IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Toekomst van de Nederlandse boer Volgende pagina
Nemesis
Sy was oock Rhamnusia geheeten
Usericon van Nemesis
Posted 09-12-2002 21:50 by Nemesis Wijzig reactieProfiel van NemesisQuote dit bericht

Grr, had ik net een mooi verhaal getypt, doe ik iets fout en is het verdwenen.

Waar het dus op neerkwam is dat ik me afvraag wat jullie vinden/denken over de positie van de Nederlandse boer. Zouden wij nog een positie moeten hebben?

De agrariër komt steeds verder van de consument te staan en krijgt vaak de schuld als er iets fout gaat met de voedselverwerking terwijl dat toch meestal de voederfabrikanten zijn. De boer wordt tegenwoordig gezien als "lompe woonplezierbedervende viezerik".
Veel politieke partijen hebben de landbouw wel op hun programma staan, maar daar wordt bijna geen aandacht meer aan besteed.
Mensen, vooral de politici, roepen dat de Nederlandse boer teveel subsidie krijgt, terwijl wij maar 0.75% krijgen, op EU niveau, als je kijkt naar Duitsland en Frankrijk, die krijgen samen al bijna de helft.

Ik vind het zelf heel moeilijk om argumenten te bedenken omdat het waar is dat Nederland boeren niet meer nodig heeft, Nederland is allang niet meer zelfvoorzienend.

Pff... ik hou er mee op, voordat ik het toetsenbord verzuip (ja, ik trek me dit erg aan) Meningen graag. Wel of geen boeren in de toekomst?


"True friendship , strong as iron, will never turn to rust. An everlasting curse rewards betrayel of this trust".


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 09-12-2002 21:51 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Toevallig boer?



Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 09-12-2002 21:51 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

Boeren, naar Canada! We gaan van Nederland één groot bos maken en alleen maar Chinees eten, want das veel lekkerder!



Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 09-12-2002 21:52 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Sjaan, ik ben het 100% met je eens.



Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 09-12-2002 21:53 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Benda gai himoal belazerd ?


Ik, Wil Schuurman


Paul
GOD
Usericon van Paul
Posted 09-12-2002 21:54 by Paul (Administrator) Wijzig reactieProfiel van PaulQuote dit berichthttp://https://www.brainoverload.nl/

quote:
Op 9 december 2002 21:51 schreef Sjaan het volgende:
Boeren, naar Canada! We gaan van Nederland één groot bos maken en alleen maar Chinees eten, want das veel lekkerder!


Leuk initiatief maar laten we het serieus houden. Dit is best een interessant topic.


Nemesis
Sy was oock Rhamnusia geheeten
Usericon van Nemesis
Posted 09-12-2002 21:54 by Nemesis Wijzig reactieProfiel van NemesisQuote dit bericht

Waarom dan? Als je een goede reden hebt om te zeggen dat boeren nutteloos zijn of weet ik veel... Jullie willen boeren weg uit Nederland, daar kan in meeleven, maar waarom dan?


"True friendship , strong as iron, will never turn to rust. An everlasting curse rewards betrayel of this trust".


Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 09-12-2002 21:55 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

quote:
Op 9 december 2002 21:54 schreef Nemesis het volgende:
Waarom dan? Als je een goede reden hebt om te zeggen dat boeren nutteloos zijn of weet ik veel... Jullie willen boeren weg uit Nederland, daar kan in meeleven, maar waarom dan?


Omdat ze het landschap verpesten vind ik. En het is ook nogal milieuvervuilend met de mestuitstoot.


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 09-12-2002 22:04 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2002 21:54 schreef Nemesis het volgende:
Waarom dan? Als je een goede reden hebt om te zeggen dat boeren nutteloos zijn of weet ik veel... Jullie willen boeren weg uit Nederland, daar kan in meeleven, maar waarom dan?

ik ben voor meer biologische boeren.

ben tegen het onverdoofd castreren van biggen, en de manier waarop veel beesten vervoerd en behandeld worden.



XpincadarusX
Usericon van XpincadarusX
Posted 09-12-2002 22:08 by XpincadarusX Wijzig reactieProfiel van XpincadarusXQuote dit berichthttp://www.bibletopics.com/biblestudy/77.htm

De Nederlandse boeren exporteren ongeveer 70 procent van hun productie naar het buitenland, kortom er zijn te veel boeren.

En als je het nog niet wist; de reden waarom er zoveel onnozele regeltjes vanuit Den Haag worden opgelegt, is gewoon een achterbakse manier om er voor te zorgen dat het overschot aan boeren er mee stopt ...

Imo, afschaffen van subsidies zodat mensen de werkelijke prijs + milieubelasting gaan betalen ... en terugschakkelen naar biologische landbouw in plaats van industrieel ...


Two great European narcotics, alcohol and Christianity. Friedrich W. Nietzsche


JaneDoe
Scan your mind
Usericon van JaneDoe
Posted 09-12-2002 22:10 by JaneDoe Wijzig reactieProfiel van JaneDoeQuote dit berichthttp://www.scanyourmind.com

Boeren moeten niet weg, maar er moet wel iets veranderen als NL niet massaal vergifigt wil worden en wil omkomen in bergen stront.

Biologisch/diervriendelijk boeren dus, en de veestapel terugdringen.


Don't blush when I rip you open


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 09-12-2002 22:11 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2002 21:54 schreef Nemesis het volgende:
Waarom dan? Als je een goede reden hebt om te zeggen dat boeren nutteloos zijn of weet ik veel... Jullie willen boeren weg uit Nederland, daar kan in meeleven, maar waarom dan?


Tsja nu ben ik 1 van de weinige niet boeren in de familie maar ik ken de verhalen van dichtbij al mijn 3 ooms hebben een boerenbedrijf en ik hoor ze vaak klagen, maar ook vaak onterecht vind ik...

Ik snap bijvoorbeeld gewoon niet waarom boeren zo koppig graan, en bieten en mais blijven verbouwen terwijl ze weten dat ze niet met bijvoorbeeld de Noord Franse boeren kunnen concureren en niet alleen vanwege subsidie maar ook gewoon om dat je met 30 hectare niet kan concureren met enkele 100-den of zelfs duizenden hectares van sommige grote franse boeren. Ik ben er van overtuigd dat akkerbouw op die scaahl in nederland geen toekomst heeft om dat zelfs de grootste modernste boerderij in de flevo 'n pruts bedrijfje is vergeleken bij 'n bedrijf dat even groot is als heel Texel of bijv Noord-Beveland...

Wat wel toekomst heeft is bijv akker/tuinbouw voor bijv. de pharmaceutische industrie, mijn oudste neef heeft zo'n bedrijf en ik hoor hem als enige nooit klagen... Het weer in nederland is perfect voor het verbouwen van veel grondstoffen voor medicijnen en je kunt met een relatief klein bedrijf enorme omzetten draaien.

Voor de veeteelt zie ik het ook somber in Nederland heeft maar beperkte ruimte en beesten hebben nu eenmaal veel ruimte nodig, ruimte waarvan er steeds minder is, je zou uiteraard meer beestenfabrieken met kleine hokjes kunnen bouwen, maar de consument is steeds minder bereid om vlees van niet-scharreldieren te eten... ik vrees dat als nederland boeren wil blijven hebben dat de boeren da zelf drastische veranderingen zullen moeten gaan door voeren en andere producten zal moeten gaan verbouwen, producten die in nederland wel kunnen worden verbouwd met een goeie concurentie positie...

En wat subsidie betreft subsidie is vaak zo ie zo slecht, een bedrij wat subsidie nodig heeft om te kunnen bestaan is geen gezond bedrijf.


webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 09-12-2002 22:39 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

de boer is troef, de boer is troef,
de ene dag bun je'n koning en de andere dag een boef.

text van normaal, zelf geen boeren, maar al heel lang erg betrokken met boeren.

ik kan me best voorstellen, dat je als boer helemaal niet wilt stoppen met een familiebedrijf dat al wat generaties meegaat. lijkt me gruwelijk.


Oud Vuil.


Freduk
Usericon van Freduk
Posted 10-12-2002 2:04 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Alleen de bioindustrie moet geen subsidie meer krijgen (dan doel ik op bedrijven die niet zozeer een groot landoppervlak hebben, maar 2000 koebeesten op elkaar gepakt in een stal zetten en ze daar vetmesten totdat ze bezwijkenswaardig zijn)

biologisch vlees en eieren krijgt subsidie in de zin dat de kosten gelijk doorberekend worden in prijs ervan (biologische eieren kosten e1,4 per zes en "gewone"e0,6 dat kost de overheid dus nix en moet blijven

Melkindustrie is goed geregeld vind ik. Aan de hand van hoeveel weidegrond je hebt mag je een bepaald aantal liter per jaar verkopen. Prima. Kost nix en je zorgt ervoor dat de markt niet door overproductie in elkaar stort. Plus die beestjes hebben de ruimte.

Agrariers krijgen nog subsidie maar dat kan beter afgeschaft worden. Het is goedkoper om graan uit het buitenland te halen en dat gebeurd dan ook massaal. Agrariers kunne hun troep niet kwijt en gaan dus failliet (zouden ze moeten gaan maar we steunen hen) Zij moeten creatief zijn, of ermee kappen.


Follow the freezing moon...


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 10-12-2002 9:25 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Ik vind dit een moelijk punt. De agrarische sector is, door stimulans van de overheid en door de Boerenbond , uitgegroeid tot een industrie. Deze draait vooral ook op subsidies. De link met het land zelf is geheel aan flarden geschoten. Waar de boer vroegr een positieve invloed had op de natturwaarden is het nu vooral een vernietigende invloed (verdroging, bemesting, vergif etc). Ook het produceren van lokale produkten , voor de eigen streek is volledig weg. Ik eet ten minste geen mais, iest wat op nagenoeg alle velden sttat die we hier nog hebben. Ik hoop dat er een flinke omwenteling komt. Ik wil namelijk dat de agrarische sector blijft bestaan en zelfs dat ze zich uitbreid. Maar dan wel in een kleinschaligere, extensieve vorm. Als het effe kan volledig biologisch.Ik ben ook bereid meer geld te betalen voor gezonde produkten (die niet als bulk zijn geproduceerd). Dan krijgen we ook gratis weer die natuur,waar we vroeger zoveel van hadden (veel van de huidige natuurwaarden in nederland is door de landbouw mogelijk gemaakt).


Dark_child
Killing for religion, Something I don't understand
Usericon van Dark_child
Posted 10-12-2002 9:30 by Dark_child Wijzig reactieProfiel van Dark_childQuote dit bericht

Boeren zijn nog steeds belangrijk voor de wereld. Het wordt hen alleen onmogelijk gemaakt om hun geld te verdienen door alle milieu wetten die steeds strenger worden ook worden ze steeds vaker afgekocht om plaats te maken voor nieuw bouw iets wat ik bij mij in de buurt steeds vaker hoor.


Life is Just The Road To HELL, Welcome To Dying.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 10-12-2002 9:33 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 10 december 2002 9:30 schreef Dark_child het volgende:
Boeren zijn nog steeds belangrijk voor de wereld. Het wordt hen alleen onmogelijk gemaakt om hun geld te verdienen door alle milieu wetten die steeds strenger worden ook worden ze steeds vaker afgekocht om plaats te maken voor nieuw bouw iets wat ik bij mij in de buurt steeds vaker hoor.


Die milieu wetten zijn er niet om de boeren te pesten. Die hebben een dringende reden. En niet alleen voor de vogeltjes en de plantjes maar ook voor medemens( voordiegen die natuurbescherming niet een belangrijke reden op zichzelf vinden).
Zo lekken meststoffen en vergif naar het drinkwater bijv.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 10-12-2002 9:34]


Dark_child
Killing for religion, Something I don't understand
Usericon van Dark_child
Posted 10-12-2002 10:00 by Dark_child Wijzig reactieProfiel van Dark_childQuote dit bericht

Daar heb je wel gelijk in maar de politiek komt vaak niet met een redelijke oplossing waardoor het echt beter is voor het milieu


Life is Just The Road To HELL, Welcome To Dying.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-12-2002 10:17 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 10 december 2002 9:33 schreef attila_de_hun het volgende:
Die milieu wetten zijn er niet om de boeren te pesten. Die hebben een dringende reden. En niet alleen voor de vogeltjes en de plantjes maar ook voor medemens( voordiegen die natuurbescherming niet een belangrijke reden op zichzelf vinden).
Zo lekken meststoffen en vergif naar het drinkwater bijv.

WAAROM zijn de wetten in Nederland dan veel strenger dan in omringende landen?


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 10-12-2002 10:22 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 10 december 2002 10:17 schreef Jenje het volgende:
WAAROM zijn de wetten in Nederland dan veel strenger dan in omringende landen?



weet ik veel. maar wat is het punt?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-12-2002 10:25 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 10 december 2002 10:22 schreef attila_de_hun het volgende:
weet ik veel. maar wat is het punt?

Milieuwetten in Nederland zijn te streng om fatsoenlijk een boerenbedrijf te kunnen runne, elke keer verzinnen ze iets nieuws waardoor de boeren verplicht worden om enorme bedragen te investeren in hun bedrijf anders krijgen ze torenhoge boetes. Maar diezelfde wetten gelden NIET in Duitsland, België etc etc, en aangezien nederland een klein pestlandje is heeft het dus geen zin om milieuwetten zo kleinschalig op te leggen, dus waarom zijn ze er wel?

Straks zijn er geen boeren meer, dan moet alles geïmporteerd worden, kun je belachelijke prijzen gaan betalen voor je vlees groente en fruit.

En dan staan alle rechtse ra/ukkers te schreeuwen dat alles zo duur is!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 10-12-2002 10:31 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 10 december 2002 10:25 schreef Jenje het volgende:
Milieuwetten in Nederland zijn te streng om fatsoenlijk een boerenbedrijf te kunnen runne, elke keer verzinnen ze iets nieuws waardoor de boeren verplicht worden om enorme bedragen te investeren in hun bedrijf anders krijgen ze torenhoge boetes. Maar diezelfde wetten gelden NIET in Duitsland, België etc etc, en aangezien nederland een klein pestlandje is heeft het dus geen zin om milieuwetten zo kleinschalig op te leggen, dus waarom zijn ze er wel?

Straks zijn er geen boeren meer, dan moet alles geïmporteerd worden, kun je belachelijke prijzen gaan betalen voor je vlees groente en fruit.

En dan staan alle rechtse ra/ukkers te schreeuwen dat alles zo duur is!


Ja, dat is natuurlijk wel lastig. Ik hoop maar dat Europa dit harmoniseert.
Maar hoevel produceren boeren voor ons land zelf???? Bij ons in de buurt staat er alleen maar mais op het veld. Ik verzin dit niet hoor. En het ergste is, op veel percelen staat het het hele jaar rond. Dus alleen maar mais zetten voor de subsidie. Ik val die boeren niet aan, die zijn min of meer gedwongen om zo te gaan werken maar het landbouwbeleid deugt gewoon niet. En als er toch subsidies genoeg zijn inversteer dat maar in omschakeling naar bioologische landbouw.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-12-2002 10:36 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Veel boeren willen best omschakelen naar andere producten, maar wat denk je dat dat kost?

Allemaal nieuwe apparatuur, nieuwe machines, nieuwe vergunnigen etc etc
En die boeren zitten vaak al tot de nek toe in de schulden.

Mais word veel verbouwd omdat het gebruikt word voor veevoer.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 10-12-2002 10:40 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 10 december 2002 10:36 schreef Jenje het volgende:
Veel boeren willen best omschakelen naar andere producten, maar wat denk je dat dat kost?




Veel, maar als de burger wilt dat de agrische sector er een meer gezonde, milieubewustere richting inslaat vind ik ook dat zij een deel van de kosten moet dragen. Ook herverdeling van de subsidies vanuit Europa zou geen slecht idee zijn. het moet gewoon mogelijk zijn dat dit gebeurt zonder "gedwongen ontslagen".

Ps: Ik heb het idee dat natuur bij jou ook belangrijk is. je ontkent toch niet dat de modernisering van de landbouw de natuurwaarden in nederland een flinke klap heeft verkocht??


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-12-2002 10:47 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

De agrarische sector is zeker een slechte invloed op de natuur, maar ik denk dat je dat niet verhelpt door die boeren het leven zo zuur te maken dat ze hun beroep niet meer kunnen uitoefenen.

Ik denk dat je van de de afvalproducten moet gaan proberen een goed milieurvriendelijk product te maken.

Het is zo al mogelijk om met mest energie (stroom) te maken. Dit moet gewoon verder gepusht worden door de regering (helaas wordt dit juist nu onaantrekkelijk gemaakt)

Als de boeren (en tuinders overigens) gelijke concurrentie hebben met leveranciers uit het buitenland, kun je de subsidies aan hun ook wat laten zakken zodat het marktprincipe meer tot uiting komt in de agrarische sector. Dank krijg je een gezonde agrarische sector, en dat gekoppeld aan een goede afhandeling van hun afvalproducten (het gaat voornamelijk over mest van de dieren) dan moet dat toch goed kunnen gaan ?


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 10-12-2002 10:53 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 10 december 2002 10:47 schreef Jenje het volgende:
dan moet dat toch goed kunnen gaan ?



zeker! Ook ik hoop dat de agrarischse sector nog lang in nederland zal blijven (ook al ben ik stadmens) Ik hou van het open landschap (wat door de eeuwen is ontstaan).En met een beetje innovatief denken en de juiste sunsidies ben ik er vast van overtuigd dat de tegenstelling natuur/boer opgeheven zal worden.(Een kunstmatige tegenstelling want tot voor kort waren de hoogste natuurwaarden te vinden in het agrarisch gebied)
Effe iets wat ikzelf zou willen zien. Bijvoorbeeld herstel van houtwallen. En ik weet zeker dat er vrijwilligers genoeg zijn om de boer te helpen die te onderhouden.


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen