bastianus |
|
![](/forum/spacer.gif) |
![Usericon van bastianus](https://memegenerator.net/img/instances/500x/80454674/jullie-hebben-allemaal-een-onvoldoende.jpg) |
|
Posted 18-06-2009 16:07 by bastianus |
![Wijzig reactie](/forum/edit.gif) ![](/forum/spacer.gif) ![Profiel van bastianus](/forum/profile.gif) ![](/forum/spacer.gif) ![Quote dit bericht](/forum/quote.gif) ![](/forum/spacer.gif) |
|
quote: Show in hoger sferen
De één is F-16-piloot, de ander vliegtuigspotter. De Luchtmachtdagen op vliegbasis Volkel - morgen en zaterdag - zijn voor beiden een thuiswedstrijd, hoort Johan van de Werken.
Bij veel Nederlanders hebben de jaarlijkse Luchtmachtdagen een vaste plaats in de agenda. Zo wisten vorig jaar ruim 165.000 mensen de weg te vinden naar vliegbasis Leeuwarden. Als het weer het enigszins toelaat, nestelen zich dit jaar weer minimaal 150.000 vaders, moeders, kinderen, opa’s en oma’s op klapstoeltjes en picknickkleden langs de landingsbaan, om niets te hoeven missen van de oogverblindende en oorverdovende capriolen in het Brabantse luchtruim.
Robert Arts (33) is vanzelfsprekend aanwezig tijdens de Luchtmachtdagen. Arts is voorzitter van de Spotting Group Volkel - een vereniging voor vliegtuigspotters - en een open dag op vliegbasis Volkel is voor hem een thuiswedstrijd.
Eerst maar eens wat vooroordelen over vliegtuigspotters wegnemen. Arts: ,,Dé vliegtuigspotter bestaat niet. Er zijn mensen die vooral vliegtuignummers verzamelen, zoals een filatelist postzegels verzamelt. Anderen richten zich op het fotograferen van zo veel mogelijk verschillende vliegtuigen en de volgende luistert naar communicatie tussen piloten en de verkeerstoren.’’
Geduld is daarbij een schone zaak, legt Arts uit. ,,Het is een obsessie. Vaak moet je een flink eind reizen en sta je uren voor niets langs de baan. Je moet erg gedreven zijn om dit vol te houden. Aan de andere kant is het vaak erg gezellig. Je komt gemakkelijk in contact met andere vliegtuigspotters en men probeert elkaar meestal te helpen, bijvoorbeeld door informatie uit te wisselen. Er kan een loodgieter naast je staan, maar ook een piloot, een zakenman of een scholier.’’
Wie een groepje jongens op een willekeurige basisschool vraagt naar hun favoriete beroep, heeft grote kans dat ‘piloot’ hoog op het verlanglijstje staat. Toch is dat maar voor weinigen weggelegd.
Bij Ralph ‘Sheik’ Aarts (30) is die jongensdroom wel uitgekomen: hij is piloot bij de luchtmacht en mag tijdens de open dagen als demonstratievlieger zijn kunsten vertonen in een oranje F-16. ,,Ik ging vroeger met mijn vader mee zweefvliegen. Sindsdien wilde ik piloot worden op een jachtvliegtuig. Dat is natuurlijk de grootste kick. Uiteindelijk heb ik me op mijn achttiende aangemeld bij de luchtmacht en ben ik uitgebreid onderzocht op fysiek en psychisch gebied, want niet iedereen heeft vliegaanleg. Het resultaat was dat ik al op jonge leeftijd in Amerika verbleef voor mijn opleiding. Ik mocht daar nog geen biertje bestellen aan de bar, maar ik vloog wel al in een jachtvliegtuig,’’ lacht Aarts.
Inmiddels heeft ‘Sheik’ bijna 1500 uur vliegervaring op de F-16. Hoe komt hij eigenlijk aan die bijnaam? ,,Elke jachtvlieger krijgt traditioneel een bijnaam van zijn collega’s. Toen ik op vliegbasis Twente gestationeerd was, woonde ik net over de Duitse grens. Daar is het redelijk normaal om een oliebrander te hebben voor je warme water. Daarom had ik drie grote olievaten in de kelder staan. Toen mijn collega’s dat zagen, was snel duidelijk welke naam ik zou moeten dragen.’’
Hoewel Nederland de F-16 al in 1979 in gebruik nam - en deze op termijn waarschijnlijk zal worden vervangen door de Joint Strike Fighter (F-35) - kan dit ‘mooie stukje techniek’ nog aardig meekomen in 2009, stelt Aarts.
,,Het is een fantastische machine met ontzettend veel vermogen. Als we de naverbrander aanzetten, heeft hij 25.000 pond stuwkracht. Als je hem op zijn staart zou kunnen zetten, zou je daarmee verticaal kunnen vertrekken. Mijn show duurt maar elf minuten en is vergeleken met de sierlijke, harmonieuze demonstratie van teams als de Patrouille de France veel feller. Ik laat alle uitersten van de F-16 zien: van het meest minimale bochtje tot de high speed pass, waarbij ik op dertig meter hoogte voorbij vlieg met een snelheid van ongeveer 1200 kilometer per uur. Dan ga ik net niet door de geluidsbarrière, anders sneuvelen alle ruiten in de wijde omtrek,’’ grijnst hij.
Vliegtuigspotter Arts verkeert ook graag in hogere sferen, maar dan als passagier. ,,Zoals zo veel jongens heb ik ook geprobeerd piloot te worden, maar ik ben niet door de selectie gekomen vanwege een slecht oog. Toch wil ik ooit nog eens mijn vliegbrevet halen, maar dat is helaas geen goedkope hobby.’’
Wie zijn jongensdroom niet ziet uitkomen, komt volgens Arts toch opvallend vaak terecht in de luchtvaartwereld. ,,Dan werkt men bijvoorbeeld in het onderhoud of bij de luchtverkeersleiding. Maar ik ken ook een KLM-piloot die vaak in het buitenland komt en tijdens zijn rustdagen vliegtuigen gaat bekijken. Hij komt op de merkwaardigste tijden op de meest vreemde plaatsen. Dat is zijn passie, ook als hij niet aan het werk is.’’
Arts kijkt dit weekend vooral uit naar het negen vliegtuigen tellende Britse demoteam Red Arrows, de Avro Vulcan en de show van Ralph Aarts in zijn oranje F-16. Daarbij is een vleugje nationalisme wat Arts betreft wel op zijn plaats.
,,Daar zijn de buitenlandse teams ook niet vies van. Het is goed om te zien waartoe onze luchtmacht - in bijvoorbeeld Afghanistan - in staat is.’’ Aarts’ straaljager ziet er uit als een Nederlands voetbalshirt. ,,Daar gaat het publiek van smullen.’’
De Luchtmachtdagen op vliegbasis Volkel zijn op vrijdag 19 en zaterdag 20 juni van 9.00 tot 17.00 uur.
Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.
![](/forum/spacer.gif) |