Ok, vertaalfouten voorbehouden.
---
Vinyl verwarmt in de mp3-kou
De muziekbranch beweegt zich voor- en achteruit. In een digitale tijd met een teruglopende cd-verkoop is de lp op z'n weg terug. En de platenmaatschappij voldoet aan die vraag.
Vinyl is dood, wordt er gezegd. Maar de laatste spijker is nog niet aan de kist genageld. Het laatste jaar is de 'retroschijf' stevig in opkomst geraakt, en velen prefereren het luisteren naar vinyl boven cd of mp3. Nu investeren de platenmaatschappijen in het beantwoorden van deze vraag van klanten, die terug willen naar de gloriedagen van de lp.
"Er is iets speciaals met vinyl. De jongere generatie van 17/18 jaar oud heeft de vinyltijd helemaal gemist. Toen ze geboren waren, was de lp in principe verwijden. Ik denk dat ze het misschien cool vinden vinyl te kopen, en dat de cd te 'normaal' is. Het is niet gaaf met een cd te lopen, maar de eerste lp van Curtis Mayfields onder arm is stoer." aldus Stefan Jacobsen.
Hij is eigenaar van de platenwinkel 'Pet Sounds' in Stockholm en heeft gemerkt dat mensen steeds meer op zoek zijn naar vinyl. Vandaag de dag verkoopt hij meer vinyl dan hij de afgelopen 10 jaar deed. Zelfs Micke Englund, die als 12 jaar de winkel 'Mickes series, cd's en vinyl' leidt, heeft deze veranderende interesse opgemerkt.
"Al vanaf ik begon heb ik het goed gehad met de klandizie, vooral hardrockers en jazzfans waren stabiele kopers. [Wh00h00, red.] Maar je merkt de toenemende interesse absoluut. Men heeft behoefte aan de mooie, uitgewerkte hoezen. Het zijn vaak maar kleine oplages, goed gedrukt/geperst. Daarnaast wordt de geluidskwaliteit als superieur ten opzichte van de cd gezien." zegt Micke Englund.
In de VS ziet de trend er hetzelfde uit. Volgens Nielsen SoundScan, die de schijfverkoop in de VS en Canada meet, werden er een miljoen lp's verkocht in 2007, vergeleken met 858.000 in 2006. Een prognose gebaseerd op de verkoopscijfers van 2008 tot dusver, voorspelt 1.6 miljoen verkochte lp's aan het eind van dit jaar. Tegelijkertijd vermindert de cd-verkoop rap, in de periode 2006/2007 verminderde de verkoop met 17.5 procent.
De platenmaatschappijen zijn niet te laat aan te haken bij de vinylhype, EMI, onder anderen, plant het uitbrengen van 8 cd-klassiekers op vinyl. Twee albums van Coldplay, 4 van Radiohead en Steve Millers 'Greatest Hits&' komen uit op 19 augustus. Universal Music Enterprise perst 20 lp's deze maand en 20 in augustus. En Warner Music Group re-releast ongeveer 30 klassiekers en 12 nieuwe platen tot en met september. Warner heeft zelfs zijn site becausesoundmatters.com gelanceerd, waar ze lp's naar audiofiles verkopen. [Dat laatste snap ik ook niet. :') ]
Jane Ventom, vice-directeur van EMI's muziekcatalogus, zegt tegen Reuters dat het bedrijf altijd voor vinyl is geweest, maar dat het nu pas meer in de markt ligt.
"Muziek begint weer iets sociaals te worden. Jongeren luisteren nu muziek met hun vrienden, in plaats van alleen via de koptelefoon. Vinyl staat ze toe de muziek in deze vormen te luisteren." Zegt ze.
Ook artiesten bekennen hun liefde voor de lp's steeds meer. Raconteurs zeiden bij hun tweede album 'Consolers of the Lonely' dat je "het het best op vinyl kunt luisteren".
Maar wat is het dat mensen vinyl doet prefereren boven cd's? Bob Ludwig, die opnames van Springsteen, Madonna en Nirvana heeft gemasterd, zegt dat dat komt door de geluidskwaliteit. Vinyl heeft een warmer en behaaglijker geluid en geeft de originele opname het best weer. Beter dan een cd, die vaak een nogal scherp digitaal randje in het geluid heeft. Hij verdomt zelfs mp3-bestanden, waarop hij een verslechtering van het geluid heeft gemerkt.
"Het is als het nemen van 90 procent van de muziek en het weggooien daarvan. Het neemt het slechtste deel van het digitale en maakt het zelfs nog slechter", aldus Bod Ludwig tegen Rolling Stone Magazine.
Stefan Jacobson van Pet Sounds denkt dat de lp-verpakking mensen kan lokken die zich 'exclusief' willen voelen.
"Op een lp-verpakking is alles veel groter. Voor de mensen die de hoesjes maakten, was het denk ik er tragisch toen ze het voor cd-formaat moesten maken. Nu worden de meeste lp's in erg luxe uitvoerig uitgebracht. Het is dik vinyl, het zijn Gatefold-hoezen. Dat is erg mooi.", zegt hij.
Misschien is het zo dat het een klein project wordt, het uitbrengen van een lp. Zoals countryzangeres Shelby Lynne zegt tegen Rolling Stone Magazine:
"Er is niets zoals het op de plaat zetten van de naald. Het is zo 'werkelijk' als het zijn kan. Je hebt je vinyl, je wiet, je vrienden en tussendoor kies je een andere plaat uit. We nemen alle muziek als gegeven, omdat het zo simpel is gewoon op een knop te drukken om het aan te zetten. Ik bedoel, kom op, muziek moet leuk zijn.", zegt ze.
Zelfs als Stefan Jacobson de opkomst (of wederopstanding) van de lp bemerkt, moet dat wel met een korreltje zout worden genomen. De dood van de cd en mp3 moet nog niet worden verwacht. Het is een nichemarkt en de verkoopscijfers kunnen voor een groot deel berusten op de onwil van de platenmaatschappijen dingen op vinyl uit te brengen.
"Veel maatschappijen hebben jaren geen vinyl uitgebracht, ze dachten dat het moeilijk mee te handelen was. Nu is het plotseling een trend, maar je moet je wel bedenken dat je niet voor elke 5 cd's 3 lp's verkoopt. In onze jaaromzet staat de lp garant voor zo'n 3 procent", zegt Stefan Jacobsen, waarop hij vervolgt:
"Het is erg interessant dat men praat over de dood van de muziekbranche, en dat niemand meer cd's koopt, maar toch is de vinyl in opkomst. Wie weet, misschien is het over 10 jaar gaaf om cd’s te kopen. Misschien zijn ze dan zo schaars dat ze alleen in bepaalde boetiekjes worden verkocht."
Philip Ramqvist & De Witte Riddert
---
Sommige zinnen lopen vast niet helemaal lekker, maar ik heb m'n best gedaan. Is overigens niet echt een samenvatting geworden
EDIT:
Grafteringtyfus quotes, wordt allemaal #23429 enzo.
[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 18-07-2008 11:05]