien hoe laks de politie in elkaar steekt (trouwens wist de politie al dat de twee vermoedelijke daders nog in de winkel zouden zijn)

Tja... het is gebeurd en zal volgens mij ook nog wel vaker gebeuren........ daar helpen stille tochten jammer genoeg niet aan.........


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 26-10-2002 20:47 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 26 oktober 2002 20:19 schreef Triple-Dan het volgende:
... wanneer je help en je deelt bv een klap uit (wat nogal snel gebeurd in zo'n situatie) dat je zelf dan wordt opgepakt door de politie..... omdat je die kerel die iemand dood aan het slaan is hebt geslagen dus in feite ben je zelf dan ook schuldig..... dat is de ellende in zo'n gevallen vaak
...
Het meest erge is nog altijd dat iemand van het winkel personeel naar buiten is moeten gaan naar de politie om te vertellen dat de daders zich nog in de winkel bevonden waarna de politie pas naar binnen is gegaan en de twee daders heeft opgepakt hehe.... kun je zien hoe laks de politie in elkaar steekt (trouwens wist de politie al dat de twee vermoedelijke daders nog in de winkel zouden zijn)...


De politie is idd al jaren zeer slecht bezig! OOk die wet dat je strafbaar bent als je iemand verdedigd zou eens aangepast moeten worden! Weet iemand welke politieke partij deze wet wil aanpassen?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 27-10-2002 10:03 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

Ik hoorde gister in het nieuws dat die ouders spijt hebben van hun woorden.Ik vraag me af of dit verhaal nog een vervolg krijgt..


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 27-10-2002 12:17 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 26 oktober 2002 20:47 schreef Mutilator het volgende:
OOk die wet dat je strafbaar bent als je iemand verdedigd zou eens aangepast moeten worden! Weet iemand welke politieke partij deze wet wil aanpassen?
Op dat punt zie je dat de tendens aan het veranderen is, en daarmee zal ook uiteindelijk de wet wel aangepast worden (alleen duurt dat wat langer). Ik geloof dat alle partijen daar wel iets aan willen doen, maar je zult zien dat het bij geen van allen echt prioriteit zal krijgen.

Typerend voorbeeld... aan 't begin van het jaar heeft een juwelier hier in Tilburg een overvaller overhoop geschoten. Hoewel hij bij wet behoorlijk schuldig is hebben verschillende politieke kopstukken hier (Groen Links en PVDA) hun nek uitgestoken om hem te verdedigen. Het was immers wel zelfverdediging... en het lijkt te werken (de zaak loopt nog uiteraard.. trage rechtsgang is ook een groot probleem in ons land). Maar dat gaat dus hopelijk de goeie kant uit.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 27-10-2002 16:30 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 27 oktober 2002 10:03 schreef Vampie het volgende:
Ik hoorde gister in het nieuws dat die ouders spijt hebben van hun woorden.Ik vraag me af of dit verhaal nog een vervolg krijgt..


Hmmm; er kwam in het nieuws dat de uitzending nog niet afgelopen was of vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap daaro zochten contact met hen en hun verklaring dat ze afstand van hun uitspraken doen was in perfect Nederlands geschreven, aldus de media.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 27-10-2002 16:52 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 27 oktober 2002 16:30 schreef Mutilator het volgende:
Hmmm; er kwam in het nieuws dat de uitzending nog niet afgelopen was of vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap daaro zochten contact met hen en hun verklaring dat ze afstand van hun uitspraken doen was in perfect Nederlands geschreven, aldus de media.
Ja die was vertaald door iemand (stond boven op het blaadje).


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 27-10-2002 16:57 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 27 oktober 2002 16:52 schreef Iskariot het volgende:
Ja die was vertaald door iemand (stond boven op het blaadje).


De media geeft in ieder geval de indruk dat de verandering van opvatting door derden is ingegeven.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 27-10-2002 17:40 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 27 oktober 2002 16:57 schreef Mutilator het volgende:
De media geeft in ieder geval de indruk dat de verandering van opvatting door derden is ingegeven.
Zowieso... uitlatingen intrekken heb ik altijd al absurd gevonden. Mensen zeggen iets omdat ze er voor staan.. dan komt daar protest op en dan trekken ze dat in??? Alsof ze er ineens anders over denken!


I'm not being rude. You're just insignificant.


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 27-10-2002 18:18 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 27 oktober 2002 16:57 schreef Mutilator het volgende:
De media geeft in ieder geval de indruk dat de verandering van opvatting door derden is ingegeven.
Ik wil ook niet zeggen dat ik het geloof dat ze opeens anders erover denken. Maar die verklaring hebben ze volgens mij wel zelf (of met hulp) zelf geschreven.


God of Fuck
Usericon van God of Fuck
Posted 27-10-2002 21:58 by God of Fuck Wijzig reactieProfiel van God of FuckQuote dit bericht

Ik las in de krant dat die andere jongen nog steeds vastzit. Ik las ook dat hij heeft geprobeerd de dader tegen te houden. Als dit zo is vinden jullie dan niet dat de andere omstanders ook opgepakt moeten worden. Ik vind niet dat ze de vriend van de dader die er toevallig bij was kunnen oppakken voor medeplichtigheid. Dan kunnen ze dat ook met de omstanders.
Of is dit nu een heel rare mening?


Would you choose supremacy if it led to isolation? Could you handle the solitude? Would you still prefer the throne?


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 27-10-2002 21:59 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

ik las juist dat hij hem aangemoedigd had in het slaan...

hmmzz...aparte nickname trouwens


I spy with my little and verrry evil eye.....


God of Fuck
Usericon van God of Fuck
Posted 27-10-2002 22:03 by God of Fuck Wijzig reactieProfiel van God of FuckQuote dit bericht

Dankje.
Jah dat ie aangemoedigd zou hebben had ik ook gelezen maar daarna weer dat ie aan de dader zn jas zou hebben getrokken om hem tegen te houden. Duz, ik weet het ook niet precies.


Would you choose supremacy if it led to isolation? Could you handle the solitude? Would you still prefer the throne?


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 27-10-2002 22:40 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Het verschil in omstanders was dat die jongen al betrokken was, de aanleiding weet en de dader kent, de omstanders niet.

Als hij hem wou tegenhouden dan deed hij niet bepaald z'n best. Als hij er tussen was gesprongen had hij hem vast kunnen tegenhouden.

het lijkt me logischer dat hij hem heeft aangemoedigd. Het resultaat is er naar.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Vomitory
ridders stinken
Usericon van Vomitory
Posted 28-10-2002 13:10 by Vomitory Wijzig reactieProfiel van VomitoryQuote dit bericht

Hij heeft inderdaad geprobeerd de dader te stoppen, maar werd hierop ook geslagen (van je vrienden moet je het hebben).

Ik vind dat met die omstanders moeilijk... Je kunt wel met een grote bek verkondigen dat JIJ wel zou ingrijpen, maar ik wil wel eens zien wat je doet als het echt gebeurd. Ik zou het ieg niet weten wat ik op zo'n moment zou doen...

Allemaal erg triest...


Pritt kills the Brazilian glue-scene


Muilkorfje
Usericon van Muilkorfje
Posted 28-10-2002 13:36 by Muilkorfje Wijzig reactieProfiel van MuilkorfjeQuote dit bericht

tot nu toe 1 keer meegemaakt.

Groepje slaat, tijdens het sporten, een maat van mij. (1 voortand was helemaal naar achteren geklapt)
Sprong ertussen zonder na te denken. Ze hebben mij nix gedaan. (weet nog steeds niet waarom)
Ze pakten hem omdat ie er anders uitzag dan de rest. (Chillerig filmnerdje)

Andere maten keken alleen en deden nix.
1 maat was meteen afgeschreven. Die zat enigzins de meute op te jutten...


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 28-10-2002 13:40 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Over wel of niet ingrijpen kan ik heel simpel zijn. Ik heb het een keer wel gedaan toen een bekende van mij klappen op mocht gaan vangen in de kroeg. Had het voor ieder ander ook gedaan.

Aan de andere kant kwam ik ooit 's nachts de kroeg uit en voor een andere kroeg werd een jongen door 10 (ongeveer) mensen in elkaar geschopt... daar ga je dus niet tussen springen he. 10 tegen 2 is nog steeds even dodelijk. Ik ben wel omgedraaid om naar de politie te gaan zoeken (toen had ik nog geen mobiele telefoon) maar die kwamen een paar seconden later al aanrennen.


I'm not being rude. You're just insignificant.


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 28-10-2002 13:47 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

Als het om een bekende of om een metalhead gaat spring ik er zeker tussen (10 versus 2 is uiteraard een ander verhaal). In andere gevallen wacht ik waarschijnlijk tot iemand in mijn omgeving dat doet.


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 28-10-2002 14:02 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

Naar het lezen van dit topic... WEER MAAR EENS;

Het is godver niet "the point" of het allochtone autochtone ouders, omstanders, slachtoffers zijn...

Er is 1 mens met het goede fatsoen om er wat van te zeggen als 2 andere mensen en ander mens bijna van de sokken afrijdt, velvogens slaan die 2 mensen de eerste verrot terwijl er 20 mensen staan die niks doen () en als die 2 mensen besluiten dat mens 1 voldoende verrot is geslagen in hun opinie, gaan ze vrolijk winkelen en die andere 20 mensen gaan zichzelf een partijtje schuldig zitten voelen (te laat!!!) en dan nog 4 mensen die er 2 zullen verdediggen uit ouderliefde en 2 mensen die met een onvoorstelbaar onbegrip en leed worden achter gelaten naar het verlies van een zoon. er zijn hier 22 schuldiggen (de daders + omstanders) 4 semi-schuldiggen (omdat ze hun kinderen niet goed hebben opgevoed) 1 onschuldige (het oude vrouwtje dat bijna van d'r sokken wordt gereden) en 1 slachtoffer (wiens fatale fout wsa dat ie respect voor anderen had ) en nog 2 (en meer) slachtoffers die het buiten hun macht om veroorzaakte verlies van een dierbare moeten dragen.

Ik vind het zo ie zo gewoon allemaal achterlijk dat dit vandaag de dag kan gebeuren, en als de maatschappij dan zo moet eindigen, nou dan wil ik daar geen deel aan hebben en wordt ik nog eens een keer kluizenaar ergens heel ver weg.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 28-10-2002 14:54 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 28 oktober 2002 14:02 schreef Dargull het volgende:
er zijn hier 22 schuldiggen (de daders + omstanders) 4 semi-schuldiggen (omdat ze hun kinderen niet goed hebben opgevoed) 1 onschuldige (het oude vrouwtje dat bijna van d'r sokken wordt gereden) en 1 slachtoffer (wiens fatale fout wsa dat ie respect voor anderen had ) en nog 2 (en meer) slachtoffers die het buiten hun macht om veroorzaakte verlies van een dierbare moeten dragen.

Ik vind het zo ie zo gewoon allemaal achterlijk dat dit vandaag de dag kan gebeuren, en als de maatschappij dan zo moet eindigen, nou dan wil ik daar geen deel aan hebben en wordt ik nog eens een keer kluizenaar ergens heel ver weg.



Jij ziet hier alle omstanders als (gedeeltelijk) schuldigen, omdat zij niet hebben ingegrepen op het moment dat Versteeg werd doodgeslagen.

Naast het feit dat ik me afvraag hoeveel van de mensen die altijd maar zeggen dat ze WEL wat zouden doen dit ook echt zouden doen op het moment dat ze zelf in zo'n situatie zitten, vraag ik mij vooral het volgende af:

Zijn die omstanders wel zo schuldig? Dan zouden zij schuldig zijn omdat ze simpelweg opvolgden wat hen werd geadviseerd door de overheid, d.w.z. de politie en de tegen-zinloos-geweld stichtingen.

Immers is er bij de mensen met enorme campagnes een tijd terug op aangedrongen 112 te bellen bij geweld op straat, en je er niet mee te bemoeien. Dit zou maar meer slachtoffers maken zo redeneerden zij. Natuurlijk moeten mensen ook zelf nadenken en verantwoordelijkheid nemen, maar om ze nou meteen zo de grond in te boren als veelal gedaan wordt na dit soort incidenten .. ik weet het niet.. Nogmaals, ik vraag me af hoeveel van de mensen echt iets zouden doen, hoeveel mensen ertussen zouden springen... En dan kun je nog met veel mensen zijn, het gaat ook vrij snel .. het is niet zo dat die gast een kwartier lang heeft lopen slaan ofzo, en dat je in die ruime tijd even de hele omstandergroep kan mobiliseren tot aanval..

112 is meerdere malen gebeld, en de omstanders hebben zich niet bemoeid met het gevecht. Dus als ze al schuldig zijn dan zou dit zijn omdat ze zich gehouden hebben aan de richtlijnen van de overheid..

De overheid dient overigens zelf ook als voorbeeld in zo'n zaak: als er groepen (jongeren) vechten dan blijft de politie vaak genoeg liever aan de kant staan. Dit zal ongetwijfeld schelen in de slachtoffers onder de politie maar goed is anders..




Jade
Usericon van Jade
Posted 28-10-2002 16:58 by Jade Wijzig reactieProfiel van JadeQuote dit bericht

Heb de bewuste aflevering ook gezien. De uitspraak van de vader vond ik nog het meest schokkend: "Mijn zoon is een lieve jongen maar als hij beledigd wordt dan mag hij zich toch verdedigen".

De bouwvakker ("ik stond erbij en keek ernaar") probeerde bij B&W zijn passiviteit nog te vergoeilijken; hoe triest.


Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 31-10-2002 10:58 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

ROERMOND - De raadkamer van de rechtbank in Roermond heeft woensdag de 18-jarige S.R., verdacht van medepleging van doodslag op René Steegmans in Venlo, op vrije voeten gesteld. Het college oordeelde dat er onvoldoende aanleiding is om de Venlonaar langer vast te houden. Hij zat sinds dinsdag 22 oktober in voorarrest.

De gevangenhouding van de hoofdverdachte, de 18-jarige K.L., is woensdag met dertig dagen verlengd. De man heeft bekend het slachtoffer meermalen te hebben geslagen. Hem hangt een gevangenisstraf van maximaal vijftien jaar voor doodslag boven het hoofd.

De 22-jarige Steegmans werd op 22 oktober bij een supermarkt in Venlo-Zuid zwaar mishandeld en overleed twee dagen later aan de gevolgen. Hij werd dinsdag in Venlo begraven.

L. reed samen met R. op een scooter rakelings langs een oudere vrouw. Steegmans sprak het tweetal daarop aan. L. ging het slachtoffer daarna te lijf. Het Openbaar Ministerie (OM) onderzoekt de rol van R.. Volgens het OM zou hij een aanmoedigende en stimulerende rol hebben gespeeld. Zodra het onderzoek is afgerond, naar verwachting binnen drie maanden, kan R. alsnog in staat van beschuldiging worden gesteld, liet persofficier K. Janssen van de rechtbank in Roermond woensdagavond weten.





Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


Helena
Usericon van Helena
Posted 31-10-2002 15:03 by Helena Wijzig reactieProfiel van HelenaQuote dit bericht

Ik heb het ook gelezen ja.
Ben het er niet mee eens, als hij zijn 'vriend' echt tegen had willen houden, had hij wel wat harder zijn best gedaan


I practice reversed alchemy: I turn money into crap


God of Fuck
Usericon van God of Fuck
Posted 31-10-2002 18:54 by God of Fuck Wijzig reactieProfiel van God of FuckQuote dit bericht

Ik zei ook ALS ie geprobeerd heeft om die ander tegen te houden DAN verdient ie geen straf. Maakt niet uit hoe hard hij zijn best deed. Hij deed dan ten minste iets.
Ik hoop wel dat ze de dader lang vast zetten (denk het niet) liefst zo dicht mogelijk tegen de maximumstraf aan.


Would you choose supremacy if it led to isolation? Could you handle the solitude? Would you still prefer the throne?


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen