IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Je gitaar octaaf zuiver stemmen Volgende pagina
Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 01-10-2002 20:52 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

Toen een vriend van mij laatst op mijn gitaar speelde merkte op dat mijn gitaar niet octaaf zuiver was. De Flagolet op 12 en de toon op het vakje 12 klonken niet gelijk.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je dat zelf octaaf zuiver kan stemmen (ik ben al wat met een schroeven draaier aan het spelen geweest maar dat hielp niet echt.)

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-10-2002 20:54 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Een nieuwe hals, waarschijnlijk is 'ie zo krom als een hoepel...

Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.

Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 01-10-2002 20:58 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

Nope de hals is prima, hij staat een klein beetje hol zoals het hoort.

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-10-2002 21:30 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2002 20:58 schreef Trevoc het volgende:
Nope de hals is prima, hij staat een klein beetje hol zoals het hoort.

Volgens mij hoort een hals toch echt recht te zijn. Je zou misschien wat aan de brug kunnen sleutelen zodat de snaren dichter op de hals komen te staan.

Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 01-10-2002 22:19 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

Erm... ik wil niet de action van me gitaar aanpassen maar de actaaf zuiverheid...
En de hals van een gitaar hoort licht hol te staan.

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 01-10-2002 22:23 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2002 22:19 schreef Trevoc het volgende:
Erm... ik wil niet de action van me gitaar aanpassen maar de actaaf zuiverheid...
En de hals van een gitaar hoort licht hol te staan.

lieverd als je m niet kan stemmen met een stemapparaat is er iets met de hals.

en als je zo'n vraag stelt ben je vast geen expert dus ga gewoon langs de gitaren dokter

Dreadfull_Hours
...
Usericon van Dreadfull_Hours
Posted 01-10-2002 22:31 by Dreadfull_Hours Wijzig reactieProfiel van Dreadfull_HoursQuote dit bericht

das dus de intonatie, je moet de zadeltjes van de brug afstellen
op n floyd rose naar achter of naar voren en bij n gewone brug omhoog of omlaag,
nix met de hals doen!

Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 01-10-2002 22:32 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

quote:
Op 1 oktober 2002 22:23 schreef ghoulliette het volgende:
lieverd als je m niet kan stemmen met een stemapparaat is er iets met de hals.

Ja hoor lieverd, maar ik heb het niet over het stemmen van een gitaar. Maar over het octaaf-zuiver stemmen. Dus dat je Flagolet op de 12e fred het zelfde klinkt als dat je de toon op de 12e fred speelt.
[edit]spellings fout[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Trevoc op 01-10-2002 22:33]

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 01-10-2002 22:33 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2002 22:31 schreef Dreadfull_Hours het volgende:
op n floyd rose naar achter of naar voren en bij n gewone brug omhoog of omlaag,
nix met de hals doen!

volgens mij kan ze zowiezo beter niets zelf doen. laat er nu maar gewoon een expert naar kijken.

en naar mijn inziens is een floyd rose een onderdeel van de hals, en hoe kan die nou op de verkeerde plek zitten??

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 01-10-2002 22:33 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2002 22:32 schreef Trevoc het volgende:
Ja hoor lieverd, maar ik heb het niet over het stemmen van een gitaar. Maar over het octaaf-zuiver stemmen. Dus dat je Flagolet op de 122 fred het zelfde klinkt als dat je de toon op de 12e fred speelt.

gewoon stemmen dus.

webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 01-10-2002 22:33 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 1 oktober 2002 22:31 schreef Dreadfull_Hours het volgende:
nix met de hals doen!

maar dat moet je dan wel kunnen, is niet makkelijk. ik laat het eens in de zoveel tijd doen door een vriend, die kan het wel. je hals hoeft idd echt niet krom te zijn. zit er ook een stalen buis in de hals? die heeft er ook mee te maken, dacht ik.

Oud Vuil.

Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 01-10-2002 22:34 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

quote:
Op 1 oktober 2002 22:33 schreef ghoulliette het volgende:
gewoon stemmen dus.

Nee afstellen

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 01-10-2002 22:38 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

nou goed ik snap er nix van (was vast al duidelijk)

ik weet gewoon dat wanneer ik mijn snaren gestemd heb, ik overal toontjes kan pakken, omdat mijn snaren allemaal juist gestemd zijn.

en mij lijkt het dat je alleen je snaren goed kunt stemmen als er niets mis is met de hals.

maar goed ik speel pas sinds 2 weken gitaar
en heb een grote bemoeizucht

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-10-2002 22:39 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
gewoon stemmen dus.

Nee, hij heeft het over het flagolet op de 12e fret en de toon op de 12e fret van een enkele snaar, daar kun je niks aan stemmen. de snaren moeten imo dichter naar de hals, zodat de gitaar toonvaster word. Ik blijf bij de brug verstellen. Maar ik ben geen expert, dus...

webblaster wim
Onzin-narrator
Posted 01-10-2002 22:39 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:

en naar mijn inziens is een floyd rose een onderdeel van de hals, en hoe kan die nou op de verkeerde plek zitten??

hehheh, floyd rose is een tremolosysteem, het pookje enzo, zit dus op de body.

meestal zit er dan op het eind van de brug(bij de kam) een schroefsysteempje waar je de snaren vast zet.

Oud Vuil.

webblaster wim
Onzin-narrator
Posted 01-10-2002 22:41 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

enne ... geen ervaring ermee, betekent laten doen!

Oud Vuil.

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 01-10-2002 22:42 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

mijn floyd rose ding zit bovenaan de hals, onder de kop. onderaan zitten de fijn stemmechaniekjes.

toch??? of wordt ik gek ..........

Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 01-10-2002 22:42 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe je m octaaf zuiver moet stemmen. Dat je met die schroefjes moet klooien snap ik. Maar er moet wel een logica achter zitten.
Moet je b.v. eerst de flagolet goed stemmen, dan aan je schroefjes draaien om de toon op 12 ook zuiver te krijgen (en ontstemt de flagolet daardoor niet) etc.

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 01-10-2002 22:47 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

naar gitaar zaak gaan, is het probleem in no time opgelost.

lijkt me vrij simpel, de beste oplossing, als je het zelf niet weet.

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 01-10-2002 22:54 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

tip, wacht met het kloten aan je gitaar op een reactie van Snaack, of stuur hem een meeltje. Dit soort dingen weet hij wel.

webblaster wim
Onzin-narrator
Posted 01-10-2002 23:08 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

hehheh, ik speel al 21 jaar gitaar, maar dit soort dingen, daar heb je mensen met technisch inzicht voor nodig.

Oud Vuil.

Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 01-10-2002 23:09 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Wat is precies een Floyd Rose tremelo eigenlijk (of hoe herken ik er eentje)?.

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-10-2002 23:15 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2002 22:54 schreef Bintmeister het volgende:
tip, wacht met het kloten aan je gitaar op een reactie van Snaack, of stuur hem een meeltje. Dit soort dingen weet hij wel.

Your wish is my command

quote:
Op 1 oktober 2002 20:52 schreef Trevoc het volgende:
Toen een vriend van mij laatst op mijn gitaar speelde merkte op dat mijn gitaar niet octaaf zuiver was. De Flagolet op 12 en de toon op het vakje 12 klonken niet gelijk.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je dat zelf octaaf zuiver kan stemmen (ik ben al wat met een schroeven draaier aan het spelen geweest maar dat hielp niet echt.)

De flagiolet op 12 en de noot op 12 moeten inderdaad exact hetzelfde dezelfde toonhoogte hebben.. Als dat NIET zo is ligt dat aan 1 ding -- de intonatie..

De flagiolet is zuiver, positie 12 is precies de helft van de snaarlengte..

Als de gefrette noot op positie 12 te laag is is de snaarlengte t.o.v. de brug dus te groot, dus moet je het zadel naar voren draaien..

Het tegenovergestelde geldt dus ook: als de gefrette noot op positie 12 te hoog is is de snaarlengte t.o.v. de brug dus te klein, dus moet je het zadel naar achter draaien..

De intonatie is meestal te verstellen met een inbusje dat op het zadel zit..

Als je de intonatie gaat afstellen -- doe dit met een supernauwkeurig stemapparaat! Dus precies op 440 Hz afstellen..

Overigens is geen enkel "conventioneel" gitaar toonzuiver, de derde (terts) is altijd 'scherp' oftwel te hoog.. Hier zijn wel oplossingen voor, bijvoorbeeld je gitaar laten voorzien van het 'Buzz Feiten' systeem (dan wordt je kam en de intonatie aangepast). Met dit systeem is je gitaar iets tonnzuiverder..

De laatste uitvinding is 'Fretwave'.. Aangezien de verschillen in intonatie het grootst zijn waar de afstand tussen de frets het grootsts is, hebben zij frets waar een golfje inzit.. Dit zorgt ervoor dat je gitaar wel toonzuiver is. O.a. Steve Vai en Frank Gambale gebruiken dit systeem, check www.fretwave.com

Zo.. Nu eerst een Bavaria

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 01-10-2002 23:16 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2002 23:08 schreef webblaster wim het volgende:
hehheh, ik speel al 21 jaar gitaar, maar dit soort dingen, daar heb je mensen met technisch inzicht voor nodig.

daarom snaack, die sluiteld graag aan gitaren

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 01-10-2002 23:16 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

The Snaack Meister

webblaster wim
Onzin-narrator
Posted 01-10-2002 23:18 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 1 oktober 2002 23:15 schreef Snaack het volgende:

Als je de intonatie gaat afstellen -- doe dit met een supernauwkeurig stemapparaat! Dus precies op 440 Hz afstellen..
)

1 aanmerkinkje, dit gaat alleen op als je in e gestemd staat, snaack?

Oud Vuil.

Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com