![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: Ik heb ze net uitgehaald, ik heb er negen. Dat wist ik dus zelf effe niet meer, maar ik heb dan ook te veel boeken ![]() ![]() |
|
Ben bezig in het laatste deel, tot dusverre best aardig hoor. Wel benieuwd hoe hij de halve cast nog van de diverse continenten gaat afhalen of ze een rol van betekenis laten spelen, neem toch aan dat ik die tig karakters niet voor jan met de korte achternaam heb zitten volgen al die boeken lang. She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. ![]() |
|
quote: Ik heb voor ik aan deel 10 begon de eerste twee boeken nog een keer gelezen. Als je de kennis hebt van de latere delen, zijn ze erg leuk om nog eens door te gaan. Veel zaken die bij de eerste leesbeurt onbeduidend of niet te bevatten leken, worden dan spontaan helder. Ik zit nu op tweederde van The Crippled God en het bevalt me allemaal nog goed, al deel ik M's mening wel enigszins mbt de Forkrul Assail. Sinds mijn laatste post trouwens ook nog de drie boeken van Esslemont gelezen, waarvan ik vooral Return of the Crimson Guard erg goed vond. Life doesn't get much better than this! ![]() |
|
quote: Klopt, dat soort karakters worden gewoon erin gegooid en dat is het. Dat kan je inderdaad tegenstaan; ik vond het wel prima zo. Persoonlijk vind ik het wel knap dat ondanks dat het amper uitgelegd/uitgediept wordt, zo'n karakter wel overkomt en dat ík er dus wel om care ![]() Dezelfde positie als waarin de lezer gemanoeuvreerd wordt, dus. We moeten relateren/meeleven met de kleine -menselijk gebleven- karakters, niet de grote. Van die karakters zijn ook juist wel (kleine) interne overwegingen te vinden. Niet van alle, uiteraard, maar de niet-bordkarton karakters zijn volgens mij wel exclusief 'kleine' karakters. Dus inderdaad, geen 3D Whiskeyjack, Rake, Laseen, Caladan, Kallor; wel 3D Trull, Sorry, Duiker, Fiddler (!). De care voor iemand als Whiskeyjack is dan ook care-by-proxy, die moet via zijn soldaten ontstaan en niet direct uit wat hij denkt etc. SPOILERS VOLGEN: Dit thema wordt ook een paar keer vrij direct aan gerefereerd, Dust of Dreams draait er voor een groot deel om dat wij én de soldaten niet weten wat de fuck Tavore allemaal van plan is én dat zij dat juist zeer bewust zelf in stand houdt. En de keizerin! Was het niet bij het bezoek van Kalam (of Topper?) aan haar dat hij opeens opmerkt dat ze er helemaal niet was / al lang weg was? Dat hij met een 'stroman' aan het praten is? Prachtig vond ik het, dat is precies waar het om draait. Ook bvb. Tayschrenn, totaal niet te begrijpen danwel uitgelegd voor zo'n beetje de hele serie. Laat praktisch geen menselijk trekje zien tot zijn totale 'transformatie' (in... Orb, Sceptre, Throne?); de enige ascendant/bijna-ascendant die full circle gaat en weer relatable wordt ![]() Nou ja. Had ik al eens gezegd dat ik met deze boeken wil trouwen? quote: Ja, klopt ook. Maar zoals je suggereert lijkt dat een keuze, omdat het inderdaad niet zozeer daar om draait. Desalniettemin zijn er karakters die wél ontwikkelen, en zélfs niet alleen maar cynischer worden (al is dat wel degelijk de tendens, ja). Dus volgens mij *kunnen* ze het wel, maar *doen* ze het vaak niet ![]() quote: Als je het zo ziet dan snap ik inderdaad dat je het lui/slecht vindt. Vind ik dus anders wegens redenen, maar dat mocht al wel duidelijk zijn ![]() quote: Ik heb persoonlijk ook wel moeite met dat laatste boek, dat einde was eerst ook een (lichte) teleurstelling. Begin het wel meer en meer in context te plaatsen en daardoor stijgt mijn waardering achteraf, maar het blijft knagen. Tijd voor een herlezing van *alles* ![]() En nee, had in principe zeker geen 10 boeken hoeven duren, er is ontzettend veel onafgerond/oningevuld materiaal blijven liggen. It's killing me, maar dat vind ik ook wel weer de charme. [Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 11-01-2013 14:55] No dogs, no masters. ![]() |
|
quote: Uiteraard. "Esslemont and Erikson co-created the Malazan world in 1982 as a backdrop for role-playing games. In 1991 they collaborated on a feature film script set in the same world, entitled Gardens of the Moon. When the script did not sell, Erikson greatly expanded the story and turned it into a novel. The two writers agreed to both write books set in the same world. However, it took a further eight years before Gardens of the Moon was published by Bantam UK and Erikson agreed to write a further nine novels set in the same world. Life and work commitments delayed Esslemont's own entries to the series until 2004, when his first novel, Night of Knives, was published as a limited edition by PS Publishing (a mass-market release by Bantam UK followed in 2007). This book was a prequel to the main Malazan sequence. His second novel, Return of the Crimson Guard, takes place within the main Malazan sequence, shortly after the events of the sixth book, The Bonehunters. It was published by PS Publishing in May 2008 and by Bantam UK later that year. Both Night of Knives and Return of the Crimson Guard have now been bought by Tor for publication in the United States. His third novel, Stonewielder, was published by Bantam UK in 2010 and Tor in the US. His fourth novel, Orb, Scepter, Throne was published in 2012. He expects to write up to three more novels set in the Malazan world." en "The Malazan world was co-created by Steven Erikson and Ian Cameron Esslemont in the early 1980s as a backdrop to their GURPS roleplaying campaign.[6] In 2005, Esslemont began publishing his own series of five novels set in the same world, beginning with Night of Knives. Although Esslemont's books are published under a different series title – Novels of the Malazan Empire – Esslemont and Erikson collaborated on the storyline for the entire fifteen-book project and Esslemont's novels are considered as canonical and integral to the series as Erikson's own." [Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 11-01-2013 14:58] No dogs, no masters. ![]() |
|
Zou overigens graag toch ook eens wat meer uitleg willen lezen over de Azath Houses, dat blijft in de Malazan serie ook erg onderbelicht (oorsprong en significantie voor de diverse warrens/holds). Oh, en een uitdieping van Icarium en Osserc bedanktjewel. [Dit bericht is gewijzigd door Mark op 11-01-2013 15:03] She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. ![]() |
|
Deze serie is inmiddels toch afgerond? Binnenkort geldt ook voor "Wheels of time." Dat ene meneer Martin dat maar eens als voorbeeld gaat nemen... ![]() |
|
quote: Ja, de kernserie. Maar zowel Erikson als Esstlemont schrijven nog altijd verhalen die in dezelfde wereld plaatsvinden en die veel van de mythologie en geschiedenis verder uitdiepen. She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. ![]() |
|
quote: Dat kun je wel op je buik schrijven. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. ![]() |
|
quote: dank. ![]() ![]() |
|
quote: Ja, dat is zeker onderbelicht... Wat mogelijk iets op gaat leveren: in Blood and Bone werden in het begin heel even de Azathanai genoemd, en die lui worden in Forge of Darkness uitgelegd geloof ik. Dus volgens mij 'hoor' je eerst FoD te lezen en dan pas BaB ![]() Osserc komt in ieder geval voor in Blood and Bone, al weet ik nog niet hoever hij uitgediept wordt. En in Stonewielder wordt er ook aan hem gerefereerd. In RotC? En Icarium, oi oi oi. Daar kan/moet nog zat over verteld worden ![]() quote: Klopt natuurlijk, maar ik wil er nog even aan toevoegen dat naar het einde van de kernserie toe het leuk is om wat van de ICE-boeken er alvast doorheen te mengen. quote: Klopt ![]() [Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 11-01-2013 15:45] No dogs, no masters. ![]() |
|
quote: Arme Mancy ![]() She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. ![]() |
|
quote: Vijf zelfs, blijkbaar. Crack'd Pot Trail, en The Worms of Blearmouth zijn er ook nog. Even opzoeken dus maar. She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. ![]() |
|
Jaoh... Even kijken of ik daar weer dure versies van oppik of gewoon even wacht tot de volgende bundeling ![]() No dogs, no masters. ![]() |
|
Een van de fraaiste aspecten van de Malazan wereld is overigens ook juist de mythologie waar slechts zijdelings aan gerefereerd wordt. Zoals Anomander Rake waarvan we op een gegeven moment in het voorbijgaan leren dat hij ook Seguleh Seventh is. En dit simpelweg omdat hij ooit toevallig verzeild raakte op het eiland van de Seguleh's en, door zijn gedrag en houding die als arrogant gezien werden (en dus een uitdaging), steeds werd aangevallen zonder dat hij begreep waarom, maar door zijn overwinningen onbedoeld opklom in de Seguleh rangen tot nummer 7. Om vervolgens weer volledig in verwarring en onbegrip verder te reizen, maar daarbij niet het masker meenemend dat bij die status hoort, waardoor de Seguleh zich nog altijd tot op het bot beledigd voelen tov hun eigen 'nummer 7' ![]() In veel boekenseries is dat een boek op zich, in de Malazan serie is het gewoon een zijdelings commentaar dat hints geeft naar zo veel meer ![]() She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. ![]() |
|
Zijn jullie "Malazanies"(ipv Trekkies)? ![]() ![]() |
|
Zoiets, ja ![]() ![]() quote: Hahaha, ja, dat is een prachtig iets! Wordt ook door ICE nog eens aan gerefereerd, sowieso een heel stuk epische Seguleh-heid. En ook je algemene commentaar: inderdaad kleine mythologische zijstapjes die verder totaal niet uitgediept worden maar wel hele sterke beelden schetsen. No dogs, no masters. ![]() |
|
Nu bezig met 'Blood and Bone'. Tot dusverre het beste wat ik gelezen heb van Esslemont, en eindelijk eens Jacuruku! She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. ![]() |
|
![]() Forge of Darknes was ♥ No dogs, no masters. ![]() |
|
Blijf Esslemont toch minder vinden dan Erikson, al wordt hij langzamerhand wel beter. Blood en Bones was absoluut zijn beste werk tot dusverre, maar het einde zakt toch een beetje in elkaar in mijn optiek. Wel ontzettend veel interessante onthullingen, toch indrukwekkend om nog steeds gave info te krijgen na 15 boeken. Ik ben benieuwd naar zijn komende werk, aangezien dat naar verluid over Assail gaat. She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. ![]() |
|
quote: Haha ja, daar kijk ik ook weleens in ![]() Ik heb een probleem dat ik een detail herinner uit de boeken die ik *nergens* kan terugvinden ![]() No dogs, no masters. ![]() |
|
Klinkt me niet bekend in de orer, eerlijk gezegd. Verwar je het niet met Icarium's constructen? She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. ![]() |
|
quote: Het was geen letterlijke constructie, daarom 'constructie' ![]() Dit detail zat volgens mij al voor Icariums constructen zo duidelijk in beeld kwamen. En ik herinner met het ook los van dat chaos achter duisternis aanzit... Als het klopt ![]() Aha! Zo te zien KCCM, niet Nahruk ![]() Vlam boem bam! Uitgebreide quotes: http://forum.malazanempire.com/topic/26334-the-kchain-chemalle-ritual/ [Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 29-10-2013 11:50] No dogs, no masters. ![]() |
|
Ah, daar staat me inderdaad iets van bij. Ik vermoed dat daar wellicht meer aandacht aan besteed zal worden in de T'Lan Imass prequel trilogie? [edit]Dit is overigens ook een hint in die richting, over de vernietiging van de K'Chain Che'Malle Skykeep bij Morn door de Eleint: "What was their crime, you wonder, Silchas Ruin? Why, nothing less than the assured annihilation of all existence. If extinction awaited them, then so too would all else die. Desperation, or evil spite? Perhaps neither, perhaps a terrible accident, that wounding at the centre of it all. But what do we care? We shall all be dust by then. Indifferent. Insensate." [Dit bericht is gewijzigd door Mark op 29-10-2013 12:04] She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. ![]() |
![]() |
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 |
![]() |
Index / Nieuws, actualiteit en media | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |