![]() |
||||||
![]() |
||||||
|
||||||
| Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3 | ||||
| Auteur: |
|
|||
|
Fanget i krystal! Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
quote: Blood From The Soul is toch minder mijn ding. Todays Tomorrows Yesterday klinkt dan weer wel interessant |
|||||||||
|
quote: Dat is wel één van zijn beste nummers. Zou de hele plaat weer eens moeten draaien. Stargate vind ik denk ik de minste van het Era 1 spul vanwege dat gejodel van SJD. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe |
|||||||||
|
Haha die kan wel jodelen ja. The Unraveling Mind is trouwens ook een heel raar album van hem. I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich |
|||||||||
|
quote:Eigenlijk niet met dat album bekend. Evenmin met Fata Morgana. Vond volgens mij al 15 jaar niet meer gehoord. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
quote: Fata Morgana is tof! Eerste Vond plaat is ook leuk. |
|||||||||
|
De twee instrumentale Burzum albums in de jaren 90. Ik vind Dauði Baldrs echt fantastisch trouwens Wel grappig dat ik de buitenbeentjes vaak wel waardeer. Met name van Morbid Angel en My Dying Bride Hafgufa |
|||||||||
|
quote:Die twee zijn indd echt fenomenaal goed, maar is het later met Sôl austan, Mâni vestan en The Ways of Yore nog eens dunnetjes over gaan doen. Die eerste is wel aardig, die tweede vond ik erg nietszeggend. Doet me denken, had Wolves in the Throne Room met Celestite niet ook zo'n afwijkend ambient-album? Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
Klopt van WITTR! Helemaal niet zo verkeerd volgens mij. Heb hem niet in huis, maar tijdje terug online geluisterd en smaakte wel naar meer. Ik moest eerder ook aan Burzum denken, maar omdat eerdere albums ook al duidelijke ambient nummers kennen, vond ik het niet afwijkend genoeg. Al staat het me niet allemaal even helder voor de geest en kun je misschien zeggen dat Daudi Baldre en Hldsjfjkjdf wél afwijken omdat het een andere stijl ambient is one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe |
|||||||||
|
quote: Die WITTR is zeer goed, draai ik regelmatig. Er was overigens ooit nog sprake van een los ambientproject, Drow Elixir, maar geloof niet dat dat ooit van de grond is gekomen behalve een enkele show op Roadburn. Die heb ik helaas gemist. Burzum weet ik ook niet zo goed. Uiteraard zijn het heel andere werken dan wat daarvoor kwam, dus op zich wel passend in dit topic. Aan de andere kant denk ik te horen dat veel van het materiaal eigenlijk bedoeld was als black metal en alleen door omstandigheden als ambient is uitgebracht. Dus, tja. |
|||||||||
|
quote:Dan moet ik die toch maar eens gaan checken. Sowieso wel fan van zulke ambient. quote:Ik snap je punt. Ergens in Varg-lore zijn deze ambient-albums ontstaan omdat hij in de gevangenis geen gitaar mocht hebben, toch? Tegelijkertijd vind ik het wel echt afwijkende albums qua sfeer en composities. Ondanks dat Der Tod Wuotans later een metal-nummer is geworden. Die gevangenisalbums hebben geen rauw randje. Ze zijn lief. Voor die albums is de ambient dienend aan de black metal. Daarom vind ik ze toch wel echt afwijkend; maar later is hij weer naar dergelijke ambient teruggegaan. Dus hoe afwijkend zijn ze dan nu nog? Maar tussen Filosofem en Belus in, waren ze dat zeer zeker wel. Wellicht is Varg de enige artiest hier die later toch weer naar zijn afwijkende werk is teruggegaan.. ? Filosofem is/heeft natuurlijk (black) ambient, maar ook black metal, post-metal/rock en shoe/blackgaze. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
Goed vind ik dit beslist niet, maar wel weer zo’n typische afwijkende plaat van een doom/death band die opeens met cleane zang, rockstructuren en industriële ritmes gaat stoeien. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe |
|||||||||
|
Valt Heritage van Opeth hieronder? Niet gehoord, maar op basis vd M-A-score lijkt die afwijkend. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
Ik heb getwijfeld of ik die hier zou posten. Niet gedaan, omdat hier meer sprake is van een geleidelijke evolutie. Waarom die plaat zo laag scoort is dat het wel een stijlbreukje is met het oudere werk. Meer prog en minder metal (maar dat vond ik bij Watershed van daarvoor al) en nog belangrijker geen grunts meer.* Veel fans van ‘Oldpeth’ trokken dat niet. Verder is het een vrij wisselvallige plaat en is het werk vn daarna consistenter. En denk dat de haters die niet meer hebben beluisterd, waardoor de scores daar anders uitvallen. Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd wat jii als relatieve buitenstaander van Heritage vindt. Het is folky en erg prog, met veel rare wisselingen en vreemde passages - relatief gesproken dan. Ik weet dat jij wel ‘raardere’ dingen op dat gebied luistert. Grootste struikelblok is waarschijnlijk de zang. Het warme van de cleane zang is er echt af en Mikael klinkt echt als een rockzanger, maar is duidelijk geen Dio. Ik vind het zeker geen slecht album, maar op papier zou het mij beter moeten liggen, dan het in de praktijk doet. *Damnation was ook gruntloos, maar lag meer in lijn met de rustige passages in hun reguliere werk. Bovendien kwam deze plaat uit als het zachte broertje van het harde Deliverance en wist het publiek dat het eenmalig uitstapje was. Hertitage was een aangekondigd afscheid van de death metal (die stiekem al een hele tijd moeilijk te vinden was op hun albums). [Dit bericht is gewijzigd door Sater op 07-10-2025 9:50] one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe |
|||||||||
|
Wauw, nooit geweten dat die plaat zo laag gewaardeerd werd. Wat je zegt zal erachter zitten, fans haakten toen af, maar ging ervan uit dat ze weer aangehaakt waren en met terugwerkende kracht Heritage wel zouden waarderen. Ik was meer een insider, gezien Opeth destijds een van mijn favoriete bands was. Ik vond Heritage op papier geniaal. Kwa invloeden, kwa sound, (rauwe orgeltjes, mellotron etc.) kwa 'het is Opeth'... maar het was op de een of andere manier een slap aftreksel wat mij betreft. Dat had ook niets te maken met het gebrek aan grunts. Damnation is nog steeds vet. Kortom zelfs nu nog kan ik er de vinger niet op leggen. Platen die hierna kwamen, hoewel in sound hier en daar wat gladder, waren denk ik toch wel wat completer. Nu moet ik zeggen dat ik al veel minder te spreken was over de eerste plaat met Axenrot op drums, dus misschien ligt het gewoon daaraan. Dat denk ik nu eerder gezien ik weer een beetje terug ben met de nieuwe plaat, niet door grunts maar door drums. Edit: de eerste review die ik lees krijgt meteen scene-points ivm Dopesmoker, dus hij zal wel gelijk hebben "This has to be one of the most boring and pretentious albums I’ve ever heard. And when I say something is boring, I mean it, because my favorite band is Sleep, and goddammit, do I love Dopesmoker." Metal Archives zit toch wel vol pareltjes haha. [Dit bericht is gewijzigd door Dirge for november op 07-10-2025 10:05] |
|||||||||
|
Hmm, ik vind Damnation de meest afwijkende plaat. Vooral omdat hij tussen de hardere albums invalt. I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich |
|||||||||
|
Deels waar, maar omdat het echt een tweeluik vormt met Deliverance is het m.i. geen echte stijlbreuk. Ik ben trouwens altijd teleurgesteld geweest in Damnation. Ik had gehoopt op een album vol met 'Benighted' en 'Face of Melinda' en al die andere lekkere akoestische stukken van MAYH en SL, maar dat viel toch een beetje tegen. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe |
|||||||||
| Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3 |
| Index / Muziek algemeen |