IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Eenzaamheid - Solitude - Alleen Vorige pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-02-2008 18:43 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Eenzaamheid is het gevoel dat je alleen bent, van geïsoleerd zijn van 'de anderen'. Onderzoekers omschrijven eenzaamheid als: het ervaren verschil tussen gewenste en aanwezige contacten. Op deze definitie is het meeste onderzoek naar het voorkomen van eenzaamheid gebaseerd. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen sociale en emotionele eenzaamheid (Weiss), tussen situationele en duurzame eenzaamheid (Stevens).

De meeste mensen die eenzaamheid beschrijven noemen het een gevoel van verdriet, van leegte. Veel mensen die eenzaamheid ervaren hebben dat de eerste keer ondervonden doordat ze gescheiden werden van hun ouders of verzorgers. Het gevoel van machteloosheid dat daarbij optrad blijft gekoppeld aan het gevoel van eenzaamheid. Dat maakt dat eenzaamheid hardnekkig is: mensen voelen zich (ten onrechte) niet bij machte hun situatie en hun emoties te veranderen. Het kan ertoe leiden dat iemand het leven zo inricht, dat die gevoelens worden vermeden, door het vermijden van contacten met anderen. Contact maken is dan zeer bedreigend, en hier moet dan ook de oplossing voor eenzaamheid niet worden gezocht.

Ongeveer 40% van de Nederlanders heeft last van eenzaamheid. Zo'n 10% heeft last van ernstige eenzaamheid. Iedereen heeft er dus mee te maken.

Eenzaamheid bedreigt de volksgezondheid

Eenzaamheid maakt ongezond. Eenzaamheid verzwakt het afweersysteem, mensen zijn vatbaarder en genezen minder snel. Wie last heeft van eenzaamheid moet er echt iets aan doen. En wie zich in een van deze uitspraken herkent:

- ik voel me te vaak alleen

- de weekeinden en de vakanties zijn niet mijn favoriete tijden

- ik houd meer van dieren dan van mensen

- ik mis vaak aanspraak

- ik heb een hart vol liefde, en niemand om het aan te geven...

-ik zou graag iemand helpen, maar ik weet echt niet hoe...

Velen trachten hun eenzaamheid uit te bannen door seks, of zich bedrinken of te overeten. Maar dat neemt de oorzaken niet weg. Eén factor is de groei van grote steden ,waar men door mensen omringd kan zijn en zich héél eenzaam kan voelen. Uiteen gevallen huwelijken en relaties hebbben het probleem verergerd.

Toch lijkt eenzaamheid de sleutel tot zelfontplooiing, of net niet.

Allemaal zo moeilijk

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 22-02-2008 18:51]

signature

Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com