IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Naar metal luisteren als muzikant zijnde. Vorige pagina | Volgende pagina
Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 27-08-2005 7:51 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

quote:
Op 26 augustus 2005 17:02 schreef Jenje het volgende:

Wel beetje arrogant om te veronderstellen dat er in punk geen goede muzikanten zitten en dat er in "minder toegankelijke" muziek die wel zitten.

Die term vind ik er sowieso al één waarmee je aangeeft dat je nu puur uit voorkeur en vooroordeel praat.

quote:
Op 26 augustus 2005 16:01 schreef Hexegot het volgende:

...wat niet wil zeggen dat ik alleen maar [naar die 'wat minder toegankelijke muziek'] luister, want zolang muziek gemaakt wordt door echt goede muzikanten valt er altijd wel wat te genieten.

Ik scheer echt niet alles over een kam, zoals jij nu suggereert, maar de muzikanten die ik nu aanduid met de term 'echt goede', zijn muzikanten die op zowel praktisch (spelen dus) als muziektheoretisch vlak goed thuis/geschoold zijn (dus niet a la de broertjes De Boer "Mwoaaaaaaaaaah, ik speel euh... dit akkoord ennnnnn dat akkoord enneeeeeeeh... dat klinkt gewoon lekker...") en spelen met een bepaalde losheid/gemak waardoor er meer ruimte in de muziek ontstaat - en dat is altijd een positief gegeven.
In wat ik nu 'minder toegankelijke muziek' noemde (al weet ik niet waar jij precies aan denkt bij die formulering) kom je deze 'echt goede' muzikanten stukken vaker tegen dan in andere genres - en om terug te komen op je opmerking over punk: in de punkscene moet ik dat soort muzikanten echt met een lampje zoeken. Maar überhaupt luister en waardeer ik ook nog wel (naar) muziek waarin wat meer 'gewerkt' wordt hoor...

Susan
Usericon van Susan
Posted 27-08-2005 10:13 by Susan Wijzig reactieProfiel van SusanQuote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2005 12:37 schreef renYek het volgende:

Ook ben ik veel meer waardering gaan krijgen voor bands die met hele eenvoudige nummertjes maken, maar die wel ontzettend lekker in het gehoor liggen. En als 3 barre akkoordjes staan als een huis dan vind ik dat nu veel interessanter dan muzikanten zien die op hun tanden spelen en het geheel verzuipt in overdaad aan op zichzelf gave dingen.

Inderdaad, macht der eenvoud.......
Wat niet wil zeggen dat t niet fatsoenlijk gespeeld mag worden.

Er zijn zoveel mensen die Spawn of Possession, Nile enz waanzinnig vinden. Ik kan er live echt niks mee. Als muzikant kan ik hun gitaarspel of de drums bijv wel waarderen, want er zitten vaak ontzettend goede muzikanten in dat soort bands, maar de nummers blijven niet hangen omdat ze 1000 riffs in een nummer proppen en de "groove" is vaak ook ver te zoeken.
Ik denk dat ik sinds ik zelf speel wel anders naar bands ben gaan kijken.
Als je bijvoorbeeld oude liveopnames van bands terug ziet die je toendertijd te gek vond, zie je nu dat t vaak toch behoorlijk rammelde live, terwijl je dat toen helemaal niet hoorde of zag.
Tegenwoordig is het wel net alsof alles zo perfect mogelijk moet zijn terwijl dat vroeger (jaren 80 / 90) voor mijn gevoel niet zo was. Ervaren jullie dat ook zo? (of is dat juist de "muzikantenziekte" )

Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 27-08-2005 11:23 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

quote:
Op 27 augustus 2005 10:13 schreef Susan het volgende:

Tegenwoordig is het wel net alsof alles zo perfect mogelijk moet zijn terwijl dat vroeger (jaren 80 / 90) voor mijn gevoel niet zo was. Ervaren jullie dat ook zo? (of is dat juist de "muzikantenziekte" )

Ik zie het anders: vooral in de jaren '80 liepen er een hoop ongelofelijke prutbandjes rond die een hoop teringherrie maakten met de bedoeling extreem te zijn. Na verloop van tijd is men speltechniek en, zo u wilt, songstructuren gaan versmelten met die herrie, met als gevolg dat er echte muziek ontstond. Zo perfect als jij nu zegt is het helemaal niet, maar deze elementen maken simpelweg het verschil tussen extreme herrie en extreme muziek. En wat jij ook nog zei over techniek die boven de songs wordt verheven (okee, niet je eigen woorden, maar het is wel duidelijk waar ik op doel, meen ik): zoals ik het zie gebruiken een hoop van die 'technische' bands slechts ingewikkeldere songstructuren dan gebruikelijk. Als je echt een pure tentoonspreiding van techniek wilt zien kun je beter iets als dit nemen...

B-O-L-D-E-Y
Schaamlappen: 1 verse kut, beetje peper, bakken...
Usericon van B-O-L-D-E-Y
Posted 27-08-2005 18:49 by B-O-L-D-E-Y Wijzig reactieProfiel van B-O-L-D-E-YQuote dit berichthttp://www.grinroth.nl

Ik ben wel anders naar muziek gaan luisteren sinds ik zelf in bands speel. Ik luister veel gedetaileerder naar muziek, kan de verschillende instrumenten uit elkaar houden, snap hoe moeilijk sommige muziek is om te maken, enz. Tegelijkertijd ben ik ook een stuk kritischer geworden, vooral naar metalbands toe. Wat ik persoonlijk erg belangrijk vind is HOE bepaalde muziek tot stand komt, zeg maar de hersenspinsels van de muzikanten voordat de muziek er al is. De zoveelste technische deathmetalband, hoe goed ze ook kunnen spelen, boeit me vaak dan ook niet omdat ik het vaak alleen maar een showcase van technieken vind. Veel soorten metal trouwens. Verreweg de meeste metalbands maken continu dezelfde soort nummers, omdat ze dat goed kunnen of trouw aan een stijl willen blijven ofzo... een nieuwe CD van Deicide boeit me dan ook niet omdat ik daar al 2 van heb...

Ik luister naast (death)metal erg veel naar andere soorten muziek, Ozric Tentacles, Mr Bungle, Stuurbaard Bakkebaard, Trail of Dead, The Doors, reggae, enz... ten eerste omdat ik dat gewoon gaaf vind, ten tweede om mezelf ook wat fris te houden zeg maar, ik vind het te gek om dingen te horen die ik nog nooit heb gehoord en daar haal ik ook weer veel inspiratie uit...

Susan
Usericon van Susan
Posted 27-08-2005 20:02 by Susan Wijzig reactieProfiel van SusanQuote dit bericht

quote:
Op 27 augustus 2005 11:23 schreef Hexegot het volgende:
Als je echt een pure tentoonspreiding van techniek wilt zien kun je beter iets als dit nemen...

Hehe, vet dit!

Wat de rest betreft bedoelde ik iets anders. Als je bijvoorbeeld luistert naar de demo's of eerste CDs van bands als Carcass, Carnage enz dan hoor je dat dat echt niet zo geweldig gespeeld is en van het geluid maar helemaal niet te spreken. Toch vond iedereen het vet en sloeg het toen in als een bom. Ze hadden gewoon getekende en gekopieerde hoesjes en de opnames waren vaak gedaan op een of andere zolderkamer. Nou, tegenwoordig moet je daar echt niet mee komen. Alles moet, voor mijn gevoel, megaperfect zijn en als er ook maar iets niet klopt wordt t afgekraakt. Begrijp me niet verkeerd, ik snap ook wel dat je tegenwoordig je demo niet meer op een tapeje kan zetten, je moet ook met de tijd meegaan, maar mensen lijken op de een of andere manier veeleisender geworden te zijn.

renYek
Usericon van renYek
Posted 27-08-2005 20:39 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

quote:
Op 27 augustus 2005 20:02 schreef Susan het volgende:
Hehe, vet dit!

Wat de rest betreft bedoelde ik iets anders. Als je bijvoorbeeld luistert naar de demo's of eerste CDs van bands als Carcass, Carnage enz dan hoor je dat dat echt niet zo geweldig gespeeld is en van het geluid maar helemaal niet te spreken. Toch vond iedereen het vet en sloeg het toen in als een bom. Ze hadden gewoon getekende en gekopieerde hoesjes en de opnames waren vaak gedaan op een of andere zolderkamer. Nou, tegenwoordig moet je daar echt niet mee komen. Alles moet, voor mijn gevoel, megaperfect zijn en als er ook maar iets niet klopt wordt t afgekraakt. Begrijp me niet verkeerd, ik snap ook wel dat je tegenwoordig je demo niet meer op een tapeje kan zetten, je moet ook met de tijd meegaan, maar mensen lijken op de een of andere manier veeleisender geworden te zijn.

Dat klopt denk ik ook wel, maar dat heeft als positief ecffect denk ik dat er minder prut verspreid wordt.

Susan
Usericon van Susan
Posted 27-08-2005 20:45 by Susan Wijzig reactieProfiel van SusanQuote dit bericht

quote:
Op 27 augustus 2005 20:39 schreef renYek het volgende:
Dat klopt denk ik ook wel, maar dat heeft als positief ecffect denk ik dat er minder prut verspreid wordt.

Dat is wel zo ja....

Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 27-08-2005 20:57 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 27 augustus 2005 11:23 schreef Hexegot het volgende:
Ik zie het anders: vooral in de jaren '80 liepen er een hoop ongelofelijke prutbandjes rond die een hoop teringherrie maakten met de bedoeling extreem te zijn. Na verloop van tijd is men speltechniek en, zo u wilt, songstructuren gaan versmelten met die herrie, met als gevolg dat er echte muziek ontstond.

Noem er eens een paar dan?

Als ik aan de jaren '80 denk, denk ik aan oa metallica, slayer, agent steel, nasty savage, mecyful fate etc. En die prutbandjes hebben niet echt iets slechts uitgebracht. Dat was pas jaren later.

Zoveel releases waren er in de jaren '80 helemaal niet, je keek nog echt naar platen uit. Dat was pas in de jaren '90, toen dem en bm groot werden.

Edit: Tegenwoordig komt er pas veel uit. En de dagen van zolderkamertjes zijn echt niet voorbij, hoor. Zeker niet nu het zo gemakkelijk is geworden om muziek zelf met een pc op te nemen en te verspreiden via internet.

[Dit bericht is gewijzigd door Oud Vuil op 27-08-2005 20:59]

SHS
Radiant, sir, radiant
Usericon van SHS
Posted 27-08-2005 21:11 by SHS Wijzig reactieProfiel van SHSQuote dit berichthttp://www.thedustconnection.com

quote:
Op 25 augustus 2005 13:54 schreef Illusione het volgende:
Als toetsenist heb ik daar weinig last van, gezien de meeste toetsenisten geen keytars gebruiken en ik dus toch niet zie wat ze doen, alleen maar hoor. Helaas dat veel toetspartijen in metal erg oncreatief zijn en alleen dienen als opvulling met wat akkoordjes. Een band die dat beter doet, in mijn beleving, is bijvoorbeeld Symphony X en Sonata Arctica. Bij bands als Nightwish, Epica en After Forever kunnen de toetsen mij ook niet bekoren.

Vind de toetsen bij Nightwish juist wel vet, die gast doet tenminste meer dan alleen maar zo snel mogelijk neoklassiek pingelen op een clavecimbel. Gelukkig heeft Sonata Arctica daar ook niet al teveel last van (jammer trouwens dat die gast die op Silence speelde weg is).

Ik vind het juist mooi als een toetsenist zich niet op de voorgrond dringt, maar sfeerverhogend speelt. Frank Boeijen van The Gathering vond ik daar altijd erg goed in. Precies die 'simplicity' die hierboven al eens werd aangehaald.

Overigens vind ik keytars en metal een barslechte combinatie.

grimbert
Hmmmmm booze....
Usericon van grimbert
Posted 27-08-2005 21:18 by grimbert Wijzig reactieProfiel van grimbertQuote dit berichthttp://www.elexorien.com

quote:
Op 27 augustus 2005 21:11 schreef SHS het volgende:
Vind de toetsen bij Nightwish juist wel vet, die gast doet tenminste meer dan alleen maar zo snel mogelijk neoklassiek pingelen op een clavecimbel. Gelukkig heeft Sonata Arctica daar ook niet al teveel last van (jammer trouwens dat die gast die op Silence speelde weg is).

Ik vind het juist mooi als een toetsenist zich niet op de voorgrond dringt, maar sfeerverhogend speelt. Frank Boeijen van The Gathering vond ik daar altijd erg goed in. Precies die 'simplicity' die hierboven al eens werd aangehaald.

Overigens vind ik keytars en metal een barslechte combinatie.

Keytars zijn juist cool, de meeste toetsenisten staan vaak achterin ergens in een hoekje verstopt
Ik sta lekker vooraan met m'n keytar

De heerschappij, dat ben jij!

SHS
Radiant, sir, radiant
Usericon van SHS
Posted 27-08-2005 21:33 by SHS Wijzig reactieProfiel van SHSQuote dit berichthttp://www.thedustconnection.com

quote:
Op 27 augustus 2005 21:18 schreef grimbert het volgende:
Keytars zijn juist cool, de meeste toetsenisten staan vaak achterin ergens in een hoekje verstopt
Ik sta lekker vooraan met m'n keytar

Ik zie het inderdaad. Toch niet zo mijn ding ben ik bang. Ik ga voor je Triton!

ravenheart
Usericon van ravenheart
Posted 27-08-2005 22:33 by ravenheart Wijzig reactieProfiel van ravenheartQuote dit bericht

ik ben niet echt andere muziek gaan luisteren, speel al zo lang trompet (nee, niet in een band )
maar merk wel dat ik gewoon meer oplet als anderen trompet spelen, er meer naar luister en ook naar concerten (ckv ) ben geweest...

edit: bugel al zo lang
trompet nog geen 2 jaar
wees gerust, bugel en trompet verschilt niet zo veel, dus t is aan te horen....

[Dit bericht is gewijzigd door ravenheart op 27-08-2005 22:36]

Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 28-08-2005 8:21 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Nee maar da's een instrument dat niet of zelden(bij mijn weten) wordt gebruikt in de metal, dat scheelt een hoop volgens mij.

Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 28-08-2005 9:09 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

quote:
Op 27 augustus 2005 20:57 schreef Oud Vuil het volgende:

Noem er eens een paar dan?

Het eerste wat me te binnen schiet is een aanzienlijk deel van de 'up and coming' black en death metalscene: Mayhem, Immortal, en bijvoorbeeld Entombed speelden nou niet bepaald geweldig in de begindagen... Al gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat (in mijn ogen) met name Immortal nog wel aardig wat kaas gegeten had van het fenomeen songstructuren.

[Dit bericht is gewijzigd door Hexegot op 28-08-2005 9:12]

Stefan
Usericon van Stefan
Posted 28-08-2005 10:38 by Stefan Wijzig reactieProfiel van StefanQuote dit bericht

quote:
Op 28 augustus 2005 9:09 schreef Hexegot het volgende:
Het eerste wat me te binnen schiet is een aanzienlijk deel van de 'up and coming' black en death metalscene: Mayhem, Immortal, en bijvoorbeeld Entombed speelden nou niet bepaald geweldig in de begindagen... Al gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat (in mijn ogen) met name Immortal nog wel aardig wat kaas gegeten had van het fenomeen songstructuren.

Entombed niet geweldig in de begindagen????? Kom op zeg, Left Hand Path is een wereldplaat en ik kan er geen foutje op ontdekken hoor...

Oh, sorry... Ik dacht dat je wél leuk was...

Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 28-08-2005 11:19 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

quote:
Op 28 augustus 2005 10:38 schreef Stefan het volgende:

Entombed niet geweldig in de begindagen????? Kom op zeg, Left Hand Path is een wereldplaat en ik kan er geen foutje op ontdekken hoor...

studio <--- groot verschil ---> live

Maargoed, meningen mogen verschillen.

ravenheart
Usericon van ravenheart
Posted 28-08-2005 11:21 by ravenheart Wijzig reactieProfiel van ravenheartQuote dit bericht

quote:
Op 28 augustus 2005 8:21 schreef Audiophile het volgende:
Nee maar da's een instrument dat niet of zelden(bij mijn weten) wordt gebruikt in de metal, dat scheelt een hoop volgens mij.

heb weleens wat gehoord waar dus wel trompet bij zat, maar die band is al lang geleden verdwenen....
ik vond die trompet erbij toen wel erg fijn klinken, heb helaas niks meer van ze...
weet zelfs bandnaam niet meer

Ed
Usericon van Ed
Posted 28-08-2005 11:24 by Ed Wijzig reactieProfiel van EdQuote dit bericht

quote:
Op 25 augustus 2005 12:36 schreef Kramy het volgende:
Hmmz, zal voor een aantal gevallen inderdaad wel kloppen, maar ik ken ook mensen waarmee ik een paar jaar terug een hoop discussies heb gevoerd over metal en ook mee naar wacken ben geweest, ze hebben ook op ZM gezeten (Sjaan en Etter bijvoorbeeld), maar nu zijn ze er totaal niet meer mee bezig, en ze luisteren het ook nog amper. Ze waren er tot voor een jaar ofzo terug evenveel mee bezig als ik, alleen ik speelde dan nog gitaar.
En ik ken niet alleen die 2 voorbeelden, maar ik heb dit over zoveel mensen gehoord. En toevallig allemaal mensen die geen 'metal-instrument' hebben bespeeld.

daar is dus diegene die me normale nickname gebruikte!

ontopic: ik ben wel anders gaan luisteren sinds ik een muziekinstrument speel. Je gaat veel meer op de details letten in een nummer en dus ook bijvoorbeeld een nummer goed vinden waar een hele lekkere ritme op de right word gespeelt, terwijl de rest niet zo boeiend is.

@MarcelCoenen, vind jij radiohead 'simpele' muziek? daar gebeuren toch wel aardige gelaagde dingen en dat vind is nou niet echt makkelijk volgens mij.

Ed
Usericon van Ed
Posted 28-08-2005 11:26 by Ed Wijzig reactieProfiel van EdQuote dit bericht

quote:
Op 28 augustus 2005 11:21 schreef ravenheart het volgende:
heb weleens wat gehoord waar dus wel trompet bij zat, maar die band is al lang geleden verdwenen....
ik vond die trompet erbij toen wel erg fijn klinken, heb helaas niks meer van ze...
weet zelfs bandnaam niet meer

sear bliss toch? en beyond dawn had ook een trombone. Daarnaast heb je ook nog Ephel duath en dingen als mr bungle waar toeters inzitten.

Stefan
Usericon van Stefan
Posted 28-08-2005 11:33 by Stefan Wijzig reactieProfiel van StefanQuote dit bericht

quote:
Op 28 augustus 2005 11:19 schreef Hexegot het volgende:
studio <--- groot verschil ---> live

Maargoed, meningen mogen verschillen.

Willem II Den Bosch, Left Hand Path tour geweest? Als je doelt op die live-cd, die is idd erg.

[Dit bericht is gewijzigd door Stefan op 28-08-2005 11:33]

Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 28-08-2005 11:34 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

Nee... in 1990 was ik 5 jaar oud.

En inderdaad, ik heb 'Monkey Puss' in m'n hoofd.

[Dit bericht is gewijzigd door Hexegot op 28-08-2005 11:35]

Stefan
Usericon van Stefan
Posted 28-08-2005 11:39 by Stefan Wijzig reactieProfiel van StefanQuote dit bericht

quote:
Op 28 augustus 2005 11:34 schreef Hexegot het volgende:
Nee... in 1990 was ik 5 jaar oud.

En inderdaad, ik heb 'Monkey Puss' in m'n hoofd.

Het feit dat ik er wel bij was en jij 5 jaar oud destijds doet me ineens heel erg oud voelen.

ratje
X-tinXion
Usericon van ratje
Posted 28-08-2005 11:41 by ratje Wijzig reactieProfiel van ratjeQuote dit berichthttp://www.conradhultermans.com

quote:
Op 28 augustus 2005 11:39 schreef Stefan het volgende:
Het feit dat ik er wel bij was en jij 5 jaar oud destijds doet me ineens heel erg oud voelen.

lol

mij ook eigenlijk!!!

Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 28-08-2005 12:54 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

quote:
Op 28 augustus 2005 11:39 schreef Stefan het volgende:

*kijkt in profiel van Stefan*

Ben je ook wel...

Gnosis
With Furious Intent
Usericon van Gnosis
Posted 28-08-2005 21:50 by Gnosis Wijzig reactieProfiel van GnosisQuote dit berichthttp://www.erebus.nl

Dit is eigenlijk een topic over het verschil tussen muziek luisteren en muziek horen. Daar zit een duidelijk verschil tussen wat volgens mij veel met het bespelen van een intrument te maken heeft.
Soms vind ik het wel jammer dat ik te weinig muziek Hoor. In tegenstellig tot het beluisteren van het geheel ben ik geneigd intrumenten te isoleren, wat soms nadelig kan zijn.
Het is ook wel een grappig gegeven dat drummers vaak meer geneigd zijn naar de gitaar en de melodie te luisteren en de gitaristen veel aan de drums hangen. Ik weet niet of het vaker voorkomt maar het is mij vaker opgevallen.

Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com