IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : muziek en politiek Volgende pagina
attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 10-09-2002 14:57 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

wat vinden jullie van deze mix? ik ben eigenlijk texneutraal, het draait voormij voornamelijk om de muziek, maar bij bands als rage against the machine erger ik er me kapot aan (ook aan de muziek trouwens). daarintegen bij bands als discharge en doom weer niet. zal wel aan de uitstraling van de band en muziek liggen. maar in principe mag het van mij, ik lees de teksten toch bijna nooit.

Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 10-09-2002 15:01 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

Muziek is een heel sterk medium. Niet alleen voor politieke gedachten, maar ook voor ideeën over waarden, filosofieën,... Dus is het ergens wel normaal dat mensen die erg achter bepaalde ideeën staan muziek gaan gebruiken als medium voor deze ideeën.
Ik zelf geef er absoluut niet om als een band bijvoorbeeld satanistisch, zeer politiek of weet ik veel wat is. Tenminste niet op cd. Live kan zoiets wel enorm tegensteken. Zo'n satanistisch bandje kan live enorm op m'n lachspieren werken. Wanneer na elk nummer een politieke boodschap het publiek wordt ingegooid (zoals bij RATM en Belgische kloon .Calibre - van wie ik de muziek dan weer wel goed vind), kan me dat mateloos irriteren. Maar op cd kan het me niet boeien, omdat teksten niet echt het belangrijkste voor mij zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door Sharteel op 10-09-2002 15:01]

Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...

Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-09-2002 15:02 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Zolang de politieke denkbeelden de muziek niet gaan overheersen, wat bij RATM wel gebeurde, vind ik het niet erg.

Niks is irritanter dan een band die hun menig wil opwerken aan jou.

Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 10-09-2002 15:02 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

Ik vind teksten dus wel belangrijk,lees voor het kopen ook meestal eerst de lyrics.

Prachtig juist als een band zingt over wat ze goed / fout vinden aan de politiek.Met muziek bereik je denk ik meer mensen dan met stoffige campagnes etc.

Some cause happiness wherever they go , others whenever they go

attila_de_hun
Posted 10-09-2002 15:05 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2002 15:02 schreef Vampie het volgende:
Ik vind teksten dus wel belangrijk,lees voor het kopen ook meestal eerst de lyrics.

Prachtig juist als een band zingt over wat ze goed / fout vinden aan de politiek.Met muziek bereik je denk ik meer mensen dan met stoffige campagnes etc.

Ja, koop jij ook een cd met goede teksten en slechte tot matige muziek? Voor mij is het net andersom in ieder geval. Ik betwijfel echter of ik een cd van skrewdriver zou aanschaffen maar RATM is net zo drammerig alleen dan links

Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 10-09-2002 15:07 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

Nee ik koop c.d.'s waar ik de muziek ook goed van vind. Maar idd als de teksten me niet aanstaan koop ik hem niet.Simpel.

Heb geen zin om nummers te horen over verkrachting,mensen offeren etc.

Some cause happiness wherever they go , others whenever they go

bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 10-09-2002 15:10 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Teksten komen op de 2e plaats (wil in 1e instantie toch lekker bangen en genieten), maar zijn toch zeker wel belangrijk. Ik wil toch wel weten waar ik naar luister.

Bazzio Attacks!!!

Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 10-09-2002 15:14 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Hmm Skrewdriver vind ik nou typisch propaganda; hun muziek staat in dienst van de boodschap en is bepaald hoogstaand.
RATM ben ik ook niet kapot van maar die gitarist probeerde het tenminste.

Wat ik mooi vind is bijvoorbeeld zoals Sepultura hun politiek verpakte in een meer poëtische vorm zodat het niet zo plat wordt, zoals al die 'in your face' hardcore/ punk bands.

Terrorizer was natuurlijk ook politiek maar meer beschouwend dan oordelend en dan vind ik het ook best.

Eigenlijk ligt daar voor mij de grenslijn; het moet beschouwend zijn en niet -te- oordelend. Daarom heb ik ook geen probleem met de tekst van bijvoorbeeld Angel of death.

Verder vind ik de vorm van de tekst belangrijker dan de betekenis; het moet qua woordmaten/zinsconstructies goed op de muziek aansluiten.

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 10-09-2002 15:15]

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 10-09-2002 15:24 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

Als ik bijvoorbeeld al eens rondkijk op die site van .Calibre - omdat voorbeeld nog maar eens te gebruiken - vind ik het ook allemaal wel veel geblaat zonder wol. Aanklacht hiertegen en aanklacht daartegen. heb je veel met die politieke bands vind ik. Altijd maar commentaar geven, maar zelf iets doen.. Ho maar..

Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...

madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 10-09-2002 15:31 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Ik ben ook niet zo weg van bands die een politieke overtuiging willen uitschreeuwen-met RATM op kop!!Al die kinders die met een beeltenis van Che op hun rode T-shirt rondliepen en die niet eens wisten wie dat was!Laat staan dat ze wisten wie Sendero Luminoso is-

Hello-hooray-let the show begin-I've been ready

Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 10-09-2002 15:33 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

quote:
Op 10 september 2002 15:31 schreef madeline usher het volgende:
Laat staan dat ze wisten wie Sendero Luminoso is-

Weet ik ook niet Enlighten me...

[Dit bericht is gewijzigd door Sharteel op 10-09-2002 15:33]

madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 10-09-2002 15:35 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Een ultralinkse terroristengroepering.Zeer beruchte bommenleggers.En RATM had daar sympathie voor-

Hello-hooray-let the show begin-I've been ready

soepkoeltoer
Fashion Police
Usericon van soepkoeltoer
Posted 10-09-2002 15:42 by soepkoeltoer Wijzig reactieProfiel van soepkoeltoerQuote dit bericht

in de black metal is het tegenwoordig ook zeer populair geworden.

mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 10-09-2002 15:45 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Hier moet ik hetzelfde op antwoorden als in het christelijke metal topic. Teksten vind ik ook tamelijk belangrijk, dus kan ik echt niet luisteren naar goeie muziek met teksten die mijn visies totaal tegenspreken.

Not all who wander are lost. - JRR Tolkien

antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 10-09-2002 15:57 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

Elke tekst is in principe een standpunt/mening over een bepaald onderwerp, hoe wil je eigenlijk een tekst zonder boodschap maken? (k'zeg niet dat het onmogelijk is, maar uhh... )
Naar naar mijn mening is muziek een positievere en directere manier om een "boodschap" over te brengen dan politiek. bovendien vindt ik het juist geen dwingende manier van communniceren, het zijn hooguit die toespraken tussen de nummers door die af en toe echt te ver gaan...
(maar ja als ze preken voor wereld vrede,... wat is er mis mee....)
T'komt er uiteindelijk op neer of de boodschap je bevalt..

[Dit bericht is gewijzigd door antimetal op 10-09-2002 15:58]

why would you listen to me?

attila_de_hun
Posted 10-09-2002 16:05 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2002 15:57 schreef antimetal het volgende:
Elke tekst is in principe een standpunt/mening over een bepaald onderwerp,

er zijn ook teksten die een verhaal zijn zoals rhapsody.

Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 10-09-2002 16:11 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 10 september 2002 15:57 schreef antimetal het volgende:
Elke tekst is in principe een standpunt/mening over een bepaald onderwerp, hoe wil je eigenlijk een tekst zonder boodschap maken? (k'zeg niet dat het onmogelijk is, maar uhh... )...

Onmogelijk? Dat is juist supermakkelijk! Lees bijv. elke willekeurige tekst van Judas Priest er maar eens op na.

Verder is er een verschil tussen een mening verkondigen en het uiten van een fascinatie.

Aardig voorbeeld is Lemmy van Motorhead die een enorme interesse heeft in Hitler, maar absoluut geen nazi is.

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 10-09-2002 16:18 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

Dat is ook zo....
Zo als ik al zij, ik zeg niet dat het onmogelijk is..., hoewel een verhaal ook beeldvorming is, zij het inderdaad zonder vaste "boodschap".
Toch luister ik bewust naar de teksten,..tenzij het echt niet meer te verstaan is, dan hoop ik er maar het beste van..
De vraag is of je de boodschap klakkeloos aanneemt, of dat je er je eigen mening over vormt..

[Dit bericht is gewijzigd door antimetal op 10-09-2002 16:23]

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 10-09-2002 18:29 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Muziek en politiek zijn twee verschillende uitingen. Als het goed is, is muziek creatieve expressie (met teksten die dus ook (-hopelijk-) een creatieve expressie zijn) en politiek het besturen van een gemeenschap. In verkiezingstijd (tegenwoordig eigenlijk de hele vier jaar door ) is politiek ook nog eens propaganda. Propaganda is statisch; het heeft de wereld van te voren voor je geïnterpreteerd en dringt die interpretatie aan je op, in de hoop dat je overtuigd wordt en gaat stemmen. Het is dus een machtsmiddel met een van te voren bepaald doel.

Creatieve expressie heeft - als het goed is - geen van te voren bepaald doel. Propaganda - en dus politiek - hoort dus niet in muziek thuis.

Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 10-09-2002 19:02 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

K heb liever geen politiek in de nummers waar ik naar luister. Dat zelfde geld voor satanistische teksten enzo.. Ook daar ben ik niet verzot op, maar als de muziek echt goed is, luister ik er toch naar..

"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."

IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 10-09-2002 21:21 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

Ze zouden moeten gescheiden worden, ik zelf let niet op teksten, behalve als ze cool zijn, zoals bvb de meeste tankard teksten. Zelfs mneigen teksten zijn voledig lul en gezever over schedels en een ker over discodemons en zo.
politieke teksten, bah, fuck off zeg ik ...;maar als het een prachtig nummer is (bvb dan Atrophy met Socialized Hate, dat brul ik volledig mee maar de tekst spreekt me niet aan)
raar gedoe, vage boel

Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk

JaneDoe
Scan your mind
Usericon van JaneDoe
Posted 10-09-2002 23:26 by JaneDoe Wijzig reactieProfiel van JaneDoeQuote dit berichthttp://www.scanyourmind.com

Ik kan er niets aan doen maar als ik aan muziek en politiek denk , krijg ik altijd die scene uit American history x op me netvlies.

( scene met een nazie band die verschrikkelijke teksten brullen op hele stomme muziek)

Maar goed, misschien is het de wijn

Don't blush when I rip you open

Vampire_girl
rabiës
Usericon van Vampire_girl
Posted 10-09-2002 23:27 by Vampire_girl Wijzig reactieProfiel van Vampire_girlQuote dit berichthttp://www.sfu420.com/

quote:
Op 10 september 2002 23:26 schreef JaneDoe het volgende:
Ik kan er niets aan doen maar als ik aan muziek en politiek denk , krijg ik altijd die scene uit American history x op me netvlies.

( scene met een nazie band die verschrikkelijke teksten brullen op hele stomme muziek)

Maar goed, misschien is het de wijn

De muziek uit American History X vind ik heerlijk om naar te luisteren. (muziek en dus niet de tekst)

the only pleasure is pain

JaneDoe
Scan your mind
Usericon van JaneDoe
Posted 10-09-2002 23:31 by JaneDoe Wijzig reactieProfiel van JaneDoeQuote dit berichthttp://www.scanyourmind.com

quote:
Op 10 september 2002 23:27 schreef Vampire_girl het volgende:
De muziek uit American History X vind ik heerlijk om naar te luisteren. (muziek en dus niet de tekst)

Bedoel je de soundtrack? ik bedoelde i.i.g die ene scene.

Don't blush when I rip you open

attila_de_hun
Posted 11-09-2002 9:20 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2002 23:27 schreef Vampire_girl het volgende:

ik vond die punkmuziek ook gaaf. zouden dat echte bestaande bands zijn geweest?

antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 11-09-2002 10:30 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

quote:
Op 10 september 2002 18:29 schreef Dwaallicht het volgende:
Muziek en politiek zijn twee verschillende uitingen. Als het goed is, is muziek creatieve expressie (met teksten die dus ook (-hopelijk-) een creatieve expressie zijn) en politiek het besturen van een gemeenschap. In verkiezingstijd (tegenwoordig eigenlijk de hele vier jaar door ) is politiek ook nog eens propaganda. Propaganda is statisch; het heeft de wereld van te voren voor je geïnterpreteerd en dringt die interpretatie aan je op, in de hoop dat je overtuigd wordt en gaat stemmen. Het is dus een machtsmiddel met een van te voren bepaald doel.

Creatieve expressie heeft - als het goed is - geen van te voren bepaald doel. Propaganda - en dus politiek - hoort dus niet in muziek thuis.

Mijn interpetatie van het woord politiek is kennelijk niet zo letterlijk als die van jou,...
maar met jouw uitleg ben ik het ook eens.

[Dit bericht is gewijzigd door antimetal op 11-09-2002 10:31]

Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com