|
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2 | ||||
Auteur: |
|
|
wat bedoel je precies, dat dezelfde stof naast elkaar vast, vloeibaar, en gasvormig is? kan dat wel? nou ja, antwoord op je vraag, ik niet I was me but now he's gone |
|
quote:Vreemd, want ik heb het wel gehad (ergens in m'n natuurkunde lessen op 't Gymnasium). Dat volgt het principe dat het kookpunt van een stof daalt narmate de druk daalt. Als je het ver genoeg doorvoert lijkt het me niet meer dan logisch dat er een punt komt waarop het kookpunt (bijna) gelijk komt te liggen aan het stolpunt. I'm not being rude. You're just insignificant. |
|
quote: scheikunde, wordt je wel geleerd, misschien beter opletten |
|
quote:Dat bedoel ik, schijnbaar kan het. Het wordt geloof ik gebruikt bij het winnen van goud uit erts. |
|
quote:hebben wij ooit gezien in Fysica....;ik zie de grafiek nog voor mij.... draait volledig rond Druk en Temperatuur Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk |
|
quote:Zit wat in. Want luchtledig = geen druk. Wacht, er is zo'n fasendriehoek, aangezien koken en stollen eigenlijk alleen voor vloeistof geld [koken = vloeibaar --> gas, stollen = vloeibaar --> vast]. |
|
,dat word me teveel van het goede, ik haat scheikunde , sorry I was me but now he's gone |
|
quote:en dan kun je nog van vast ineens naar gas gaan ook, sublimeren dacht ik Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk |
|
quote:Zo zijn er 6 termen geloof ik. Ik kan alleen dat schema niet vinden op Google. |
|
Hmm... Elementaire scheikunde. 1 drol: vast met vloeibare gedeelte en die lucht... |
|
quote:ja maar die weet ik neit vanbuiten meer ehm....stollen, koken, sublimeren, condenseren, .... jawadde, veels te lang geleden Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk |
|
quote:Sublimeren [vast --> gas]. Condenseren [vloeibaar --> gas]. Stollen [vloeibaar --> vast]. Koken [vloeibaar --> gas]. Aanvullen maar. |
|
ik sla er een slag in maar 'vervasten' was van gas-> vast, dacht ik en condenseren is gas-> vloeibaar, je bent abuis [Dit bericht is gewijzigd door IronGlory op 04-09-2002 14:47] Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk |
|
verdampen |
|
quote: Stollen: vloeibaar naar vast Verdampen: vloeibaar naar gas Condenseren: gas naar vloeibaar Smelten: vast naar vloeibaar Sublimeren: vast naar gas en gas naar vast Alleen gooi ik nou wat wetenschappelijke termen en spreektermen door elkaar. Andere naam voor van gas naar vast is rijpen trouwens. I'm not being rude. You're just insignificant. |
|
zover zijn we al, nu eens een prentje zoeken met dat grafiekje en dat trippelpunt Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk |
|
quote:\willen jullie soms mijn oude scheikunde boeken hebben echt dit krijg je gewoon vanaf de derde klas elke week. |
|
quote:Niet hier. Fasen en toestanden wel, tripelpunt had ik nog nooit van gehoord. |
|
ehm in Wetenschappen wiskunde werd dit pas uitgediept toen ik in het vijfde jaar secundair zat... maar dan echt wel to the bottom tot op atomair niveau, wat ervoor kwam weet ik niet meer Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk |
|
Heb me echt nooit geïnteresseerd in exacte wetenschappen. Ik zou begot niet meer weten wat we kregen. Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you... |
|
Ik ken het wel, maar dat is een ver verleden voor mij. Elessar wete het wel gok ik |
|
quote: Ja maar heeft het te druk om het uit te leggen. Zoek maar eens op fasendiagram in google ofzo. |
|
Dat is zoiets met de fasenregel va Gibbs dacht ik (uit onze cursus materialenleer). Als V het aantal vrijheidsgraden voorstelt (temperatuur is er één, druk, ...), K het aantal componenten (aantal verschillende moleculen) en F het aantal fasen (vast, vloeibaar, vast) dan geldt dat: V = K + 2 - F, en die 2 staat voor de parameters druk en temperatuur (omdat die gewijzigd kunnen worden). Voor bijvoorbeeld het tripelpunt van water: K=1, F=3 ==> V=0, er zijn geen vrijheidsgraden (dit tripelpunt komt dus voor bij één temperatuur bij één bepaalde druk, ik dacht 273,16 K en iets van een 10E-6 Pa, nu ja...). ...beziet de sjaap dat fikt in het wij, zo blei |
|
quote:juist Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk |
|
I'm not being rude. You're just insignificant. |
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2 |
Index / Algemeen | Volgende pagina |