IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Het hebben van geen ego Vorige pagina
Lampje
Usericon van Lampje
Posted 31-07-2017 21:17 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Was even een crosstalk, maar, Snaack slaat de spijker op de kop.

Maar "Destroy your ego", is dat werkelijk een "ding"? Hoe kan dat nou ? Als je geen ego hebt, dan heb je geen mening, geen smaak, geen voorkeuren, geen liefde, helemaal niets toch ? Of heeft het "ego" hier een andere betekenis ?

Ik snap het niet.

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 31-07-2017 21:21]


lampje


WMP
Usericon van WMP
Posted 31-07-2017 21:44 by WMP Wijzig reactieProfiel van WMPQuote dit bericht

Even een terzijde, maar dat Moeder Teresa nog steeds als onbaatzuchtig wordt gezien, vind ik vreemd. Bewust pijnmedicatie achterhouden aan mensen die aan kanker (en andere pijnlijke ziektes) leden omdat ze door dat lijden dichter tot Jezus zouden komen, is nu niet echt onbaatzuchtig, maar eerder een persvers sadisme.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 31-07-2017 21:54 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Gewoon terecht, je bent immers ziek omdat de Heere het zo gewild heeft.


Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 31-07-2017 22:19 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

En Nelson Mandela was ook leider van de guerrilla-beweging van een terroristische organisatie.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 31-07-2017 22:21 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ze hadden hem in een gevangenis moeten flikkeren!

O, wacht...




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 31-07-2017 22:21 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 31 juli 2017 18:44 schreef bastianus het volgende:
Mensen die doen alsof ze onbaatzuchtig zijn die vertrouw ik niet. Er zit altijd wel behoefte aan waardering, eigenbelang of iets anders achter.
I beg to differ. Zeker niet 'altijd wel'.


When your people matter, menstrual health matters


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 01-08-2017 8:48 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2017 14:51 schreef M. het volgende:
Ik snap helemaal niets van de openingspost, daar loopt echt van alles door elkaar. Dus dat gaat hem sowieso niet worden, hier op het internet.

Wat ik er uit destilleer is een soort waarde-oordeel over allerlei mentale processen of affecten zoals zucht naar erkenning, rivaliteit, eigendunk en onzekerheid. Die zouden “onkruid” zijn en niet horen bij je “authentieke ik”, je “ware pure persoonlijkheid”.

De vraag waar ik mee achterblijf is wat nou het onderscheidend criterium is. Wat bepaalt nou of iets bij je "authentieke ik" wordt ondergebracht of bij het "onkruid"? En waar is dat onderscheidend criterium dan op gebaseerd?
Volgens mij zijn al die menselijke tekortkomingen nou juist ook een onlosmakelijk deel van je persoonlijkheid en moet je daar iets mee. Ze ontkennen of onderdrukken lijkt mij een recept voor, op de lange termijn, opname in het gesticht.

Team M.!
quote:
Op 31 juli 2017 17:41 schreef Lampje het volgende:
Afgezien van het gebruik van het woord "Ego", maakt de eerste post wel degelijk logica.

Voor de mensen die struikelen over het woord Ego : Vervang het woord "Ego" met "verlangen naar waardering", en dan heb je volgens mij waar Faalhaas op doelt.

En zoja, dan heeft Faalhaas zeker een punt waar ik het mee eens kan zijn. En volgens mij heeft Wim het ook zo begrepen.

Gezien het woord 'ego' een miljoen keer in de openingspost voorkomt is dat toch genoeg om enige logica kapot te maken?

Ik vind de post ook nog steeds weinig hout snijden als ik die vervanging doe. Deels klopt het wel, daar niet van.

Is het mogelijk geen verlangen naar waardering te hebben? Ik streef er wel naar en er zijn periodes dat ik het aardig onder de duim weet te houden. In mijn doen en laten en het maken van keuzes vraag ik me tegenwoordig af of ik iets doe om mijn verlangen naar waardering te strelen. Zo ja, dan mag ik het niet meer doen van mezelf. --> vooruit.

Dit werkt aardig, maar het lijkt me echt een enorme bevrijding helemaal geen verlangen naar waardering meer te hebben. Nooit meer hoeven druk maken wat een ander van je zou kunnen vinden. --> mjah. Niet de enige factor.

Verlangen naar waardering is immers wat maakt dat je je beter of juist minder goed vindt dan de ander. --> onzin.

Verlangen naar waardering is wat maakt dat je je gaat vergelijken met de ander, je gaat conformeren om er bij te horen, of je juist gaat afzetten. --> mjah. Niet de enige factor.

Verlangen naar waardering is wat maakt dat je tekorten ervaart of superioriteit. --> mjah. Niet de enige factor.

Verlangen naar waardering is de bron van competitie, jaloezie, haat, frustraties, oorlogen en meer van die ongein. --> nee. Gewoon nee.

Loslaten dus. Het loslaten van je verlangen naar waardering zorgt er (volgens mij) voor dat alleen je authentieke ik, je ware pure persoonlijkheid, nog overblijft. --> nee. Hoewel het 'je authentieke ik, je ware pure persoonlijkheid' ook niet gedefinieerd is, kan ik me zo voorstellen dat meer dan 'verlangen naar waardering' het in de weg kan staan

Meer mensen hier die zo zouden willen leven? Of is het onbegonnen werk en zal je verlangen naar waardering altijd weer als een soort van onkruid de kop opsteken? --> die vragen kun je natuurlijk prima zo stellen.


I wish I was a butterfly


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 01-08-2017 11:14 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

hmm, tja, als je het helemaal letterlijk zo verneemt, dan klopt het af en toe inderdaad niet. Het is sowieso niet de enige drijfveer voor mensen, daar heb je in ieder geval wel gelijk in.

Toch denk ik dat het verlangen naar waardering voor heel veel mensen een belangrijk punt is, belangrijker dan je eigenlijk zou denken.

Een oorzaak van oorlogen, nee, dat zal meer een honger naar macht zijn, maar afgunst naar anderen omdat deze meer waardering/respect krijgen, da's de mens toch niet vreemd.

En als mensen geen verlangen naar waardering zouden hebben, dan zou de wereld er absoluut anders uitzien. En dan hadden we waarschijnlijk ook geen kunst of muziek. Mogelijk waren we gewoon uitgestorven.

Maar goed, het is enkel mijn gissing naar wat Faalhaas nou wilt zeggen in de eerste post. Ik ben toch wel benieuwd naar wat hij nou werkelijk bedoelt.
(misschien zit hij zich nu suf te lachen om de reacties )



lampje


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 01-08-2017 13:05 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 1 augustus 2017 11:14 schreef Lampje het volgende:
hmm, tja, als je het helemaal letterlijk zo verneemt, dan klopt het af en toe inderdaad niet.

Is natuurlijk ook een beetje flauw, maar ja, ik vind het wel heel welwillend om iemand anders vage gelul tot een werkbare argumentatie om te zetten zodat het lijkt alsof diegene wel de zaken goed op een rijtje had
quote:
Toch denk ik dat het verlangen naar waardering voor heel veel mensen een belangrijk punt is, belangrijker dan je eigenlijk zou denken.

Eens.
quote:
En als mensen geen verlangen naar waardering zouden hebben, dan zou de wereld er absoluut anders uitzien. En dan hadden we waarschijnlijk ook geen kunst of muziek. Mogelijk waren we gewoon uitgestorven.

Je zou dat soort dingen ook uit intrinsieke motivatie kunnen doen, maar ja, denk dat er dan al met al inderdaad weinig van terecht gekomen was.
quote:
Maar goed, het is enkel mijn gissing naar wat Faalhaas nou wilt zeggen in de eerste post. Ik ben toch wel benieuwd naar wat hij nou werkelijk bedoelt.

Wie weet horen we het nog! Ik verwacht eigenlijk niet dat hij dit echt diep uitgewerkt heeft/had. Anders was er wel meer uitgekomen dan een verzameling tegeltjeswijsheden / tot marketingpraat platgeslagen Oosterse wijsheden.
quote:
(misschien zit hij zich nu suf te lachen om de reacties )

Dat was überhaupt mijn eerste gedacht bij dit topic, maar gelukkig kan ook een doorzichtige trolactie uiteindelijk prima gesprekken opleveren


I wish I was a butterfly


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 01-08-2017 13:46 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Je hebt helemaal gelijk


lampje


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen