IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Je gitaar octaaf zuiver stemmen Vorige pagina | Volgende pagina
Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-10-2002 23:22 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2002 23:18 schreef webblaster wim het volgende:
1 aanmerkinkje, dit gaat alleen op als je in e gestemd staat, snaack?

Nop.. elke noot is zuiver op 440 Hz, dus ook alternatieve stemmingen

webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 01-10-2002 23:27 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 1 oktober 2002 23:22 schreef Snaack het volgende:
Nop.. elke noot is zuiver op 440 Hz, dus ook alternatieve stemmingen

maar m'n band speelt in d(behalve rajackar en de drummer ) en m'n stemapparaatje,

verrek nee, zeg. ik check nu ff m'n stemapparaatje( korg ca20) en fuck ja, 440

dussss :

Oud Vuil.

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-10-2002 23:27 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik heb ook een opmerkinkje Snaack, als je de snaarlengte versteld, veranderd de toonhoogte van het flagolet dan ook niet mee en ben je nog geen stap verder gekomen.

Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 01-10-2002 23:28 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

korg ca-20 of ga-20?

en Snaack, jij mag zsm ff de actie van mn E-snaar aanpassen, want die loopt ontzettend aan

webblaster wim
Onzin-narrator
Posted 01-10-2002 23:30 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 1 oktober 2002 23:28 schreef Bintmeister het volgende:
korg ca-20 of ga-20?

en Snaack, jij mag zsm ff de actie van mn E-snaar aanpassen, want die loopt ontzettend aan

ca-20 chromatic tuner, ik kijk er nu naar.

Oud Vuil.

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-10-2002 23:31 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Nog een opmerking/ verduidelijking..

Als dus de gefrette noot op pos. 12 en de flagiolet op pos. 12 NIET gelijk klinken komt dat doordat ze t.o.v. elkaar niet gelijk zijn.. Zoals ik al zei zit de flagiolet op pos. 12 precies halverwege de snaar.. En fret 12 kan als de intonatie verkeerd is dus voor of na deze flagiolet liggen.. Als de intonatie goed is ligt de flagiolet op 12 precies boven fret 12.

Flagioletten zijn pure natuurkunde, er ontstaat een staande golf. Zo gaat dat dus met alle flagioletten en boventonen (zijn ook flagioletten op een gefrette noot)

Het exacte overzicht zal ik jullie ff besparen, als ik zin heb maak ik wel een tekening die ik inscan.. Maar reken er niet op

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 01-10-2002 23:35]

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-10-2002 23:32 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2002 23:27 schreef Heiden het volgende:
Ik heb ook een opmerkinkje Snaack, als je de snaarlengte versteld, veranderd de toonhoogte van het flagolet dan ook niet mee en ben je nog geen stap verder gekomen.

Jepz, die veranderd ook, maar die veranderd minder dan de gefrette noot.. Als je merkt dat de gefrette noot en de flagiolet dichter bij elkaar komen te liggen ben je dus goed bezig

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-10-2002 23:33 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Hmmm, ik heb eigenlijk ook geen vragen meer, want ik pers toch alleen maar brakke riffjes uit mijn gitaar.

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-10-2002 23:34 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Toch ff een plaatje van FretWave

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-10-2002 23:40 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2002 23:27 schreef webblaster wim het volgende:
maar m'n band speelt in d(behalve rajackar en de drummer ) en m'n stemapparaatje,

verrek nee, zeg. ik check nu ff m'n stemapparaatje( korg ca20) en fuck ja, 440

dussss :

Die wist ik ook nog wel Wim en jij speelt al 21 jaar.

440 Hz, nicht immer, aber immer ofter.

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 01-10-2002 23:47 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2002 23:34 schreef Snaack het volgende:
Toch ff een plaatje van FretWave

ok, dat ziet er vaag uit...

En W-Wim, ik kijk ook naar die van mij en ik zie ca-20 staan (zo'n kleine grijze digitale)

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 01-10-2002 23:53 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik heb een Seiko ST737, ook te gebruiken voor downtuning tot 2 stappen(D en D#) en bas.

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 02-10-2002 0:00 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ik heb een één of ander chromatisch apparaat..

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 02-10-2002 0:08 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Dat word me alweer te muzikaal. Chromatische toonladders is toch iets met de hele tijd 2 stappen achter elkaar spelen, maar dan over een heel octaaf of zoiets?

*tiepfaut*

[Dit bericht is gewijzigd door Heiden op 02-10-2002 0:09]

Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 02-10-2002 0:09 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Wat is het verschil tussen de CA en GA (die ik heb) dan? Is de CA nauwkeuriger?

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 02-10-2002 0:12 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 2 oktober 2002 0:08 schreef Heiden het volgende:
Dat word me alweer te muzikaal. Chromatische toonladders is toch iets met de hele tijd 2 stappen achter elkaar spelen, maar dan over een heel octaaf of zoiets?

*tiepfaut*

Chromatisch = alle noten

Chromatische ladders gebruik je dus om de ene toonladder met de andere te verbinden.. Wordt bijv. veel in de Jazz gebruikt..

En m.b.t. stemapparaten betekent het dus dat hij alle noten aankan.. Sommige apparaten kunnen alleen de 'gewone' stemming aan en +- 1 noot.. Kan je je gitaar dus nooit in C stemmen bijvoorbeeld.

Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 02-10-2002 0:17 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

quote:
Op 2 oktober 2002 0:09 schreef Iskariot het volgende:
Wat is het verschil tussen de CA en GA (die ik heb) dan? Is de CA nauwkeuriger?

ca is chromatisch en de ga is digitaal, dus is de ca betor

webblaster wim
Onzin-narrator
Posted 02-10-2002 22:02 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

nu ik dit hier zit te lezen, moet ik telkens denken aan S.O.D.'s "Chromatic........Death)

[Dit bericht is gewijzigd door webblaster wim op 02-10-2002 22:05]

Oud Vuil.

Trevoc
An eye for an eye
Usericon van Trevoc
Posted 03-10-2002 15:35 by Trevoc Wijzig reactieProfiel van TrevocQuote dit berichthttp://www.myrkvar.nl

Snaack, onwijs bedankt. Ik gaat es ff lekker met me schroevendraaier zitte klooien en hopen dat k t niet vernaai

Shredhead
Usericon van Shredhead
Posted 03-10-2002 16:35 by Shredhead Wijzig reactieProfiel van ShredheadQuote dit bericht

foto!!

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-10-2002 16:35 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Veel succes!

Met stemapparaat is het niet moeilijk

Eerst dus de snaar waarvan je de intonatie af wilt stellen precies op 440Hz stemmen..

Daarna de flagiolet op 12 checken en de gefrette noot op 12, en de intonatie bijstellen..

En dus wel telkens de snaar OPEN bijstemmen.

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 03-10-2002 16:36]

Khoonhinck Mhyghyll
Ajuparaplu
Usericon van Khoonhinck Mhyghyll
Posted 03-10-2002 22:27 by Khoonhinck Mhyghyll Wijzig reactieProfiel van Khoonhinck MhyghyllQuote dit berichthttp://www.Trisomy.nl

Hey Snaack!

Nog een vraag over dat afstellen. Als ik mijn F.R. trem. goed bekijk dan is het enige dat ik per snaar kan verstellen (met een imbusje) het blokje waar een snaar in vast zit. Uiteraard logisch, waarehetniet dat over dat imbusje een snaar loopt waardoor die niet los te draaien valt (om de snaarlengte aan te passen). Als dat al zou kunnen lijkt t me bovendien een aardig gepruts met zo'n blokje om precies de 440Hz te krijgen. Of ik begrijp er natuurlijk weeres geen f**k van, kenook ik wil gewoon zuiver

Een plaatje ter illustratie:

De cirkel staat om het los te maken imbusje en het vierkant om het blokje dat moet worden verschoven (toch?).

Thnx,

Khoonhinck Mhyghyll

PS Als ik t nog goed herinner van de middelbare school is het zo dat een flagiolet te leggen je die op een "knoop" legt in een trillende snaar. Een knoop is een punt dat niet in beweging is. Door deze te blokkeren onstaan aan beide kanten van de snaar dezelfde golffrequentie. Die frequentie is wel alleen van het korste stuk, vandaar dat het niet uitmaakt aan welke kant van de 12e positie je een flagiolet legt: ze klinken het zelfde, want ze nemen het korste stuk. Het langere stuk zal in een veelvoud van het korte stuk gaan trillen. Het korte stuk moet dus precies een aantal keer in het lange stuk passen. Vandaar dat je niet op elke plek (normaal gesproken) een mooie flagiolet kunt maken.

Dacht ik....

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-10-2002 22:45 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 3 oktober 2002 22:27 schreef Khoonhinck Mhyghyll het volgende:
Hey Snaack!

Nog een vraag over dat afstellen. Als ik mijn F.R. trem. goed bekijk dan is het enige dat ik per snaar kan verstellen (met een imbusje) het blokje waar een snaar in vast zit. Uiteraard logisch, waarehetniet dat over dat imbusje een snaar loopt waardoor die niet los te draaien valt (om de snaarlengte aan te passen). Als dat al zou kunnen lijkt t me bovendien een aardig gepruts met zo'n blokje om precies de 440Hz te krijgen. Of ik begrijp er natuurlijk weeres geen f**k van, kenook ik wil gewoon zuiver

Hoe je het imho het beste kan doen is de snaar los draaien waar je de intonatie van af wilt stellen (eerst natuurlijk checken of je het zadel richting kop of brug moet verschuiven, zie mijn verhaal). Dan het zadel verschuiven, snaar weer aandraaien en de intonatie checken.. Dit herhalen tot de intonatie goed is.

Edit: je post wel ff een plaatje van de superdeluxe nieuwe Speedloader brug heh
Wat wellicht ook kan (nooit geprobeerd btw) is het zadel een beetje los draaien (zodat hij dus net blijft zitten), de snaar weer op spanning brengen en voorzichtig met een schroevendraaier o.i.d. het zadel een tikje de goede kant op geven.. Dah hoef je de snaar niet heel de tijd te ontspannen en spannen.. Geen idee of dit werkt, maar probeer het zou ik zeggen

Hmm.. Ik zal er ff een tutorial over zoeken, volgens mij staat er 1 op de Jackson website..

quote:

PS Als ik t nog goed herinner van de middelbare school is het zo dat een flagiolet te leggen je die op een "knoop" legt in een trillende snaar. Een knoop is een punt dat niet in beweging is. Door deze te blokkeren onstaan aan beide kanten van de snaar dezelfde golffrequentie. Die frequentie is wel alleen van het korste stuk, vandaar dat het niet uitmaakt aan welke kant van de 12e positie je een flagiolet legt: ze klinken het zelfde, want ze nemen het korste stuk. Het langere stuk zal in een veelvoud van het korte stuk gaan trillen. Het korte stuk moet dus precies een aantal keer in het lange stuk passen. Vandaar dat je niet op elke plek (normaal gesproken) een mooie flagiolet kunt maken.

Dacht ik....

Dat is idd precies wat er gebeurt, je raakt inderdaad op zo'n knooppunt de snaar aan zodat er staande golf kan ontstaan..

Ik zal eens een leuk voorbeeld inscannen uit een boek dat ik heb

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 03-10-2002 22:47]

Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 05-10-2002 2:04 by Killing Zoe Wijzig reactieProfiel van Killing ZoeQuote dit berichthttp://www.hermanfolk.nl

Als je vriend je moet vertellen dat je gitaar niet helemaal zuiver is, misschien moest je dan eerst maar eens naar de KNO arts.

MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 22-10-2003 0:56 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Ik schop 'm effe weer omhoog voor Kramy en mezelf...

Vraagje:
WIE o WIE heeft er dit:
http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Guitar,_tremolo/The_Key_Intonation_Tool.html

Is het de moeite waard voor die prijs?

//edit
*fuck* Ik lees nu pas het woordje "DISCONTINUED"
Nogal wiedes aangezien die kopvorm (de mijne) van stringlock niet meer gebruikt wordt.

[Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 22-10-2003 0:58]

Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com