IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : De moderne Frankenstein Volgende pagina
Aeolus
Rex Venti
Usericon van Aeolus
Posted 24-08-2003 23:13 by Aeolus Wijzig reactieProfiel van AeolusQuote dit bericht

Ik zag net deze reportage op National Geographic, had al eerder over de tentoonstelling gehoord, vriend van me is er geweest in Duitsland, en het fascineerde me meteen. Het gaat dus om de Duitser Gunther von Hagen, die het 'plastineren' van organische 'dingen' heeft uitgevonden. Hij laat bijvoorbeeld een menselijk lijk eerst een paar maanden weken in aceton of zoiets , daarna dompelt hij het lijk onder in vloeibaar plastic met een soort stollingsmiddel erin, en hangt het lijk op in de gewenste positie. Het droogt op en blijft hierdoor voor een paar eeuwen bewaard. Dit was een baanbrekende ontdekking.

Ondertussen heeft hij ongeveer 4000 mensen die zich hebben ingeschreven om hun lichaam te doneren om geplastineerd te worden. Hij is er volgens mij al aardig rijk, en zeker beroemd (berucht) door geworden.
Hij stelt de mens in allerlei vormen en houdingen ten toon, ik zag zelfs een ontlede zwangere vrouw met de baby nog in haar buik.

Is iemand bij deze tentoonstelling geweest, of heeft er over gehoord? Vinden jullie dat dit etisch is?


van http://www.ngc.tv:




Professor Gunther Von Hagens’ Body Worlds exhibition of 30 flayed and dissected human corpses has been attacked by religious leaders, as well as medical ethicists and art experts for desecrating bodies. The Modern Frankenstein explores his pioneering ‘plastination’ work over the past 25 years, a process that potentially preserves cadavers for thousands of years. His multi-million dollar institute based in China has 200 staff who skilfully dissect and plastinate hundreds of cadavers every year.


edit:

Heb zijn pagina gevonden:

http://www.koerperwelten.de

[Dit bericht is gewijzigd door Aeolus op 24-08-2003 23:17]


Curse you all men, that resent my empire. Cause I have risen again, at war this time. The truth I speak, is your decease. My word is your defeat.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 24-08-2003 23:17 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Als die mensen er zelf niks op tegen hebben vind ik het goed. Doctor Frankenstein sleepte de lijken uit begraafplaatsen, dat is iets anders .


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 24-08-2003 23:18 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Vind het zeker etisch verantwoord.. zou niet weten waarom niet eigenlijk, mensen die zich aan zoiets storen zijn wel erg conservatief.., ik bedoel, erger je je eraan, dan ga je toch lekker niet naar die tentoonstelling??

Verder zou ik graag zelf nog een keer gaan, momenteel is er volgens mij geen tentoonstelling in de buurt, maar als er weer eens iets in NL of Antwerpen ofzo is..

Vind de vergelijking met Frankenstein overigens niet terecht.. Frankenstein gebruikte (zoals boven gezegd) lijken zonder toestemming en creeerde een nieuw mens, iets waarvan (indien het echt mogelijk zou zijn) wel afgevraagd mag worden of het wel etisch verantwoord is..

[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 24-08-2003 23:20]


Aeolus
Rex Venti
Usericon van Aeolus
Posted 24-08-2003 23:22 by Aeolus Wijzig reactieProfiel van AeolusQuote dit bericht

quote:
Op 24 augustus 2003 23:18 schreef Valorian het volgende:
Vind het zeker etisch verantwoord.. zou niet weten waarom niet eigenlijk, mensen die zich aan zoiets storen zijn wel erg conservatief.., ik bedoel, erger je je eraan, dan ga je toch lekker niet naar die tentoonstelling??

Verder zou ik graag zelf nog een keer gaan, momenteel is er volgens mij geen tentoonstelling in de buurt, maar als er weer eens iets in NL of Antwerpen ofzo is..

Vind de vergelijking met Frankenstein overigens niet terecht.. Frankenstein gebruikte (zoals boven gezegd) lijken zonder toestemming en creeerde een nieuw mens, iets waarvan (indien het echt mogelijk zou zijn) wel afgevraagd mag worden of het wel etisch verantwoord is..


Ben ik met je eens, die vergelijking is niet terecht. Ik denk dat ze hem met Frankenstein vergelijken omdat men bij Frankenstein iets horror achtigs voorsteld en men dat ook vind van dit plastineren.


Curse you all men, that resent my empire. Cause I have risen again, at war this time. The truth I speak, is your decease. My word is your defeat.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 24-08-2003 23:26 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 24 augustus 2003 23:22 schreef Aeolus het volgende:
Ben ik met je eens, die vergelijking is niet terecht. Ik denk dat ze hem met Frankenstein vergelijken omdat men bij Frankenstein iets horror achtigs voorsteld en men dat ook vind van dit plastineren.


Ja..dat zou goed kunnen..

Ik vind dus dat het goed moet kunnen.. zowiezo, je kan tegenwoordig kiezen wat je laat doen met je lichaam, je kan het laten verbranden , begraven maar ook aan de wetenschap geven, waarom zou je het dan niet aan de 'kunst' mogen geven?


webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 24-08-2003 23:38 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

was dat ook die vent die die stoffen poppen met ingewanden en baarmoeder etc. had?

ik heb het met een half oog gezien, vond het een beetje weird.


Oud Vuil.


Lothar
- Der Meisterbär -
Usericon van Lothar
Posted 24-08-2003 23:40 by Lothar Wijzig reactieProfiel van LotharQuote dit bericht

ik heb Koerperwelten gezien in Oberhausen enkele jaren geleden. Ik vond het echt geweldig. Dit is nou eens een mooie biologieles. Het was ook echt niet ranzig om te zien ofzo. Echt een aanrader, mocht je de gelegenheid krijgen er eens heen te gaan als t weer s in de buurt is.


lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 24-08-2003 23:54 by lykle_wolfheart Wijzig reactieProfiel van lykle_wolfheartQuote dit berichthttp://www.gothtronic.com

Körperwelten is echt geweldig! Heel stijlvol en smaakvol gedaan en het ziet er gewoon fantastisch uit, ook helemaal niet eng of zo. Kan me geen betere bestemming voorstellen voor mijn lijk


no text supplied


Aeolus
Rex Venti
Usericon van Aeolus
Posted 25-08-2003 11:04 by Aeolus Wijzig reactieProfiel van AeolusQuote dit bericht

quote:
Op 24 augustus 2003 23:38 schreef webblaster wim het volgende:
was dat ook die vent die die stoffen poppen met ingewanden en baarmoeder etc. had?

ik heb het met een half oog gezien, vond het een beetje weird.


dat was hem ja.


Curse you all men, that resent my empire. Cause I have risen again, at war this time. The truth I speak, is your decease. My word is your defeat.


campske666
Usericon van campske666
Posted 25-08-2003 11:11 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

Ziekelijke lijkenschennis, dat is het. Een totaal gebrek aan respect voor de doden.


Legatius
The Crypt has Eyes
Usericon van Legatius
Posted 25-08-2003 11:38 by Legatius Wijzig reactieProfiel van LegatiusQuote dit berichthttp://drink.to/tswaertderduusternesse

Paar jaar (of één jaar) terug tentoonstelling gezien in kelders van slachthuizen (no joke) Anderlecht. Best interessant, maar ook luguber en niet geurvrij. Hadden ze bijv. mensen die als kaas in schelletjes gesneden waren, iem. zijn bloedvaten, iem. op een paard, een zwanger iem. met baby zichtbaar...


Je kan me de bout hachelen!


lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 25-08-2003 13:46 by lykle_wolfheart Wijzig reactieProfiel van lykle_wolfheartQuote dit berichthttp://www.gothtronic.com

quote:
Op 25 augustus 2003 11:11 schreef campske666 het volgende:
Ziekelijke lijkenschennis, dat is het. Een totaal gebrek aan respect voor de doden.


Die mensen hebben voor ze overleden al aangegeven hun lichaam te willen doneren...


no text supplied


campske666
Usericon van campske666
Posted 25-08-2003 14:01 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2003 13:46 schreef lykle_wolfheart het volgende:
Die mensen hebben voor ze overleden al aangegeven hun lichaam te willen doneren...


Ja, ik weet het. Ze hebben niet eens respect voor hun eigen lichaam. Dat verrast me natuurlijk niets als je ziet hoe weinig mensen respect hebben voor zichzelf tijdens hun leven zal het ze ook wel niet hard boeien wat er met hun lichaam gebeurt als ze dood zijn.


Aeolus
Rex Venti
Usericon van Aeolus
Posted 25-08-2003 14:03 by Aeolus Wijzig reactieProfiel van AeolusQuote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2003 13:46 schreef lykle_wolfheart het volgende:
Die mensen hebben voor ze overleden al aangegeven hun lichaam te willen doneren...


dat klopt niet helemaal, de mensen uit Europa, of andere westerse continenten hebben inderdaad toestemming gegeven voor hun dood. Maar hij haalt ook veel lijken uit rusland en china, en daar doen ze er niet echt moeilijk over, dus het is niet zeker dat die mensen er toestemming voor hebben gegeven.


Curse you all men, that resent my empire. Cause I have risen again, at war this time. The truth I speak, is your decease. My word is your defeat.


lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 25-08-2003 14:06 by lykle_wolfheart Wijzig reactieProfiel van lykle_wolfheartQuote dit berichthttp://www.gothtronic.com

quote:
Op 25 augustus 2003 14:03 schreef Aeolus het volgende:
dat klopt niet helemaal, de mensen uit Europa, of andere westerse continenten hebben inderdaad toestemming gegeven voor hun dood. Maar hij haalt ook veel lijken uit rusland en china, en daar doen ze er niet echt moeilijk over, dus het is niet zeker dat die mensen er toestemming voor hebben gegeven.


Misschien houdt hun familie er nog een leuk zakcentje aan over?


no text supplied


Lies
Usericon van Lies
Posted 25-08-2003 18:09 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2003 14:01 schreef campske666 het volgende:
Ja, ik weet het. Ze hebben niet eens respect voor hun eigen lichaam. Dat verrast me natuurlijk niets als je ziet hoe weinig mensen respect hebben voor zichzelf tijdens hun leven zal het ze ook wel niet hard boeien wat er met hun lichaam gebeurt als ze dood zijn.

Laat de mensen 'ns doen wat ze zelf willen zeg... Alsof begraven en cremeren van zoveel "respect" () getuigt. Maar goed, dood is dood he.

'k Heb er wel een beetje spijt van dat ik toen in Anderlecht niet ben gaan kijken, want het leek me best interessant.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 25-08-2003 18:38 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2003 18:09 schreef Lies het volgende:
Laat de mensen 'ns doen wat ze zelf willen zeg... Alsof begraven en cremeren van zoveel "respect" () getuigt. Maar goed, dood is dood he.


Nu getuigt dood gaan al niet van respect, wat kun je dan van begraven/cremeren verwachten. Daar komt nog is bij dat begraven van oudsher altijd wel degelijk een respectievelijk iets is geweest.

quote:
'k Heb er wel een beetje spijt van dat ik toen in Anderlecht niet ben gaan kijken, want het leek me best interessant.

Laat de mensen is doen wat ze zelf willen? Goed, nu heb ik zelf altijd zoiets van de mensen mogen doen wat ze willen zolang ze er mij maar buiten houden maar je kunt je toch wel voorstellen dat mensen hier niet helemaal lekker van worden als ze zoiets zien? En daar komt nog is bij dat het hele circus ook nog is redelijk uitgebreid op de t.v. is geweest dus de ellende kwam zoals gewoonlijk weer lekker de huiskamer binnen rollen.
Ikzelf ben niet echt onder de indruk maar ik kan me heel goed voortstellen dat mensen er wat op tegen hebben.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 25-08-2003 18:55 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2003 14:01 schreef campske666 het volgende:
Ja, ik weet het. Ze hebben niet eens respect voor hun eigen lichaam. Dat verrast me natuurlijk niets als je ziet hoe weinig mensen respect hebben voor zichzelf tijdens hun leven zal het ze ook wel niet hard boeien wat er met hun lichaam gebeurt als ze dood zijn.


Hey dude,

Dat je anders aankijkt tegen deze vorm van kunst is je eigen mening, maar het argument wat je hier geeft is wel erg gammel..
Immers boeit het de mensen die hun lichaam afstaan aan die kunstenaar juist WEL wat er met hun lichaam gebeurt, ze kiezen hier immers bewust voor,, terwijl een ander (groot) deel van de bevolking niet eens laat weten aan famillie of ze begraven of gecremeerd willen worden..


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 25-08-2003 18:58 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2003 18:09 schreef Lies het volgende:
Laat de mensen 'ns doen wat ze zelf willen zeg... Alsof begraven en cremeren van zoveel "respect" () getuigt. Maar goed, dood is dood he.

'k Heb er wel een beetje spijt van dat ik toen in Anderlecht niet ben gaan kijken, want het leek me best interessant.


Ik lees net op de site dat er van 30 aug - 4 januari in Hamburg tentoonstelling is argh, had ik net zo goed meteen even kunnen kijken na wacken, ben er doorheen gereden..


Lies
Usericon van Lies
Posted 25-08-2003 20:09 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2003 18:38 schreef No Nonsense het volgende:
Laat de mensen is doen wat ze zelf willen? Goed, nu heb ik zelf altijd zoiets van de mensen mogen doen wat ze willen zolang ze er mij maar buiten houden maar je kunt je toch wel voorstellen dat mensen hier niet helemaal lekker van worden als ze zoiets zien? En daar komt nog is bij dat het hele circus ook nog is redelijk uitgebreid op de t.v. is geweest dus de ellende kwam zoals gewoonlijk weer lekker de huiskamer binnen rollen.
Ikzelf ben niet echt onder de indruk maar ik kan me heel goed voortstellen dat mensen er wat op tegen hebben.

Dan zap je toch gewoon, als het je huiskamer komt binnenrollen? Er is zoveel op TV waar ik echt geen behoefte aan heb, maar om daar meteen over te beginnen mekkeren... Zolang die vent geen mensen vermoordt om ze daarna tentoon te stellen, doet hij maar.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 25-08-2003 20:15 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2003 20:09 schreef Lies het volgende:
Dan zap je toch gewoon, als het je huiskamer komt binnenrollen? Er is zoveel op TV waar ik echt geen behoefte aan heb, maar om daar meteen over te beginnen mekkeren... Zolang die vent geen mensen vermoordt om ze daarna tentoon te stellen, doet hij maar.


Ik begrijp hoe jij er over denkt hoor, ook al vermoorde hij mensen dan zal het me nog een rotzorg zijn. Maar je kunt toch wel begrijpen dat er mensen zijn die dat maar niks vinden. Dat ze er vervolgens over gaan mekkeren vind ik niet zo vreemd, als iemand iedere dag over de koffie of het weer kan lopen zeiken dan zijn het mensen wel, dus waarom daar dan niet over.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Lies
Usericon van Lies
Posted 25-08-2003 20:22 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

Hmpf. Ik begrijp je standpunt wel hoor. Ik begrijp dat van de mekker-mensen alleen niet. Of beter: ik begrijp het wel, maar ik krijg er eerlijk gezegd het vliegend schijt van. Dat ze een hobby zoeken of zo.

(Niet huilen. Lekstok?)


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 25-08-2003 20:24 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2003 20:22 schreef Lies het volgende:
Hmpf. Ik begrijp je standpunt wel hoor. Ik begrijp dat van de mekker-mensen alleen niet. Of beter: ik begrijp het wel, maar ik krijg er eerlijk gezegd het vliegend schijt van. Dat ze een hobby zoeken of zo.

Dit begrijp ik nog.

quote:
(Niet huilen. Lekstok?)

Dit dus niet.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Lies
Usericon van Lies
Posted 25-08-2003 20:26 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

Je huilde. Ik kan niet tegen huilen en bood je een lekstok ("lolly") aan in de hoop je het zwijgen op te leggen.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 25-08-2003 20:27 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2003 20:26 schreef Lies het volgende:
Je huilde. Ik kan niet tegen huilen en bood je een lekstok ("lolly") aan in de hoop je het zwijgen op te leggen.


Nou ehm...dank je!


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 25-08-2003 20:30 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

Ik ken het al een paar jaar, ik vind het echt gaaf, want die mensen doen het vrijwillig.
Je kan zelfs lid worden van zijn club, dan sta je je lichaam af, zodat hij een kunstwerk van je kan maken.
Ik heb het helaasch nooit in het echt gezien.

Je kan er mooie Wallpapers downloaden!


[Dit bericht is gewijzigd door Leviathanica op 25-08-2003 20:52]


Iedereen heeft recht op mijn mening.


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen