Lullig voor Noordschok, zo'n review. Maar ik moet zeggen dat ik, ondanks de goede opkomst en dito sfeer, ook wel wat commentaar heb.
Dat de programmering wat meer naar de hardcore leunt dan naar de metal, daar kan ik niet echt wakker van liggen. Ik heb ook zeker een paar goede metalbands gezien.
Wat ik "storender" vond, is dat - op Obtuse na - de hele programmering in de (te?) grote zaal geweid was aan buitenlandse bands. Ik had zelf het idee dat het behalve Crowbar en Dillinger nu ook niet bepaald grote namen (lees: publiekstrekkers) zijn. Maar ondertussen kosten die bands wel het een en ander. Dat voldoet volgens mij niet helemaal aan de opzet van Noordschok, waarbij het het idee is dat noordelijk talent in het zonnetje wordt gezet en dat een paar publiekstrekkers een rendabel bezoekersaantal waarborgen.
Ook de keuze voor een podium in de kelder was wat mij betreft weer een misser (wat ook min of meer in de review naar voren komt). "Weer" omdat ze bij de twee eerdere edities daar ook al een podium hadden, wat beide keren in meerdere opzichten niet geheel succesvol bleek. De toegankelijkheid van de ruimte is twijfelachtig (om over vluchtwegen nog maar te zwijgen); de acoustiek is ronduit kut (ook al was het geluid deze keer over het geheel genomen beter dan de vorige keer), aangezien het ding niet voor dit soort gebruik ontworpen is); een derde van de spelende bands (de helft van de "noordelijke" bands, zeg maar) worden op een relatief inferieur podium neergezet, "weggestopt" in de kelder. Hoezo promotie van noordelijke bands? De keuze voor de kelder was overigens iets dat van de Oosterpoort uitging en niet zozeer van de Noordschok-organisatie.
De volume-niveaux waren gemiddeld genomen een stuk acceptabeler dan tijdens de vorige editie, maar ook dit jaar stond het geluid bij een aantal acts in de grote zaal en de kelder toch wel te hard, naar mijn mening. Gelukkig ben ik nog terug naar huis gegaan toen ik er achter kwam dat ik m'n oordoppen was vergeten.
Ik heb begrepen dat de warme happen vrij duur en relatief "klein" waren. De drankjes waren ook niet echt goedkoop. Ik ben buiten het pand naar de falafelboer geweest en heb veel water gezopen.
Maar genoeg kommer en kwel. Goede punten:
Ik heb veel goede bands gezien. Ook bandjes waar ik niet zoveel aan vond, waren vaak toch goede en leuke bands om naar te kijken.
Goede stagemanaging, in die zin dat alle bands op tijd begonnen en op tijd waren afgelopen. Geen uitloop. Keurig.
De meeste bands die ik heb gezien hadden een goed geluid en dat gebeurt ook lang niet altijd op metalfestivals.
Al met al zeker geen slechte dag. Volgend jaar weer.