IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Weakling (US BM) Vorige pagina | Volgende pagina
Haeresiarch Sr.
Usericon van Haeresiarch Sr.
Posted 14-11-2013 18:46 by Haeresiarch Sr. Wijzig reactieProfiel van Haeresiarch Sr.Quote dit bericht

quote:
Op 4 mei 2005 13:15 schreef Zenial het volgende:
Hahaha veel succes, ik zag 'm pas op eBay, werd verkocht voor $76,50

Da's inmiddels 150-300 dollar.

Hoe dan ook, mocht iemand meelezen: interessante maar love it or hate it-band. "Dead as Dreams", de eerste en laatste full-length, kwam in 2000 uit en wordt tegenwoordig sterk gewaardeerd door liefhebbers van Cascadian black: Ash Borer, Fell Voices en WITTR staan hoog bij de Similar Artists op Last.fm. Het wordt nu regelmatig versleten voor pretentieuze Amerikaanse hipsterblack: verwijfd, modern, fake, bla. Bewijst maar weer eens hoe weinig mensen daadwerkelijk met hun oren luisteren: toen dit in de jaren '90 geschreven en opgenomen werk uitkwam waren de klachten juist dat het afgezaagde black metal zou zijn; Amerikanen die Europeanen proberen na te doen; een aaneenrijging van jaren '90 black metal clichés. Prima overdrijvingen.

Nou ja, goed, desondanks wel aan te raden voor liefhebbers van Cascadian black, maar zoals de oude posts hierboven ook al aangeven moeten allerlei black-luisteraars zich er prima mee kunnen vermaken.

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-11-2013 22:29 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Oh een topic...

Maar goed. Hipster black is het niet. Kan qua tijd al niet, maar dit nep noemen? Kom op... Te gek spul. Depressive/suicidal zou ik het ook niet noemen, al heeft het er wel wat van. Vooral de vocalen, alleen zijn die niet kut, en bij depressive/suicidal te vaak wel.

Heeft op zich wel het uitgesponnen en 'emotionele' van WITTR ofzo, maar wat mij betreft een stuk interessanter (qua songstructuren, maar ook qua variatie van geluiden, stukjes, lijntjes) en harder/rauwer (terwijl het niet bijzonder veel sneller of smeriger is). Wat mij betreft overklast het iets als WITTR dan ook behoorlijk.

IJzersterk album, dat Dead of Dreams. Zoals gezegd, misschien wel een 'vergeten' klassieker. Tijd voor een heruitgave op vinyl. Met remaster.

Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy.

Haeresiarch Sr.
Posted 14-11-2013 22:38 by Haeresiarch Sr. Wijzig reactieProfiel van Haeresiarch Sr.Quote dit bericht

Is inderdaad zeer gevarieerd en uitgebreid, hoewel ze ook vaak genoeg rustig de tijd nemen om iets op te bouwen of uit te werken. Vrij onorthodox ook bij tijd en wijle. Vind 'm ook (een stuk) beter dan WITTR, en ook beter dan Fell Voices en Ash Borer trouwens.

De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 14-11-2013 22:39 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

Nog nooit van gehoord, hele topic ook gemist, blijkbaar. Even wat downen en morgen beluisteren.

Dat "Soms doet het me aan Burzum denken (maar dan beter ) Soms zit er wat Emperor en Satyricon in." van Chelman's openingspost maakt me wel erg benieuwd.

En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.

Haeresiarch Sr.
Posted 14-11-2013 22:44 by Haeresiarch Sr. Wijzig reactieProfiel van Haeresiarch Sr.Quote dit bericht

quote:
Op 14 november 2013 22:39 schreef De Tegenpartij het volgende:
Dat "Soms doet het me aan Burzum denken (maar dan beter ) Soms zit er wat Emperor en Satyricon in." van Chelman's openingspost maakt me wel erg benieuwd.

