IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Verkeersboetes in Finland -- gelijke monniken, gelijke kappen? Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-02-2004 22:44 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Van www.nu.nl:
quote:
HELSINKI - Een van de rijkste mannen van Finland heeft een record verkeersboete van 170.000 euro gekregen. Hij reed met tachtig kilometer per uur door het centrum van de hoofdstad Helsinki, waar veertig kilometer per uur is toegestaan.


Dat meldden meerdere nieuwszenders dinsdag. In Finland staat de hoogte van een boete in verhouding tot het inkomen van een overtreder.

De betrapte 27-jarige Jussi Salonoja is erfgenaam van het worstimperium van zijn familie. Zijn inkomen bedroeg in 2002 ruim 10 miljoen euro.

Het vorige record stond op 80.000 euro en was voor de internetmiljonair Rytsola.


Wat vinden jullie van bovenstaande manier van boetes geven? Moet men naar draagkracht een boete betalen (dit betekent dat miljonairs mogelijk tonnen kunnen gaan betalen voor een snelheidsovertreding) of vind je dat een overtreding voor iedereen gelijk bestraft moet worden?

Ikzelf vind het belachelijk zoals het in Finland gaat. Stel je voor zeg -- je rijdt te hard en krijgt 200 euro boete, het jaar daarop maak je vette promotie, je rijdt weer te hard (evenveel km/u) en mag opeens 1000 euro gaan betalen.
Het feit dat een miljonair die 200 euro absoluut niet in z'n portemonnee zal voelen is gemakkelijk te ondervangen door bij de (laten we zeggen) derde overtreding z'n rijbewijs in te nemen voor (laten we zeggen) een jaar.
Ik vind het hele stelsel überhaupt absurd. Moet iemand met veel geld dan ook opeens meer betalen als hij z'n bibliotheekboeken een week te laat inlevert of zo. En hoe zit dat met andere zaken -- moet zo'n rijkaard opeens ook meer betalen voor een pak melk? Hoe ver wil je het doortrekken?

*edit* verzoek aan de mods om 'Verkeersboets' in de topictitel te wijzigen in 'Verkeersboetes' -- tikfout (uiteraard ).
Your welcome

[Dit bericht is gewijzigd door Elfensteen op 12-02-2004 9:03]


Shredhead
Usericon van Shredhead
Posted 11-02-2004 22:47 by Shredhead Wijzig reactieProfiel van ShredheadQuote dit bericht

quote:
Op 11 februari 2004 22:44 schreef Dwaallicht het volgende:
Van www.nu.nl:


Wat vinden jullie van bovenstaande manier van boetes geven? Moet men naar draagkracht een boete betalen (dit betekent dat miljonairs mogelijk tonnen kunnen gaan betalen voor een snelheidsovertreding) of vind je dat een overtreding voor iedereen gelijk bestraft moet worden?

Ikzelf vind het belachelijk zoals het in Finland gaat. Stel je voor zeg -- je rijdt te hard en krijgt 200 euro boete, het jaar daarop maak je vette promotie, je rijdt weer te hard (evenveel km/u) en mag opeens 1000 euro gaan betalen.
Het feit dat een miljonair die 200 euro absoluut niet in z'n portemonnee zal voelen is gemakkelijk te ondervangen door bij de (laten we zeggen) derde overtreding z'n rijbewijs in te nemen voor (laten we zeggen) een jaar.
Ik vind het hele stelsel überhaupt absurd. Moet iemand met veel geld dan ook opeens meer betalen als hij z'n bibliotheekboeken een week te laat inlevert of zo. En hoe zit dat met andere zaken -- moet zo'n rijkaard opeens ook meer betalen voor een pak melk? Hoe ver wil je het doortrekken?

*edit* verzoek aan de mods om 'Verkeersboets' in de topictitel te wijzigen in 'Verkeersboetes' -- tikfout (uiteraard ).


Ik vind het ook wat vergezocht. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat iemand met erg veel poen bewust te hard rijdt en een boete van 200 euro niet erg vind omdat ie dat geld niet 'voelt'. Ik ben wel voor 1 lijn trekken met dergelijke zaken,


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 11-02-2004 22:48 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 11 februari 2004 11:37 schreef Chelman het volgende:
Gelijke monniken, gelijke kappen.


Bij een overtreding hoort een sanctie en die dient voor iedereen gelijk te zijn.


quote:
Op 11 februari 2004 11:41 schreef Chelman het volgende:
Impact van een sanctie meten is ondoenlijk.

Voor een vrijgezelle op zich zelf wonende bankrover is de impact van een celstraf van 1 jaar waarschijnlijk veel kleiner dan voor een getrouwde bankrover met drie kleine knideren......


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-02-2004 22:49 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 11 februari 2004 22:47 schreef Shredhead het volgende:
Ik vind het ook wat vergezocht. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat iemand met erg veel poen bewust te hard rijdt en een boete van 200 euro niet erg vind omdat ie dat geld niet 'voelt'.

Zoals ik zei, laat dan bij drie keer te hard rijden (of vier, of vijf -- daar valt wel uit te komen) het rijbewijs innemen voor onbepaalde tijd. Dan leert men het wel af, miljonair of geen miljonair.

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 11-02-2004 22:49]


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 11-02-2004 22:55 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

In Zweden is al een soortgelijk plan. Daar word je rijbewijs al heel erg snel ingenomen, hoe rijk je ook bent. Ik vind dat de enige juiste straf, verkeersboetes hebben geen nut, en zeker niet voor de hierbedoelde miljonairs.
Wat Dwaallicht zegt is juist, dan zou je prijzen van alles moeten gaan verhogen.




Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 11-02-2004 23:02 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Het Finse systeem is inderdaad ietswat tegen het belachelijke aan..

Het is alleen niet makkelijk een echt goed systeem te bedenken..

Immers met het systeem zoals in (o.a.) Nederland is het logisch dat rijke mensen eerder bewust te hard zullen rijden omdat ze het geld beter kunnen missen.
De optie 'sneller rijbewijs innemen' is echter ook niet waterdicht, want je kan ook moeilijk bij 10x 20km te hard rijbewijzen gaan innemen, want dan moet je dat ook bij arme mensen doen en die zullen daar financieel relatief weer meer onder lijden dan rijke mensen..

Rijke mensen hebben nou eenmaal meer in deze wereld. So be it. Jammer alleeen dat ik nog niet tot die groep behoor...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-02-2004 23:05 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 11 februari 2004 23:02 schreef Valorian het volgende:
De optie 'sneller rijbewijs innemen' is echter ook niet waterdicht, want je kan ook moeilijk bij 10x 20km te hard rijbewijzen gaan innemen, want dan moet je dat ook bij arme mensen doen en die zullen daar financieel relatief weer meer onder lijden dan rijke mensen..

Dat is altijd zo. Arme mensen hebben minder geld en rijden dus in een minder grote auto, hebben een minder groot huis, etc.

Je moet gewoon niet te hard rijden .


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 11-02-2004 23:05 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 11 februari 2004 23:02 schreef Valorian het volgende:
In Nederland is het logisch dat rijke mensen eerder bewust te hard zullen rijden omdat ze het geld beter kunnen missen.



Dit is dikke stront.

Mensen die te hard rijden laten dat niet afhangen van de boete in Nederland. Sterker nog i durf te wedden dat de rijken in Nederland gemiddeld minder te hard rijden dan modaaltjes. Waarom? OMdat de rijken gemiddeld een hogere leeftijd bezitten en volgens bepaalde statistieken rijden met name jongeren te hard....


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Mies
...
Usericon van Mies
Posted 11-02-2004 23:43 by Mies Wijzig reactieProfiel van MiesQuote dit berichthttp://www.terrafyght.com

hmmm, lijkt me best een goede regel



Jebes
Usericon van Jebes
Posted 11-02-2004 23:48 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

Ik vind dat verkeersboetes voor iedereen gelijk moeten zijn, of je nu arm of rijk bent je doet iets wat tegen de regels is. Wel ben ik voor een streng punten systeem waar je na een aantal overtredingen je papiertje in mag leveren.


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 11-02-2004 23:48 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 11 februari 2004 23:48 schreef Jebes het volgende:
Ik vind dat verkeersboetes voor iedereen gelijk moeten zijn, of je nu arm of rijk bent je doet iets wat tegen de regels is.



Holy mother of god and all the saints nog aan toe!


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 11-02-2004 23:50 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

quote:
Op 11 februari 2004 23:48 schreef Chelman het volgende:
Holy mother of god and all the saints nog aan toe!


Tamelijk onverwachts he


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 11-02-2004 23:51 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

gaafh!

dus een bijstandsmoeder rijdt ergens 170, waar je 30 mag.

en dan krijgt ze in principe geld toe.


Oud Vuil.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 11-02-2004 23:52 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 11 februari 2004 23:50 schreef Jebes het volgende:
Tamelijk onverwachts he


Ja dat kan je wel stellen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 11-02-2004 23:57 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

quote:
Op 11 februari 2004 23:52 schreef Chelman het volgende:
Ja dat kan je wel stellen.




Nee, het lijkt mij geen enkele nut hebben om rijkere mensen zwaarder te gaan bestraffen. Is alleen een reden voor de politie om mensen met dikke wagens beter in de gaten te houden dan andere weggebruikers omdat ze daar meer aan kunnen verdienen en of dat de veiligheid op de weg positief beïnvloed vraag ik me ten zeerste af.


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 11-02-2004 23:58 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 11 februari 2004 23:57 schreef Jebes het volgende:


Nee, het lijkt mij geen enkele nut hebben om rijkere mensen zwaarder te gaan bestraffen. Is alleen een reden voor de politie om mensen met dikke wagens beter in de gaten te houden dan andere weggebruikers omdat ze daar meer aan kunnen verdienen en of dat de veiligheid op de weg positief beïnvloed vraag ik me ten zeerste af.


volgens mij wel hehe


Je moeder.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-02-2004 0:00 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 11 februari 2004 23:58 schreef karnivoor het volgende:
volgens mij wel hehe


De meeste verkeersovertreders zijn anders niet rijk.....


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 12-02-2004 0:02 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 12 februari 2004 0:00 schreef Chelman het volgende:
De meeste verkeersovertreders zijn anders niet rijk.....


nee maar die paar keer dat ik van de weg werd gedrukt was dat niet door een golfje maar een dikke bmw oid...

goed, dat is geen reflectie van de gemiddelde wegmisbruiker maar vooralsnog vrij irritant dat soort figuren wat zich meerderwaardig gaat voelen door veel € onder hun reet te hebben.

en golfrijders moeten ze ook verbieden


Je moeder.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 12-02-2004 8:46 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

ik vind wat een Finland gebeurd wel extreem, maar aan de andere kant, een boete van 100 euro voor een multimiljonair is natuurlijk geen straf.


campske666
Usericon van campske666
Posted 12-02-2004 8:49 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 12 februari 2004 8:46 schreef ghoulliette het volgende:
ik vind wat een Finland gebeurd wel extreem, maar aan de andere kant, een boete van 100 euro voor een multimiljonair is natuurlijk geen straf.


Wat zij zegt...


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 12-02-2004 9:02 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 11 februari 2004 22:44 schreef Dwaallicht het volgende:
Van www.nu.nl:


Wat vinden jullie van bovenstaande manier van boetes geven? Moet men naar draagkracht een boete betalen (dit betekent dat miljonairs mogelijk tonnen kunnen gaan betalen voor een snelheidsovertreding) of vind je dat een overtreding voor iedereen gelijk bestraft moet worden?



op zich zelf wel logisch want als jij een inkomen van een miljoen heb "voel" jij de pijn niet met een boete van 100 euro.
maar verder een moeilijk vraag want beide alternatieven(gelijk vs ongelijk) hebben dus onrechtvaardigheden.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 12-02-2004 9:08 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Maar door ongelijke situaties gelijk te behandelen onstaat ook ongelijkheid.


Legatius
The Crypt has Eyes
Usericon van Legatius
Posted 12-02-2004 9:20 by Legatius Wijzig reactieProfiel van LegatiusQuote dit berichthttp://drink.to/tswaertderduusternesse

quote:
Op 11 februari 2004 23:58 schreef karnivoor het volgende:
volgens mij wel hehe


tot je zelf 'toevallig plots' rijk bent en zo een boete moet betalen...


Je kan me de bout hachelen!


campske666
Usericon van campske666
Posted 12-02-2004 9:28 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 12 februari 2004 9:20 schreef Legatius het volgende:
tot je zelf 'toevallig plots' rijk bent en zo een boete moet betalen...


Dus, omdat je dan plots rijk bent, hoeft een snelheidsboete plots geen pijn meer te doen in je budget ?

Ik heb trouwens de indruk dat ze die hele verkeersboete toestande helemaal niet afstemmen met het oog op verkeersveiligheid, maar met het oog op de staats-kas. D'er zijn vele andere factoren die de verkeersveiligheid kunnen verbeteren, maar die kosten meer geld dan ze opbrengen, en krijgen dus bitter weinig aandacht.


Legatius
The Crypt has Eyes
Usericon van Legatius
Posted 12-02-2004 9:31 by Legatius Wijzig reactieProfiel van LegatiusQuote dit berichthttp://drink.to/tswaertderduusternesse

quote:
Op 12 februari 2004 9:28 schreef campske666 het volgende:
Dus, omdat je dan plots rijk bent, hoeft een snelheidsboete plots geen pijn meer te doen in je budget ?




Nee, je begrijpt me verkeerd. Dat bedoelde ik net.


Je kan me de bout hachelen!


campske666
Usericon van campske666
Posted 12-02-2004 9:36 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

Ah, communicatie-probleempje dan...sorry


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen