IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : 15 miljard zoek in zorg Vorige pagina | Volgende pagina
Julia
Nevermind Me
Usericon van Julia
Posted 13-12-2008 20:20 by Julia Wijzig reactieProfiel van JuliaQuote dit bericht

quote:
Op 13 december 2008 20:10 schreef Mutilator het volgende:

Waarom dan PGB en niet gewoon zorg in natura?




omdat de thuiszorgorganisatie had verwacht het gemeentecontract op te strijken (zonder mee te doen in de aanbestedingsronde omdat ze zich als enbige geschikt en aanwezig waanden) en hiermee hebben ze misgeschoten. dus de organisatie raakt gedurende 2009 15000 klanten kwijt waarvoor ze zorg in natura leverden. door (dementerende) oudjes onder valse voorwendselen een PGB te laten aanvragen en aanbieden dat voor hen te beheren, hopen ze zo dus hun marktaandeel alsnóg te behouden.

in 1 week heb ik verscheidene ouderen aan de lijn gehad letterlijk huilend omdat ze zich gedwongen voelden en onder druk gezet (als u dit niet tekent dat verliest u uw vertrouwde zorgverleenster en komen we vanaf deze week helemaal niet meer).


er zit wel een steekje/neurotransmittor los, maar ik ben niet gek! ;P


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 13-12-2008 20:28 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 13 december 2008 20:20 schreef Julia het volgende:
omdat de thuiszorgorganisatie had verwacht het gemeentecontract op te strijken (zonder mee te doen in de aanbestedingsronde omdat ze zich als enbige geschikt en aanwezig waanden) en hiermee hebben ze misgeschoten. dus de organisatie raakt gedurende 2009 15000 klanten kwijt waarvoor ze zorg in natura leverden. door (dementerende) oudjes onder valse voorwendselen een PGB te laten aanvragen en aanbieden dat voor hen te beheren, hopen ze zo dus hun marktaandeel alsnóg te behouden.


Dat 'voor hen te beheren' is natuurlijk een vrijbrief voor fraude omdat de verantwoordelijkheid bij de budgethouder blijft; schandalig!

quote:
in 1 week heb ik verscheidene ouderen aan de lijn gehad letterlijk huilend omdat ze zich gedwongen voelden en onder druk gezet (als u dit niet tekent dat verliest u uw vertrouwde zorgverleenster en komen we vanaf deze week helemaal niet meer).


PGB geeft juist de mogelijkheid de zorgverlener als particulier -dus buiten de zorginstelling om- alsnog in dienst te nemen, mocht er een clausule in t kontrakt staan hierover kan de zorgverlener ontslag nemen en direct bij de budgethouder in dienst komen. Zo erg hoeft het voor hen dus niet te zijn.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 15-12-2008 15:40 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 13 december 2008 0:14 schreef Julia het volgende:
... de wmo is een uitbreiding geworden ten opzichte van de wvg (HBH erbij en nu ook de ondersteunende begeleiding), ...


Weet je zeker dat de OB onder de WMO gaat vallen ipv in de AWBZ blijft?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Julia
Nevermind Me
Usericon van Julia
Posted 15-12-2008 16:03 by Julia Wijzig reactieProfiel van JuliaQuote dit bericht

quote:
Op 15 december 2008 15:40 schreef Mutilator het volgende:
Weet je zeker dat de OB onder de WMO gaat vallen ipv in de AWBZ blijft?
ik weet helemaal niets zeker dus...
niet als PGB houder, niet als consulent, niet als juridisch medewerker en zelfs niet als beleidsmedewerker...

wat ik tot nu toe heb begrepen is dat matig tot zwaar OB onder de AWBZ blijven vallen en de rest een deel wmo en een deel krijgt helemaal niets meer.

ach joh... we hebben nog 16 dagen! Voor die tijd zullen ze ons vást wel meer duidelijkheid geven...


er zit wel een steekje/neurotransmittor los, maar ik ben niet gek! ;P


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 22-12-2008 22:15 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Oh dear..

http://www.zorgvisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwsartikel/Kabinet-stemt-in-met-eenvoudiger-dbc-systeem.htm

Ik hou m'n hart vast.

Edit: Ook de zin ".. waarbij ziekenhuizen worden bekostigd op basis van hun zorgprestaties." voorspelt interessante ontwikkelingen in 2009.

[Dit bericht is gewijzigd door Illusione op 22-12-2008 22:18]


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 23-12-2008 10:59 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 22 december 2008 22:15 schreef Illusione het volgende:
Oh dear..

http://www.zorgvisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwsartikel/Kabinet-stemt-in-met-eenvoudiger-dbc-systeem.htm

Ik hou m'n hart vast.

Edit: Ook de zin ".. waarbij ziekenhuizen worden bekostigd op basis van hun zorgprestaties." voorspelt interessante ontwikkelingen in 2009.

"Vereenvoudiging" betekent in de zorg doorgaans dat het om een ordinaire bezuinigingsmaatregel gaat, er gaan dus gewoon minder behandelingen vergoed worden. "Op basis van prestaties vergoeden" betekent ook dat er hogere eisen gesteld gaan worden, liefst waaraan niet valt te voldoen (tenzij de top en de interims ontslagen worden en het geld nuttig wordt besteed) zodat er weer minder subsidie vanuit Den Haag verstrekt hoeft te worden.

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 23-12-2008 11:05]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 23-12-2008 11:05 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Hoogstwaarschijnlijk gaat men groepen huidige DBCs in nieuwe groepen gooien; dat gaat nogal wat gelazer opleveren met informatiesystemen.

De opmerking over kwaliteitsmeting en zorgprestaties duidt, mijns inziens, op ROM-mechanismes, iets wat voor een groot deel van de sector nog in de kinderschoenen staat.

Ik ben benieuwd.

[Dit bericht is gewijzigd door Illusione op 23-12-2008 11:06]


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 15-01-2009 12:33 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Leek mij een juistere plek voor deze discussie:
quote:
Op 15 januari 2009 11:37 schreef ZelThoR het volgende:

Ik kan me voor jouw vakgebied voorstellen dat dat erg vervelend is, ja. Staan die wetenschappers hiërarchisch eigenlijk boven jou? De (geestelijke) gezondheidszorg faalt toch (mede) omdat het qua management (en dus hiërarchie) slecht geregeld is?



De wetenschappers, gedragskundigen in dit geval, staan buiten de lijn en hebben een ondersteunende functie. Ze worden ingeschakeld op momenten dat gedrag van cliënten voor het personeel dermate belastend is dat het ze belemmert in het goed uitvoeren van hun werk.
Het valt mij op dat deze mensen in hun beslissingen vaak doorslaggevende argumenten hebben voor de manager een bepaalde beslissing te nemen.
Praktijkvoorbeeldje: Een bepaalde cliënt met een angststoornis vertoonde door zijn angstaanvallen bij vlagen agressief gedrag. Ikzelf bood op dat soort momenten de cliënt ondersteuning door hem vast te houden en een zekere houding naar hem toe te tonen. Hierdoor gingen de aanvallen vanzelf over.
Collega's van mij werden bang voor de persoon in kwestie, waardoor de angstaanvallen alleen maar verergerden omdat de begeleiding op zulke momenten te weinig zekerheid en veiligheid voor hem bood.
Op advies van een gedragskundige werd uiteindelijk geadviseerd om het gedrag van de cliënt met medicatie te gaan onderdrukken. Ik vond de gevolgen hiervan niet goed, de persoon in kwestie werd eerder depressiever doordat de angst "naar binnen sloeg". Mijn collega's en manager vonden medicatie echter de beste oplossing om de situatie werkbaar te houden.
Als ik nu zelf gedragskundige was geweest, zou ik de manager geadviseerd hebben om personeel beter te trainen in het omgaan met agressief gedrag. Dit lijkt op het eerste gezicht een duurdere oplossing (scholing is duur) maar op de langere termijn was het waarschijnlijk toch beter geweest. Ook omdat in de gehandicaptenzorg steeds meer mensen op de groepen komen met moeilijker verstaanbaar gedrag, en een cursus grondhouding naar cliënten toe ook in de toekomst zijn resultaat zou opleveren.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 15-01-2009 13:58 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2009 12:33 schreef bastianus het volgende:
Ze worden ingeschakeld op momenten dat gedrag van cliënten voor het personeel dermate belastend is dat het ze belemmert in het goed uitvoeren van hun werk.



Ehm nu is het net alsof het voor het gemak van het personeel even wordt gekeken of we ze kunnen plat "spuiten".

Wij werken samen met gedragsdeskundigen als wij denken dat een client baat heeft bij aanpassingen of als gedrag voor ons niet te verklaren is of niet meer hanteerbaar is om wat voor reden dan ook. Hier gaat een lang traject aan vooraf waarbij de gedragsdeskundige een adviserende rol heeft. Hierbij kunnen bijvoorbeeld consulenten worden ingezet voor trainingen van personeel zodat zij leren welke manieren er zijn om een client met moeilijk verstaanbaar gedrag te begeleiden.

Belachelijk overigens dat ze bij jullie direct medicatie uitschrijven als het even niet meer wil, dat is bij ons toch wel een laatste redmiddel.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 15-01-2009 14:20 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2009 13:58 schreef MMayo het volgende:
Ehm nu is het net alsof het voor het gemak van het personeel even wordt gekeken of we ze kunnen plat "spuiten".

Wij werken samen met gedragsdeskundigen als wij denken dat een client baat heeft bij aanpassingen of als gedrag voor ons niet te verklaren is of niet meer hanteerbaar is om wat voor reden dan ook. Hier gaat een lang traject aan vooraf waarbij de gedragsdeskundige een adviserende rol heeft. Hierbij kunnen bijvoorbeeld consulenten worden ingezet voor trainingen van personeel zodat zij leren welke manieren er zijn om een client met moeilijk verstaanbaar gedrag te begeleiden.

Belachelijk overigens dat ze bij jullie direct medicatie uitschrijven als het even niet meer wil, dat is bij ons toch wel een laatste redmiddel.

Nou dat viel wel mee, er was ook een traject van zeker een jaar overheen gegaan en behoorlijk zorgvuldig gekeken. De manager in kwestie is toch wel iemand die alle aspecten meeneemt in haar beslissingen.
Maar de collega's die ik toen had kwamen voornamelijk uit de "normale" gehandicaptenzorg en waren niet gewend aan gedragsproblematiek in dergelijke mate. Ikzelf heb al wel eens op zo'n soort groep als waar jij werkt gestaan en ben wat meer gewend op dat vlak. Het bijscholen van personeel op het gebied van agressie en aanvragen van fysieke middelen om gedrag te begrenzen zou in dit geval volgens de manager en de gedragskundige echter veel meer vragen dan het bijsturen van gedrag met medicatie.
Volgens mij is het als manager momenteel ook wel heel moeilijk om aan geschikt personeel te komen. Je kiest er dan sneller voor om minder opgeleid personeel, stagiaires en leerlingen aan te nemen die goedkoper zijn dan zeer gekwalificeerde mensen die duurder zijn. Gevolg is wel dat de mensen die op de groep staan minder goed moeilijk verstaanbaar gedrag kunnen "lezen" en weten hoe hiermee om te gaan. Medicatie is op de korte termijn dan wel een handige oplossing om de situatie voor je personeel werkbaarder te maken. Op de lange termijn echter voorzie ik in dit geval wel de nodige problemen, zowel bij de cliënt in kwestie als bij personeel.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 15-01-2009 14:24 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Overigens, als de regelgeving voor isoleren, vrijheidbeperking, fysieke middelen e.d. steeds strenger wordt (ook onder invloed van de media etc.) en aan de andere kant wel steeds meer personeel van de groep wordt afgehaald, zul je toch iets moeten als manager om problemen die daaruit voortkomen op te lossen.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 15-01-2009 14:38 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2009 14:24 schreef bastianus het volgende:
Overigens, als de regelgeving voor isoleren, vrijheidbeperking, fysieke middelen e.d. steeds strenger wordt (ook onder invloed van de media etc.) en aan de andere kant wel steeds meer personeel van de groep wordt afgehaald, zul je toch iets moeten als manager om problemen die daaruit voortkomen op te lossen.


Deze discussie is al zo lang bezig, uiteindelijk is er geen minister die de knoop doorhakt in het nadeel van de begeleider. "Ons" werk is practisch onuitvoerbaar zonder deze "laatste middelen" achter de hand.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 15-01-2009 14:48 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2009 14:38 schreef Staalman het volgende:
Deze discussie is al zo lang bezig, uiteindelijk is er geen minister die de knoop doorhakt in het nadeel van de begeleider. "Ons" werk is practisch onuitvoerbaar zonder deze "laatste middelen" achter de hand.

Klopt.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 15-01-2009 14:56 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

Deze middelen blijven echter bruikbaar, men komt niet met een alternatief. Wel willen ze het gebruik van deze middelen verminderen, wat op zich hartstikke logisch is. Een client hoeft niet vast met zweedse band in bed als je bijvoorbeeld ook alleen de deur op slot kunt doen. Ook het fixeren van clienten kan middels scholing van personeel ook gereduceerd worden, maar dan moet de manager wel investeren in goed personeel en scholingsmogelijkheden.


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 15-01-2009 14:58 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Iets wat wellicht niet zo lekker combineert met de huidige tekorten in de zorg.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 15-01-2009 15:00 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2009 14:20 schreef bastianus het volgende:
Volgens mij is het als manager momenteel ook wel heel moeilijk om aan geschikt personeel te komen. Je kiest er dan sneller voor om minder opgeleid personeel, stagiaires en leerlingen aan te nemen die goedkoper zijn dan zeer gekwalificeerde mensen die duurder zijn. Gevolg is wel dat de mensen die op de groep staan minder goed moeilijk verstaanbaar gedrag kunnen "lezen" en weten hoe hiermee om te gaan.


Is het ook, als ik kijk naar de groepen hier is het haast onmogelijk om personeel te krijgen en te zorgen dat het personeel voor langere tijd blijft. Wij zijn een zeer intensieve begeleidings groep, allemaal 1 op 1 begeleiding maar wij worden gedwongen in groepen te gaan werken met meer agressie tot gevolg. Kwestie van productie draaien, geld geld geld. De zorg komt het niet ten goede om op deze manier te werk te gaan, maar wij hebben geen keuze hierin. In de tussentijd gaan alle managers er fijn over babbelen hoe lastig het is om productie te draaien terwijl op de werkvloer de medewerkers in elkaar gerost worden door gebrek aan personeel en scholing.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 15-01-2009 15:03 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2009 14:58 schreef Illusione het volgende:
Iets wat wellicht niet zo lekker combineert met de huidige tekorten in de zorg.


Tsja laat ze eerst maar eens wat managers wegwerken en eens stoppen met werk creeeren voor op de werkvloer niet functionerende medewerkers. Ik vind het sowieso allemaal erg vreemd, ze nemen goedkope krachten aan, investeren niet in scholing en kijken dan raar op dat het op sommige vlakken flink mis gaat op de werkvloer. Steeds nieuw personeel aannemen omdat het vorige personeel weg loopt kost immers ook veel geld.


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 15-01-2009 15:07 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2009 15:03 schreef MMayo het volgende:
Tsja laat ze eerst maar eens wat managers wegwerken en eens stoppen met werk creeeren voor op de werkvloer niet functionerende medewerkers. Ik vind het sowieso allemaal erg vreemd, ze nemen goedkope krachten aan, investeren niet in scholing en kijken dan raar op dat het op sommige vlakken flink mis gaat op de werkvloer. Steeds nieuw personeel aannemen omdat het vorige personeel weg loopt kost immers ook veel geld.


Hmmm.. een hoop van de huidige druk komt ook voort uit het geweldige idee dat we DBCs noemen. Ook door de financiële malaise die dat opgeleverd heeft hebben veel organisaties aan de rem getrokken op het gebied van opleiding en ontwikkeling, en is productie (en natuurlijk: registratie!) op de eerste plaats gekomen. En de tweede. En wellicht de derde.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 15-01-2009 15:10 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

Zoveel mogelijk productie draaien met zo min mogelijk middelen, logisch natuurlijk.. in het bedrijfsleven. Maar in de zorg heb je het over mensen, over levens. Ik snap het allemaal wel waarom bepaalde maatregelen genomen dienen te worden, maar ben het er niet mee eens. Overigens mogen wij volgende week stemmen over het sociaal plan van onze stichting. Gelukkig niet zo ernstig als bij Philadelphia.


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 15-01-2009 15:12 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Tja, nu men probeert de zorg om te vormen naar de gang van zaken in de profitsector, begint het één en ander wel mis te lopen. Ik ben er zelf ook niet van overtuigd dat dat binnen nu en een paar jaar goed gaat komen.

Waar werk jij eigenlijk, Mayo ?


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 15-01-2009 15:15 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2009 15:12 schreef Illusione het volgende:
Tja, nu men probeert de zorg om te vormen naar de gang van zaken in de profitsector, begint het één en ander wel mis te lopen. Ik ben er zelf ook niet van overtuigd dat dat binnen nu en een paar jaar goed gaat komen.

Waar werk jij eigenlijk, Mayo ?


Ik ben erg benieuwd hoe ze het allemaal willen gaan doen, maar erg positief ben ik niet.

Waar ik werk? In de gehandicaptenzorg


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 15-01-2009 15:16 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Je ziet de resultaten al, met WMO-aanbestedingen..

Nee, ik bedoelde meer, welke instantie ? Ik heb de afgelopen tijd wat contact gehad met wat instanties daar uit de regio, was benieuwd of één daarvan jouw werkgever was.

Laat ik het anders vragen: Welk EPD gebruiken jullie ?

[Dit bericht is gewijzigd door Illusione op 15-01-2009 15:24]


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 15-01-2009 17:11 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2009 15:16 schreef Illusione het volgende:
Je ziet de resultaten al, met WMO-aanbestedingen..

Nee, ik bedoelde meer, welke instantie ? Ik heb de afgelopen tijd wat contact gehad met wat instanties daar uit de regio, was benieuwd of één daarvan jouw werkgever was.

Laat ik het anders vragen: Welk EPD gebruiken jullie ?


Ik weet dat je dat bedoelde
Maar eh wij werken alweer zo'n jaartje of twee met PCD.

[Dit bericht is gewijzigd door MMayo op 15-01-2009 17:15]


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 15-01-2009 17:11 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Hmm, da's nou net niet wat ik zocht.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 15-01-2009 17:13 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

Maar wat doe jij nu precies dan voor werk eigenlijk?


Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen