campske666 |
|
 |
 |
|
Posted 26-11-2003 12:41 by campske666 |
      |
|
26/11 Vlaams Blok niet blij met vermelding in West Wing-aflevering
De Amerikaanse fictiereeks 'The West Wing', in de VS vaker het onderwerp van controverse, zorgt nu ook in Vlaanderen voor onenigheid. Het Vlaams Blok vraagt de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) om de uitzending, op Kanaaltwee, van twee afleveringen tegen te houden. Daarin wordt het Blok erg negatief voorgesteld. De VMMa ziet geen reden om op die vraag in te gaan.
'The West Wing' is een ongewone televisiereeks. Het feuilleton speelt zich af binnen de muren van het Amerikaanse Witte Huis, waar de democratische president Josiah Bartlet (Martin Sheen) en zijn staf af te rekenen krijgen met erg actuele problemen. Het programma van de Amerikaanse omroep NBC is vooral opvallend doordat de reeks geen controversiële standpunten en onderwerpen schuwt: abortus, onderwijs, defensie, door de VS gesteunde dictatoriale regimes...
Ondanks de overwegend linkse invalshoeken is ook Vlaams Blok-politicus Filip Dewinter fan. Toch is hij nu verbolgen over een paar uitzendingen waarin politici van The Flemish Bloc worden omschreven als "skinheads in driedelig pak".
"Ik vind 'The West Wing' een knap feuilleton," zegt Dewinter. "Al worden er heel progressieve standpunten in verdedigd. Maar op deze afleveringen, waarover we via internet vernamen, moeten we reageren. We hebben een brief gestuurd naar de Vlaamse Media Maatschappij, om te vragen of het opportuun is dit uit te zenden. 'The West Wing' is geen duidingsprogramma, maar een populaire serie waarin een populaire acteur zich uitspreekt tegen het Vlaams Blok. Dat noem ik manipulatie."
Ambassade
Tegelijk vraagt Dewinter via een brief een onderhoud met de Amerikaanse ambassade. "Elke week kijken 14 miljoen Amerikanen naar het feuilleton. Het verkeerde beeld dat ze in deze reeks krijgen van onze partij werkt beschadigend. Wij willen in Antwerpen ooit deelnemen aan het bestuur, en met onder meer de Antwerpse haven vormen de Amerikanen een belangrijke partner. Ik vraag een gesprek, om te vertellen dat de vork, wat het Vlaams Blok betreft, anders in de steel zit."
Toch beseft Dewinter dat hij wettelijk geen been heeft om op te staan. Het Blok kan deze afleveringen van 'The West Wing', normaal pas over twee jaar op de Vlaamse televisie, niet tegenhouden.
VTM-perswoordvoerder Mark Vanlombeek ziet geen reden om speciale stappen te zetten. "In de eerste plaats is 'The West Wing' een pure fictiereeks, waarin alles door een Amerikaanse bril wordt bekeken. En in de tweede plaats hebben we jaargang één en twee al uitgezonden. Bovendien ligt de uitzending van deze afleveringen nog erg ver van ons af. Waarmee ik het probleem niet voor me uit wil schuiven: wij zien geen reden om deze afleveringen te schrappen."
Nu staat het Blok in Amerika bekend als "skinheads". Dat slaat toch nergens meer op!!! Wanneer gaan die zogezegde "democratische" progressieve idioten eens leren naar de feiten kijken voor ze een oordeel vellen over iemand/een groep.
Je kan veel zeggen over het blok, maar als je eens even objectief de tijd neemt om hun stnadpunten na te lezen kan je ze onmogelijk met de skinhead-ideologie associeren.
 |