metallica92 |
|
|
|
|
Posted 16-07-2006 16:56 by metallica92 |
|
|
2e Cd: Brutus - Slachtbeest:
Houdt het dan nooit op met de aanwas van goede Nederlandse death metal bands? Tien jaar geleden leek death metal op sterven na dood in Nederland en nu, anno 2004, neemt Nederland een steeds dominantere rol in op het gebied van death metal met bands als God Dethroned, Sinister, Pyaemia, Disavowed, Putrefied, Severe Torture, Textures, Houwitser, Monolith, Inhume, Mangled, en daar mag Brutus zich dan nu zeker ook toe rekenen.
Brutus is de derde Nederlandse band (naast Disavowed en Pyaemia) op het Unique Leader label, dat onderhand wel de "FC Barcelona van de death metal" genoemd mag worden. Het debuutalbum van deze Brabantse formatie heet "Slachtbeest", bestaat uit tien ultrabrute death metal tracks en klokt volgens Unique Leader tradities iets meer dan een half uur. Ik had voorheen deze band al een paar keer live aan het werk gezien, maar hun show kon me eerlijk gezegd niet erg boeien (meestal vanwege het slechte geluid). Ik was dan ook huiverig voor wat mij te wachten stond toen ik "Slachtbeest" in mijn handen gedrukt kreeg om te recenseren.
Wat schetst mij verbazing? Zo slecht is het eigenlijk helemaal niet.. Sterker nog, dit gaat erin als zoete koek. Dit is godverdomme death metal! Bruut! Drummer Ploegbaas hakt er gedurende een half uur op los als hing zijn leven er van af. De gitaren klinken ZWAAR en log en er worden veel afwisselende en catchy riffs gespeeld, die ook nog eens lekker in het gehoor liggen. De zang wordt net als bij Nile en Gorgasm verzorgd door de drie snarenplukkers en klinkt voornamelijk zwaar en onverstaanbaar (en soms wat monotoon). Kortom, alle ingrediënten die nodig zijn voor een lekker potje death metal. Ik heb altijd gedacht dat het gebruik van de moedertaal in de metal alleen was weggelegd voor black metal bands, maar Brutus verkiest als death metal band ook voor Nederlandse titels als "Vleesromp", "Bloedspoor", "Darmschurft" en natuurlijk het titelnummer "Slachtbeest". Of er daadwerkelijk ook in het Nederlands gezongen wordt, dat is niet te verstaan. "Slachtbeest" is een verrassend lekker death metal schijfje van eigen bodem! "Slachtbeest" is erg bruut-dus. Niet erg origineel, maar wel lekker. Binnenkort is Brutus ook te zien op de Europese podia, want de band gaat drie weken met Cephalic Carnage en Macabre op tour, een interessant package lijkt mij zo!
|