IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Boeddhisme Volgende pagina
attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-05-2002 8:41 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Nederlanders en eigenlijk alle westerlingen zouden zielsgelukkig moeten zijn, maar vooralsnog lijken alleen Boeddhisten het ultieme geluk hervonden te hebben

quote van mutilator.

ik ben het er niet mee eens. boedisten staan volledig buiten het leven en hebben een schijngeluk. ze doen namelijk niks. dat is geen leven dat is wachten tot je dood gaat. geluk is je weg vinden IN het leven.

*edit* titel verbetert *edit*

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 09-03-2006 14:54]


Tequila the Hun
Heaven is where you find it.
Usericon van Tequila the Hun
Posted 16-05-2002 9:27 by Tequila the Hun Wijzig reactieProfiel van Tequila the HunQuote dit bericht

Ik ben net begonnen aan een boek over ma-tsu, dat is een van de belangerijkste chineze grondleggers van het zen boedisme. Nog niet zo ver dus ik weet er nog niet zo veel van af.
Maar hun zien het niet als wachten op de dood.

En waarschijnlijk doen ze hetzelfde als jij, hun weg vinden door het leven in het leven. Weliswaar op hun manier, maar goed, iedereen moet doen wat voor hem goed voelt.

Ik probeer zelf te leven door op mn gevoel af te gaan, voelt iets niet goed dan doe ik het niet. Voelt het wel goed dan ga ik ervoor.


If brute force doesn't solve the problem, you're not using enough.


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 16-05-2002 9:30 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

quote:
Op 16 mei 2002 9:27 schreef Tequila the Hun het volgende:
Ik probeer zelf te leven door op mn gevoel af te gaan, voelt iets niet goed dan doe ik het niet. Voelt het wel goed dan ga ik ervoor.


sja doen we dat niet allemaal ?


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


GJV
Usericon van GJV
Posted 16-05-2002 9:37 by GJV Wijzig reactieProfiel van GJVQuote dit berichthttp://vorst-illustrations.netmenu.nl/

Boedisten zijn al een stukje verder met het leven. Zij hebben al IN het leven gestaan en zijn al over de fase van de ZOT. Waarschijnlijk zijn ze meer met het leven bezig geweest dan zogenaamde mensen die zeggen midden in het leven te staan. Dingen in het leven doen wil nog niet zeggen dat je het begrijpt...nadenken over dingen in het leven in misschien wel belangrijker.
Wat is er op tegen om te wachten op de dood?...(als ze dit al doen). Acceptatie van de dood hoort bij het leven (Yin Yang), wie niet over de dood wil nadenken onkent dus 50% van het ZIJN. Wil overigens niet zeggen dat je je alleen met de dood moet bezig houden!

Degene die hier verdere interesse in hebben moeten eens iets lezen van Osho (voorheen Bagwan)


DimmuChild
Usericon van DimmuChild
Posted 16-05-2002 10:10 by DimmuChild Wijzig reactieProfiel van DimmuChildQuote dit bericht

Boedhisme, machtig interessante religie. EIgenlijk gaat dat op voor alles wat men daar in het Oosten hanteert, die doordachtheid en dat complexe, kan de Paus nog wat van leren.

Maar ik denk dat dat zogenaamde ultieme geluk van die die-hard boedhisten zit in het feit dat ze genoegen nemen met heel weinig. Ze zijn helemaal niet materialistisch ingesteld. En ik denk als je je drang en je verlangens naar geld (want daar drijft het materialisme toch op) opzij kan schuiven, zonder daar moeite voor hoeven te doen (onderdrukken heeft weinig nut, want dan lieg je jezelf en anderen voor) je dan een stap dichter bij 'het ware geluk' komt.

Dit is ook de reden dat je een westerling niet serieus kan nemen als hij/zij zegt bekeerd te zijn tot het Boedhisme.

[Dit bericht is gewijzigd door DimmuChild op 16-05-2002 10:14]


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 16-05-2002 10:36 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik heb op zijn hoogst een cultuurfilosofische interesse in het Boeddhisme aangezien zo een oost-Aziatisch concept niet op mij als Europeaan van toepassing is (net zoals de 3 midden-oosterse religies ook niet van toepassing zullen zijn).
Boeddha was een profeet die verschrikkelijk veel volgelingen heeft gekregen. Als ik het goed begrijp heeft/had (?) het Boeddhisme twee hoofdstromingen nl. ééntje waarin je zoveel mogelijk volgens de richtlijnen probeert te leven zoals Boeddha die heeft uiteengezet, en ééntje die waarin je zoveel mogelijk als Boeddha zelf probeert te leven (dit heb ik echter uit mijn dikke geschiedenisboek van Sinterklaas, en niet zelf ervaren).

Ik denk dat als je over 'geluk' gaat praten dat je de Boeddhistische redenering al voorbij schiet aangezien 'geluk' toch een vrij egocentrisch concept is en het nu juist erom gaat om van dat wereldse ego af te stappen. Ik vind het Boeddhisme vooral één grote beweging naar het 'niets' en met 'Nirwana' kan ik al helemaal niets beginnen. Klinkt als doodgaan, maar dan terwijl je dat mediterend doet of zoiets? Heu...
Al moet ik wel zeggen dat ik een enigszins Boeddhistische ervaring had bij mijn verhuizing recentelijk, want al die spullen werken, als je eens weg moet, behoorlijk vertragend! Maar ja je bent jong en je wil wat he. Ik zoek het wel in Europa, daar komen ik en mijn voorouders tenslotte vandaan.


KoRaX
Usericon van KoRaX
Posted 16-05-2002 12:23 by KoRaX Wijzig reactieProfiel van KoRaXQuote dit bericht

boedhisme kan ook op verschillende manieren gebruikt worden..het gaat ook niet persee om geluk maar geestelijke rust en èèn heid met lichaam en geest, ik zelf doe ook aan zen meditatie en kan je vertellen dat het help, doormiddel van mediteren kun je simpeler en sneller troep uit je geest halen die je er liever niet hebt (problemen) voor de rest boedisten doen zekers wel dingen het is niet gewoon de hele dag op je reet zitten en nix doen, boedisten zijn meer mens dan de meeste.


Nihil
Casus belli
Usericon van Nihil
Posted 16-05-2002 12:38 by Nihil Wijzig reactieProfiel van NihilQuote dit bericht

Boedisme is vooral de foute spelling van
"Boeddhisme".


Tum podem extulit horridulum...


Black eye
Gothic Heerst
Usericon van Black eye
Posted 16-05-2002 23:43 by Black eye Wijzig reactieProfiel van Black eyeQuote dit berichthttp://666

dit is pas een topic met echte waarde. ik wal van de week iets meer posten ga nu naar bed


TRASH


Tequila the Hun
Heaven is where you find it.
Usericon van Tequila the Hun
Posted 16-05-2002 23:54 by Tequila the Hun Wijzig reactieProfiel van Tequila the HunQuote dit bericht

quote:
Op 16 mei 2002 9:30 schreef FireFox het volgende:
sja doen we dat niet allemaal ?


Verschrikkelijk veel mensen handelen uit gewoonte/routine ipv gevoel en gaan dus soms tot in het extreme toe op de automagische piloot.


If brute force doesn't solve the problem, you're not using enough.


Muilkorfje
Usericon van Muilkorfje
Posted 17-05-2002 0:33 by Muilkorfje Wijzig reactieProfiel van MuilkorfjeQuote dit bericht

Confusius


Ooypunk
Heidevolk
Usericon van Ooypunk
Posted 17-05-2002 10:57 by Ooypunk Wijzig reactieProfiel van OoypunkQuote dit berichthttp://www.heidevolk.com

quote:
Op 17 mei 2002 0:33 schreef Muilkorfje het volgende:
Confusius
Wat wil je hier nu mee zeggen, eigenlijk? Want het is 'Confucius'


Gelders dreven zijn de mooiste van ons dierbaar Nederland


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 17-05-2002 11:35 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Voor mijn part vergeet de hele mensheid het bestaan van georganiseerde religies (is "religie" niet per definitie "georganiseerd"???).
En tjah, als ik 1 religie zou moeten kiezen om te blijven bestaan dan denk ik wel dat het Boeddhisme zou zijn louter om het feit dat het --zover ik weet-- geen historie heeft vol bloedbaden en oorlog.

Maar vooralsnog zie ik graag van een grote afstand alle religie-aanhangers (morons anyway) elkaar volledig tot uitstervens toe afslachten...meer rust en ruimte als gevolg.

<EDIT> Belangrijk woordje bijgetypt "meer"...

[Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 17-05-2002 11:37]


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-05-2002 11:55 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 17 mei 2002 11:35 schreef MBMarduk het volgende:
Voor mijn part vergeet de hele mensheid het bestaan van georganiseerde religies (is "religie" niet per definitie "georganiseerd"???).
En tjah, als ik 1 religie zou moeten kiezen om te blijven bestaan dan denk ik wel dat het Boeddhisme zou zijn louter om het feit dat het --zover ik weet-- geen historie heeft vol bloedbaden en oorlog.
Dat heeft het wel, vooral intern. En uiteraard speelt het kastensysteem ook een belangrijke rol erin. Geschiedenis is gewoon geschreven met het bloed van de verliezers, waar dan ook. Geschiedenis = dood & verderf, overal.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 17-05-2002 12:06 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 17 mei 2002 11:55 schreef Dwaallicht het volgende:
Dat heeft het wel, vooral intern.


O ja?
quote:

En uiteraard speelt het kastensysteem ook een belangrijke rol erin. ...

Ik dacht dat alleen Hindoeisme dat had, ook in die bewoordingen.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 17-05-2002 12:17 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Ik kan het Boeddhisme wel appreciëren om verschillende redenen. Ten eerste is er geen sprake van een god, en ten tweede wordt de werkelijkheid altijd zo duidelijk mogelijk verwoord, en dat vind ik zelden of nooit terug in andere religies.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-05-2002 12:18 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 17 mei 2002 12:17 schreef mislyd het volgende:
Ik kan het Boeddhisme wel appreciëren om verschillende redenen. Ten eerste is er geen sprake van een god, en ten tweede wordt de werkelijkheid altijd zo duidelijk mogelijk verwoord, en dat vind ik zelden of nooit terug in andere religies.


Ze hebben Boedhha toch als godsbeeld?


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-05-2002 12:18 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Boeddhisme is op een gegeven moment gesplitst in Hinayana en Mahayana boeddhisme (rond de 1e eeuw voor christus). Hinayana ('lesser vehicle' (dit komt uit een engelstalig boek)) is het 'oude' Boeddhisme dat leert hoe je je ego kunt laten oplossen en kunt opgaan in het Nirvana. Mahayana ('Great Vehicle') zag het Hinayana als egoistisch en vonden dat men het opgaan in het Nirvana uit moest stellen en eerst anderen moest helpen om verlichting te bereiken. Mahayana Boeddhisme heeft zich snel verspreid over Tibet en China, Korea, Japan en Vietnam (de Dalai Lama is de belichaming van 'bodhisattva', 'one whose essence is enlightenment', de kern van Mahayana)... ook in Boeddhisme zijn de monniken uiteindelijk corrupt geworden en Boeddha is op een gegeven moment zelfs in het Hindoestaanse pantheon opgenomen.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 17-05-2002 12:25 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 17 mei 2002 12:18 schreef Jenje het volgende:
Ze hebben Boedhha toch als godsbeeld?

Nee, Boeddha wordt toch niet als een god beschouwd..?

Eerlijk gezegd weet ik er te weinig van. Religies boeien me niet ( ) .



Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-05-2002 12:27 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik ook niet hoor.
Maybe een hele domme vraag .. De dalaii lhama, is dat ook een Boeddhist?

Laatst namelijk een voordracht van gezien en dat sprak me wel aan.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-05-2002 12:28 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Als je mijn post hierboven leest, weet je het antwoord... (ja dus).


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-05-2002 12:29 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Oh .. solly .. had geen zin omhoog te scrollen

Maar vooral de dingen over innerlijke rust spraken me erg aan.


G.
Usericon van G.
Posted 19-05-2002 17:39 by G. Wijzig reactieProfiel van G.Quote dit bericht

Zelden zoveel onzin over Boeddhisme gelezen!!! Het lijkt mij een slim plan om voor je een mening vormt wat te leren lezen en vooral te ervaren over Boeddhisme!!!

Allereerst begrijp ik niet wat Atilla bedoelt met ze doen niks en staan buiten het leven Slaat helemaal nergens op!

Het Boeddhisme kent GEEN kastensystheem!!
Ook kent het Boeddhisme inderdaad GEEN bloedbaden Ook de rest van je invo klopt niet helemaal, Dwaaly.

Het Boeddhisme is GEEN godsdienst of religie!! Het kent geen God.



Lost soul
some say the end is near....
Usericon van Lost soul
Posted 19-05-2002 18:09 by Lost soul Wijzig reactieProfiel van Lost soulQuote dit bericht

quote:
Op 19 mei 2002 17:39 schreef G. het volgende:
...Ook de rest van je invo klopt niet helemaal...




invo?? Volgens mij klopt dit ook niet helemaal


Love is a curse


Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 19-05-2002 18:30 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Boeiend! Laat die paar dolle chinezen lekker hun beeldjes aankleden en eten geven....


Ik, Wil Schuurman


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 19-05-2002 18:39 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 19 mei 2002 17:39 schreef G. het volgende:
Zelden zoveel onzin over Boeddhisme gelezen!!! Het lijkt mij een slim plan om voor je een mening vormt wat te leren lezen en vooral te ervaren over Boeddhisme!!!

Allereerst begrijp ik niet wat Atilla bedoelt met ze doen niks en staan buiten het leven Slaat helemaal nergens op!

Het Boeddhisme kent GEEN kastensystheem!!
Ook kent het Boeddhisme inderdaad GEEN bloedbaden Ook de rest van je invo klopt niet helemaal, Dwaaly.

Het Boeddhisme is GEEN godsdienst of religie!! Het kent geen God.




Volle 100% mee eens!

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 19-05-2002 18:57]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen