IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Goede doelen hebben miljoenen belegd Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 10-03-2004 23:39 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Uit de Volkskrant:

quote:
Goede doelen: een miljard euro op de bank
DEN HAAG - Goede doelen mogen hun vermogen vasthouden en blijven beleggen op de beurs. Dat staat in nieuwe regels die de branche zelf heeft opgesteld. Nu hebben 171 geregistreerde fondsen samen ongeveer een miljard euro op de bank staan.

De commissie-Herkströter adviseerde afgelopen zomer om strenge regels te maken voor het beleggen en oppotten van vermogens bij goede doelen. Een commissie onder leiding van Rode Kruis-directeur Jan Post presenteerde dinsdag de uitwerking van deze hoofdlijnen. De goede doelen moeten meer toelichting geven. Zolang het geld een duidelijke bestemming heeft, hoeven donaties echter niet direct te worden uitgegeven. 'De verschillen tussen goede doelen zijn enorm', zegt Post. 'We trachten iedereen te vangen onder de richtlijnen.'

De commissie-Post was samengesteld uit leden afkomstig van de goede doelen zelf. Van de acht leden behoorden er vijf tot de zes rijkste goede doelen .

Natuurmonumenten heeft het meeste geld in kas: 146 miljoen euro. De organisatie laat weten geen noodzaak te zien om meer geld te gaan uitgeven. Ook andere fondsen als Artsen zonder Grenzen komen niet in problemen.


Naast het nieuws over de zorg las ik ook dit vanmorgen in de krant. Werkelijk waar, mijn broek zakte er vanaf. De goede doelen hebben OP EIGEN HOUTJE een 'beleggingsrichtlijn' opgesteld die ze als argumentatie aanvoeren om hun beleggingen te rechtvaardigen. Ook hebben ze op de beurs de afgelopen jaren vele miljoenen verloren (zoals zoveel grote partijen).
Ik weet ook wel dat ik niet precies kan dirigeren waar mijn euro's heen gaan als ik het op de rekening van een goed doel stort, maar ik wil wel dat het ergens heen gaat. Niet dat het in een fonds komt dat over 10, 20, 30 of 1000 jaar vrijkomt. Dat geld beleg ik dan veel liever zelf. Oplichters vind ik het, van mij geen charitatieve giften.


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 10-03-2004 23:45 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Pfffff... nou zijn er in principe toch maar twee 'goede doelen' waar ik geld aan geef maar ik ben wel benieuwd of die zo'n zelfde beleid hebben. Is er ergens een lijst te vinden met hoeveel deze organisaties belegd hebben?


I'm not being rude. You're just insignificant.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 10-03-2004 23:46 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Gaat het alleen om het Rode kruis, Natuurmonumenten & Artsen zonder grenzen?

Er bestaan ook non-profit doelen die zich dus ook niet op de beurs begeven.

Het CBF keurmerk kan men ook alleen krijgen als minstens 80% ook daadwerkelijk voor de doelen aangewend wordt; op dat keurmerk letten dus!

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 10-03-2004 23:50]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 10-03-2004 23:49 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

In ieder geval ook om Ronald McDonald.

Zal morgen nog even in de betreffende krant neuzen.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 10-03-2004 23:51 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 10 maart 2004 23:46 schreef Mutilator het volgende:
Gaat het alleen om het Rode kruis, Natuurmonumenten & Artsen zonder grenzen?

Er bestaan ook non-profit doelen die zich dus ook niet op de beurs begeven.

Het CBF keurmerk kan men ook alleen krijgen als minstens 80% ook daadwerkelijk voor de doelen aangewend wordt; op dat keurmerk letten dus!

volgens mij is het CBF keurmerk ook een keer erg in twijfel getrokken


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 10-03-2004 23:53 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 10 maart 2004 23:51 schreef ElitE het volgende:
volgens mij is het CBF keurmerk ook een keer erg in twijfel getrokken


Dit klinkt me te vaag; kun je dat naar een artikel linken?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 10-03-2004 23:58 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Ook best toepasselijk:
quote:

Charitatieve doelen geven riante salarissen

Uitgegeven: 6 maart 2004 14:47
Laatst gewijzigd: 6 maart 2004 14:52

AMSTERDAM - De directeur van het Leger des Heils krijgt een jaarsalaris van 26.000 euro. Dit bedrag staat in schril contrast met het inkomen van de directeur van de Hartstichting, want die ontvangt 170.000 euro. De cijfers zijn van de Volkskrant, die onderzoek deed naar de financiën van de 21 grootste charitatieve doelen in Nederland.

Volgens de krant blijkt uit het onderzoek dat niet-kerkelijke goede doelen hun directies de hoogste salarissen betalen. Vooral bij de gezondheidsfondsen is het loon riant. De directies van de Nierstichting en het Koningin Wilhelmina Fonds toucheren ruim een ton per jaar. Het basissalaris van de tweekoppige directie van de Hartstichting is voor de een 170.000 euro, voor de ander 110.000 euro. De Volkskrant meldde dat de twee directeuren ieder twee ton verdienen. Volgens een woordvoerster is dit niet correct en zijn de bedragen die de stichting noemt de juiste bruto bedragen, inclusief vergoedingen.

Salaris medewerkers

De medewerkers van de goede doelen verdienen over het algemeen niet slecht. Wie bij SOS Kinderdorpen werkt, verdient gemiddeld ruim 55.000 euro per jaar en staat daarmee aan top. De gemiddelde medewerker van Amnesty krijgt ruim 51.000 euro, die van de Hartstichting een dikke 53.000 euro. Bij het Leger des Heils verdient een medewerker gemiddeld 35.000 euro per jaar, meer dus dan de directie.

Meeste giften

Van de onderzochte goede doelen krijgt Plan Nederland het meeste geld aan giften binnen: 74,6 miljoen euro. KWF Kankerbestrijding is een goede tweede met 58,4 miljoen. Op de twee laatste plaatsen staan Amnesty (11,2 miljoen) en SOS Kinderdorpen (10,8 miljoen euro). Van de opbrengsten geeft Plan Nederland 14,6 procent uit aan wervingskosten. Amnesty spendeert 19,3 procent en SOS Kinderdorpen 13,1 procent. Het Astma Fonds geeft 25,8 procent van zijn opbrengsten (12,8 miljoen) uit aan werving.

Ophef

In 2002 stapte interim-manager R. Pagano van Plan Nederland (voorheen Foster Parents) op nadat ophef was ontstaan over zijn salaris. Pagano ontving voor een driedaagse werkweek 18.000 euro per maand. Duizenden donateurs zegden toen hun lidmaatschap op.


Ik "geef" nooit meer tenzij deze "doelen" een een publiek clausule hebben waarin ze verantwoording afleggen.


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 10-03-2004 23:59 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

quote:
Op 10 maart 2004 23:58 schreef MBMarduk het volgende:
Ik "geef" nooit meer tenzij deze "doelen" een een publiek clausule hebben waarin ze verantwoording afleggen.


Ja inderdaad, er verdwijnt teveel geld terwijl de mensen die het juist nodig hebben, en waar het dan ook om gaat, niks of heel weinig krijgen.

[Dit bericht is gewijzigd door Leviathanica op 11-03-2004 0:00]


Iedereen heeft recht op mijn mening.


Skull
Usericon van Skull
Posted 11-03-2004 0:02 by Skull Wijzig reactieProfiel van SkullQuote dit berichthttp://www.sammath.nl

Ik heb nooit gegeven, bahalve aan de MS stichting.


- Mutatis mutandis -


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-03-2004 0:03 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Met hoge salarissen van werknemers & directeuren van goede doelen heb ik heel wat minder moeite. Een miljoenensalaris van topmanagers is vrij makkelijk te verantwoorden: vraag & aanbod, vervangbaarheid etc. Ook vind ik dat je omdat je toevallig bij een charitatieve instelling werkt je niet op een houtje zou moeten hoeven bijten. Ik zou er geen moeite mee hebben als de directeur van een doel waaraan ik zou geven enkele tonnen per jaar zou beuren, zolang maar inzichtelijk gemaakt kan worden dat er voor minder geen directeur te vinden is. Echter, die verantwoording zou niet aan de particuliere donateur afgelegd moeten worden maar aan de aandeelhouders (of aan de een of andere commissie of zo).

Dat beleggen vind ik een ander verhaal: het voldoen van vaste kosten van 'het goede doel' is een directe, concrete besteding van mijn geld. Een belegging is dat niet; maar als ik iets doneer, doe ik dat omdat ik de één of andere 'goede zaak' wil voorthelpen. Als ik voor een stuk oerwoud geef, doe ik dat niet aan een beleggingsfonds, maar aan dat stuk bos.


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 11-03-2004 0:03 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 11 maart 2004 0:02 schreef Skull het volgende:
de MS stichting.
Stichting? Da's een grote commerciele instelling uit Redmond!


I'm not being rude. You're just insignificant.


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 11-03-2004 0:04 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

Ik geef aan de hartstichting en aan de kankerbestrijding.
Vroeger liep ik hiervoor altijd mee met mijn moeder.
Aan kanker is zeker de helft van mijn familie gestorven en mijn vader in 2000 aan zijn hart.

[Dit bericht is gewijzigd door Leviathanica op 11-03-2004 0:04]


Iedereen heeft recht op mijn mening.


Skull
Usericon van Skull
Posted 11-03-2004 0:05 by Skull Wijzig reactieProfiel van SkullQuote dit berichthttp://www.sammath.nl

quote:
Op 11 maart 2004 0:03 schreef helmet het volgende:
Stichting? Da's een grote commerciele instelling uit Redmond!

explain?


- Mutatis mutandis -


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 11-03-2004 0:10 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 10 maart 2004 23:49 schreef Dwaallicht het volgende:
In ieder geval ook om Ronald McDonald.

Zal morgen nog even in de betreffende krant neuzen.


Ik ben zeer benieuwd, want nu worden natuurlijk alle goede doelen door de domme massa op 1 hoop gegooid.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 11-03-2004 0:14 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 11 maart 2004 0:05 schreef Skull het volgende:
explain?


MS... MicroSoft... snappez-vous?

(ok, voor niet-computernerds is het misschien een wat minder geslaagd grapje... )


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 11-03-2004 0:14 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 10 maart 2004 23:53 schreef Mutilator het volgende:
Dit klinkt me te vaag; kun je dat naar een artikel linken?

ik weet niet meer waar ik het van heb, maar het was een stichting met CBF keurmerk die ook had gefraudeerd, volgens mij was het humana(op google kan ik niet vinden aangezien ik geen gratis krantberichten mag lezen )


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 11-03-2004 0:18 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Ze zoeken maar uit wat ze er mee doen, mijn schuld gevoel is iig weg.
Ik geef trouwens alleen (jaarlijks) aan de Zonnebloem.


Bazzio Attacks!!!


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 11-03-2004 0:47 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 11 maart 2004 0:14 schreef ElitE het volgende:
ik weet niet meer waar ik het van heb, maar het was een stichting met CBF keurmerk die ook had gefraudeerd, volgens mij was het humana(op google kan ik niet vinden aangezien ik geen gratis krantberichten mag lezen )


Hmm; voorstelling van zaken: om het CBF keurmerk te verdienen, moet men (o.a.) aan die eis voldoen; zodra die binnen is kan men in dat opvolgende jaar hun gang gaan...vervolgens krijgt men niet opnieuw dat keurmerk meer, maar dat ligt dus niet aan dat keurmerk zelf.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 11-03-2004 0:50 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 11 maart 2004 0:47 schreef Mutilator het volgende:
Hmm; voorstelling van zaken: om het CBF keurmerk te verdienen, moet men (o.a.) aan die eis voldoen; zodra die binnen is kan men in dat opvolgende jaar hun gang gaan...vervolgens krijgt men niet opnieuw dat keurmerk meer, maar dat ligt dus niet aan dat keurmerk zelf.

er is gefraudeerd maar heeft het keurmerk behouden... en CBF kan niet alles overzien of kan zelf ook corrupt zijn. dus zo heilig geloof ik er niet in.
De meeste goede doelen vind ik zinloos, afrika moeten we geen geld in pompen want er zijn toch al genoeg mensen en veel goeds doen ze ook niet met het geld.
BTW ik heb er geen baat bij dat de afrikaantjes het beter hebben, nu krijgen ze alleen maar geld voor hun vliegticket hierheen


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Saitanic
Usericon van Saitanic
Posted 11-03-2004 4:34 by Saitanic Wijzig reactieProfiel van SaitanicQuote dit berichthttp://www.audioscrobbler.com/user/Saitanic/

ehh waarom waren de verzekeringskosten omhoog gegaan de laatste jaren?
verkeerde beleggingen?
pensioenfondsen is een uitstekend voorbeeld.

NO PAIN NO GAIN.

Zolang het lukt is iedereen tevreden, maar anders niet.
Het is al jaren zo.
Deal with it.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-03-2004 9:19 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

maar zolang het goed gaat is het de beste manier.....

ik steun de doelen in het eerste artikel toch niet. En daarnaast boeiend hoe ze hun doelen bereiken, als ze het maar doen.


Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 11-03-2004 13:13 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

Eens te meer een rechtvaardiging om niets (of iig weinig) aan goede doelen te geven. Het is echt niet de eerste keer dat zoiets dergelijks bekend wordt gemaakt. En maar blijven zeuren om geld door op het schuldgevoel van de mens in te spelen, terwijl ze bakken met geld in kas hebben.....


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 11-03-2004 13:18 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 11 maart 2004 4:34 schreef Saitanic het volgende:
pensioenfondsen is een uitstekend voorbeeld.
Ja ho even, dat is nogal een verschil he! Pensioenfondsen (de naam zegt het al) zijn er om kapitaal op voorraad te hebben. Natuurlijk is beleggen/investeren daarbij een risico voor die bedrijven, maar dat soort massa's geld buiten de economie houden is helemaal moordend.

Het geld dat een goed doel krijgt is daar aan gegeven om ergens aan te geven, dan moeten ze niet oppotten.


I'm not being rude. You're just insignificant.


campske666
Usericon van campske666
Posted 11-03-2004 13:21 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

Ik geef niks aan goede doelen. IMO is dat de verantwoordelijkheid van de staat. Daaarbij komt nog dat ik de meeste goede doelen niet betrouw.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-03-2004 14:51 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

wat een hoop ONzin in dit topic.
Misschien eens verdiepen in Internationale Organisaties, in INGO's, IGO's en NGO's.
damn...... laat eigenlijk ook maar......


Sassette
Usericon van Sassette
Posted 11-03-2004 18:36 by Sassette Wijzig reactieProfiel van SassetteQuote dit berichthttp://jakobavisser.hyves.nl/

quote:
Op 11 maart 2004 0:03 schreef Dwaallicht het volgende:
Met hoge salarissen van werknemers & directeuren van goede doelen heb ik heel wat minder moeite. Een miljoenensalaris van topmanagers is vrij makkelijk te verantwoorden: vraag & aanbod, vervangbaarheid etc. Ook vind ik dat je omdat je toevallig bij een charitatieve instelling werkt je niet op een houtje zou moeten hoeven bijten. Ik zou er geen moeite mee hebben als de directeur van een doel waaraan ik zou geven enkele tonnen per jaar zou beuren, zolang maar inzichtelijk gemaakt kan worden dat er voor minder geen directeur te vinden is. Echter, die verantwoording zou niet aan de particuliere donateur afgelegd moeten worden maar aan de aandeelhouders (of aan de een of andere commissie of zo).

Dat beleggen vind ik een ander verhaal: het voldoen van vaste kosten van 'het goede doel' is een directe, concrete besteding van mijn geld. Een belegging is dat niet; maar als ik iets doneer, doe ik dat omdat ik de één of andere 'goede zaak' wil voorthelpen. Als ik voor een stuk oerwoud geef, doe ik dat niet aan een beleggingsfonds, maar aan dat stuk bos.


How Will I Laugh Tomorrow When I Can't Even Smile Today


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen