|
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: Dat denk ik ook. Maar lang niet alle drummers hebben dat door. Het is altijd goed om ook naar omliggende genres te kijken, ook voor het componeren van nummers. Daar steek je soms heel veel van op. www.myspace.com/heerschendeheerschers www.myspace.com/dihm www.myspace.com/departuremetal http://www.departuremetal.com http://www.freewebs.com/grindbashers |
|
quote: Dat geldt niet alleen voor drummers, maar ook voor gitaristen. Daarom luister ik bijvoorbeeld ook heel veel naar jazz. (en omdat ik jazz gewoon ontzettend gaaf vind natuurlijk ) |
|
De overgangen, daar zeg je zoal iets. Rifjes vinden is dan nog redelijk gemakkelijk (al hangt dat sterk af van tijd tot tijd) maar een goeie overgang vinden is echt iets helemaal anders. Bij mij zijn ze vaak te bruusk en zeker overgangen vinden van een clean stuk naar een hard metalrifje is fucking zwaar |
|
Ik heb wel gemerkt dat je het allemaal wat makkelijker kan maken als je het ritme van het volgende stukje bij de noten van het vorige speelt, of het vorige stukje in het schema van het volgende stukje. Overgangen gaan vaak het best als je een 'oud' en een 'nieuw' element combineert. |
|
Wat ik de laatste tijd wel heb, is dat ik moeite heb met metal riff'jes te verzinnen, haha. Veel meer non-metal dingen. |
|
ha dat zal ik eens proberen dan |
|
quote: Dan moet je die rifjes onder een ander simpel metal ritme zetten en word het progresief |
|
Eerst riffs schrijven die beuken en die je zelf vet vind om te horen, dan gewoon een simpel couplet-refrein-overgangen structuur maken en dan kun je achteraf weer shit toevoegen en weglaten. Uiteindelijk wordt het toch wel iets; op een gegeven moment klopt het gewoon. [Dit bericht is gewijzigd door Gnosis op 22-08-2006 16:23] |
|
En welke toonladders gebruiken jullie zoal bij het zelf componeren? Bij mij is het vaak E-mineur of de Phrygian scale in E of F |
|
quote: Niets specifieks, ik begin gewoon ergens met iets dat ik in mijn kop heb. Als je steeds met een bepaald iets qua toon begint, dat wordt het al snel meer van hetzelfde volgens mij. Dat probleem heb ik vaak als ik in een oefenruimte iets "moet" verzinnen, een heel nummer lukt mij wel in een oefensessie, maar als ik dan nog een nummer wil maken verzand ik snel in een riff die sterk op het vorige lijkt. www.myspace.com/heerschendeheerschers www.myspace.com/dihm www.myspace.com/departuremetal http://www.departuremetal.com http://www.freewebs.com/grindbashers |
|
majeur en mineur en frygisch met verhoogde terts geloof ik, eigenlijk ken ik dr maar 3 zonder na te denken en doe alles op gehoor ook [Dit bericht is gewijzigd door FRNK op 23-08-2006 19:49] |
|
Frygische gebruik ik vaak als ik iets in de blackmetal-richting wil componeren. In powermetal is het vaak de gewone mineur da gebruikt wordt zeker? |
|
Jullie nooit wat anders? Beetje mineur pentatonisch hier en daar? |
|
pentatonisch ben ik niet zo mee vertrouwd. Noemt eens een liedje waarin die voorkomt? |
|
Wordt veel in blues gebruikt, dus maak je maar niet druk, haha. |
|
ja ik had dat ook al gehoord ja. Ah en nog iets, zou iemand mij eens kort kunnen uitleggen hoe de kwintencirkel werkt? Want ik versta er mij niet uit. |
|
Werkt het handigste met een tekening, maar ik zal morgen eens een poging wagen. Even weer wat thearie doorlezen. Edit; Illu weet het vast wel, hehe. [Dit bericht is gewijzigd door Sargatanas op 23-08-2006 22:29] |
|
Kan ik wel, maar aangezien het al velen het voor mij gedaan hebben inclusief mooie plaatjes erbij: http://home.hccnet.nl/t.buys/index.htm Muziektheorie, en daaronder vind je de kwintencirkel en nog vele andere theoretische weetjes. Edit: Makkelijkst om te onthouden dat de noten van de toonladder in de vorige 'stap' van de kwintencirkel hetzelfde blijven, behalve de septiem (die wordt met een halve toon verhoogd). Ook leuk om zo te kunnen zeggen dat je met je ogen dicht een toonladder met 12 kruizen speelt. [Dit bericht is gewijzigd door Illusione op 23-08-2006 23:01] [Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.' |
|
Ik heb niets met pentatonische.. alles wat je dr in speelt word gelijk zo.. AC/DC achtig.. |
|
AC/DC-achtig haha Maar het ligt aan de noten die je pakt Pentatonisch zegt daar niets over |
|
quote: Inderdaad. Je kan met bijna elke toonladder wel een geluid neerzetten dat niet direct geassocieerd wordt met de desbetreffende karakteristieke klanken van die modus. [Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.' |
|
Kent er iemand van jullie een goede tap-techniek? Want als ik het doe heb ik zeer vaak een soort 'geruis' en ook de taps zelf zijn niet goed hoorbaar. Heb al alles geprobeerd; oa. mijn mid op mijn versterker hoger zetten maar helaas. Help mij uit de nood!!! |
|
Gewoon netter en strakker spelen? [Dit bericht is gewijzigd door Violent God op 26-08-2006 19:20] |
|
Wauw, kun jij met je gitaar tappen? Dat zou ik ook wel willen, naar de koelkast lopen verneukt altijd mijn concentratie. Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd. |
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 |
Index / Heavy Metal | Vorige pagina | Volgende pagina |