IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Black metal... of toch maar niet Volgende pagina
Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 25-07-2002 19:57 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Naar aanleiding van de reactie van Dwaallicht op mijn review van Khold's laatste cd 'Phantom', nu dus een topic over black metal.
Dwaallicht meldde dat Khold geen black metal is vanwege de niet smerig genoeg zijnde gitaren. Mij klinkt het echter als black metal in de oren door de sfeer die het oproept.

Wanneer reken je iets tot black metal? Hangt het af van de duistere sfeer, de smerige gitaren, de satanische teksten (zoals Euronymous claimde), de corpse-paint voor mijn part! Doch, wat denken jullie daar zoal over. Graag wat interessante reacties (dus niet enkel het afzeiken van bands die untrue zijn want dat gebeurt zowat in alle topics)

Ik ben benieuwd

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 25-07-2002 19:59 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Ik ga niet zeggen "Alweer een BM-topik", want dan is het bij voorbaat verloren.
Ik hoop dat anderen mij volgen.

skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 25-07-2002 20:00 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

*zucht*

was de zoek functie dr maar..

[Dit bericht is gewijzigd door skullfuck op 25-07-2002 20:00]

Suck my piss

elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 25-07-2002 20:00 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

quote:
Op 25 juli 2002 19:59 schreef Slechtheid het volgende:
Ik ga niet zeggen "Alweer een BM-topik", want dan is het bij voorbaat verloren.
Ik hoop dat anderen mij volgen.

Alleen reageren als je iets toe te voegen hebt a.u.b., zeker in een BM topic...

Count Usher, wanneer reken jij dan iets tot BM, wat zijn jouw "voorwaarden"?

Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 25-07-2002 20:05 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Een band is voor mij BM als het die typische BM-sfeer uitstraalt [aan dit gegeven heb jij geen klote, dus ik probeer het uit te leggen].

Kou, dood, oorlog, winter, [anti] geloof en nihilisme. En daarnaast gewoon de muzikale verschillen:
Snel en rauw tegenover DM met minder snel en zwaarder [ik zeg niet langzaam! ].
Uiterlijk heeft er [imo] niks mee te maken.

DimmuChild
Usericon van DimmuChild
Posted 25-07-2002 20:07 by DimmuChild Wijzig reactieProfiel van DimmuChildQuote dit bericht

Voor mij is het hoofdzakelijk de thematiek en de sfeer in de muziek.

Uiterlijk boeit idd geen kak.

Count Usher
Usericon van Count Usher
Posted 25-07-2002 20:09 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

quote:
Op 25 juli 2002 20:00 schreef elessar het volgende:

Hm, ik ga vooral op de sfeer af. Zo klinken bijvoorbeeld de eerste King Diamond albums voor mij even black metal als de eerste platen van Emperor. Black metal moet iets duisters oproepen, een bepaald gevoel van onbehagen weergeven, ... Dan kan m.i. net zo goed met de heavy metal van Mercyful Fate als met de meer extreme muziek van pakweg Marduk en consorten. Dus noem ik het gewoon allebei black metal. Er zijn natuurlijk grenzen, niet alle genres kunnen de black-sfeer uitademen.
Ik merk dat Slechtheid het ook zo ziet, of vergis ik mij?

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 25-07-2002 20:09 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 25 juli 2002 20:00 schreef elessar het volgende:

Zeg moderator ...
Even je eigen favorieten aan de kant schuiven. Hier zijn al tig onderwerpen over hoor !

Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 25-07-2002 20:10 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 25 juli 2002 20:09 schreef Count Usher het volgende:
Ik merk dat Slechtheid het ook zo ziet, of vergis ik mij?

Ik zie het niet, ik voel het.

elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 25-07-2002 20:11 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

quote:
Op 25 juli 2002 20:09 schreef Jenje het volgende:
Zeg moderator ...
Even je eigen favorieten aan de kant schuiven. Hier zijn al tig onderwerpen over hoor !

Zoek maar een goede dan, die niet op een flamewar is uitgelopen. Deze loopt nu juist goed.

Count Usher
Usericon van Count Usher
Posted 25-07-2002 20:13 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Merci Elessar, fijn dat je 't serieus wil houden.

attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 25-07-2002 20:45 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

ik vind deze discusiie altijd erg mopeilijk omdat ik het zelf gewoon niet weet. ik denk dat de blackmetal essentie in ieder geval op de volgende cd's in de meest pure vorm aanwezig is:

mayhem - deathcrush
bathory - eerste drie
darkthrone - transylvaniun hunger
burzum eerste paar cd's

ik vind veel meer bands goed die ook blackmetal te spelen maar dit zijn de enige cd's waarbij ik hetgevoel heb dat mijn kop wit wordt en zwarte kringen rond mijn ogen krijg bij het afspelen.

uiteraard moet in ELKE blackmetal discussie venom genoemd worden want als die er niet waren geweest speelden al bovengenoemde band metal in de stijl van Y & T. Venom speelde toch de eerst riffs die voorzichtig black metal genoemd zoudenkunnen worden???

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 25-07-2002 20:46]

webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 25-07-2002 20:50 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 25 juli 2002 20:09 schreef Count Usher het volgende:
Hm, ik ga vooral op de sfeer af. Zo klinken bijvoorbeeld de eerste King Diamond albums voor mij even black metal als de eerste platen van Emperor. Black metal moet iets duisters oproepen, een bepaald gevoel van onbehagen weergeven, ... Dan kan m.i. net zo goed met de heavy metal van Mercyful Fate als met de meer extreme muziek van pakweg Marduk en consorten. Dus noem ik het gewoon allebei black metal

mooi gesproken! ben het er roerend mee eens.

Oud Vuil.

Count Usher
Usericon van Count Usher
Posted 25-07-2002 21:09 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

quote:
Op 25 juli 2002 20:50 schreef webblaster wim het volgende:
mooi gesproken! ben het er roerend mee eens.

Merci, heb net even een soundclipje van je gedownload. Jezus, wat een eendereetstrakke band zijn jullie!

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 25-07-2002 22:10 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 25 juli 2002 19:57 schreef Count Usher het volgende:
Naar aanleiding van de reactie van Dwaallicht op mijn review van Khold's laatste cd 'Phantom', nu dus een topic over black metal.

Okay, leuk topic, jammer dat ik totaal verkeerd gequote wordt. Ik heb helemaal niet in m'n reactie gezegd dat Khold geen black metal was!! Ik quote mezelf ff hier:
quote:
Alleen jammer dat de meeste metalbladen, van Aardschok tot en met Metal Hammer, Terrorizer, Sounds of Death e.a., volkomen KUT zijn en geen bal verstand van zaken hebben. Metaljournalistiek op papier? Nein danke, ik hou het wel bij het web en mijn eigen oren...

Overigens vind ik Tulus ook al niet zo heel duister, maar ja, Khold en Tulus zijn Noors & Nieuw dus moet ik er sowieso vandaan blijven Puike review trouwens.

Waar staat dat ik Khold geen black metal vind?? Waar staat dat ik de gitaren niet smerig genoeg vind?

Weet je.... ik heb die hele band nog nooit gehoord, het enige dat ik gehoord heb is 'Pure Black Energy' van Tulus (die ligt hier ook op de plank).

quote:
Wanneer reken je iets tot black metal? Hangt het af van de duistere sfeer, de smerige gitaren, de satanische teksten (zoals Euronymous claimde), de corpse-paint voor mijn part! Doch, wat denken jullie daar zoal over. Graag wat interessante reacties (dus niet enkel het afzeiken van bands die untrue zijn want dat gebeurt zowat in alle topics)

Ik ben benieuwd

Hmmm ja er is al zoveel over gezegd he.

Laat ik een paar punten noemen:
- oppervlakkige stijlkenmerken vaak, maar lang niet altijd, overstuurde gitaren, hypnotische gitaarriffs, veel herhaling en krijsende vocalen (let wel: vaak, maar lang niet altijd)
- een bepaalde satanisch/nihilistisch/heidense overtuiging; meestal probeert men hetzelfde met verschillende metaforen over te brengen
- een buitengewoon duistere sfeer

Een band als Marduk heeft alle stijlkenmerken van black metal, ik vind ze echter volkomen prut. Waarom? Riffplakkerij en snelheid om de snelheid. Die band is alleen maar vorm en geen inhoud en voor mij dus geen 'black metal' in de positieve zin van het woord. Maar ja, het is dus wel black metal.

Ouwe Mercyful Fate (en op dezelfde manier, ouwe Morbid Angel of zo) is VEEL duisterder dan heel veel zogenaamde 'black metal' bandjes, maar qua stijlelementen en composities is het natuurlijk gewoon heavy metal (zij het zeer duistere; maar black metal is gelukkig niet de enige vorm van duistere muziek, noch is black metal zaligmakend, natuurlijk).

webblaster wim
Onzin-narrator
Posted 25-07-2002 22:14 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

hehheh, ook weer waar. wacht ff, dan trek ik ff een blikje bier los...

ja, ga maar weer verder. allebei goeie argumenten en ik heb net een biertje los, dus

Oud Vuil.

Count Usher
Usericon van Count Usher
Posted 25-07-2002 22:14 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Bij deze mijn openlijke verontschuldigingen aan Dhr. Dwaallicht. Het was immers Krieg Hund die meldde dat Khold geen black metal is. Mea Culpa! Mea Culpa!
Eerherstel voor Dwaallicht!
Hoort het altegader: Dwaallicht is OK!

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 25-07-2002 22:16 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Nou nou nou dat hoeft ook weer niet

BTW die Krieg Hund is niet echt helder nee.

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 25-07-2002 22:16]

Vampire Ricardo
Usericon van Vampire Ricardo
Posted 25-07-2002 22:18 by Vampire Ricardo Wijzig reactieProfiel van Vampire RicardoQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vampiremagazine

quote:
Op 25 juli 2002 22:14 schreef Count Usher het volgende:
Bij deze mijn openlijke verontschuldigingen aan Dhr. Dwaallicht. Het was immers Krieg Hund die meldde dat Khold geen black metal is. Mea Culpa! Mea Culpa!
Eerherstel voor Dwaallicht!
Hoort het altegader: Dwaallicht is OK!

Ik mis nog alleen "klaroengeschal" en dan kan deze post zo gejat zijn uit de middeleeuwen.

Count Usher
Usericon van Count Usher
Posted 25-07-2002 22:23 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

quote:
Op 25 juli 2002 22:18 schreef Vampire Ricardo het volgende:
Ik mis nog alleen "klaroengeschal" en dan kan deze post zo gejat zijn uit de middeleeuwen.

Op aanvraag van Ricardo:
Tutuuuuuuuuuuuuuut!

schaambaard
Usericon van schaambaard
Posted 25-07-2002 22:52 by schaambaard Wijzig reactieProfiel van schaambaardQuote dit bericht

bm is niet meer te definieren denk ik. inmiddels is het genre te groot geworden. bands als dimmu borgir, darkthrone en akitsa worden allemaal beschouwd als bm terwijl er op een paar kleine dingen na niet echt overeenkomsten zijn.

webblaster wim
Onzin-narrator
Posted 25-07-2002 23:01 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 25 juli 2002 22:52 schreef schaambaard het volgende:
bm is niet meer te definieren denk ik. inmiddels is het genre te groot geworden. bands als dimmu borgir, darkthrone en akitsa worden allemaal beschouwd als bm terwijl er op een paar kleine dingen na niet echt overeenkomsten zijn.

in mijn kleine belevingswereld is darkthrone blackmetal en andersom.

Oud Vuil.

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 25-07-2002 23:01 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 25 juli 2002 23:01 schreef webblaster wim het volgende:
in mijn kleine belevingswereld is darkthrone blackmetal en andersom.
Niks mis met die belevingswereld

schaambaard
Usericon van schaambaard
Posted 25-07-2002 23:18 by schaambaard Wijzig reactieProfiel van schaambaardQuote dit bericht

alles wat op inn i de dype skogers favn lijkt is black metal.

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 26-07-2002 0:50 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

1 gitaar speelt een simpele riff van soms maar 2 langgerekte noten, en een andere gitaar gaat daar in tremolo afzonderlijke noten overheenspelen die allemaal weer een akkoord vormen met die basistoon. Ik ben niet zo goed in muzikale termen.
Maar dat is naast sound, vocalen en teksten enzo wel een muzikaal punt imho.

Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.

Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 26-07-2002 15:11 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 25 juli 2002 22:10 schreef Dwaallicht het volgende:

(als element in Black Metal: )
- een buitengewoon duistere sfeer

Ik moet zeggen dat ik maar weinig black metal bands ken die hier aan voldoen. Ik ben geen expert op het gebied, maar ben wel actief op zoek naar Black Metal bands die echt een duistere sfeer weten te creeƫren, maar heb er helaas nog geen gevonden. Misschien heeft iemand tips? Black Metal bands, met een *echt* duistere sfeer?

Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )

Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com