IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Fredrik Thordendal's Special defects - Sol Niger Within. Volgende pagina
jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 23-11-2005 8:51 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

nog maar weinig mensen over gehoord, maar 1 van mijn meest gespeelde platen.

ben ik de enige die hem regelmatig luisterd?

BIO!!:

Line-up Mats »Samsarga« Öberg: Church organ, synthesizer (Parts 2, 20)
Jonas Knutsson: Sax (Parts 20, 23, 27, 28)
Jerry Ericsson: Bass (Parts 10, 23)
Kantor Magnus Larsson: Church organ (Part 22)
Victor Alneng: Yidaki (Part 14)
Morgan »Gandharva« Ågren: Drums
Marcus Persson: Primal screams
Tomas Haake: Psychonaut's voice
Jennie Thordendal: Gallskrik
Petter Marklund: Psychedelic introspection, quotations and guidance
Fredrik Thordendal: Sonic execution and psychotomimetic soundscapes
Stefan »Macman« Gillblad: De-appearance and re-appearance of computer graphics
Nina Bergman: Morphogenetic illustrations and art direction

Versions CD RR6417. Sol Niger Within version 3.33 (Ultimate Audio Entertainment & Relapse Records) - a new mix by Fredrik Thordendal and Daniel Bergstrand; no church organs, better sound quality, PQ-coding rather than index, and bonus songs, "Missing Time" and "Ooo Baby Baby". (Nuclear Blast Records)
CD UAE 4. Original version. (Ultimate Audio Entertainment)
CD NB 271. Original version. (Nuclear Blast Records)
CD MICY-1091 (Avalon) Japanese release of original version.
Fredrik has also edited a short version for Nuclear Blast. It's about six minutes and contains the most metalish parts from the original. Nuclear Blast has released it on some promo record. It features parts 11 (minus the end), 12, 13, 14 (minus the end), 17, 24, and 25 (first half).

Trivia Fredrik Thordendal has a Special Defects homepage.
The ending is similar to the ending of "Sublevels".
The Japanese version has a bonus track called "Missing Time". It's an old song by Fredrik Thordendal and Mattias Eklund. Here it features Morgan Ågren on drums, Mats Öberg on keyboard, Svante Henrysson on the bass, Mattias Eklund on guitar synth, and Fredrik did guitars and programming.
Radio Station KFAI, Minnesota, USA, once played "Sol Niger Within" in its entirety! This happened on the good 'ol show The Root of All Evil which runs Saturday nights 0100-0600 am. In the beginning of this particular show, the host said he had "a special treat later for all of you Meshuggah fans". As it happened, Fredrik got to hear these news on IRC the same night we had the band invited for the grand opening of www.meshuggah.net, back in 1996.
The part where Magnus Larsson plays the organ was sampled by Clawfinger and used in their song "Biggest & The Best".

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 19-05-2010 1:18]

"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."

spectre
Usericon van spectre
Posted 23-11-2005 9:15 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

ik ken het niet, wat is het

Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat

renYek
Usericon van renYek
Posted 23-11-2005 9:25 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

Ik heb het al een tijdje niet meer geluisterd, maar het is wel erg gave sjit dit.

Jebes
Usericon van Jebes
Posted 23-11-2005 9:35 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

quote:
Op 23 november 2005 9:25 schreef renYek het volgende:
Ik heb het al een tijdje niet meer geluisterd, maar het is wel erg gave sjit dit.

Wat voor een soort muziek is het dan?

Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -

trol
Usericon van trol
Posted 23-11-2005 9:37 by trol Wijzig reactieProfiel van trolQuote dit berichthttp://www.dimensional-psychosis.com

Soul Negro within?

Volgens mij heb ik de vorige cd op mp3.. Verdomd vernuftig staaltje muziek en beviel me prima dus deze ook maar eens ergens vandaan loaden.

M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 23-11-2005 9:41 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Ja maar wat voor muziek IS het dan. Dat staat weer nergens he.

Fickt nicht mit dem Raketemensch!!

renYek
Usericon van renYek
Posted 23-11-2005 9:42 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

Als je Meshuggah kent, dan lijkt dit er erg veel op alleen nog experimenteler.

trol
Usericon van trol
Posted 23-11-2005 9:44 by trol Wijzig reactieProfiel van trolQuote dit berichthttp://www.dimensional-psychosis.com

Exact.

Jebes
Usericon van Jebes
Posted 23-11-2005 9:45 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

quote:
Op 23 november 2005 9:42 schreef renYek het volgende:
Als je Meshuggah kent, dan lijkt dit er erg veel op alleen nog experimenteler.

Ah ok, thanx Dan ga ik dit maar een beluisteren.

Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -

Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 23-11-2005 13:46 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

Lang geleden toen 'ie pas uit was heb ik 'm bij de CD-boer beluisterd. Prompt laten liggen ook. Wat ik me meen te herinneren is dat het me te 'happy' klonk.
"Sol Tropical Within" zeg maar.

renYek
Usericon van renYek
Posted 23-11-2005 13:49 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

Happy? Dat vooral niet. Tenzij jij een hele aparte beleving van 'happy' hebt hehe

jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 24-11-2005 11:30 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

het is idd verre van happy!!! maar idd: een nog experimentelere versie van meshuggah met een nog betere drummert
er zijn trouwes meerdere versies.. 1 die uit "geknipte" liedjes bestaat en een cd die 1 groot geheel is.

ik heb zelf liever het geheel... gewoon een dik halfuur aan uninterupted luisterplezier!!

"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."

renYek
Usericon van renYek
Posted 24-11-2005 11:44 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

morgan nogwat heet die drummer geloof ik. de drumleraar van thomas haake.

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-11-2005 12:06 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Morgan Ågren

Hij heeft ook een tijdje bij dhr. Zappa gedrumt!

FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 24-11-2005 12:08 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

Idd! Verhaal op Agren's site daarover wel eens gelezen? Echt gaaf

Special Defects altijd gehad! Heerlijk leip meesterwerkje! En dat orgelstuk ook.. sick..

Cainam Ladicius
Usericon van Cainam Ladicius
Posted 24-11-2005 22:50 by Cainam Ladicius Wijzig reactieProfiel van Cainam LadiciusQuote dit bericht

Ja ik draaide deze plaat toevallig deze week nog. Het is inderdaad een meer experimentelere versie van Meshuggah met veel fusion invloeden. Wel veel ontoegankelijker dan Meshuggah vind ik persoonlijk. Ik zoek nog eigenlijk het origineel, maar heb al begrepen dat die heel moeilijk te krijgen is. Iemand een idee waar je hem kunt krijgen?

Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 24-11-2005 23:37 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

quote:
Op 23 november 2005 8:51 schreef jbassist het volgende:

*plaatje*

nog maar weinig mensen over gehoord, maar 1 van mijn meest gespeelde platen.

ben ik de enige die hem regelmatig luisterd?

Nope, hier in mijn hol knalt dit briljante werkstuk ook zeer regelmatig de boeken van de plank.

quote:
Op 24 november 2005 22:50 schreef Cainam Ladicius het volgende:

Ja ik draaide deze plaat toevallig deze week nog. Het is inderdaad een meer experimentelere versie van Meshuggah met veel fusion invloeden. Wel veel ontoegankelijker dan Meshuggah vind ik persoonlijk. Ik zoek nog eigenlijk het origineel, maar heb al begrepen dat die heel moeilijk te krijgen is. Iemand een idee waar je hem kunt krijgen?

Ik heb mijn exemplaar in Amsterdam bij de FAME gekocht, daar stond 'ie gewoon tussen het rijtje Meshuggah-albums, dus... Overigens vind ik 'Sol Niger Within' qua ontoegankelijkheid niet zo veel verschillen van de laatste drie Meshuggah-platen - waarmee ik niet bedoel dat 'Sol Niger Within' toegankelijk is, maar dat ik vind dat Meshuggah de laatste jaren ook flink zware kost (geworden) is.

[Dit bericht is gewijzigd door Hexegot op 24-11-2005 23:42]

jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 24-11-2005 23:43 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

naja, als je the Vitamin K experience ook als "lichte" kost kunt bestempelen betwijfel ik

De rest idd wel.
Ik vind trouwes het stukje "through fear we are unconcious" (ik weet niet of dat hem precies is.. in ieder geval het stukje voor death at both ends ) zwaar geniaal!!!
wat een ontzettend vage gitaarpartij

[Dit bericht is gewijzigd door jbassist op 24-11-2005 23:45]

Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 24-11-2005 23:45 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

Now what's The Vitamin K Experience? *nieuwsgierig is*

jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 24-11-2005 23:46 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

jij hebt natuurlijk de gehele versie.. ik heb 3e (chopped up) versie.. zet hem wel eens online.. maar dat morgen.. nu eerst slapen

Tymon
exivious
Usericon van Tymon
Posted 25-11-2005 3:15 by Tymon Wijzig reactieProfiel van TymonQuote dit berichthttp://www.exivious.net

Toffe CD! Soms word ik een beetje gek van Fredrik's "eindeloze atonale tap licks" maar hij heeft ook zeker zn goeie momenten! Jammer alleen dat ie niet wat meer doet met zn fusion invloeden. De 2 nummers op deze CD waar hij dat wel doet zijn erg tof. En die sax solo op Zeta 2 is echt geweldig!!

Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 25-11-2005 14:32 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Ik heb deze cd ook ergens liggen; afgezien van 1 of meerdere trackindeling; zijn er ook 2 versies waarvan er op één een berg bonusmateriaal achter de reguliere opname staat?

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 25-11-2005 21:28 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Die moet ik eens checken!
Meshuggah wordt regelmatig gespeeld, vooral de MCD I

signature

innerlogicmarty
Map Ref. 41ºN 93ºW
Usericon van innerlogicmarty
Posted 25-11-2005 23:20 by innerlogicmarty (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van innerlogicmartyQuote dit bericht

Ah, leuk, deze plaat stond dus op 1 in mijn jaarlijstje van 1997. Echt geweldig geniale plaat. Ik kan nog steeds hele lappen tekst van deze plaat uit mijn hoofd, ik heb hem dat jaar helemaal aan flarden gedraaid.

innerlogicmarty
Map Ref. 41ºN 93ºW
Usericon van innerlogicmarty
Posted 25-11-2005 23:21 by innerlogicmarty (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van innerlogicmartyQuote dit bericht

Ik hou het op extreme avant fusion op metalbasis. Voorla de wat langere solo stukken van Thordendal zijn echt sprekend Allan Holdsworth.

Ik zoek hem gewoon weer eens op.

Tymon
exivious
Usericon van Tymon
Posted 26-11-2005 1:29 by Tymon Wijzig reactieProfiel van TymonQuote dit berichthttp://www.exivious.net

quote:
Voorla de wat langere solo stukken van Thordendal zijn echt sprekend Allan Holdsworth.

Nou nou nou... das iets te veel eer voor Fredrik. Hij heeft af en toe best leuke stukjes in zijn solo's maar qua timing, nootkeus, frasering (alles dus hehe) haalt hij het lang niet bij Allan (en dan bedoel ik ook LAAAAAAANG niet).

Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com