|
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3 | ||||
Auteur: |
|
|
Ik ben gitarist maar ik heb een fasinatie voor polyritmiek. Maar kan er geen stof over vinden verder Weten jullie een site voor drummers waar dit soort onderwerp wordt besproken maar ook geschikt is voor andere muzikanten? Voor degene die niet weten wat polyritmiek is verzoek ik naar http://www.vai.com te gaan en "littleblackdots" en tempo mental te gaan |
|
Wat wil je er over weten dan? |
|
uhm hoe je bv een polyritmiek het beste in je gevoel kan plaatsen(want daar heb een aardig gevoel voor nodig) En hoe te interpreteren van een plotritmisch stuk Plus hoe te spelen. Ik weet wel dat wanneer de drummer een achste speelt dat het makkelijker is om een polyritmiek toe te passen(meshuggah) |
|
het spelen vooral |
|
ik denk dat het vooral een kwestie is van veel er mee bezig zijn en em 'voelen'. tegenwoordig ben ik er minder mee bezig, maar ik speelde ooit in een instrumentale experimentele band waar we het als uitdaging zagen om zo maf mogelijke stukken te verzinnen en de conclusie die ik voor mezelf trok op een gegeven moment was: niet denken, niet tellen maar aanvoelen. Als je er genoeg mee bezig bent, komt dat denk ik wel vanzelf. In het begin is het wellicht makkelijk om een referentiepunt te vinden in het gespeelde stuk. Of als het erg lastig is, ff analiseren. Soms komen bv 2 'rondjes' op de gitaar weer mooi op 1 uit als de drum bv 'r ondjes' heeft gehad. |
|
Ja oke. Het is idd een kwestie van aanvoelen. maar je moet wel weten dat wat aanvoelt ook goed is. In het begin moet je er wel goed op de hoogte mee zijn |
|
time will teach [Dit bericht is gewijzigd door Shredhead op 22-04-2003 13:17] |
|
quote: Probeer de instructie-DVD van Gavin Harrison "Rhythmic Illusions" eens. Dit is echt geniaal wat die drummer laat zien. Inclusief stap-voor-stap-instructies, theorie en voorbeelden. Is wel bedoeld voor drummers, maar voor andere muzikanten is het ook heel interessant en leerzaam. Zeer professioneel, niet echt voor beginners. Maar is sowieso wel prachtig om te bekijken! Waar je 'm precies kunt krijgen weet ik niet. Ik heb 'm zelf bij het concert van z'n nieuwe band Porcupine Tree gekocht. Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen. |
|
Misschien iets moeilijker voor jullie maar probeer naar Salsa muziek te luisteren. (Cuba, Puerto Rico etc.) Of Samba, daar zit 't ook vol van. (En niet gaan denken dat Reggae "latin" is, Samba ook niet echt. En de Dominicaanse "Merengue" en Colombiaanse "Cumbia" latin varianen zijn waardeloos) M'n pa heeft zo'n 5000~7000 Latin albums (vnl. Salsa) dus ik ben dan ook van kleins af aan eraan blootgesteld. Ughh...heb ik er toch nog iets aan over gehouden. |
|
hmm jammer dat ik beginner ben althans na 13 jaar weer beetje begonnen met drummen cq rammen ach shit happens ik wist het ook niet wat staccato was Internet is gaaf, ik kan mensen blokkeren, bannen en deleten!! | http://www.brutal-network.nl | http://www.snakes-reptiles.com |
|
Salsa muziek Touché, pussycat! |
|
Heh, "Echte" Salsa muziek hoor je in NL nergens tenzij een band hier komt optreden of je als liefhebber weet wat je moet kopen. 9 van de 10 keren dat je iets Salsa-achtigs hoort is dat pop-latin. |
|
Ik heb het wel degelijk over "echte" salsa-muziek. Touché, pussycat! |
|
MB, kanje wat echte salsabands of groepen noemen. Ik zoek namelijk ook een paar goeie. Aangezien dat je ermee bent opgegroeit |
|
quote: Ik zal wel op kazaa, winmx, en IRC kijken. Misschien dat ik het kan downloaden. ALs er een boek bij zit dan is het als nog de moeite waard om te kijken |
|
quote: (voor bands lees helemaal onderaan) Hmmm, moeilijk om zomaar na tig jaren wat namen op te noemen maar als ik de band- of artiestennamen hoor of lees kan ik je zo vertellen of het een goede is of een wanna-be. (vergelijk het maar met het contrast tussen echte metalbands en populaire nu-metal; dit hoor je terug in de relatieve simpelheid van de ritmes) In de salsa heb je -net als met metal- echt heel veel varianten maar iets wat altijd blijft is het karakter van de timing. Deze is bijna altijd 123-12-123-12 (is dat niet 3/4 ofzo?) Er zijn minstens 3 basis instrumenten die het ritme aangeven maar die vallen zelden samen. De meest duidelijke is de "clave" (klinkt idd als 2 harde stukjes hout: "TIK") de (vaak rechtopstaande en acoustische) bas of "bajo" (geen plaatje nodig toch?) en "timbales" daarnaast vaak ook de piano welke een ritme lang vasthoudt. Meer typische instrumenten op de pagina van deze foto's: http://www.plazamayor.net/salsaenmadrid/archtm/xinstrum.html Ik schaam me bijna dat ik wat MP3's aanreik maar alsjeblieft: Hier vind je bovenaan 3 MP3's --> http://www.justsalsa.com/music/ Vooral de track "El Yo-Yo" is een hele goede waar het ritme heel duidelijk naar voren komt. "Sopa de Pichon" is ook duidelijk en iets langzamer en "Echale Salsita" is een meer complexe track met veel zelfstandige solo instrumenten. Verder zijn de in de lijst genoemde artiesten ook zeer goede. [Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 23-04-2003 13:32] |
|
quote: WHO THE MAN!? MBMARDUK IS!!! Dank je |
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina |