Goed, ook even in de archieven gedoken. In willekeurige volgorde:
After Forever - Alphen a/d Rijn, 2004. Super enthousiast, pakten de hele zaal in. Inclusief ondergetekende, die het tot die tijd maar pompeus gedoe vond.

De reünieshow in Tilburg vorig jaar was ook (onverwacht) gedenkwaardig. Vooral toen ze na al die klassiekers Discord speelden als toegift. Kippenvel!
Biohazard - Rotterdam, 2012. Wat een energie, en wat een chaos in de zaal. Fantastisch!
Devin Townsend - Toronto, 2025. Zijn voorlopig laatste tour met band, alleen in de VS en Canada. Door toeval deze show kunnen zien, en gelukkig maar. Topavond.
Gaahls Wyrd - Utrecht, 2019. INTENS. Punt.
Guano Apes - Tilburg, 2001. Mijn eerste rockconcert en ik was groot fan, dus alleen daarom al bijzonder. Achteraf bleek het ook nog eens een van de betere GA-shows te zijn, met nummers die ik verder nooit meer live van ze heb gehoord.
Fear Factory, Strapping Young Lad en Godflesh - Tilburg, 2001. Laatste tour van de originele FF, enige tour van Godflesh met een drummer (Ted Parsons van Swans) en mijn enige keer SYL live. Drie keer overweldigend.
Lowbrow - Gouda, 2008. Hobbybandje van (ex-)leden van Nasty Savage, Death en Obituary. Ik kende ze, maar was 1 van de weinigen - er stonden hooguit 25 mensen in de zaal. Desondanks een te gekke set old school death metal van vijf oudgedienden die er helemaal voor gingen.
Nehëmah - Under The Black Sun 2009. Stikdonkere nacht in de open lucht, band die geweldig speelde met goed geluid, en dan compleet wegtrippen. Alle black metal-hokjes aangevinkt.
Nightwish - Ziggo Dome, 2018. De Decades-tour, een avond vol jeugdsentiment met Floor op de top van haar kunnen.
Triptykon - Roadburn 2010. Het livedebuut van "de nieuwe band van". Oogde wat onwennig, maar super heavy, met Nocturno Culto (!) als gastzanger. Afsluiter bovendien van een dag met nog meer indrukwekkende optredens van o.a. Thorr's Hammer, Noneuclid en Darkspace.
En bijna vergeten: Wardruna - Incubate 2009. In een openluchttheater, je moest langs een met fakkels verlicht pad naar je plek. De muziek was toen nog iets minder liedjesgericht en meer "ritualistisch", en vooral: helemaal nieuw, met al die traditionele en/of zelfgebouwde instrumenten. Het geluid was niet al te best, maar toch... nog nooit zoiets meegemaakt, fantastisch.
[Dit bericht is gewijzigd door Dweller op 25-09-2026 6:08]