Om even blasfemisch te zijn volgens velen: heb naar alle drie die bands veel en veel te weinig geluisterd om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Posted 14-11-2013 22:45 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 14 november 2013 22:44 schreef Haeresiarch Sr. het volgende:
Om even blasfemisch te zijn volgens velen: heb naar alle drie die bands veel en veel te weinig geluisterd om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Jouw smaak een beetje kennende zou je Burzum nog wel leuk kunnen vinden, Satyricon vermoedelijk redelijk links kunnen laten liggen (de echte meerwaarde van hen zit wat mij betreft in hun wat meer snelle/industriële/moderne werk Volcano en Rebel Extravaganza), en Emperor... Tsja... Emperor moet je eigenlijk sowieso uitgebreid luisteren, al is het maar omdat het zo uniek is
quote:
Op 14 november 2013 22:39 schreef De Tegenpartij het volgende:
Nog nooit van gehoord, hele topic ook gemist, blijkbaar. Even wat downen en morgen beluisteren.

Dat Burzum maar dan beter vind ik ook, maar ik ben niet heel erg fan van Burzum dus daar begon ik maar niet over

Satyricon en Emperor zit er wat dieper verstopt in.
quote:
Op 14 november 2013 22:38 schreef Haeresiarch Sr. het volgende:
Is inderdaad zeer gevarieerd en uitgebreid, hoewel ze ook vaak genoeg rustig de tijd nemen om iets op te bouwen of uit te werken. Vrij onorthodox ook bij tijd en wijle. Vind 'm ook (een stuk) beter dan WITTR, en ook beter dan Fell Voices en Ash Borer trouwens.

Denk ook wel beter dan die twee, ja.

En inderdaad, de tijd nemen ze vaak genoeg. Behoorlijk vaak zelfs. Maar daar komen ze best goed mee weg. Het knappe wat ze doen is hoe ze met het 'zweverige' (emotionele, whatever) wat erin zit toch nooit zo ver los raken van black metal dat het laf wordt. Het blijft gewoon harde muziek. Niet op een echt agressieve manier, niet echt op een koude hatelijke manier, maar wel behoorlijk zielverpletterend.

edit: d'oh! De uitleg van Satyricon per ongeluk bij Burzum gezet :')

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 14-11-2013 22:52]

Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy.

De Tegenpartij
Posted 14-11-2013 22:46 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

@ Haeresiarch Sr.: O? waarom dan? Ben je zo jong of vind je het gewoon niks of of? Oid?

[Dit bericht is gewijzigd door De Tegenpartij op 14-11-2013 22:47]

En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.

mikkasscar
Usericon van mikkasscar
Posted 14-11-2013 23:35 by mikkasscar Wijzig reactieProfiel van mikkasscarQuote dit bericht

goede plaat, het feit dat er maar één is en dat er ook weinig bekend is over de leden speelt hier ook wel mee, op dat vlak beetje gelijkaardig aan Kvist (die ik wel verkies eigenlijk)

Haeresiarch Sr.
Posted 15-11-2013 0:10 by Haeresiarch Sr. Wijzig reactieProfiel van Haeresiarch Sr.Quote dit bericht

quote:
Op 14 november 2013 22:45 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Jouw smaak een beetje kennende zou je Burzum nog wel leuk kunnen vinden, Satyricon vermoedelijk redelijk links kunnen laten liggen (de echte meerwaarde van hen zit wat mij betreft in hun wat meer snelle/industriële/moderne werk Volcano en Rebel Extravaganza), en Emperor... Tsja... Emperor moet je eigenlijk sowieso uitgebreid luisteren, al is het maar omdat het zo uniek is

Een en ander van Burzum vind ik wel oke inderdaad, één plaat staat ook in de kast, maar ik betrap me na al die jaren nog steeds niet op de gedachte 'kom, laat ik Burzum eens opzetten'. Denk dat ik nog het meest naar muziek van 'm heb geluisterd via "A Hungarian Tribute To Burzum: Life Has New Meaning". De paar platen die ik ooit van Satyricon luisterde hebben me nooit veel gedaan. Van Emperor ken ik "In The Nightside Eclipse" (uiteraard), hetgeen niet onaardig is, maar veel doet het me persoonlijk niet.

quote:
Op 14 november 2013 22:46 schreef De Tegenpartij het volgende:
@ Haeresiarch Sr.: O? waarom dan? Ben je zo jong of vind je het gewoon niks of of? Oid?

Nou ik kan bij wijze van spreken niet zeggen dat het jeugdsentiment had kunnen zijn, maar dat maakt natuurlijk niet uit; mensen van allerlei leeftijden luisteren naar muziek uit allerlei decennia (of zelfs eeuwen). Maar met veel van die releases heb ik gewoon niet zo veel. Geldt voor een hoop 'grote namen' en klassiekers uit de black en death.

[Dit bericht is gewijzigd door Haeresiarch Sr. op 15-11-2013 0:20]

Sisyphos
Dionysos Akbar!
Usericon van Sisyphos
Posted 15-11-2013 10:10 by Sisyphos Wijzig reactieProfiel van SisyphosQuote dit bericht

Bart is spewcial.
En ik geef hem gelijk. De echte 'grote' Noorse namen zijn voor mij Manes, Strid, Ved Buens Ende en Isvind. Bij dergelijk materiaal komen de Burzums, Mayhems en Satyricons niet in de buurt, al is Emperor zeker alleraardigst fijn.

Edit: Ontopic. Weakling is wel leuk. Al heb ik altijd het gevoel gehad dat het eerste nummer te goed was voor de rest van de plaat.

[Dit bericht is gewijzigd door Sisyphos op 15-11-2013 10:13]

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Posted 15-11-2013 10:29 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 0:10 schreef Haeresiarch Sr. het volgende:
Van Emperor ken ik "In The Nightside Eclipse" (uiteraard), hetgeen niet onaardig is, maar veel doet het me persoonlijk niet.

Da's niet genoeg.
quote:
Op 15 november 2013 10:10 schreef Sisyphos het volgende:
De echte 'grote' Noorse namen zijn voor mij Manes, Strid, Ved Buens Ende en Isvind. Bij dergelijk materiaal komen de Burzums, Mayhems en Satyricons niet in de buurt, al is Emperor zeker alleraardigst fijn.

Emperor is wel meer dan alleraardigst fijn. Buh.

Van Mayhem en Satyricon vind ik de niet-klassiekers leuker dan de klassiekers in ieder geval; Grand Declaration of War en Volcano/Rebel Extravaganza. Veel van die echteechte klassiekers waren wel uniek en nodig in die tijd, maar verbleken toch wat na 20 jaar. Of anders, gewoon iets te eendimensionaal voor mij. Manes en Ved Buens Ende zijn te gek, ja! Zit heel wat meer in, stukje verfijning van de stijl (of gewoon totaal wat anders op een moment) die toch wel hard nodig was. Wat ik in Weakling ook wel weer terughoor

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 15-11-2013 10:29]

Haeresiarch Sr.
Posted 15-11-2013 11:53 by Haeresiarch Sr. Wijzig reactieProfiel van Haeresiarch Sr.Quote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 10:29 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Da's niet genoeg.

Zit er eerlijk gezegd niet mee. Zit inmiddels aan de 1020 artiesten op Last.fm en heb nog te veel liggen. Vermaak me prima.

OT: Ik heb eigenlijk niet zo veel meer over Weakling te melden. Hoewel ik snap wat je bedoelt, Nicky, met die opmerking over dat eerste nummer. Maar ach, het niveau is hoog genoeg om dat niet tot een probleem te maken, verre van.

Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 15-11-2013 11:59 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Volgens mijn database heb ik 2 nummers van deze band beluisterd zo'n 4 jaar geleden. Heeft geen indruk gemaakt. Maar ik moet het dus nog een kans geven?

Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.

MetalWesley
Usericon van MetalWesley
Posted 15-11-2013 12:02 by MetalWesley Wijzig reactieProfiel van MetalWesleyQuote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 11:59 schreef Onweerwolf het volgende:
Volgens mijn database heb ik 2 nummers van deze band beluisterd zo'n 4 jaar geleden. Heeft geen indruk gemaakt. Maar ik moet het dus nog een kans geven?

homo

De Tegenpartij
Posted 15-11-2013 12:02 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

@ haeresiarch sr. : Ah, ok. Op zo'n manier.

En er verbleekt helemaal niets, na 20 jaar. Gek!

Iig. Vanavond even luisteren. Bijzonder trage download.

[Dit bericht is gewijzigd door De Tegenpartij op 15-11-2013 12:05]

Lijdend Voorwerp
24/7 F5-en
Usericon van Lijdend Voorwerp
Posted 15-11-2013 12:02 by Lijdend Voorwerp Wijzig reactieProfiel van Lijdend VoorwerpQuote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 11:59 schreef Onweerwolf het volgende:
Het is leuk, maar alleen episch in de zin van extreem lange nummers.

Op 10 januari 2005 19:47 schreef kwelgeest het volgende: Geen idee of jij het tof vindt maar je kan'm anders zeker voor meer doorverkopen.

Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 15-11-2013 12:03 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 12:02 schreef MetalWesley het volgende:
homo

Ja! En nee ik wil je niet. Ga maar weer aan je vader vragen.

Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Posted 15-11-2013 12:06 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 12:02 schreef De Tegenpartij het volgende:

Klopt, meeste van die dingen heb ik minder dan 20 jaar geleden voor het eerst gehoord

Oh, en als je niet wil wachten op je download:
quote:
Op 14 november 2013 22:29 schreef Ascendant Grotesque het volgende:

Sisyphos
Dionysos Akbar!
Usericon van Sisyphos
Posted 15-11-2013 12:06 by Sisyphos Wijzig reactieProfiel van SisyphosQuote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 12:02 schreef MetalWesley het volgende:
homo

:')

De Tegenpartij
Posted 15-11-2013 12:17 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 15 november 2013 12:06 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Klopt, meeste van die dingen heb ik minder dan 20 jaar geleden voor het eerst gehoord

Oh, en als je niet wil wachten op je download:

Tsa. Je had er bij moeten zijn.

Zit nu met een phone te prutsen. Vanavond dus, maar thanks alvast voor den link.

Haeresiarch Sr.
Posted 15-11-2013 12:39 by Haeresiarch Sr. Wijzig reactieProfiel van Haeresiarch Sr.Quote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 12:02 schreef De Tegenpartij het volgende:

Denk inderdaad dat verbleken niet het juiste woord is, AG: je eigen referentiekader verandert, omdat je het eigenlijk in hedendaagse context luistert. Is denk ik een kwestie van de knop omzetten, om er weer naar te luisteren zoals vroeger. Hetgeen misschien wel steeds lastiger kan worden.

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Posted 15-11-2013 12:45 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 12:39 schreef Haeresiarch Sr. het volgende:
Denk inderdaad dat verbleken niet het juiste woord is, AG: je eigen referentiekader verandert, omdat je het eigenlijk in hedendaagse context luistert. Is denk ik een kwestie van de knop omzetten, om er weer naar te luisteren zoals vroeger. Hetgeen misschien wel steeds lastiger kan worden.

Ik corrigeerde mezelf al, hè "Veel van die echteechte klassiekers waren wel uniek en nodig in die tijd, maar verbleken toch wat na 20 jaar. Of anders, gewoon iets te eendimensionaal voor mij."

Veel van die dingen heb ik 'vroeger' helemaal niet gehoord, dus ik kan niet omschakelen/terugschakelen naar die tijd Sommige van die dingen hebben ik wel vroeg in m'n eigen 'metalloopbaan' geluisterd, zoals De Mysteriis Dom Sathanas, en vond ik toen gaaf.

Als ik het nu luister beoordeel ik het juist wel graag binnen m'n totale referentiekader, en niet in het kader van vroeger. Het gaat mij erom of ik het nu goed vind (of niet), en daarbij telt nieuwer werk dus ook mee in de vergelijking. Niet dat ik dan nostalgie onderdruk ofzo. Maar als een destijds "beste black metal album" is voorbijgestreefd door andere black metal albums, dan is het dus niet meer het beste black metal album

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 15-11-2013 12:59]

Haeresiarch Sr.
Posted 15-11-2013 13:06 by Haeresiarch Sr. Wijzig reactieProfiel van Haeresiarch Sr.Quote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 12:45 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ik corrigeerde mezelf al, hè "Veel van die echteechte klassiekers waren wel uniek en nodig in die tijd, maar verbleken toch wat na 20 jaar. Of anders, gewoon iets te eendimensionaal voor mij."

Ah ja. Never mind.

quote:
Veel van die dingen heb ik 'vroeger' helemaal niet gehoord, dus ik kan niet omschakelen/terugschakelen naar die tijd Sommige van die dingen hebben ik wel vroeg in m'n eigen 'metalloopbaan' geluisterd, zoals De Mysteriis Dom Sathanas, en vond ik toen gaaf.

Dat laatste doelde ik ook meer op inderdaad.

quote:
Als ik het nu luister beoordeel ik het juist wel graag binnen m'n totale referentiekader, en niet in het kader van vroeger. Het gaat mij erom of ik het nu goed vind (of niet), en daarbij telt nieuwer werk dus ook mee in de vergelijking.

Heb ook niks willen zeggen over of je dat wel of niet zou moeten doen, ga ik verder ook geen uitspraken over doen. Ieder het zijne. Desondanks houd ik persoonlijk wel graag rekening met context.

quote:
Niet dat ik dan nostalgie onderdruk ofzo. Maar als een destijds "beste black metal album" is voorbijgestreefd door andere black metal albums, dan is het dus niet meer het beste black metal album

Het is sowieso niet het beste black metal album, want 'het beste black metal album' bestaat niet. Heb nooit iets met dergelijke termen gekund, snap ook niet hoe mensen van een of twee favoriete bands kunnen spreken. Maar goed, is weer een andere kwestie.

Overigens, last van je rechterooglid of is er meer aan de hand?

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Posted 15-11-2013 13:14 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 13:06 schreef Haeresiarch Sr. het volgende:
Heb ook niks willen zeggen over of je dat wel of niet zou moeten doen, ga ik verder ook geen uitspraken over doen. Ieder het zijne. Desondanks houd ik persoonlijk wel graag rekening met context.

Ik hou wel rekening met context als ik over zo'n album praat. Maar hou jij er dan ook rekening mee als je er naar luistert? Dus dat als je zo'n album opzet (onbewust) "dit was toen het uitkwam uniek en goed" denkt en daardoor het album ook nu nog als uniek en goed hoort?

Of zoiets. Vaag gelul
quote:
Het is sowieso niet het beste black metal album, want 'het beste black metal album' bestaat niet. Heb nooit iets met dergelijke termen gekund, snap ook niet hoe mensen van een of twee favoriete bands kunnen spreken. Maar goed, is weer een andere kwestie.

Klopt hoor. Was slechts voor het idee, het écht menen van uitspraken als "beste album" of whatever kan ik (ook) niet.
quote:

Overigens, last van je rechterooglid of is er meer aan de hand?

Ik probeer je te verleiden

Haeresiarch Sr.
Posted 15-11-2013 13:24 by Haeresiarch Sr. Wijzig reactieProfiel van Haeresiarch Sr.Quote dit bericht

quote:
Op 15 november 2013 13:14 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ik hou wel rekening met context als ik over zo'n album praat. Maar hou jij er dan ook rekening mee als je er naar luistert? Dus dat als je zo'n album opzet (onbewust) "dit was toen het uitkwam uniek en goed" denkt en daardoor het album ook nu nog als uniek en goed hoort?

Ja. Als je naar zo'n oude plaat luistert hoor je originaliteit en vernieuwing, als ik naar de kloon uit 2008 luister hoor ik een wannabe warrior in z'n slaapkamer. Vergelijk het met de schilderkunst: tegenwoordig, maar ook eeuwen terug al, zijn/waren er zat schilders die in principe net zo goed konden schilderen als de grootheden, hetgeen bewezen wordt door het niveau van vervalsers en restaurateurs. Toch, deze vervalsingen worden niet zo sterk, of eigenlijk gewoon vrijwel niet, gewaardeerd. Waarom? Omdat het een rip-off is, geen originele verdienste. Op dezelfde manier willen verzamelaars originele CD's, geen bootlegs, of echte antiquiteiten in plaats van replica's van hoog niveau; de lijst is eindeloos.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben ervan overtuigd dat het in de muziek, of eigenlijk in alle kunst, om meer gaat dan alleen de formele aspecten. There's more than meets the ear.

quote:
Klopt hoor. Was slechts voor het idee, het écht menen van uitspraken als "beste album" of whatever kan ik (ook) niet.

Gelukkig maar.

quote:
Ik probeer je te verleiden

Ah, dus mijn angst bleek gegrond.

Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com