![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 | ||||
Auteur: |
|
|
Die zag ik hier bij de lokale fietsendealer, prachtig spul inderdaad. Ook de mountainbikes met een Roflofs. ![]() ![]() |
|
Een expeditiefiets hoort gruwelijk degelijk en dus zwaar te zijn, die paar kilo's van je fiets maken echt niet zo veel uit op een totaal van >100kg (in mijn geval 140 kg incl bagage, mezelf en fiets). Wat ik in jouw geval zou nemen is een stalen frame icm zo'n mooie parallel verende zadelpen. Het losse Santos frame heb je zo verkocht en alle onderdelen kun je overplaatsen. Dit laatste zou een eitje moeten zijn als je een dergelijke tocht onderneemt. Ik heb een verende voorvork gehad maar ben er geen fan van, ze wegen er ook flink in trouwens. Als je een frame (bijv. van Velotraum) koopt met zowel derailleuroogjes èn een excentrische trapas kun je later nog es op Rohloff overstappen als je daar zin in hebt. Samen met iemand fietsen is ook een goede manier om gewicht te besparen, je hoeft dan maar één brander, slot, tent en gereedschapsset mee te nemen. ![]() |
|
Rohloffs. ![]() Toen ik bij de fietsenzaak was even snel door het foldertje van Idworx gebladerd, prachtig spul. Ik kwam er eigenlijk voor een nieuwe mountainbike, hebben ze een prachtige tweedehands Cannondale Scalpel staan, in mijn maat. Even een rondje op gedaan, geweldig, maar een nieuwe Scalpel met Lefty fietst nog beter maar is dan ook meer dan twee keer zo duur. Ik begrijp je dilemma M. ![]() ![]() ![]() |
|
Nomadische zigeueners, ze bestaan blijkbaar nog. Dit stel was vriendelijk en behulpzaam. Veelal op onverharde weggetjes gefietst Gekampeerd onder die monumentale haagbeuk M'n stalen ros Transylvanian hunger Kamperen aan de top van de Transfagarasan Transfagarasan Sighisoara 99% van de boeren werkt nog op deze manier; meer dan ik had verwacht. De omgeving van Bicaz klif was ook erg spectaculair. Peles kasteel, ik ben niet snel onder de indruk van historische gebouwen maar dit was echt waanzinnig mooi Glod, hometown van Borat! Het bordje zegt: varken(svlees) te koop Glod, het leven op straat was compleet waanzinnig maar ik durfde geen foto's te nemen ivm de Borat affaire. Roemenië is een waanzinnig gaaf fietsland, vooral in de Karpaten. ![]() |
|
@ rotor: Je frame hoort idd wel degelijk te zijn, maar zou je echt last krijgen met een goed alu frame dan? Nouja stel dat je fiets 200 meter naar beneden flikkert kun je staal wel makkelijker lassen, maar zo''n frame gaat toch gewoon niet snel kapot toch? ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< ![]() |
|
Vette foto's Rotor! Lijkt me erg gaaf om te doen ![]() Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness ![]() ![]() ![]() |
|
quote: Stalen frames zijn comfortabeler dan alu frames, daar ging het me om. Staal geeft mee, het 'veert' terwijl alu knetterstijf is. Staal is ook sterker en gemakkelijk te repareren dan alu maar goed, hoewel ik zelf al eens een (goedkoop) frame kapot heb gereden zou ik niet zo over in zitten. Desalniettemin: Bij een valpartij heb je met een alu frame kans op haarscheurtjes en die groeien zo uit tot een breuk. Vandaar de uitdrukking 'Steel is real'. Ik heb het hier wel over Cro-Mo 4130 staal, niet het pissebakkestaal (1020 legering) van stadsfietsen. ![]() |
|
quote: Ik zou het niet met je oldschool randonneur proberen want je fiets krijgt het zwaar te verduren daar! Ik heb zelf een tandem-achterwiel (extra dikke spaken en extra sterke velg), maar toch moest ik zo nu en dan een slag bijwerken en ik heb een Schwalbe Marathon XR band aan grot gereden. Ook dat laatste had ik niet voor mogelijk gehouden. Toch maar één lekke band gehad. Dat ding zat er uiteraard helemaal in. ![]() |
|
Mja dat zou ik me wel voor kunnen stellen. Mn race fiets vind ik nog behoorlijk comfortabel zonder vering. Het zijn gewoon dunne stalen buisjes. Wat dat betreft is hij al licht genoeg alleen is het niet echt handig voor zware bepakking, dan zou het wel steviger moeten.(maar dat is ook nog niet echt mn ambitie) ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< ![]() |
|
quote: Had ik ook al door ![]() quote: Met mijn vorige fiets ook eens gehad, echt niet prettig ![]() Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
|
quote: Dat van dat frame vind ik een goede tip. Ik ga mijn leverancier eens mailen of hij nog iets voor mij kan betekenen in dezen. Dat overzetten lukt wel, alleen de trapas zie ik mezelf niet zo één twee drie doen. Roemenië ziet er mooi uit! Hoe heb je daar genavigeerd, lijkt me dat veel van die onverharde weggetjes niet (of niet goed) op kaarten staan, of wel? Fickt nicht mit dem Raketemensch!! ![]() |
|
Het verwijderen van de trapas is heel gemakkelijk hoor, je hebt alleen een trapassleutel nodig. Jij hebt voor zover ik weet de standaard maat inwendige trapas. Of is het een XT trapas? Dan heb je een iets andere sleutel nodig, maar het is nog steeds een fluitje van een cent. ![]() Ik had een gewone 1:500.000 wegenkaart. Het grindweggetje op de eerdere foto is nota bene een provinciale weg en stond dus zeker wel op de kaart! (No. 737 richting Miorele). Bepaalde streken zijn echt erbarmelijk, zo erg had ik het niet verwacht. ![]() |
|
quote: Het is ook leuk man; een nieuw frame uitkiezen, kopen en vervangen is veel toffer dan het kopen van een complete fiets en je hebt alle top onderdelen tenslotte al. Ik heb voor de vakantie het frame van de fiets van m'n vriendin verwisseld. Er zijn ook heel veel hele mooie stalen frames te krijgen en al helemaal als je geen Rohloff hebt/wilt. Het is handig als deze al voorzien is van Magura oogjes (voor de kabels) en de dikte van de zadelpen is vaak verschillend maar voor de rest is alles eigenlijk standaard qua maatvoering. Qua verende zadelpen is de Cane Creek Thudbuster way-to-go; ik overweeg er zelf ook een aan te schaffen als ik m'n frame verwissel. Ik had m'n oog laten vallen op een nieuw Velotraum frame maar tijdens m'n vakantie heb ik het plan opgevat zelf een frame te lassen (met top materiaal uiteraard)... Volgend jaar waarschijnlijk naar het Atlas gebergte in Marokko. Ik vrees nml. dat Roemenië dichter bij huis niet valt te overtreffen. ![]() |
|
@M.: Tnx voor je uitleg. Denk dat ik toch maar eens zo'n broek moet gaan proberen. Wat je zegt, tegen de prijs aanhikken maar wel in een hotel slapen, da's niet in evenwicht, hehehe. @rotor: Wat een gave foto's. Ja, dat blijf ik echt hardcore-fietsen vinden! Fietsen op de Veluwe is wellicht wat minder spectaculair, maar toch ook een foto van mij en mijn stalen ros aldaar ![]() ![]() ~* www.SpoOken.nl *~ ![]() |
|
@1i1ith: tof dat he tbevallen is, heb je al een bestemming voor een volgende tocht in gedachten? Voor 30,- heb je al een simpel Shimano broekje met zeemleer. Dat lycra is toch allemaal hetzelfde en elastisch materiaal heeft sowieso geen pasvorm dus veel kan er niet aan mankeren zou je zeggen. ![]() Ik rij tegenwoordig ook meestal in zo'n broekje. Echt prettig wandelen is het idd niet, maar het went snel en soms wissel ik even gauw voor een normale broek. Een goed zadel is duurder en ook belangrijker vrees ik. Veel vrouwen (veel mannen ook) zweren bij spleetzadels en veel andere zweren bij leren zadels. Ik heb zelf een leren zadel maar zo'n spleetzadel lijkt me ook wel erg prettig. ![]() ![]() |
|
Heb via ladies-bikewear.com al mijn oog op een fietsrokje en een 3/4 fietsbroek laten vallen. Die klassieke fietsbroekjes vind ik mode-technisch (jajaja, ben en blijf vrouw :p) niet te doen. En zo'n spleetzadel, da's ook een goed idee. Volgens mij een extra nice-to-have bij zo'n zadel, dat het nauwelijks nat kan regenen. 'k Zal me eens orienteren ![]() ~* www.SpoOken.nl *~ ![]() |
|
quote: Erg gave foto's hoor. Ben zelf nu ook in het binnenland van Montenegro geweest, deed me daar aan denken. Boeiender ![]() |
|
Was dat vorig jaar? Daar kan ik me idd erg mooie foto's van herinneren. ![]() Tip voor fietservakantiërs: Neem een elastisch netje mee voor achter op de fiets (te krijgen bij motorzaken voor ~5,-). Hier kun je onderweg vanalles onder proppen en zelfs brood wordt er niet onder geplet. Er zitten vaak 6 ijzeren haakjes aan, waarvan ik er zelf 2 heb verwijderd. ![]() ![]() |
|
quote: Vorig jaar alleen Kotor aangedaan, dit jaar de rest van de kust en de binnenlanden verkent. Erg gaaf, prachtige stranden, oerbossen, zeer steile bergen, een hoogvlakte met liefelijke heuvels, en dat alles in een relatief klein land. ![]() Boeiender ![]() |
|
quote: Ja daar heb ik al veel plezier van gehad. Die twee haakjes vind ik weer praktisch, daar denk ik dan niet aan he. Die gaan er idd af, weer 5 gram minder ![]() Fickt nicht mit dem Raketemensch!! ![]() |
|
Dan heb ik nog een tip voor je: de steel van je tandenborstel zagen. ![]() ![]() |
|
Dat heb ik al gedaan. Alleen bij de tandenborstel die ik gebruik om m'n ketting schoon te maken overigens. Tip II: Maak cq. knip elastiekjes uit een oude binnenband. 10x sterker en duurzamer dan normale elastiekjes en handig voor vanalles en nog wat. Nu jij weer. ![]() ![]() |
|
quote: Prachtige foto's! Vooral die vanaf Sighisoara. Op 'n oude fiets moet je 't leren, maar niet één met lekke banden! ![]() |
![]() |
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 |
![]() |
Index / Algemeen | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |