IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Nederlands-Indonesische Oorlogen Volgende pagina
ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 12-05-2004 0:49 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Het valt me op dat er hier weinig over wordt verteld in geschiedenis boeken en wordt veel verzwegen denk ik.

Het lijkt erop dat dit een klein Vietnam is geweest met guerrilla's en zomaar in de rondte schieten.

quote:
De Nederlands-Indonesische oorlog kreeg in de eerste helft van 1949 alle kenmerken van een ‘vuile oorlog’, waarbij Indonesische troepen terreur gebruikten om de Nederlanders te bestrijden en Nederlandse troepen in een steeds onzekerder omgeving zich van contra-terreur bedienden. Kampongs werden platgebrand, willekeurige dorpsbewoners als ‘afschrikwekkend voorbeeld’ vermoord. Gevangenen werden soms in plaats van meegenomen, ter plekke doodgeschoten. Het verkrijgen van betrouwbare inlichtingen was voor de Nederlandse militairen dusdanig moeilijk, dat sommigen zich van allerlei martelpraktijken bedienden.

Uiteindelijk kwamen op 7 mei 1949 een Nederlandse delegatie onder leiding van J.H. van Roijen en een Republikeinse afvaardiging onder leiding van Mohammed Roem overeen de vijandelijkheden te staken, wat overigens pas daadwerkelijk op 11 augustus zou geschieden. De oorlog kostte 1 275 Nederlandse militairen het leven. Onder de Indonesische bevolking vielen meer dan 100 000 slachtoffers, vooral als gevolg van Nederlandse artillerie- en luchtbombardementen.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 12-05-2004 0:50]

♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><

kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 12-05-2004 0:52 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

verzwegen? Als je hier niet mee bekend bent heb je gewoon nog nooit een boek open gehad.

Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie

ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 12-05-2004 0:54 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 12 mei 2004 0:52 schreef kwelgeest het volgende:
verzwegen? Als je hier niet mee bekend bent heb je gewoon nog nooit een boek open gehad.

mijn opa praat er bijvoorbeeld nooit over(kutgereformeerde)
In het geschiedenis boekje stond ooit 1 bladzijde hierover, maar niet de slachting die er plaats heeft gevonden.

En verder hoor ik hier weinig over

♀<o(((>< <o(((><

Manifest
Jus ad bellum, inshallah!
Usericon van Manifest
Posted 12-05-2004 0:56 by Manifest Wijzig reactieProfiel van ManifestQuote dit bericht

Van school bedoel je?
Die gaan ook nooit op details in. Denk ook niet dat het iets is dat de overheid goedkeurt voor de algemene ontwikkeling..

Krijgen we een beetje slecht beeld van NL he?

F*ck hippies

FolkWang
Usericon van FolkWang
Posted 12-05-2004 0:57 by FolkWang Wijzig reactieProfiel van FolkWangQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 0:56 schreef Manifest het volgende:
Van school bedoel je?
Die gaan ook nooit op details in. Denk ook niet dat het iets is dat de overheid goedkeurt voor de algemene ontwikkeling..

wat is je msn?

kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 12-05-2004 0:57 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 0:54 schreef ElitE het volgende:
mijn opa praat er bijvoorbeeld nooit over(kutgereformeerde)
In het geschiedenis boekje stond ooit 1 bladzijde hierover, maar niet de slachting die er plaats heeft gevonden.

En verder hoor ik hier weinig over

Dit is eens in de zoveel jaren o.a. een eindexamen onderwerp. Bij mij op de havo hebben we het hier uitvoerig over gehad.

Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie

kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 12-05-2004 0:58 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2004 0:57 schreef FolkWang het volgende:
wat is je msn?
getalife@zwaremetalen.tk

ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 12-05-2004 0:58 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Wat Elite, naar mijn idee had moeten zeggen, is denk ik dat er veel dingen OVER de oorlog(en) verzwegen wordt, niet dat de hele oorlog verzwegen wordt. En daar heeft hij gelijk, er is (in de geschiedenisboeken), genoeg/voldoende aandacht voor, maar er zijn vele aspecten van de oorlog welke verzwegen worden.
En dat is ook niet zo raar, want de Nederlanders hebben daar hele nare, dan wel rare, dingen gedaan. In ieder geval van zulk niveau dat Nederland er liever niet aan herinnerd wordt. Daarbij zijn de Indonesie-veteranen lang een vergeten groep geweest. Het is nog niet zo lang geleden dat aan die mensen aandacht besteed wordt, zeker niet als je het vergelijkt met de WOII-veteraren.

M'n opa heeft daar gevochten en die heeft bizarre dingen meegemaakt, hij heeft zelfs geheimhoudingsplicht over die tijd.

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 12-05-2004 0:59]

Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.

ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 12-05-2004 0:59 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 12 mei 2004 0:56 schreef Manifest het volgende:
Van school bedoel je?

Hmm we krijgen sowieso te weining vaderlandsche geschiedenis
maar volgens mij is de rest(ik bedoel ook de denkende bevolking) van Nederland ook niet bewust van de contra tereur van de nederlanders.

♀<o(((>< <o(((><

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-05-2004 11:59 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

er wordt nog wel veel verzwegen over indonesië, maar waar jij het over hebt dat is gewoon eindexamenvwo spul hoor.
Nieuw Guinea ligt al een stuk gevoeliger

Rijst Met Soep

kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 13-05-2004 12:28 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 13 mei 2004 11:59 schreef ghoulliette het volgende:
er wordt nog wel veel verzwegen over indonesië, maar waar jij het over hebt dat is gewoon eindexamenvwo spul hoor.
Nieuw Guinea ligt al een stuk gevoeliger

Rijst Met Soep
Ligt helemaal niet gevoellig. Wij mochten vd internationale gemeenschap niet meer 'ingrijpen' daar; Nou jammer dan.

Doomsday
Usericon van Doomsday
Posted 13-05-2004 12:29 by Doomsday Wijzig reactieProfiel van DoomsdayQuote dit bericht

Mijn opa heeft ook in Indonesie gevochten. Op Sumatra. Hij is nu 82 jaar oud, maar hij heeft het er nog steeds moeilijk mee. Vooral omdat hij eerst in Nederland in het verzet heeft gezeten en toen daarna meteen door is gegaan naar Ned. indie. Hij gaat nu elke maand naar verschillende gespreksgroepen waar ze met elkaar er over praten en de trauma`s die ze ervan hebben opgelopen proberen te verwerken. Zelfs na meer dan 50 jaar hebben ze er nog steeds nachtmerries van.

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-05-2004 12:41 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 13 mei 2004 12:28 schreef kwelgeest het volgende:
Ligt helemaal niet gevoellig. Wij mochten vd internationale gemeenschap niet meer 'ingrijpen' daar; Nou jammer dan.

mochten niet meer ingrijpen? pardon, we hebben het jarenlanger onderdrukt vanuit prestige gevoelens. Er was zelfs niet meer te halen in economisch opzicht, maar de nederlandse regering kon er niet tegen dat ze de Oost nu volledig uit handen moesten geven. En toen Indonesië nieuw Guinea binnenviel stonden we erbij en keken we ernaar. Daar heeft de internationale gemeenschap niets mee te maken.

kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 13-05-2004 12:45 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 13 mei 2004 12:41 schreef ghoulliette het volgende:
mochten niet meer ingrijpen? pardon, we hebben het jarenlanger onderdrukt vanuit prestige gevoelens. Er was zelfs niet meer te halen in economisch opzicht, maar de nederlandse regering kon er niet tegen dat ze de Oost nu volledig uit handen moesten geven. En toen Indonesië nieuw Guinea binnenviel stonden we erbij en keken we ernaar. Daar heeft de internationale gemeenschap niets mee te maken.
Een heleboel. We hadden Indoneschie kunnen behouden maar dan kregen we geen Marcel hulp meer daarom zijn we er weggegaan want dat was economisch gezien interessanter dan een stel negers onderdrukken/uitbuiten.

Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 13-05-2004 12:49 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 13 mei 2004 12:45 schreef kwelgeest het volgende:
dan kregen we geen Marcel hulp meer

ROFLMAOPIMP

Marcel hulp?

George Catlett Marcel reporting for duty!

KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !

kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 13-05-2004 12:51 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 13 mei 2004 12:49 schreef Chelman het volgende:
ROFLMAOPIMP

Marcel hulp?

George Catlett Marcel reporting for duty!
Of hoe je t oook schrijft je snapt t wel.

Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 13-05-2004 12:51 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Tuurlijk snap ik het wel...het blijft even goed grappig.

Marshall....

KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !

kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 13-05-2004 12:52 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 13 mei 2004 12:51 schreef Chelman het volgende:
Tuurlijk snap ik het wel...het blijft even goed grappig.

Marshall....
Mijn spontane spelling heerscht den pan uit.

Saitanic
Usericon van Saitanic
Posted 13-05-2004 13:08 by Saitanic Wijzig reactieProfiel van SaitanicQuote dit berichthttp://www.audioscrobbler.com/user/Saitanic/

M'n opa heeft er net op z'n verjaardag 1 maand geleden voor het eerst echt iets over gezegd tegen mij,
kwam erop neer dat ie 4 jaar daar gezeten heeft, 80% van z'n regiment is doodgegaan, voor die 4 jaar kreeg ie 100 gulden, en ze hebben op asociale manier VEEL indo's geslacht.

Trauma is zwak uitgedrukt trouwens.

Oh ja hij zei het met als doel dat ik NOOIT zou vechten voor vaderland, koning(in) of wat dan ook.

kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 13-05-2004 13:16 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 13 mei 2004 13:08 schreef Saitanic het volgende:
M'n opa heeft er net op z'n verjaardag 1 maand geleden voor het eerst echt iets over gezegd tegen mij,
kwam erop neer dat ie 4 jaar daar gezeten heeft, 80% van z'n regiment is doodgegaan, voor die 4 jaar kreeg ie 100 gulden, en ze hebben op asociale manier VEEL indo's geslacht.

Trauma is zwak uitgedrukt trouwens.

Oh ja hij zei het met als doel dat ik NOOIT zou vechten voor vaderland, koning(in) of wat dan ook.
Dat is de instelling; Doe niets met je leven en laat alles waar je opa en zijn generatie genoten voor hebben gevochten en gewerkt maar verveuken door minderheden met een grote bek of een bebaarde gek in het Midden-Oosten die het nodig vind om het op te blazen.

Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 13-05-2004 13:37 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

Er is veel over geschreven de gruwelijkheden worden echter veelal verzwegen, onze jongens hebben daar echter als beesten huisgehouden. Nederland moet zijn schuld eens bekennen.

Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)

kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 13-05-2004 13:39 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 13 mei 2004 13:37 schreef Phlegyas het volgende:
Er is veel over geschreven de gruwelijkheden worden echter veelal verzwegen, onze jongens hebben daar echter als beesten huisgehouden. Nederland moet zijn schuld eens bekennen.
Ja die Indonesische 'rebellen' waren vast lieverdjes
En jullie vergeten weer eens de kennis, infrastructuur, agrarische werken en economie die Nederland daar gebracht heeft waar de bevolking ook profeit van had.

Phlegyas
Usericon van Phlegyas
Posted 13-05-2004 13:42 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

quote:
Op 13 mei 2004 13:39 schreef kwelgeest het volgende:
Ja die Indonesische 'rebellen' waren vast lieverdjes
En jullie vergeten weer eens de kennis, infrastructuur, agrarische werken en economie die Nederland daar gebracht heeft waar de bevolking ook profeit van had.

Rebellen zijn nooit lieverdjes, van een regering die net woII meegemaakt heeft zou je echter meer verwachten.

Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)

Phlegyas
Usericon van Phlegyas
Posted 13-05-2004 13:44 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

En de welvaart die we ze brachten is een schamele prijs voor al die tijd dat we e uitzogen. Je gaat Hitler toch ook niet huldigen voor al die mooie wegen die aangelegt heeft.

kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 13-05-2004 13:44 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 13 mei 2004 13:42 schreef Phlegyas het volgende:
Rebellen zijn nooit lieverdjes, van een regering die net woII meegemaakt heeft zou je echter meer verwachten.
Nederland moest opgebouwd worden, in Indonesie zat geld. Ik vind het niet raar.

kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 13-05-2004 13:46 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 13 mei 2004 13:44 schreef Phlegyas het volgende:
En de welvaart die we ze brachten is een schamele prijs voor al die tijd dat we e uitzogen. Je gaat Hitler toch ook niet huldigen voor al die mooie wegen die aangelegt heeft.
DE oplossing vd werloosheid die Hitler nastreefde was niet slecht.
En uitgezogen ach tja dat was 'normaal' des tijds maar eigenlijk vind ik dat wij wel een bedankje verdienen voor het opbouwen van dat land.

Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com