IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Artikel over CD prijzen Volgende pagina
Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 27-07-2002 14:50 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

3voor12 site van de vpro:

Deel I:

--------------------------------------------------------------------------------
Sinds de lancering van de compact disc in 1983 is het eigenlijk al hommeles. De belangrijkste geluidsdrager op dat moment, de elpee, kostte rond de 25 gulden. Een compact disc met dezelfde muziek kostte toen al 42,95 gulden. Maar zoals met alle nieuwe technische ontwikkelingen verwachtte de consument ook bij de compact disc dat de prijs vanzelf omlaag zou gaan als de drager eenmaal ingeburgerd raakte. Het tegendeel gebeurde.

De onvrede over de hoge cd-prijs werd bovendien extra aangewakkerd door het feit dat in ons omringende landen de prijs van zon zilveren schijfje lager ligt. Vooral met Duitsland zijn de prijsverschillen groot. Een snel rondje leert dat de nieuwe Moby-cd bij verschillende Duitse online winkels niet meer dan 15 Euro kost; in Nederland kom je niet onder de 19 euro uit. Dit, samen met het feit dat vijf grote platenmaatschappijen tachtig procent van de markt beslaan, heeft de verhalen over kartelvorming en kunstmatig hooggehouden cd-prijzen in de hand gewerkt.

Die vermoedens klonken overigens niet alleen in Nederland. De Europese Unie deed in 2001 onderzoek naar de businesspraktijken van EMI, BMG, Warner, Universal en Sony Music. Aanleiding was het vermoeden dat deze labels druk uitoefenden op winkeliers om zich te houden aan een minimumverkoopprijs. Drie platenmaatschappijen bleken zich in Duitsland schuldig te maken aan deze praktijk. Nadat ze beloofden ermee te stoppen, werd het onderzoek stilgelegd.

Maar ook op nationaal niveau is er al het nodige papier volgeschreven over schendingen van handelswetten. Zo is het Engelse ministerie van Economische Zaken nog bezig met een onderzoek naar het blokkeren van parallelimport door de grote labels. En in de Verenigde Staten werd na een onderzoek naar het hooghouden van cd-prijzen een schikking getroffen door Sony, Warner, BMG,EMI en Universal. De platenmaatschappijen beloofden de Federal Trade Commission plechtig de eerstkomende zeven jaar geen prijsopdrijvende afspraken meer te maken.

Het alomtegenwoordige geklaag over hoge cd-prijzen heeft in Nederland nog tot verbazingwekkend weinig onderzoek geleid. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA), van overheidswege belast met onderzoek naar kartelvorming, heeft nog nooit gekeken naar de muziekindustrie. Ook niet toen de prijzen van cds bij de invoering van de euro opnieuw stegen en de Consumentenbond een eigen onderzoek naar de prijs van de cd bij de NMA deponeerde.

Wel is in Nederland één keer een platenmaatschappij veroordeeld vanwege het maken van illegale prijsafspraken. Arcade Music kreeg in 1999 een boete van 150.000 gulden aan de broek omdat het platenlabel niet wilde leveren aan enkele winkeliers die onder de adviesprijs wilden verkopen.

Houden de platenmaatschappijen nu onderling de prijs kunstmatig hoog? Ze hebben de schijn voorlopig tegen. Temeer omdat de platenindustrie jarenlang geen inzicht heeft willen geven in de prijsstelling van hun producten. De NVPI, de overkoepelende organisatie van de muziekindustrie, heeft in 2001 een boekje uitgegeven met daarin een verklaring van de cd-prijzen. Maar ook hierbij zijn de nodige vraagtekens te zetten. De meeste platenmaatschappijen doen nog steeds geen uitspraken over hoe de prijs van een cd nu precies tot stand komt.

En dus gaat 3VOOR12 op jacht. Welke kosten komen er allemaal kijken bij de productie van een cd? En moet een cd werkelijk kosten wat ie kost? Of kan het goedkoper? Is er werkelijk sprake van kartelvorming in de muziekindustrie, waardoor de muziekliefhebber teveel betaalt?
--------------------------------------------------------------------------------

Deel II:
--------------------------------------------------------------------------------
"21 euro voor een schijfje plastic met een boekje erbij!" Dat is een veelgebezigde uitspraak van mensen die de prijs van een cd aan de hoge kant vinden. Niet terecht natuurlijk, want een cd is veel meer dan de fysieke eigenschappen van het product.

Toch is het interessant om te kijken naar de prijs van het fysieke schijfje en doosje. Immers, een van de argumenten waarom cds bij de introductie veel moesten kosten, was dat het branden van cds duur was. De technologie van de cd was nieuw en er werden relatief kleine hoeveelheden cds gemaakt toen de schijfjes net in de winkel kwamen.

Nu is het moeilijk een gemiddelde prijs van een cd aan te geven. Verschillende factoren hebben invloed op de fabricageprijs per exemplaar. Natuurlijk is de oplage van groot belang. Als je een paar honderd cds bestelt, kosten ze per stuk meer dan twee keer zoveel dan bij bestellingen van vijf of tienduizend. Een standaard-cd, bestaande uit het schijfje met opdruk, jewel case(Het transparante plastic doosje) en een boekje van vier paginas kost ongeveer 60 eurocent. Let wel, dit is bij een oplage van 10.000 stuks, een oplage die veel albums niet halen.

Maar veel cds worden niet in een jewel case geleverd. Zon hip kartonnen hoesje, ook wel Digipack genoemd, is bijvoorbeeld al twee keer zo duur dan een reguliere jewel case. En sommige bands, zoals De Kift, maken van de verpakking een waar kunstwerk. Met de cd Gaaphonger spande De Kift de kroon; de fabricagekosten lagen op 3,20 euro per exemplaar. Marco Heijne van De Kift: "Dat werd wel een beetje gek. Koper, de laatste cd, hebben we laten maken voor 2,30 euro per stuk."

Toch is de winkelprijs van zon cd niet hoger dan andere albums. Waar zit hem dat dan in? Heijne: "Wij nemen alles op in een eigen studiootje. Verder hadden we toen geen deal met een platenmaatschappij. We deden alles zelf. Dat is een stuk goedkoper. Maar we nemen dan ook wel genoegen met een lagere winstmarge per cd".

De productie van cds is de afgelopen vijftien jaar geleden een stuk goedkoper geworden. Toen cds net het levenslicht hadden gezien, kostte de productie van zon schijfje al gauw 1,40 euro. Zonder boekje of doosje. Nu is dat minder dan de helft. Hetzelfde gebeurt nu met de DVD. 2 jaar geleden vroegen de perserijen ongeveer 2 euro per DVD, nu liggen die prijzen rond de 1 euro.

De fabricagekosten zijn de afgelopen jaren dus goedkoper geworden. Maar dat wil nog niet zeggen dat cds goedkoper kunnen. Het fysieke plaatje en doosje zijn immers maar een klein deel van de kostprijs van een cd. Daarom volgende week in deel III van dossier cd aandacht voor zaken als opnamekosten, producers en royalties. Kortom, de muziekkosten.
--------------------------------------------------------------------------------

Deel III:
--------------------------------------------------------------------------------
In aflevering 2 van dossier cd keken we naar de productiekosten van een gemiddelde pop-cd. Voor ongeveer zestig eurocent wordt het plastic plaatje geperst en voorzien van een doosje en een boekje. Maar dat is nog maar het begin. In deel III aandacht voor de opnamekosten. En daar komt nog wel wat bij kijken.

Het gebruik van een geluidsstudio is niet goedkoop. De kleinere studios rekenen rond de tweehonderd euro per dag, met inbegrip van een geluidstechnicus. Maar in de duurdere studios, zoals Wisseloord of Studio Arnold Muhren, ben je over de duizend euro per dag kwijt, exclusief technicus. De ervaring van deze studios leert dat de (grote) artiesten die er opnemen liever hun eigen technicus meenemen. Deze studios bieden natuurlijk wel een betere geluidskwaliteit dan hun kleinere broertjes.

De grotere artiesten nemen rustig de tijd om een cd op te nemen. Maanden studiotijd is geen uitzondering. Maar, zo vertelt Arnold Muhren van de gelijknamige studio, ook een groep als Twarres verblijft zes weken in de studio voor een nieuw album. Er is dus een stevig budget nodig voor studiohuur, inhuren van muzikanten en een producer. Muhren: "Je praat zo over 100.000 euro."

Volgens de cijfers van de overkoepelende organisatie van platenmaatschappijen, de NVPI, zijn de kosten van studio en muzikanten gemiddeld ruim twee euro per cd. Dat betekent dat in het geval van Twarres de platenmaatschappij minimaal 50.000 stuks moet verkopen om de opnamekosten eruit te halen. Dat is een risico, maar de vorige plaat verkocht meer dan 100.000 stuks, dus onmogelijk is het zeker niet.

Je kunt het ook omdraaien. Neem een beginnende band die van een debuutalbum 1500 stuks verkoopt. Als deze band meer dan 3000 euro heeft uitgegeven aan de opnames van het eerste album, zal de platenmaatschappij verlies draaien op de opnamekosten van dit debuutplaatje. De 2 euro die het NVPI aangeeft, zal dan ook moeten worden gezien als een gemiddelde. De tekorten die ontstaan omdat veel cds slecht verkopen, worden dan goedgemaakt met de cds die wel honderdduizenden keren over de toonbank gaan.

Of het goedkoper kan is dan ook moeilijk in te schatten, maar het argument dat cds duurder zouden moeten zijn omdat de kosten zijn gestegen, wordt niet onverdeeld gesteund. Zo zitten artiesten volgens Coen Bais van de Wisseloord studios niet langer in de studio dan pakweg tien jaar geleden. En de studiokosten zelf zijn volgens Bais ook niet gestegen: "Er is geen inflatiecorrectie geweest, niets. De prijzen zijn eerder gedaald vanwege de sterke concurrentie."

En daar komt nog iets bij. Nu de gemiddelde nieuwe thuis-pc de opnamekwaliteit van een studio van 10 jaar geleden aardig benadert, nemen steeds meer (beginnende) bands hun nummers gewoon thuis op. "Die komen dan alleen nog met hun bestanden om die hier te mixen", vertelt Arnold Muhren. Zelfs een goedverkopende band als Blof nam hun laatste cd gewoon thuis op, om vervolgens naar de studio te gaan om het project af te ronden.

Deel IV van dossier CD: De marketingkosten
--------------------------------------------------------------------------------
Het marketen van muziek is allang geen vies woord meer. Niet alleen de Britneys van deze wereld kennen marketingplannen, ook een kleine band verkoopt geen platen zonder een marketingplan en bijbehorend budget. En dat kost geld. Veel geld.

Zelfs cds van een band als Peter Pan Speedrock krijgen een marketingbudget toegewezen. Maar, zo vertelt Ronald Drayer van Suburban Records: "De marketingbudgetten liggen bij ons wel een stuk lager dan bij de grote maatschappijen." Zo geeft Suburban ongeveer 1 euro per cd uit, waar volgens de NVPI de gemiddelde marketingkosten per popcd op zon twee euro liggen. Maar bij Suburban verkoopt zijn cds ook voor iets minder aan de winkelier dan de grote labels.

De majors spenderen inderdaad ongeveer twee euro per cd aan marketing en promotie. En dat geld zit in de meest uiteenlopende zaken. Er moeten natuurlijk videoclips gemaakt worden, en er worden middelen ingezet om de nieuwe singles gedraaid te krijgen op radio en televisie. Maar dat is pas het begin.

Want er wordt tegenwoordig steeds meer reclame gemaakt voor muziek op radio en televisie. Reden daarvoor is volgens Paul Muller van Capitol Records dat er steeds meer radio en televisiestations zijn, die ook nog eens meer op elkaar lijken. "Daardoor wordt de potentiële doelgroep van een artiest versnipperd. Om die doelgroep te bereiken zijn er steeds duurdere campagnes nodig." Voor die tv-campagnes betalen de winkeliers overigens een bijdrage. Op de inkoopprijs voor een winkel komt vaak 50 eurocent tv-toeslag als er een televisiecampagne wordt gestart rond de betreffende artiest. Maar volgens de platenmaatschappijen dekt die toeslag de kosten niet.

Ook Steijn Koeijvoets van Play it Again Sam heeft het idee dat er steeds meer geld aan marketing uitgegeven wordt. "Het draait minder om de muziek en meer om lifestyle. Er komen steeds meer bands a la de Spice Girls waar veel geld in marketing gepompt wordt." Maar ook zonder dit soort marketinggestuurde acts geeft Play It Again Sam wel twee euro per cd aan marketing en promotie uit.

Naast de kosten voor reclamecampagnes bestaat er ook nog zoiets als toursupport. Een tournee kost veel geld, en omdat concerten veel promotie opleveren, betaalt een platenmaatsschappij vaak mee aan een tournee. Vooral bij beginnende bands gebeurt dit, maar PIAS betaalt ook mee aan een tournee van bijvoorbeeld Muse. Koeijvoets: "Die band neemt een grote lichtshow mee, dat is flink duur." Toch ziet Koeijvoets de toursupport vaak niet meer dan tien procent van het marketingbudget in beslag nemen.

En dan is er nog het internet. Verfoeid door de platenmaatschappijen vanwege de illegale MP3s, maar als marketinginstrument blijkt het wereld wijde web wel geschikt. Koeijvoets: "Je kunt mensen er heel direct benaderen. Daarnaast is het een goed middel om een band een bepaald imago mee te geven." Maar het bouwen van al die internetsites voor bands is ook niet al te goedkoop.
Volgens Muller zijn de kosten van promotie op internet alleen maar extra: "De kosten voor artistwebsites zijn additioneel en kunnen nog niet vervangend zijn voor andere kosten." Maar Muller heeft nog een reden waarom internet de kostprijs van cds alleen maar opdrijft. "Omdat mensen veel branden van internet verkopen we minder cds. En dus moeten de hogere marketingkosten ook over minder cds verdeeld worden."

Deel V:

--------------------------------------------------------------------------------
De consument klaagt al jaren dat cds te duur zijn. Onzin, roept de muziekindustrie, cds hadden eigenlijk veel meer moeten kosten. De consumentenbond heeft demissionair minister Zalm zover gekregen dat hij onderzoek gaat laten doen naar de cd-prijzen in Nederland. Voor dat onderzoek moet er nog veel gebeuren.

Er hangt al jaren een waas over de cd-prijzen in Nederland. Waar de consument klaagt en jammert over cd-prijzen die steeds hoger worden, houden de platenmaatschappijen zich angstvallig stil over het onderwerp. De meeste platenmaatschappijen willen er niet over praten; de vraag waarom het schijfje moet kosten wat ie kost wordt steevast afgedaan met geen commentaar. En als er dan iets gezegd wordt, is het een verwijzing naar het NVPI, die een boekje uitgaf met daarin de uitleg over de prijsopbouw.

Het boekje van NVPI met de onthullende titel De Muziekindustrie Binnenstebuiten legt inderdaad uit hoe de prijs van een gemiddelde pop-cd tot stand komt. Eindelijk kunnen consumenten begrijpen waarom er zoveel betaald moet worden voor een cd. In een overzichtelijk lijstje (zie rechts), wordt aangegeven welk percentage van de ppd (De prijs die een winkelier betaalt voor een cd) waaraan uitgegeven wordt. Zodat voor eens en altijd duidelijk wordt waarom een nieuwe pop-cd voor 13 euro aan de winkels wordt verkocht.

Helaas. Het lijstje van de NVPI ziet er weliswaar gedegen uit, in een duur fullcolourboekje met een gratis cd en DVD erbij, de cijfers kloppen van geen kant. Zo geeft het boekje aan dat er per cd 9 procent van de ppd naar auteursrechten gaan. De negen procent is correct, zo bevestigt auteursrechtenorganisatie Stemra. Maar de bedragen die in het lijstje staan, kloppen niet met de percentages. Hoe de prijs van een cd is opgebouwd, blijft vooralsnog een raadsel.

Bij navraag geeft Jonne Boesjes van het NVPI aan ook niet te begrijpen waarom de cijfers niet kloppen. Wel verwijst de woordvoerster naar de website van het NVPI, waarop hetzelfde lijstje, maar dan kloppend, 'al twee jaar te vinden is.' Het lijstje blijkt te gaan over de gemiddelde prijsopbouw van een pop-cd in 2001. Het online-lijstje gaat daarnaast uit van een gemiddelde ppd van 12,75, en niet van 13 euro, zoals het boekje. De cijfers van het NVPI lijken dan ook eerder nattevinger werk dan het gevolg van een gedegen onderzoek.

Of de cd-prijzen in Nederland inderdaad te hoog zijn, is hier niet mee gezegd. Maar dat de muziekindustrie op deze manier de verdenking van te hoge cd-prijzen niet oplost, is duidelijk. 3VOOR12 blijft zoeken.


[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 27-07-2002 14:51]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 27-07-2002 15:00 by Dunne_Hein Wijzig reactieProfiel van Dunne_HeinQuote dit bericht

ik krijg bij het lezen van deze tekst echt een microsoft gevoel


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 27-07-2002 15:02 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

knip & plak je em naar word en printen maar...


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 27-07-2002 15:03 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Tsjah, het zegt mij genoeg dat een metal CDtje maar 11 euro kost waar een pop-CD, eh, veel meer kost. Wat kost zo'n ding eigenlijk?
Marketing, nergens voor nodig



Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 27-07-2002 15:05 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Intresant artikel!
Maar, ik denk niet dat veel consumenten hier iets mee kunnen, aangezien er nog steeds niet echt duidelijk uitgelegd word waaruit de prijs is samengesteld.

Daarnaast hebben ze het hier over pop-cd's. Bij metal is alles veel kleinschaliger, en dus goedkoper.
Daarom zie je de meeste CD's voor 11 of 13 op internet staan.
In de winkel echter, zijn ze even duur, hoewel de kosten zeker niet zo hoog liggen als bij de popindustrie.
Hmz, dit zaakje stinkt.


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 27-07-2002 15:07 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

quote:
Op 27 juli 2002 15:05 schreef Slechtheid het volgende:
In de winkel echter, zijn ze even duur, hoewel de kosten zeker niet zo hoog liggen als bij de popindustrie.
Hmz, dit zaakje stinkt.


... daar zeg je wat idd, winkeliers hebben een hoge marge blijkbaar.



joeri
Usericon van joeri
Posted 27-07-2002 15:08 by joeri Wijzig reactieProfiel van joeriQuote dit bericht

ik dacht dat een pop-cd 20 euro kost....


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 27-07-2002 15:11 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 27 juli 2002 15:08 schreef joeri het volgende:
ik dacht dat een pop-cd 20 euro kost....


Immortal - Sons of norhtern darkness ligt in de Free Rekord Sjop voor 19 euro, terwijl hij op Displeased voor 13,50 verkocht word!
Dat is wel ff lekker 5,50 verschil.


joeri
Usericon van joeri
Posted 27-07-2002 15:12 by joeri Wijzig reactieProfiel van joeriQuote dit bericht

quote:
Op 27 juli 2002 15:11 schreef Slechtheid het volgende:
Immortal - Sons of norhtern darkness ligt in de Free Rekord Sjop voor 19 euro, terwijl hij op Displeased voor 13,50 verkocht word!
Dat is wel ff lekker 5,50 verschil.


afzetters


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 27-07-2002 15:14 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Dat is dik 12 piek... jeuz.

Dat betekent dus dat de winkelier een marge van zo'n 25 % heeft, m.a.w. de prijs van een pop-CD bestaat voor een kwart uit marge van de winkel waarin je'm koopt.



skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 27-07-2002 15:27 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

quote:
Op 27 juli 2002 15:14 schreef elessar het volgende:
Dat is dik 12 piek... jeuz.

Dat betekent dus dat de winkelier een marge van zo'n 25 % heeft, m.a.w. de prijs van een pop-CD bestaat voor een kwart uit marge van de winkel waarin je'm koopt.


.

[Dit bericht is gewijzigd door skullfuck op 27-07-2002 15:39]


Suck my piss


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 27-07-2002 16:04 by Dunne_Hein Wijzig reactieProfiel van Dunne_HeinQuote dit bericht

quote:
Op 27 juli 2002 15:02 schreef Mutilator het volgende:
knip & plak je em naar word en printen maar...


Nee, ik bedoelde dat dit net zo'n monopolie gezeik is net als bij microschoft


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Paul
GOD
Usericon van Paul
Posted 27-07-2002 16:16 by Paul (Administrator) Wijzig reactieProfiel van PaulQuote dit berichthttp://https://www.brainoverload.nl/

Je vergeet dat een cd-winkel vaak gewoon bij een groothandel bestelt en dat labels gewoon direct bij de platenmaarschappij bestellen. Die groothandel pakt ook nog een marge.

Ik heb wel eens zo'n lijstje gezien hoeveel een cd nog kost als je gelijk 50 cds tegelijk koopt bij een label (hoeven niet eens dezelfde te zijn). Dan kost die cd echt bijna geen kont meer.

[Dit bericht is gewijzigd door Paul op 27-07-2002 16:17]


Child Of Decadence
Ik vind jou niet leuk.
Usericon van Child Of Decadence
Posted 27-07-2002 17:39 by Child Of Decadence Wijzig reactieProfiel van Child Of DecadenceQuote dit berichthttp://go.to/swordsofmetal

quote:
Immortal - Sons of norhtern darkness ligt in de Free Rekord Sjop voor 19 euro, terwijl hij op Displeased voor 13,50 verkocht word!
Dat is wel ff lekker 5,50 verschil.

Ja, maar Free Record Shop wil 13/14/15jarigen afzetten die zich "extreem" wanen als ze zo'n CD (Immortal, Emperor, Cradle of Filth, ...) hebben.
Ik zie dit tegenwoordig maar al te vaak gebeuren, dat menschen shirts & cds van bands hebben zonder ze echt te kennen, maar gewoon omdat het "cool" is
Maar toch: FUCK YOU FREE RECORD SHOP

Nu jah ik koop mijn CDtjes nog steeds in metal winkels dus die prijs ligt steeds braafjes rond de € 13



DimmuChild
Usericon van DimmuChild
Posted 27-07-2002 17:58 by DimmuChild Wijzig reactieProfiel van DimmuChildQuote dit bericht

Ik koop ze altijd tweedehands.


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 27-07-2002 18:03 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

Nee FreeRecord moet veel meer personeel/filiaal huren betalen dan 'n postorder en dat verklaart je prijs verschil tussen Free R. & Disp.


|MoRGaN|
Usericon van |MoRGaN|
Posted 27-07-2002 19:26 by |MoRGaN| Wijzig reactieProfiel van |MoRGaN|Quote dit bericht

quote:
Op 27 juli 2002 17:39 schreef Child Of Decadence het volgende:
Nu jah ik koop mijn CDtjes nog steeds in metal winkels dus die prijs ligt steeds braafjes rond de € 13

Damn, die van mij zijn altijd €16. Grrr!


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 27-07-2002 19:50 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 27 juli 2002 18:03 schreef Dargull het volgende:
Nee FreeRecord moet veel meer personeel/filiaal huren betalen dan 'n postorder en dat verklaart je prijs verschil tussen Free R. & Disp.
Is dat zo'n 5,5 euro per cd, geloof het niet....


joeri
Usericon van joeri
Posted 27-07-2002 19:52 by joeri Wijzig reactieProfiel van joeriQuote dit bericht

quote:
Op 27 juli 2002 19:50 schreef Iskariot het volgende:
Is dat zo'n 5,5 euro per cd, geloof het niet....


als je daar de hoger inkoopkosten bij opteld wel denk ik


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 27-07-2002 20:01 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 27 juli 2002 19:52 schreef joeri het volgende:
als je daar de hoger inkoopkosten bij opteld wel denk ik
Displeased bestelt ze tegen de zelfde prijs hoor geloof ik. En ik denk ook dat de freerecordshop meer quantum korting krijgt (anders spelen ze het een beetje stom).


joeri
Usericon van joeri
Posted 27-07-2002 20:03 by joeri Wijzig reactieProfiel van joeriQuote dit bericht

quote:
Op 27 juli 2002 20:01 schreef Iskariot het volgende:
Displeased bestelt ze tegen de zelfde prijs hoor geloof ik. En ik denk ook dat de freerecordshop meer quantum korting krijgt (anders spelen ze het een beetje stom).


dat kan, ik ben geen expert.....


winters rage
I am my own savior
Usericon van winters rage
Posted 28-07-2002 1:51 by winters rage Wijzig reactieProfiel van winters rageQuote dit bericht

quote:
Op 27 juli 2002 17:39 schreef Child Of Decadence het volgende:
Ja, maar Free Record Shop wil 13/14/15jarigen afzetten die zich "extreem" wanen als ze zo'n CD (Immortal, Emperor, Cradle of Filth, ...) hebben.
Ik zie dit tegenwoordig maar al te vaak gebeuren, dat menschen shirts & cds van bands hebben zonder ze echt te kennen, maar gewoon omdat het "cool" is
Maar toch: FUCK YOU FREE RECORD SHOP

Nu jah ik koop mijn CDtjes nog steeds in metal winkels dus die prijs ligt steeds braafjes rond de € 13


he dat zal ik nou nooit naar me kop krijgen aangezien ik geen bandshirts draag


My madness, my sadness


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 28-07-2002 1:59 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

hehe de band ts en cd's die ik nu zou willen kopen liggen niet eens in de free record shop
maar toch geef ik liever de voorkeur aan gewoon zwarte shirts zonder print


winters rage
I am my own savior
Usericon van winters rage
Posted 28-07-2002 2:25 by winters rage Wijzig reactieProfiel van winters rageQuote dit bericht

quote:
Op 28 juli 2002 1:59 schreef wladimir het volgende:
hehe de band ts en cd's die ik nu zou willen kopen liggen niet eens in de free record shop
maar toch geef ik liever de voorkeur aan gewoon zwarte shirts zonder print

ik draag vanalles... maar er zijn gewoon bijna geen band shirts die ik echt mooi vind


My madness, my sadness


McDoom
[Dit bericht is gemodereerd door zillah-morte]
Usericon van McDoom
Posted 28-07-2002 2:55 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

quote:
Op 27 juli 2002 15:27 schreef skullfuck het volgende:
.

Praat dan niet lul!


Wat een gezeik hier zeg! Ik heb vanavond met een A&R gast van Sony gesproken en zelfs die gast lulde nog niet zo dom!

[Dit bericht is gewijzigd door McDoom op 28-07-2002 2:58]


Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 29-07-2002 15:10 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

Ik vind het artikel vrij weinigzeggend..

maar het geeft weer stof tot nadenken


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen