|
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: Aan de binnenkant. Ik zou niet op het uiterlijk afgaan om de 'individu of kuddevee'-vraag te beoordelen. quote: Onzin, Nightwish is geen metal. De sfeer tijdens de concerten heeft daar geen fuck mee te maken, ik heb het hier over de CD's. Verder, om on topic te blijven, vind ik een 'happy happy joy joy' sfeer niet echt veel individualiteit uitstralen. Dat wil niet zeggen dat het tijdens een concert niet vrolijk mag zijn natuurlijk. quote: Er is zeer veel muziek die ergens bovenuit steekt. Jij doelt natuurlijk op elitistische black metal. Nou, ja, dat is inderdaad voor een kleine elite; dat blijkt gewoon zo te zijn. De meeste mensen haken af omdat het rauw is, of eng, of omdat ze er extreem-rechtse spoken in zien. Dan hou je vanzelf een elite over. Verder exalteert black metal Kracht en een Eeuwige Oorlog en staat in die zin apart van de rest. Dit is geen kwestie van persoonlijke interpretatie, maar gewoon van een tekstboekje openslaan. quote: Hmmm wat heeft dit met 'individu of kuddevee' te maken? Verder vind ik de meeste mensen kuddevee, dus ook de meeste metalheads. Kijk alleen al naar dit forum, ook hier gaat het 'monkey see, monkey do'-principe op. Zodra concepten als Macht aan bod komen en zodra iemand stevig voor z'n eigen mening staat, wordt de strontemmer aan rancune omgedraaid. 'True' wordt gedegradeerd tot flauwe-grappen-object (dan voelt men zich er meteen een stuk veiliger bij), nicknames worden verbasterd, er wordt badinerend gedaan, enz. Met ironie worden grote woorden ongevaarlijk gemaakt en kunnen we met z'n allen gezellig verder babbelen in de sitcom die Zware Metalen heet. Niet dat ik er boos over ben of zo; het is nl. een menselijke, al te menselijke wetmatigheid. En aangezien metalheads menselijk zijn, geldt die wetmatigheid hier ook. En dus moet je voor jezelf een keuze maken: wil ik hier blijven of niet? Ik wel, want naast ideeën uitwisselen heb ik ook behoefte aan een sociale metal-omgeving naast de anderhalve metalhead die regelmatig in het echte leven zie. Zo'n omgeving vind ik hier; dat heerst. Je hoeft niet met iedereen een filosofische boom op te hangen, je kunt er ook gewoon een biertje mee drinken. Dat neemt mijn eerdere bezwaren echter niet weg. Kuddegedrag, ook hier. Is het erg? Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken... |
|
quote: ehhhh iedere gecorpspainte troe figuur heeft zijn eigenstijl van painten... Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen! |
|
quote: ach ja misschien een zware week gehad. maar ff realistic. komt het idee misschien bij je te boven als je bedenkt dat niet alle voorprogramma's bij het publiek bekend zijn. Vaak is dat bij mij het geval, dat ik niet ga bangen als ik iets niet ken want dan luister ik geconcentreerd of ik het leuk vind. en wat ik al kende Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen! |
|
quote:ehhh we leven in nederland al in kuddes is dat al niet genoeg bewijs om gewoon alles en iedereen te degraderen tot kuddedier. mensen zijn niks zonder elkander.en dat heeft nog niet eens met kleding keuze of muziek keuze te maken. Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen! |
|
Cadaveria, kan je in het vervolg 1 post maken van je drie opmerkingen? Bvd./ Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar |
|
quote: ... dat is niet wat ik bedoelde. Natuurlijk is een mens geen eiland. Maar ik had het over wat er meestal gebeurt als iemand met z'n kop boven het maaiveld uitsteekt. Wel goed lezen he. |
|
excusses allebei voor mijn misdaden. Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen! |
|
metalheads zijn in mijn ogen gewoon, ook een kudde met 'monkey see, monkey do' maar meer een kleine kudde, die zich distancieert (spelling?) van de "normale" grote kudde, genaamd De Maatschappij. We kunnen dan wel zeggen 'we zijn individuen' maar op een 1 of andere manier, blijven we altijd in een groep! MOES MOES MOES MOES MOES MOES!!!!! |
|
en die groep is best gezellig! Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen! |
|
Volgens mij zijn ook metal fans wel kuddevee. Maar ja, elke groep is dat als het ware wel. Volgens mij maakt het vooral uit of je Metal als "levensstijl" ziet of als "muziek die ik leuk vind". Bij het eerste ben je meer kuddevee want dan komen er ineens kledingsregels, etc. bij kijken. Dan moet je ineens aan regels van de levens stijl voldoen. Maar bijv. op concerten zie ik ook altijd genoeg mensen zonder metal image (kort haar bijv.). Je hoeft er dus niet metal uit te zien om metal fan te zijn. Das wel mooi, al tja het t-shirt dragen is wel nog al standaard geworden, maar in mijn geval heeft het toch met twee dingen te maken: 1. Ik support graag mijn fav. bands - spaar net zo graag t-shirts als ik CD's spaar 2. Vaak vind ik het heel kut om normale zwarte shirts te vinden ofzo, wat is er mis met onbedrukte t-shirts?! Altijd maar van die happy patroontjes, etc. Kan ze bijna nooit vinde. Nu heb ik trouwens ook gewoon een arsenaal zwarte t-shirts zonder opdruk, etc. Wel eens wat anders dan zwart geprobeerd maar voelde me net een boom (groen), een rivier (blauw), etc.. Blijkbaar werken alleen donkere kleuren voor mij ofzo.. donker blauw, groen, etc. is ook goed Voel me er anders niet prettig in en heeft weinig met metal te maken. "Set me aflame and cast me free. Away, you wretched world of tethers. Through the endless night and day I have never wanted more." - www.doom-metal.com |
|
Kudde gedrag en groepsvorming is wel wat anders. Metalheads horen bij een groep dus is dat kudde gedrag? Het woord Metalhead impliceert sowieso al een generalisatie van mensen die een bepaald soort muziek beluisteren, wat volgens mij een behoorlijk simplistische gedachtengang is. Maar jah... Een metalhead is voor mij iemand die naar Metal luistert. En wat precies metal is valt ook over de discussiëren maar daar is vast wel een ander topic over te vinden. Maar vanuitgaande dat Metalheads een bepaalde groep is... Bij een groep horen betekent dus niet het aanemen van een mentaliteit (zonder een eigen oordeel te vellen) omdat de massa dat doet, en dat is wat het kuddedier dus wel is. Sterker nog, volgens mij is juist de massa die metal als kut herrie beschouwt, en dan zou het al praktisch onmogelijk zijn om een kuddegeest te hebben. Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
Ik weet van mezelf wel goed dat ik het niet als een "levenstijl" zie, meer puur muziek van mij kant. Verder kleed ik me "normaal". En ik voel me zeker niet behoren tot een bepaalde groep. "This one is older than shit, heavier than time!" |
|
ben al lang blij dat ik niet bij de grootste kudde(de huppelkut genre) hoor. Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen! |
|
Het zal allemaal wel. Ik ben in ieder geval een individu. Regeltjes om bij een bepaalde groep te horen zullen me allemaal worst wezen, ik doe en luister wat ik wil, en kleed me zoals ik dat wil. Het kan me echt niks schelen of ik daardoor uit de toon val, voor wie dan ook. Dead things grow from deep inside... |
|
quote: Goh dat heb ik nou andersom. Mensen die muziek alleen maar luisteren omdat ze het leuk vinden, dat vind ik nou kuddedieren; dan conformeer je jezelf namelijk aan het algemeen heersende idee dat muziek 'vermaak' is. Met 'levensstijl' doel ik echter niet op oppervlakkige aspecten als de kleren die je draagt en de lengte van je haar (ik loop zelf ook lang niet altijd in het zwart rond) maar eerder op een soort onderliggende houding. De idealen van metal zijn nog altijd Kracht, Vrijheid en een vette middelvinger naar alles wat ons naar beneden drukt en naar alle moraal. En als je je daaraan houdt ben je dus geen kuddedier, per definitie. |
|
Amen |
|
quote: Dus als ik pas muziek luister die ik niet goed vind, dan mag ik op recht zeggen dat ik geen kuddedier ben ? quote: Zo een mentaliteit aannemen zonder erover na te denken, dat is dus een begin van "kudde eigenschappen". Dux, voordat je uit je slof schiet, ik bedoel dus niet dat jij niet nadenkt jah. Uit menig andere post blijkt het tegnedeel, maar get the point, aan idealen houden houdt niet in "klakkeloos overnemen". (En als je je daaraan houdt ben je dus geen kuddedier.... is dat niet ook een moraal ?) Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
quote: Er is een verschil tussen goed en leuk. Bovendien wil als iets goed is niet, zeggen dat het niet leuk is. Maar het is niet alleen maar leuk. quote: Semantics. Als je je aan voornoemde dingen 'houdt' denk je per definitie na, want als je niet nadenkt, kan je je er ook niet aan houden. En nee, dit is geen moraal. Het gaat hier niet over 'goed' en 'kwaad' en of iets wel of niet mag. Het gaat hier over of iemand dom is of niet, en of iemand nadenkt over de muziek die hij luistert of niet. Dat is alles. Kuddedieren zijn niet fout of zo, het zijn..... kuddedieren (surprise, surprise). |
|
Muziek is niet alleen maar vermaak, het gaat veel dieper. Maar ik vind het bullshit dat ook daar regels aan verbonden zouden zijn. Pff. Wat boeit het allemaal nou?? Laat mensen lekker doen waar ze zelf zin in hebben. Als men mee wil lopen met de of een massa, who gives a fuck? ik niet in ieder geval... Dead things grow from deep inside... |
|
Ehhmm ik vind niet dat ik een kuddedier ben als ik bepaalde muziek leuk/goed/whatever vind ofzo.. iedereen heeft toch z'n eigen smaak? Als je dat niet hebt, dan ben je pas een kuddedier.. |
|
Dat is totaal niet waar het over ging, maar goed. Lezen is, net als nadenken, erg moeilijk, geloof ik. |
|
Als muziek alleen maar vermaak was zou ik zelf niet bij sommige werken op bed gaan liggen om alleen maar naar de muziek te luisteren en er over na te denken. Maar het ligt er maar net aan welke muziek of artiest je neemt. Goh heb ik ook weer wat toegevoegt aan dit topic. |
|
quote: Het kwam bij mij over dat je dat ideaalbeeld, als een feitelijke juistheid predikte. Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
Nou zie ik diep nadenken wel als ideaalbeeld hoor. Maar iedereen moet doen wat ie wil-- natuurlijk moet iedereen doen wat ie wil! Of het nuttig, slim, of doordacht is is een tweede. Maar dat is blijkbaar moeilijk te begrijpen voor veel mensen op dit forum. Die komen nl. niet verder dan 'ik doe wat ik wil en daar heb jij geen fuck mee te maken!!'. Wat een boerenkneuter-uitspraak vind ik dat zeg. Als het goed is moet je allang voorbij dat stadium zijn. |
|
quote: Komt vaak wel erg dichtbij. Maar daarom mijn opmerking over hoe je het ziet dus. Als je het ziet als een groep of verzameling van mensen die dezelfde muziek leuk vinden dan dus niet lijkt mij. Als je het ziet als mensen die conform bepaalde regels leven en dat die regels de groep vormen en dat je als je, je niet aan die regels houd uit de groep wordt gezet. Dus dat iedereen het zelfde moet doen. Dan wel. -- general comments Daarnaast ben ik helaas zelf te oud aan het worden om muziek als "levenshouding" te zien. Ik ben gewoon lekker ik en vind muziek goed. Als je daardoor een kudde dier wordt?! Ik zie ik niet in hoe als je niet de levenshouding hebt je meteen muziek alleen maar voor vermaak goed zou vinden. Een levenshouding houd in dat je de omliggende dingen belangrijk vind, misschien wel belangrijker. Het draait dan meer om het "metal zijn" dan het "metal goed vinden". Teminste naar mijn mening. Je leeft en ademend een muzieksoort en je handelen wordt bepaald door de muzieksoort. Dan is het een levenshouding. Daarmee moet je dus ineens conform die standaards leven. Tja, klinkt ook wat eng Maar je kan Metal ook goed vinden zonder "metal te zijn" en het dan als meer als "vermaak" zien. Daarnaast is het zien van muziek als vermaak nu niet echt kudde mentaliteit. Omdat veel mensen iets doen is het niet meteen kudde gedrag. Dat is het pas als je het nadoet OMDAT iemand anders het doet. Je, je door de kudde laat leiden, je mee graast. Als jij gewoon bepaalde muziek lekker vind klinken en that's it, geen andere reden dan de muziek, dan zit daar geen kudde gedrag achter. Je zou bijv. niet veranderen van gedrag als de hele weerld ineens muziek zou verbieden, je zou het nog steeds leuk vinden. Je bent je eigen persoon dan en muziek is alsnog vermaak voor je. Anders zouden alle mensen die TV kijken dus ook kudde gedrag hebben? Je mag ineens niets meer doen omdat anderen het doen? Is dat juist niet een extreme vorm van kudde gedrag? Waarin je eigen image gevormt wordt door je af te zetten tegen anderen? Je gedrag wordt dan nog steeds bepaald door de kudde, alleen zet jij je er steeds tegen af. Het gedrag van de kudde is dus bepalend voor hoe jij je gedraagt. Dus kudde dier op een bepaalde manier. Als je het geen ruk uit kan maken wat de kudde doet, positief of negatiev dan ben je dat niet meer. (iets wat overigens best onmogenlijk is want niet de aard van het beestje de mens en zou ook niet weten waarom het een streef punt moet zijn, je gaat namelijk weer snel richting "ik doe lekker andersom wat anderen doen want ik wil geen kudde dier zijn"). [Dit bericht is gewijzigd door Asgorath op 11-12-2001 16:46] "Set me aflame and cast me free. Away, you wretched world of tethers. Through the endless night and day I have never wanted more." - www.doom-metal.com |
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2 |
Index / Heavy Metal | Volgende pagina |